Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Aktionsforskning i praktiken

- förskola och skola på vetenskaplig grund
Skickas följande arbetsdag

Aktionsforskning i praktiken

- förskola och skola på vetenskaplig grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensät...

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensätta en handling, följa processen och reflektera över vad som sker. Det blir alltså en relation mellan handlandet och förståelsen. I reflektion, dialog och kommunikation med andra relateras den beprövade erfarenheten till en vetenskaplig grund. Denna upplaga är reviderad. De olika kapitlen beskriver verksamhet som bedrivits i förskola, grundskola och gymnasium. Aktionsforskning i praktiken vänder sig särskilt väl till studenter i lärarutbildning, lärare i kompetensutveckling, skolledare i olika verksamheter och studenter i masterprogram.

      • 9
        Författarpresentation
      • 13
        Förord
        • Eli Moksnes Furu och Petri Salo
        • 14
          Aktionsforskning i Norden
        • 18
          Litteratur
      • 19
        Förord till den andra upplagan
      • 21
        KAPITEL 1 Vad är aktionsforskning
        • Karin Rönnerman
        • 22
          Aktion och forskning
        • 24
          Mötet mellan kunskapsfält
        • 27
          Möte mellan forskare och praktiker
        • 29
          Pedagogiska verktyg i aktionsforskning
        • 29
          Eget skrivande
        • 30
          Observationer av praktiken
        • 31
          Dokumentation
        • 32
          Verktygen ger distans, nya perspektiv och ny kunskap
        • 33
          Aktionsforskning i praktiken
        • 34
          Lärare som forskare
        • 35
          Praktikerforskning
        • 35
          Frigörande forskning
        • 36
          Aktionsforskning i Sverige och i Norden
        • 37
          Avslutande reflektioner
        • 38
          Litteratur
      • 41
        KAPITEL 2 Forskning – på vems villkor
        • Lena Folkesson
        • 42
          Skolutvecklingsprojekten
        • 42
          Inspiration från aktionsforskning
        • 43
          Kunskapsbildning inom aktionsforskning
        • 44
          Systematisering av iakttagelser – systematisering av kunskaper
        • 45
          Den nya kunskapens värde
        • 46
          Makten att validera och definiera kvalitet
        • 47
          Validering genom demokratisering av forskningsprocessen
        • 48
          Mottagaren avgör trovärdigheten
        • 48
          Trovärdighet genom kriterier
        • 49
          Forskaren synliggör sin förförståelse
        • 50
          Helheten i forskningsprocessen som garant för kvaliteten
        • 51
          Att presentera resultat
        • 52
          Avslutande reflektioner
        • 53
          Litteratur
      • 55
        KAPITEL 3 Med videon som verktyg
        • Ann-Charlotte Lindgren
        • 56
          Aktionsforskning – en väg till det systematiska
        • 57
          Videodokumentation och videoanalyser
        • 59
          Kvalitet i vardagsarbetet
        • 60
          Exemplet – matematik
        • 67
          Avslutande reflektioner
        • 68
          Litteratur
      • 71
        KAPITEL 4 På spaning efter en kritisk vän
        • Ann-Christine Wennergren
        • 73
          Kritisk vän
        • 74
          Dialogkompetens
        • 77
          Vulkanprojektet
        • 78
          Utbildningens bidrag
        • 84
          Avslutande reflektioner
        • 86
          Litteratur
      • 89
        KAPITEL 5 Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
        • Karin Rönnerman
        • 91
          Q-kursen
        • 92
          Utveckling och förändring i praktiken
        • 93
          Att utveckla och förändra aspekter i den egna praktiken
        • 94
          Att utveckla och förändra förståelsen av den egna praktiken
        • 95
          Att utveckla och förändra förståelsen för de sammanhang praktiken ingår i
        • 97
          Professionella lärandegemenskaper
        • 99
          Mot en ökad kvalitet
        • 101
          Avslutande reflektioner
        • 103
          Litteratur
      • 105
        KAPITEL 6 Lärare och forskare i samverkan
        • Eva Nyberg och Malin Ek
        • 107
          Verktyg under processens gång
        • 107
          Lärardagbok
        • 108
          Forskarlogg
        • 108
          Arbetsgång
