Lärande i praktiken
Innehållsförteckning
Information
- Författare:
- Roger Säljö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144101736
- Utgivningsår:
- 2010
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38028-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 280
Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
På torsdag 13/11 och fredag 14/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 17/11 när leveranserna kommer igång igen.
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Att omvärlden och den kultur en människa lever i har stor betydelse för hennes sätt att lära och utvecklas är de flesta lärare och pedagoger medvetna om. Men hur ser egentligen samspelet mellan lärande och omvärld ut? Och vilken inverkan har traditioner, förväntningar och den kommunikativa miljön på lärandet? Det är frågor av detta slag som Roger Säljö tar upp i Lärande i praktiken – ett sociokulturellt perspektiv, den första boken på svenska som tar upp detta fascinerande ämne. Genom att betrakta lärande ur ett sociokulturellt perspektiv och börja långt tillbaka i mänsklighetens historia då kunskaper och tekniker började utvecklas på allvar, växer så småningom fram en bild av människans möjligheter och begränsningar som är både tankeväckande och samtidigt manar till handling i enlighet med de observationer som presenteras. Vad var goda läs- och skrivfärdigheter för femtio år sedan och vad krävs idag? Hur lär man i samhällen som inte använder skrift eller andra tekniker för att kommunicera? Hur formas vi av språk, teknik och kultur? Vår hjärna har inte blivit större eller mer väloljad under de senaste årtusendena, men det har inte hindrat vår förmåga att utveckla kunskaper och tekniker på ett häpnadsväckande sätt. Lösningen på denna gåta är att vi utvecklar och bevarar en del kunskaper och insikter i huvudet och kroppen, och andra delar förlägger vi i alltmer sofistikerade redskap utanför oss själva. Som en följd av denna rastlösa utveckling ändrar sig hela tiden våra sätt att lära och tänka. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment. Denna tredje upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.
Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...
För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.