Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att utveckla utbildningspraktiker

Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Skickas följande arbetsdag

Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet? Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik inriktning i sådan forskning – teorin om praktikarkitekturer. Denna teoribildning hjälper oss att analysera och förstå utbildningspraktiker som en del av större, språkliga-kultu...

Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet? Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik inriktning i sådan forskning – teorin om praktikarkitekturer. Denna teoribildning hjälper oss att analysera och förstå utbildningspraktiker som en del av större, språkliga-kulturella, sociala-politiska och materiella-ekonomiska sammanhang. På så vis förklaras också vad som framstår som möjligt och rimligt att göra i en given situation: vad som sker i detta klassrum, varför förändringsinitiativ går i en viss riktning, eller varför vissa grupper av individer tenderar att exkluderas i ett visst utbildningssammanhang. Boken riktar sig till studenter och forskare intresserade av praktik­nära forskning och praktikteorier men kan också användas av lärare, rektorer och andra pedagogiskt verksamma, exempelvis i kompetensutveckling och för kvalitetsarbete.

    • 11
      Tack
    • 13
      Författarpresentation
      • 1
        17
        Inledning
      • 2
        27
        Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet
      • Lill Langelotz, Karin Rönnerman & Kathleen Mahon
        • 28
          En praktikorienterad ansats
        • 38
          Med stöd av några fler – en teoretisk ”verktygslåda”
        • 40
          Litteraturförteckning
      • 3
        45
        Konsekvenser av en pedagogisk förändringsprocess i en lärarutbildning
      • Richard Baldwin
        • 46
          Den ursprungliga studien
        • 47
          Det som ”sägs” (sayings)
        • 53
          Det som ”görs” (doings)
        • 55
          Det som ”relateras” (relatings)
        • 59
          Avslutande kommentarer
        • 60
          Litteraturförteckning
      • 4
        63
        Rektorers utvecklingspraktiker
      • Jaana Nehez
        • 64
          Studiens sammanhang, empiri och metod
        • 66
          Projekt i rektorers utvecklingsarbete
        • 74
          Identifierade arrangemang
        • 80
          Förändringar i arrangemangen över tid
        • 85
          Avslutande kommentarer
        • 87
          Litteraturförteckning
      • 5
        89
        Aktionsforskning och skolutveckling under ekonomisk omstrukturering
      • Lena Tyrén
        • 90
          Villkor för skolutveckling och aktionsforskning
        • 91
          Praktikarkitekturer för analys av skolutveckling och aktionsforskning
        • 93
          Beskrivning av studien
        • 94
          Perioden före skolans ekonomiska omstrukturering
        • 96
          Förändrade förutsättningar för skolutveckling och aktionsforskning
        • 104
          Fortsatt aktionsforskning och skolutveckling i tuffa tider
        • 105
          Avslutande kommentarer
        • 109
          Litteraturförteckning
      • 6
        113
        Hållbar förändring
      • Karin Rönnerman
        • 113
          Aktionsforskning – en språngbräda mot förändring
        • 115
          Mellanledare och lokalt kvalitetsarbete
        • 119
          Teorin ger en förståelse för praktikerna
        • 120
          Hur kan vi förstå utveckling över tid
        • 128
          Mellanledarpraktiken påverkar och påverkas av övriga praktiker
        • 133
          Avslutande kommentarer
        • 134
          Litteraturförteckning
      • 7
        137
        Samarbete i praktiknära forskning
      • Anette Olin
        • 139
          Två projekt och deras forskningsresultat
        • 142
          Reanalys med hjälp av teorin om praktikarkitekturer
        • 143
          Görandet och betydelsen av materiella-ekonomiska arrangemang
        • 147
          Sägandet och betydelsen av kulturella-diskursiva arrangemang
        • 152
          Relaterandet och betydelsen av sociala-politiska arrangemang
        • 156
          Avslutande kommentarer
        • 160
          Litteraturförteckning
      • 8
        163
        Ömsesidiga bedömningspraktiker
      • Lisbeth Gyllander Torkildsen
        • 163
          Ett dubbelt bedömningsuppdrag
        • 166
          Ett aktionsforskningsprojekt
        • 171
          Bedömningspraktiker formas av arrangemang
        • 175
          Bedömningspraktiker i ett sammanhang
        • 184
          Elevers agens i bedömningspraktiker
        • 186
          Kunskapssyner som krockar i bedömningspraktiken
        • 188
          Avslutande kommentarer
        • 190
          Litteraturförteckning
      • 9
        195
        Arbetsplatsförlagt lärande i Kassan
      • Charlotte Arkenback-Sundström
        • 196
          Apl i en digitaliserad detaljhandel
        • 197
          Digitaliseringen av Kassan
        • 199
          Metod
        • 202
          Varuhusets digitaliserade kassapraktik
        • 205
          Lärandepraktik i den digitaliserade Kassan
        • 213
          Avslutande kommentarer
        • 214
          Litteraturförteckning
      • 10
        217
        Att integrera skola och arbete
      • Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik & Sarojni Choy
        • 219
          Integrationens praktikarkitekturer
        • 221
          Tillvägagångssätt
        • 223
          Mötet med vårdtagare och anställda
        • 230
          Språket i skolan
        • 235
          Avslutande kommentarer
    • 238
      Litteraturförteckning
      • 11
        241
        Lärandepraktikens olika förutsättningar för elever som lär på ett andraspråk i yrkesutbildning
        • Ingrid Henning Loeb
        • 243
          Gymnasieskolans yrkesutbildningar och elever som lär på ett andraspråk
        • 244
          Kapitlets struktur och studier
        • 246
          Olika ekonomiska förutsättningar
        • 250
          Olika resonemang om elevers möjligheter
        • 255
          Olika samarbeten kring yrkeskunskapande och språkutveckling
        • 258
          Avslutande kommentarer
        • 259
          Litteraturförteckning
      • 12
        261
        Hinder för en likvärdig undervisningspraktik
      • Anita Norlund & Marianne Strömberg
        • 262
          Kommunernas ambitioner och insatser
        • 264
          Undervisningspraktiken
        • 268
          Undervisningspraktikens beroende av andra praktiker
        • 272
          Konsekvenser för projektens likvärdighetsintentioner
        • 280
          Avslutande kommentarer
        • 281
          Litteraturförteckning
      • 285
        Efterord – att förstå sig på utbildningspraktiker
      • Petri Salo
        • 291
          Litteraturförteckning

