Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Aktionsforskning i praktiken

Aktionsforskning i praktiken
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Författarpresentation
- 13Förord
- Eli Moksnes Furu och Petri Salo
- 14Aktionsforskning i Norden
- 18Litteratur
- 19Förord till den andra upplagan
- 21KAPITEL 1 Vad är aktionsforskning
- Karin Rönnerman
- 22Aktion och forskning
- 24Mötet mellan kunskapsfält
- 27Möte mellan forskare och praktiker
- 29Pedagogiska verktyg i aktionsforskning
- 29Eget skrivande
- 30Observationer av praktiken
- 31Dokumentation
- 32Verktygen ger distans, nya perspektiv och ny kunskap
- 33Aktionsforskning i praktiken
- 34Lärare som forskare
- 35Praktikerforskning
- 35Frigörande forskning
- 36Aktionsforskning i Sverige och i Norden
- 37Avslutande reflektioner
- 38Litteratur
- 41KAPITEL 2 Forskning – på vems villkor
- Lena Folkesson
- 42Skolutvecklingsprojekten
- 42Inspiration från aktionsforskning
- 43Kunskapsbildning inom aktionsforskning
- 44Systematisering av iakttagelser – systematisering av kunskaper
- 45Den nya kunskapens värde
- 46Makten att validera och definiera kvalitet
- 47Validering genom demokratisering av forskningsprocessen
- 48Mottagaren avgör trovärdigheten
- 48Trovärdighet genom kriterier
- 49Forskaren synliggör sin förförståelse
- 50Helheten i forskningsprocessen som garant för kvaliteten
- 51Att presentera resultat
- 52Avslutande reflektioner
- 53Litteratur
- 55KAPITEL 3 Med videon som verktyg
- Ann-Charlotte Lindgren
- 56Aktionsforskning – en väg till det systematiska
- 57Videodokumentation och videoanalyser
- 59Kvalitet i vardagsarbetet
- 60Exemplet – matematik
- 67Avslutande reflektioner
- 68Litteratur
- 71KAPITEL 4 På spaning efter en kritisk vän
- Ann-Christine Wennergren
- 73Kritisk vän
- 74Dialogkompetens
- 77Vulkanprojektet
- 78Utbildningens bidrag
- 84Avslutande reflektioner
- 86Litteratur
- 89KAPITEL 5 Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
- Karin Rönnerman
- 91Q-kursen
- 92Utveckling och förändring i praktiken
- 93Att utveckla och förändra aspekter i den egna praktiken
- 94Att utveckla och förändra förståelsen av den egna praktiken
- 95Att utveckla och förändra förståelsen för de sammanhang praktiken ingår i
- 97Professionella lärandegemenskaper
- 99Mot en ökad kvalitet
- 101Avslutande reflektioner
- 103Litteratur
- 105KAPITEL 6 Lärare och forskare i samverkan
- Eva Nyberg och Malin Ek
- 107Verktyg under processens gång
- 107Lärardagbok
- 108Forskarlogg
- 108Arbetsgång
- 108Undervisningens innehåll
- 109Lärarens utveckling – Eva berättar
- 114Lärarens erfarenheter – Malin berättar
- 118Avslutande reflektioner
- 120Litteratur
- 123KAPITEL 7 Att lära av egen praxis
- Åsa Söderström
- 123Ett omöjligt uppdrag
- 125Att lära av erfarenheter
- 126Aktionslärande
- 129Kurser i aktionslärande
- 130Att definiera ett problem och skapa en fråga
- 132Deltagarnas motivation
- 133Nödvändigheten av grundkompetens i forskningsmetod
- 133Det var ju det jag visste
- 136Deltagarnas syn på arbetet med aktionslärande
- 137Avslutande reflektioner
- 138Litteratur
- 141KAPITEL 8 Handlingskompetens på schemat
- Inger Björneloo
- 143Handlingskompetens
- 151Avslutande reflektioner
- 152Litteratur
- 155KAPITEL 9 Olika aktörer i samarbete i gymnasieskola
- Kerstin Bergström
- 157Frågor som grund till förändring
- 158Processen med aktionsforskning
- 159Lärarnas och elevernas delaktighet
- 160Fokus på aktioner
- 160Projektet tar sin egen väg
- 161Tre olika röster
- 162Elevernas röster
- 163Handledarnas röster
- 163Lärarnas röster
- 165Utveckling av samarbetet
- 165Ökad gemenskap – men också frustrerade känslor
- 166Samarbetet mellan de olika aktörerna
- 167Breda syften och rörig process
- 168Avslutande reflektioner
- 169Litteratur
- 171KAPITEL 10 Genererat ledarskap
- Karin Rönnerman och Christine Edwards-Groves
- 173Perspektiv på ledarskap
- 174Kompetensutveckling som grund för ledarskap
- 175Förutsättningar och förhållanden som främjar lärande för lärare
- 180Förutsättningar och förhållanden som främjar ett ledarskap för lärare
- 185Avslutande reflektioner
- 187Litteratur
- 191KAPITEL 11 Att leda skolans utvecklingsarbete
- Anette Olin
- 191Varför dök utvecklingsledare upp
- 194Stöd i kollaborativt professionellt lärande
- 195Stöd genom organisering av det lokala skolutvecklingsarbetet
- 198Stöd i reformarbete
- 200Avslutande reflektioner
- 201Litteratur
- 205KAPITEL 12 Forskningscirklar för skolledare med nyfikenhet som drivkraft
- Jan Nylund och Ann-Christine Wennergren
- 207Cirkelns inramning och förutsättningar
- 207Upplägg
- 208Motiv och förväntningar
- 209Innehåll
- 209Stöd för reflektion
- 210Summering
- 210En dag i forskningscirkeln
- 211Tre dimensioner av lärande
- 212Inspiration
- 213Bearbetning
- 214Integrering
- 215Metareflektion
- 216Avslutande reflektioner
- 218Litteratur
- 221KAPITEL 13 Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Karin Rönnerman och Ann-Christine Wennergren
- 222Kraften i professionella lärandegemenskaper
- 224Framåtblickande reflektioner
- 227Litteratur
- 229Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Karin Rönnerman
- Kapitelförfattare:
- Åsa Söderström Inger Björneloo Lena Folkesson Kerstin Bergström Jan Nylund Anette Olin Almqvist Eva Nyberg Ann-Christine Wennergren Malin Ek Ann-Charlotte Lindgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144078700
- Utgivningsår:
- 2004
- Revisionsår:
- 2012
- Artikelnummer:
- 31644-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 230
Information
- Redaktörer:
- Karin Rönnerman
- Kapitelförfattare:
- Inger Björneloo Lena Folkesson Kerstin Bergström Åsa Söderström Jan Nylund Anette Olin Almqvist Eva Nyberg Ann-Christine Wennergren Malin Ek Ann-Charlotte Lindgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173061
- Utgivningsår:
- 2004
- Revisionsår:
- 2012
- Artikelnummer:
- 31644-SB02
- Upplaga:
- Andra