Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Struktur, kultur, ledarskap
- 7Förord
- 9Bokens författare
- 113Struktur, kultur, ledarskap – ett projekt och dess resultat
- Jonas Höög och Olof Johansson
- 14Rektors ledarskap är centralt
- 16Framgångsrik skola
- 18Forskning som redovisas
- 22Litteratur
- 223Vad är en framgångsrik skola
- Jonas Höög
- 25Kunskapsmål – vilket mått är lämpligast
- 26Meritvärde och andel elever som har nått målen
- 31Elevernas bakgrund – modellberäknade värden
- 33Hur likvärdiga är betygen
- 35Elevens årliga utveckling och andra tänkbara mått
- 36Skolans sociala mål – normer, värden och personlig utveckling
- 40Ett samlat resultatmått – kunskapsmål och sociala mål
- 43En kvalitativ jämförelse mellan skolorna
- 45Sammanfattning
- 48Litteratur
- 351Ethos och skolframgång
- Leif Lindberg
- 52Vad är ethos
- 54Preciseringar och empiri
- 67Sammanfattande slutsatser
- 70Litteratur
- 473Har framgångsrika skolor framgångsrika rektorer?
- Monika Törnsn
- 73Framgångsrikt ledarskap
- 77Är rektorerna framgångsrika
- 79Rektors ledarskap i fem framgångsrika skolor
- 90Mångsidigt ledarskap är framgångsrikt
- 94Litteratur
- 597Lärares inställning till rektors ledning
- Anders Olofsson
- 99Framställningssätt
- 99Lärares inställning till ledningen av skolarbetet
- 106Utmärkande drag hos framgångsrika skolor
- 109Sammanfattning och slutsatser
- 112Litteratur
- 6115Vardagssamtal och rektors pedagogiska ledarskap
- Helene Ärlestig
- 116Kommunikation och organisationskommunikation
- 118Kommunikation och ledarskap – en kommunikationsmodell
- 121Kommunikation om det pedagogiska uppdraget
- 126Är kommunikationen flerdimensionell
- 129Kommunikation i olika typer av skolor
- 132Litteratur
- 7135Skolans ledarskap som intern förbättringskapacitet
- Conny Björkman
- 136Skolförbättring
- 138Ledarskapet som en del av skolans interna förbättringskapacitet
- 140Rektorers föreställningar om ledarskapet i skolor med olika fram-gångsnivå
- 144Likheter och skillnader i rektorernas föreställningar
- 147Slutsatser
- 149Litteratur
- 8153Mobbning och skolans sociala mål
- Björn Ahlström
- 154Mobbning ur ett organisationsperspektiv
- 155Teoretiska utgångspunkter
- 163Fyra skolor i fokus
- 165Skillnader mellan skolorna
- 169Elevinflytande motverkar mobbning
- 172Litteratur
- 9175De kommunala utbildningsnämnderna och skolpolitiken
- Håkan Myrlund
- 175Huvudmannaskapets förändring
- 176Debatten om skolan
- 178Kapitlets utgångsmaterial
- 179Kommunerna, staten och skolan
- 181Den kommunala organisationen för skolområdet
- 182Utgångspunkter för analysen av utbildningsnämnderna
- 188Kommunernas nämndsorganisation på utbildningsområdet
- 190Nämndens ledning och nämndsarbetet
- 194Attityder till utbildningsnämnderna och verksamheten
- 198Slutsatser
- 201Litteratur
- 10205Skolchefens funktion och ställning
- Olof Johansson
- 205En stabil funktion men förändrade arenor
- 208Skolchefsfunktionen i dag – några trender
- 212Skolchefen som följare eller ledare
- 219Epilog
- 222Publiceringslista från projektet
- 223Litteratur
Information
- Redaktörer:
- Jonas Höög Olof Johansson
- Kapitelförfattare:
- Björn Ahlström Conny Björkman Leif Lindberg Håkan Myrlund Anders Olofsson Monika Törnsén Helene Ärlestig
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144102887
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 33792-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 224