        • 108
          Undervisningens innehåll
        • 109
          Lärarens utveckling – Eva berättar
        • 114
          Lärarens erfarenheter – Malin berättar
        • 118
          Avslutande reflektioner
        • 120
          Litteratur
      • 123
        KAPITEL 7 Att lära av egen praxis
        • Åsa Söderström
        • 123
          Ett omöjligt uppdrag
        • 125
          Att lära av erfarenheter
        • 126
          Aktionslärande
        • 129
          Kurser i aktionslärande
        • 130
          Att definiera ett problem och skapa en fråga
        • 132
          Deltagarnas motivation
        • 133
          Nödvändigheten av grundkompetens i forskningsmetod
        • 133
          Det var ju det jag visste
        • 136
          Deltagarnas syn på arbetet med aktionslärande
        • 137
          Avslutande reflektioner
        • 138
          Litteratur
      • 141
        KAPITEL 8 Handlingskompetens på schemat
        • Inger Björneloo
        • 143
          Handlingskompetens
        • 151
          Avslutande reflektioner
        • 152
          Litteratur
      • 155
        KAPITEL 9 Olika aktörer i samarbete i gymnasieskola
        • Kerstin Bergström
        • 157
          Frågor som grund till förändring
        • 158
          Processen med aktionsforskning
        • 159
          Lärarnas och elevernas delaktighet
        • 160
          Fokus på aktioner
        • 160
          Projektet tar sin egen väg
        • 161
          Tre olika röster
        • 162
          Elevernas röster
        • 163
          Handledarnas röster
        • 163
          Lärarnas röster
        • 165
          Utveckling av samarbetet
        • 165
          Ökad gemenskap – men också frustrerade känslor
        • 166
          Samarbetet mellan de olika aktörerna
        • 167
          Breda syften och rörig process
        • 168
          Avslutande reflektioner
        • 169
          Litteratur
      • 171
        KAPITEL 10 Genererat ledarskap
        • Karin Rönnerman och Christine Edwards-Groves
        • 173
          Perspektiv på ledarskap
        • 174
          Kompetensutveckling som grund för ledarskap
        • 175
          Förutsättningar och förhållanden som främjar lärande för lärare
        • 180
          Förutsättningar och förhållanden som främjar ett ledarskap för lärare
        • 185
          Avslutande reflektioner
        • 187
          Litteratur
      • 191
        KAPITEL 11 Att leda skolans utvecklingsarbete
        • Anette Olin
        • 191
          Varför dök utvecklingsledare upp
        • 194
          Stöd i kollaborativt professionellt lärande
        • 195
          Stöd genom organisering av det lokala skolutvecklingsarbetet
        • 198
          Stöd i reformarbete
        • 200
          Avslutande reflektioner
        • 201
          Litteratur
      • 205
        KAPITEL 12 Forskningscirklar för skolledare med nyfikenhet som drivkraft
        • Jan Nylund och Ann-Christine Wennergren
        • 207
          Cirkelns inramning och förutsättningar
        • 207
          Upplägg
        • 208
          Motiv och förväntningar
        • 209
          Innehåll
        • 209
          Stöd för reflektion
        • 210
          Summering
        • 210
          En dag i forskningscirkeln
        • 211
          Tre dimensioner av lärande
        • 212
          Inspiration
        • 213
          Bearbetning
        • 214
          Integrering
        • 215
          Metareflektion
        • 216
          Avslutande reflektioner
        • 218
          Litteratur
      • 221
        KAPITEL 13 Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
        • Karin Rönnerman och Ann-Christine Wennergren
        • 222
          Kraften i professionella lärandegemenskaper
        • 224
          Framåtblickande reflektioner
        • 227
          Litteratur
      • 229
        Sakregister

Information

Redaktörer:
Karin Rönnerman
Kapitelförfattare:
Åsa Söderström Inger Björneloo Lena Folkesson Kerstin Bergström Jan Nylund Anette Olin Almqvist Eva Nyberg Ann-Christine Wennergren Malin Ek Ann-Charlotte Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144078700
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
31644-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
230

Författare

Åsa Söderström

Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med inriktning mot skolutveckling samt frågor som rör skolor...

