Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kollegialt lärande

Resan mot framtidens skola
Skickas följande arbetsdag

Kollegialt lärande är vägen till framtidens skola. Med kollegialt lärande kan en skola använda den fulla kraften i skolledares, lärares och elevers gemensamma kompetenser. Därigenom kan verksamheten och undervisningen förbättras för att främja elevernas måluppfyllelse. Men hur ska en skola ta sig dit? Utgångspunkten i boken är att kollegialt lärande är mer än en metod eller en modell. Å ena sidan finns det modeller och redskap för samtal och förbättring mellan lärare, å andra sidan visar det ...

Kollegialt lärande är vägen till framtidens skola. Med kollegialt lärande kan en skola använda den fulla kraften i skolledares, lärares och elevers gemensamma kompetenser. Därigenom kan verksamheten och undervisningen förbättras för att främja elevernas måluppfyllelse. Men hur ska en skola ta sig dit? Utgångspunkten i boken är att kollegialt lärande är mer än en metod eller en modell. Å ena sidan finns det modeller och redskap för samtal och förbättring mellan lärare, å andra sidan visar det sig vara svårt att få dessa att bli en del av det dagliga skolarbetet. I boken förstås kollegialt lärande som en praktik som utmanar det traditionella samarbetet. För att få det kollegiala lärandet att bli hållbart och framgångsrikt behöver hela skolans verksamhet granskas och förbättras. I Kollegialt lärande ges flera exempel på hur skolor har använt modeller och redskap, men också på hur skolor har byggt en organisation som kan stödja kvalitetsutvecklande processer. Kollegialt lärande vänder sig främst till skolledare, lärare och lärarstudenter, men även till skolchefer, politiker och beslutsfattare inom utbildningssektorn.

    • 7
      Förord
    • 9
      Författarpresentation
      • 11
        KAPITEL 1 Inledning
        • 11
          Bakgrund till boken
        • 13
          Kollegialt lärande på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
      • 17
        KAPITEL 2 En praktik för kollegialt lärande
        • 17
          Teori som karta
        • 19
          Struktur och praktik
        • 21
          Praktikteori
        • 24
          Praktikgemenskap
          • 24
            Deltagande, förhandling och förverkligande
          • 25
            Projekt, redskap och engagemang
          • 26
            Att planera för resan mot praktikgemenskaper
          • 27
            Exempel 1: En skolas utvecklingsresa från 1994–2017
        • 31
          Sammanfattning
      • 33
        KAPITEL 3 Att zooma in skolpraktiken
        • 33
          Makrostruktur
        • 36
          Mikrostruktur
          • 37
            Den lokala skolans infrastruktur
        • 39
          Exempel från praktiken
          • 39
            Exempel 2: Infrastruktur med betoning på kommunikation
          • 41
            Exempel 3: Infrastruktur med tydliga samordnare
        • 44
          Sammanfattning
      • 45
        KAPITEL 4 Att förbättra grunden för utveckling
        • 45
          Gemensam historia av erfarenheter
        • 47
          Utveckling av infrastrukturen
        • 49
          Att frigöra förbättringsprocessen
        • 50
          Att återskapa innehållet
        • 54
          Exempel från praktiken
          • 54
            Exempel 4: Förhandlingar om skolans lokala utvecklingsbehov
          • 57
            Exempel 5: Förhandlingar om elevers förståelse i matematik
        • 59
          Sammanfattning
      • 61
        KAPITEL 5 Redskap i det kollegiala lärandet
        • 61
          Makro och mikroprocesser
        • 65
          Processförmågor
        • 66
          Generella redskap
          • 67
            Förutsättningar för samtal och samarbete
        • 70
          Specifika redskap
          • 70
            Redskap för att integrera och differentiera innehåll
          • 72
            Redskap för relationer och reflektion
          • 75
            Redskap för analys
        • 77
          Redskap som förenar reflektion och respons
          • 77
            Praxistriangeln
        • 79
          Exempel från praktiken
          • 79
            Exempel 6: Kollektiva redskap i en utvecklingsgrupp
          • 82
            Exempel 7: Kollektiva redskap i en ledningsgrupp
        • 84
          Sammanfattning
      • 85
        KAPITEL 6 Att leda och följa utvecklingsarbete
        • 85
          Med målen i sikte
        • 87
          Leda och följa
        • 89
          Förhandling mellan praktikgemenskaper
        • 90
          Distribuerat ledarskap
        • 92
          Exempel från praktiken
          • 93
            Exempel 8: Ledarskap och elevhälsan
          • 94
            Exempel 9: Ledarskap på förvaltningsnivå
        • 96
          Sammanfattning
      • 99
        KAPITEL 7 Elever som deltagare i skolans utveckling
        • 99
          Lära sig att delta
        • 101
          Undervisning för delaktighet
          • 104
            Olika deltagande inom klasser
        • 105
          Exempel från praktiken
          • 105
            Exempel 10: Elever förhandlar om undervisningens innehåll
          • 108
            Exempel 11: Elever förhandlar om redskap i undervisningen
        • 110
          Sammanfattning
      • 111
        KAPITEL 8 Samspelande nätverk i framtidens skola
        • 111
          Skolkulturer och praktikgemenskaper
          • 112
            Särboskolor
          • 113
            Familjära skolor
          • 115
            Professionella skolor
        • 116
          Samarbetande nätverk
        • 118
          Hållbara nätverk
          • 119
            Före besöket
          • 120
            Under besöket
          • 121
            Efter besöket
        • 121
          Mot framtidens skola ...
          • 124
            Tio tecken på framtidens skola
    • 129
      Referenser
    • 135
      Sakregister

Information

Författare:
Ulf Blossing Ann-Christine Wennergren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111254
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39143-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Ulf Blossing

Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han studerar skolors förbättringskulturer, bland annat med fokus på lärares samarb...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

 ;