Författare

Ingrid Henning Loeb

Ingrid Henning Loeb är lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivspedagogik vid Göteborgs universitet. Där är hon programledare för Yrkeslärar...

Lill Langelotz

Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete, arbetar som forskare, lärare och pedagogisk utvecklare vid högskolan i Borås. Hennes forskningsintress...

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Richard Baldwin

Richard Baldwin är universitetslektor på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning vid Högskolan i Borås. Han försvarade sin doktorsavhandl...

Lisbeth Gyllander Torkildsen

Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, ...

Karin Lumsden Wass

Karin Lumsden Wass är lektor i pedagogik med inriktning mot vuxenpedagogik vid Göteborgs universitet. Där undervisar hon framför allt på personalve...

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

Anita Norlund

Anita Norlund är fil.dr i ämnesdidaktik med inriktning mot svenskämnet och universitetslektor vid Högskolan i Borås. Norlund har disputerat med avh...

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Petri Salo

Petri Salo är professor i vuxenpedagogik vid Åbo Akademi i Vasa. Han medverkar aktivt i det Nordiska nätverket för aktionsforskning och i det i...

Marianne Strömberg

Marianne Strömberg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet

Lena Tyrén

Lena Tyrén är universitetslektor vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT vid Högskolan i Borås.

Gun-Britt Wärvik

Gun-Britt Wärvik är docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universit...

 ;