Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogikens idéhistoria

Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år
Skickas följande arbetsdag

Anders Burman är professor i idéhistoria vid Södertörns högskola. Pedagogikens idéhistoria Uppfostringsidéer och bildningsideal under 25OO år Pedagogikens idéhistoria skildrar de dominerande uppfostrings­­idéerna och bildningsidealen från antikens Grekland till vår egen samtid. Även om svaren har varierat genom historien är det i hög grad samma frågor – om synen på barn, utbildning, kunskap och lärande – som diskuteras i dag som på Platons och Aristoteles tid. När vi försöker hantera u...

Anders Burman är professor i idéhistoria vid Södertörns högskola. Pedagogikens idéhistoria Uppfostringsidéer och bildningsideal under 25OO år Pedagogikens idéhistoria skildrar de dominerande uppfostrings­­idéerna och bildningsidealen från antikens Grekland till vår egen samtid. Även om svaren har varierat genom historien är det i hög grad samma frågor – om synen på barn, utbildning, kunskap och lärande – som diskuteras i dag som på Platons och Aristoteles tid. När vi försöker hantera utmaningarna i dagens förskola och skola liksom inom högre utbildning, är pedagogikhistorien en guldgruva där det finns mycket att hämta. Boken diskuterar uppfostringsteorier och bildningsideal mot bakgrund av den samhälleliga och intellektuella utvecklingen i stort. Den är därför inte bara en skildring av pedagogikens historia utan också en redogörelse för den västerländska idéhistorien. Pedagogikens idéhistoria vänder sig främst till studenter på olika lärarutbildningar och pedagogikhistoriska kurser, men läses med fördel även av personer som arbetar inom skola och utbildning eller bara är allmänt intresserade av hur synen på barn, uppfostran och bildning har förändrats genom historien. En digital version av boken finns på bokens webbplats. Instruktioner för hur du kommer åt den finns på omslagets insida. ” Sammantaget har Anders Burman skrivit en lättläst, välbalanserad och användbar Pedagogikens historia.” Sven-Eric Liedman, professor emeritus ” En mycket intressant och välskriven bok som jag hoppas når en pedagogiskt intresserad läsekrets och får ett stort utrymme inte minst inom lärarutbildning.” Ulf P Lundgren Andra upplagan, professor emeritus

    • 11
      Inledning
      • 1
        19
        En sund själ i en sund kropp
        • 21
          Muntliga och skriftliga kulturer
        • 26
          Ett aktivt eller ett kontemplativt liv
        • 32
          Människan är alltings mått
        • 35
          Känn dig själv!
        • 37
          I sanningens och stadsstatens tjänst
        • 43
          Måttfullhetens pedagogik
        • 51
          Omsorgen om sig
        • 55
          Från paideia till humanitas
        • 57
          En fulländad talares uppfostran
      • 2
        61
        I Guds namn
        • 63
          Religionen som levnadsform
        • 67
          Katedralskolor och fria konster
        • 72
          Lärdomens boning
        • 75
          Tro och vetande
        • 79
          Inget mänskligt är mig främmande
        • 88
          Människans trälbundna vilja
        • 92
          Disciplin och humanism
        • 97
          Den stora undervisningsläran
      • 3
        105
        En tid av upplysning
        • 107
          Två kunskapsteoretiska traditioner
        • 109
          Som ett oskrivet blad
        • 114
          Frihet, förnuft, framsteg
        • 119
          Den fria uppfostrans evangelium
        • 124
          Kvinnors rätt till utbildning
        • 130
          Det lustfyllda lärandet
        • 132
          Myndigförklarandet av människan
        • 138
          Människans estetiska fostran
      • 4
        143
        Mellan bildningsidealism och nyttoutbildning
        • 145
          Det långa 1800-talet
        • 150
          Att utbilda yrkesmän eller gentlemän
        • 155
          Ensamhet och frihet
        • 163
          Huvudets, hjärtats och handens principer
        • 167
          Nationaluppfostran och folkskolan
        • 171
          Vetenskapliggörandet av pedagogiken
        • 174
          Varje barn är en blomma
        • 178
          Om svenska uppfostringsväsendet
        • 187
          En högskola för folket
        • 190
          Evolutionens pedagogik
        • 195
          Viljan, känslan, tanken
        • 200
          Den infantila sexualiteten
        • 204
          Barnets århundrade
        • 213
          Att se helheten i delen
        • 215
          Självständighet under kontrollerade former
      • 5
        221
        Expansion och specialisering
        • 223
          Det aktiva, problembaserade lärandet
        • 227
          Den reflekterade erfarenheten
        • 234
          En skola för alla
        • 239
          Ett barn har hundra språk
        • 245
          Människan i laboratoriet
        • 250
          Utvecklingspsykologi och stadieteori
        • 255
          Att växa genom samarbete
        • 260
          Det andra könet
        • 266
          Att skydda barnet från världen
        • 271
          Från Great Books till Cultural Wars
        • 277
          Kultiverandet av det mänskliga
        • 282
          Pedagogik för förtryckta
        • 289
          Didaktikens renässans
        • 293
          Mellan det moderna och det postmoderna
        • 301
          I nyliberalismens och den pedagogiska specialiseringens tidevarv
    • 307
      Författarens tack
    • 309
      Författarpresentation
    • 311
      Noter
    • 333
      Källor och litteratur
    • 355
      Person- och sakregister

Den är välskriven, lätt att ta till sig och erbjuder den överblick som ofta efterfrågas av studenter.

Information

Författare:
Anders Burman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109831
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
35708-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
357

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Anders Burman

Anders Burman är professor i idéhistoria vid Södertörns högskola och forskar bland annat om bildningstraditioner och politisk idéhistoria.

 ;