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Inger Björneloo

Inger Björneloo är universitetslektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.

Lena Folkesson

Lena Folkesson har mångårig erfarenhet som lärare i grundskolan och som adjunkt och senare lektor vid Göteborgs universitet, vid Institutionen för ...

Kerstin Bergström

Kerstin Bergström är kostekonom och licentiat i hushållsvetenskap. Hon har arbetserfarenhet som kostchef inom offentlig måltidsservice och forskar ...

Jan Nylund

Jan Nylund har sina pedagogiska rötter inom folkbildningen och allmändidaktiken. Han har arbetat som lärare och rektor samt rektorsutbildare och ut...

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Eva Nyberg

Eva Nyberg är lektor i ämnesdidaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession på Göteborgs universitet. Hon undervisar i ämnesdidak...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Malin Ek

Malin Ek är grundskollärare i matematik och naturvetenskap och arbetar med åk 4–6 på Eklandaskolan i Mölndal. Hon har arbetat som lärare sedan läså...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Christine Edwards-Groves

Christine Edwards-Groves är universitetslektor vid Charles Sturt University, Australien. Hennes forskningsintresse berör två fält inom pedagogik, u...

 ;

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensät...

Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensätta en handling, följa processen och reflektera över vad som sker. Det blir alltså en relation mellan handlandet och förståelsen. I reflektion, dialog och kommunikation med andra relateras den beprövade erfarenheten till en vetenskaplig grund. Denna upplaga är reviderad. De olika kapitlen beskriver verksamhet som bedrivits i förskola, grundskola och gymnasium. Aktionsforskning i praktiken vänder sig särskilt väl till studenter i lärarutbildning, lärare i kompetensutveckling, skolledare i olika verksamheter och studenter i masterprogram.

Information

Redaktörer:
Karin Rönnerman
Kapitelförfattare:
Inger Björneloo Lena Folkesson Kerstin Bergström Åsa Söderström Jan Nylund Anette Olin Almqvist Eva Nyberg Ann-Christine Wennergren Malin Ek Ann-Charlotte Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173061
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
31644-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Inger Björneloo

Inger Björneloo är universitetslektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.

Lena Folkesson

Lena Folkesson har mångårig erfarenhet som lärare i grundskolan och som adjunkt och senare lektor vid Göteborgs universitet, vid Institutionen för ...

Kerstin Bergström

Kerstin Bergström är kostekonom och licentiat i hushållsvetenskap. Hon har arbetserfarenhet som kostchef inom offentlig måltidsservice och forskar ...

Åsa Söderström

Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning med inriktning mot skolutveckling samt frågor som rör skolor...

Jan Nylund

Jan Nylund har sina pedagogiska rötter inom folkbildningen och allmändidaktiken. Han har arbetat som lärare och rektor samt rektorsutbildare och ut...

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Eva Nyberg

Eva Nyberg är lektor i ämnesdidaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession på Göteborgs universitet. Hon undervisar i ämnesdidak...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Malin Ek

Malin Ek är grundskollärare i matematik och naturvetenskap och arbetar med åk 4–6 på Eklandaskolan i Mölndal. Hon har arbetat som lärare sedan läså...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Christine Edwards-Groves

Christine Edwards-Groves är universitetslektor vid Charles Sturt University, Australien. Hennes forskningsintresse berör två fält inom pedagogik, u...

 ;