Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Struktur, kultur, ledarskap

Förutsättningar för framgångsrika skolor
Skickas följande arbetsdag

Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är föredömliga och har starka resultat, liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger i stället på ett projekt som undersökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige. Rektors ledarskap står i fokus för presentationen och diskuteras i relation till en mängd olika teman, såsom skolans struktur och kultur, skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaci...

Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är föredömliga och har starka resultat, liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger i stället på ett projekt som undersökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige. Rektors ledarskap står i fokus för presentationen och diskuteras i relation till en mängd olika teman, såsom skolans struktur och kultur, skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapacitet, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. Struktur, kultur, ledarskap är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare. Denna andra upplaga av boken har uppdaterats utifrån aktuell forskning och förhåller sig till den nya skollagen samt den nya läroplanen för grundskolan. Och för den läsare som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet struktur, kultur, ledarskap finns numera även en andra bok på temat av samma redaktörer: Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap.

      • 7
        Förord
      • 9
        Bokens författare
      • 1
        13
        Struktur, kultur, ledarskap – ett projekt och dess resultat
        • Jonas Höög och Olof Johansson
        • 14
          Rektors ledarskap är centralt
        • 16
          Framgångsrik skola
        • 18
          Forskning som redovisas
        • 22
          Litteratur
      • 2
        23
        Vad är en framgångsrik skola
        • Jonas Höög
        • 25
          Kunskapsmål – vilket mått är lämpligast
        • 26
          Meritvärde och andel elever som har nått målen
        • 31
          Elevernas bakgrund – modellberäknade värden
        • 33
          Hur likvärdiga är betygen
        • 35
          Elevens årliga utveckling och andra tänkbara mått
        • 36
          Skolans sociala mål – normer, värden och personlig utveckling
        • 40
          Ett samlat resultatmått – kunskapsmål och sociala mål
        • 43
          En kvalitativ jämförelse mellan skolorna
        • 45
          Sammanfattning
        • 48
          Litteratur
      • 3
        51
        Ethos och skolframgång
        • Leif Lindberg
        • 52
          Vad är ethos
        • 54
          Preciseringar och empiri
        • 67
          Sammanfattande slutsatser
        • 70
          Litteratur
      • 4
        73
        Har framgångsrika skolor framgångsrika rektorer?
        • Monika Törnsn
        • 73
          Framgångsrikt ledarskap
        • 77
          Är rektorerna framgångsrika
        • 79
          Rektors ledarskap i fem framgångsrika skolor
        • 90
          Mångsidigt ledarskap är framgångsrikt
        • 94
          Litteratur
      • 5
        97
        Lärares inställning till rektors ledning
        • Anders Olofsson
        • 99
          Framställningssätt
        • 99
          Lärares inställning till ledningen av skolarbetet
        • 106
          Utmärkande drag hos framgångsrika skolor
        • 109
          Sammanfattning och slutsatser
        • 112
          Litteratur
      • 6
        115
        Vardagssamtal och rektors pedagogiska ledarskap
        • Helene Ärlestig
        • 116
          Kommunikation och organisationskommunikation
        • 118
          Kommunikation och ledarskap – en kommunikationsmodell
        • 121
          Kommunikation om det pedagogiska uppdraget
        • 126
          Är kommunikationen flerdimensionell
        • 129
          Kommunikation i olika typer av skolor
        • 132
          Litteratur
      • 7
        135
        Skolans ledarskap som intern förbättringskapacitet
        • Conny Björkman
        • 136
          Skolförbättring
        • 138
          Ledarskapet som en del av skolans interna förbättringskapacitet
        • 140
          Rektorers föreställningar om ledarskapet i skolor med olika fram-gångsnivå
        • 144
          Likheter och skillnader i rektorernas föreställningar
        • 147
          Slutsatser
        • 149
          Litteratur
      • 8
        153
        Mobbning och skolans sociala mål
        • Björn Ahlström
        • 154
          Mobbning ur ett organisationsperspektiv
        • 155
          Teoretiska utgångspunkter
        • 163
          Fyra skolor i fokus
        • 165
          Skillnader mellan skolorna
        • 169
          Elevinflytande motverkar mobbning
        • 172
          Litteratur
      • 9
        175
        De kommunala utbildningsnämnderna och skolpolitiken
        • Håkan Myrlund
        • 175
          Huvudmannaskapets förändring
        • 176
          Debatten om skolan
        • 178
          Kapitlets utgångsmaterial
        • 179
          Kommunerna, staten och skolan
        • 181
          Den kommunala organisationen för skolområdet
        • 182
          Utgångspunkter för analysen av utbildningsnämnderna
        • 188
          Kommunernas nämndsorganisation på utbildningsområdet
        • 190
          Nämndens ledning och nämndsarbetet
        • 194
          Attityder till utbildningsnämnderna och verksamheten
        • 198
          Slutsatser
        • 201
          Litteratur
      • 10
        205
        Skolchefens funktion och ställning
        • Olof Johansson
        • 205
          En stabil funktion men förändrade arenor
        • 208
          Skolchefsfunktionen i dag – några trender
        • 212
          Skolchefen som följare eller ledare
      • 219
        Epilog
        • 222
          Publiceringslista från projektet
        • 223
          Litteratur

Information

Redaktörer:
Jonas Höög Olof Johansson
Kapitelförfattare:
Björn Ahlström Conny Björkman Leif Lindberg Håkan Myrlund Anders Olofsson Monika Törnsén Helene Ärlestig
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144102887
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
33792-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
224

Författare

Jonas Höög

Jonas Höög är professor i sociologi och arbetar nu på Centrum för skol­ledarutveckling, Umeå universitet, med forskning och utbildning i ledarskap....

Olof Johansson

Olof Johansson (red.) är senior professor och verksam vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. Vid centrat finns sedan 1993 den statl...

Björn Ahlström

Björn Ahlström är universitetslektor och filosofie doktor i sociologi och verksam vid Centrum för skolledarutveckling på Umeå universitet. Han arbe...

Conny Björkman

Conny Björkman är universitetslektor i pedagogik och avdelningschef vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet. Björkman disput...

Leif Lindberg

Leif Lindberg är seniorprofessor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och ansvarar för utbildningar för forskarhandledare, handleder doktorander och ...

Håkan Myrlund

Håkan Myrlund har arbetat som gymnasielärare, adjunkt vid Luleå tekniska högskola samt utbildningsledare på rektorsutbildningsprogrammet vid Centru...

Anders Olofsson

Anders Olofsson är professor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Där driver och ansvarar han för forskning om ledarskap i skolan i samarbete med Ume...

Monika Törnsén

Monika Törnsén är universitetslektor i pedagogik. Hon arbetar som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, där h...

Helene Ärlestig

Helene Ärlestig är docent i pedagogik. Hennes avhandling behandlar rektorers och lärares kommunikation och dess betydelse i framgångsrika skolor. F...

 ;