Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledarskap i klassrummet

Undervisningskvalitet från teori till praktik
Skickas följande arbetsdag

Forskning visar att ett gott ledarskap i klassrummet och goda relationer mellan lärare och elever höjer undervisningskvaliteten och utvecklar elevers kunskaper. Det goda ledarskapet kräver både övning och organisatoriskt stöd. Den här boken om ledarskap i klassrummet består av två delar. Den första delen fokuserar på hur lärar–elev-interaktionen på olika sätt främjar elevers motivation, ämneskunskaper och sociala lärande. Den andra delen visar hur skolan som organisation kan stödja lärarnas ...

Forskning visar att ett gott ledarskap i klassrummet och goda relationer mellan lärare och elever höjer undervisningskvaliteten och utvecklar elevers kunskaper. Det goda ledarskapet kräver både övning och organisatoriskt stöd. Den här boken om ledarskap i klassrummet består av två delar. Den första delen fokuserar på hur lärar–elev-interaktionen på olika sätt främjar elevers motivation, ämneskunskaper och sociala lärande. Den andra delen visar hur skolan som organisation kan stödja lärarnas arbete med att utveckla god klassrumspraktik. Med utgångspunkt i forskningsprojektet Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) presenteras ny kunskap om ledarskap i klassrummet, klassrumsinteraktioner, undervisningskvalitet, professionsutveckling och hur skolan som organisation kan stödja lärarna i sin klassrumspraktik. I boken omsätts forskning och teori i praktisk tillämpning i klassrummet. Ledarskap i klassrummet vänder sig till blivande och verksamma lärare, men även till forskare inom relevanta områden.

Kapitelförfattarna beskriver inte bara teori utan också hur den bakomliggande insikten ska kunna leda vidare till praktiska förändringar för läraren, arbetslaget och skolan som helhet. Avsnittens bredd och djup gör att boken torde kunna ligga till grund för en systematisk verksamhetsutveckling ute på skolorna.

Information

Redaktörer:
Randi M. Sølvik Sigrun K. Ertesvåg
Kapitelförfattare:
Pål Roland Trude Havik Unni Vere Midthasse Frank Rafaelsen Ksenia Solheim Grete S. Vaaland Elsa Westergård
Översättare:
Lisa Sjösten
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152288
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44250-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Pål Roland

Pål Roland har en doktorsgrad i utbildningsvetenskap och är docent vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hans forskning handlar om innovation i skola och ...

Trude Havik

Trude Havik är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon har doktorerat i specialpedagogik om skolans roll vid skolfrånvaro och skolvägra...

Unni Vere Midthasse

Unni Vere Midthassel är professor vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hennes främsta intresseområde är ledning och förändringsarbete i skolan, och henne...

Frank Rafaelsen

Frank Rafaelsen är universitetslektor vid Læringsmiljøsenteret och har sedan 2006 arbetat med skolutveckling och utveckling av professionella läran...

Ksenia Solheim

Ksenia Solheim är førsteamanuensis vid Institutt for barnehagelærerutdanning vid UiS. Hon doktorerade vid Læringsmiljøsenteret som en del av CIESL-...

Grete S. Vaaland

Grete S. Vaaland är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon arbetar med forskning, undervisning och utvecklingsarbete inom klassledning...

Elsa Westergård

Elsa Westergård är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon forskar om samarbete mellan hem och skola, klassrumsinteraktioner och implem...

Randi M. Sølvik

Randi M. Sølvik är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon arbetar med forskning, handledning och utvecklingsarbete med koppling till k...

Sigrun K. Ertesvåg

Sigrun K. Ertesvåg är professor vid Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger (UiS), och projektledare för CIESL-projektet. Hon har lång erfa...

 ;