
Handledning i pedagogiskt arbete
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord
- 119Handledaren – guru eller kritisk vän
- Gunnar Handal
- 20Handledarens roll och kompetens
- 24Relationen mellan handledare och student
- 28Hur handledning kan genomföras
- 31Referenser
- 233Ett tema av yttersta betydelse
- Om handledning under senmodernismen
- Kaare Skagen
- 34Verklighetsuppfattningar som kontext för handledning
- 38Handledningsbegreppet
- 39Lite mer om handledningsexpansionen
- 41Psykologi med ambitioner
- 44Bues handledningsteori och den humanistiska psykologin
- 46Några drag i norsk handledningstradition
- 51Coaching: från kontext till prat
- 55Terapeutiskt och psykologiskt tänkande på ny social grund
- 57Sammanfattning
- 58Referenser
- 361Livslångt lärande och handledning i ett postmodernt konsumtionssamhälle
- Steinar Kvale
- 61Handledning i olika världar
- 65Livslångt lärande under postmoderna betingelser
- 68Handledning under postmoderna villkor
- 68Konsument- och elevstyrning genom skenbar frihet och kontroll
- 71En illusion om jämlikhet i utbildnings- och handledningsdialoger
- 73Sammanfattning
- 74Referenser
- 477Handledda lärargrupper – för vad och vem
- Karin Åberg
- 78Varför handledning – tre förklaringsmodeller
- 79Handledda lärargrupper som medel för lärande och utveckling
- 80Handledda lärargrupper som medel för anpassning
- 82Handledda lärargrupper som trygghetsskapande medel
- 83Forskningsgrundad kunskap om handledda lärargrupper
- 84Syftet med handledningen
- 88Vilken sorts förändringar leder handledda lärargrupper till
- 92Handledning – för vad och vem
- 93Referenser
- 95BILAGA 1 Vetenskapliga texter om handledda lärargrupper
- 599Handledning i ljuset av aktionsforskning
- Karin Rönnerman
- 100Aktionsforskning
- 103Aktion – forskning – lärande
- 105Handledning – ett kunskapsmöte
- 109Handledning inom ramen för en kurs
- 110Förväntningar på handledning
- 113Handledning drivkraften i aktionsforskning
- 115Kunskapsbaserad förändring
- 116Referenser
- 6119Handledning i forskningscirklar
- – om mötet mellan forskare och lärare
- Sven Persson
- 119Vad är en forskningscirkel
- 121Den reflekterande pedagogen
- 122Ett deltagarorienterat forskningsparadigm
- 125En fallbeskrivning: Ansvars- och rollfördelning i en forskningscirkel
- 130Fördelning av makt i forskningscirkeln
- 133Är det handledning som bedrivs i forskningscirkeln
- 135En jämförelse mellan handledning och forskningscirkelns verksamhet
- 137Parallella processer
- 138Slutsatser
- 139Dualistiska diskurser om teori och praktik försvårar mötet
- 140Den asymmetriska roll- och ansvarsfördelningen är fruktbar och nödvändig
- 141Referenser
- 7143I handledarens fotspår
- Elisabet Jernström
- 146Spår av handledning flera generationer bakåt i tiden
- 147Handledningens ”stamtavla”
- 147Rönnbergs herraffär, 1910-talet
- 148Olles minnen av sin handledare
- 149Siris minnen av sina handledare
- 149Bodeckers hattfabrik – Graucob och Sporrong, 1881 och 1926/1949
- 151Martins minnen av sina handledare
- 151Katjas minnen och upplevelser av sina handledare
- 152Eriksson & Larsson Felbvalsfabrik, 1920-talet
- 153Hugos minnen av sina handledare
- 153Mias minnen av Hugo som handledare
- 154Gustav Nilssons hattaffär, 1910-talet
- 154Gerds minnen av sina handledare
- 155Axelssons modeaffär, 1930-talet
- 155Ingas minnen av sin chef/handledare
- 156Alvas minnen av Inga och Lotta som handledare
- 157Handlett lärande
- 159Förståelsen av handlett lärande
- 162Slutsats
- 164Referenser
- 8165Socialpsykologiska aspekter på makt i handledning
- Johan Näslund
- 165Introduktion
- 166Mål och syften med handledning
- 166Olika traditioner
- 167Handledningens många varianter
- 167Den lärande relationen
- 168Handledning och makt
- 169Olika typer av makt
- 170Attitydförändringar
- 172Makt i relation till systemnivå
- 172Makt i relationen mellan handledare och handledd
- 173Olika maktspel
- 175En avslutande diskussion
- 177Referenser
- 9179Meningsskapande handledning
- Liv Gjems
- 180Ett teoretiskt perspektiv på handledning
- 181Socialkonstruktivism
- 182Systemteoretiska perspektiv
- 184En grund för att förstå och förändra insikten om yrkeserfarenheter och yrkesuppgifter
- 186Dialog
- 189Kontext
- 192Meningsskapande genom dialog i handledning
- 193Handledares möte med den handleddes narrativ
- 197Referenser
- 10199Specialpedagogers handledningssamtal som verktyg och rum för reflektion
- Kerstin Bladini
- 199Inledning
- 200Bakgrund
- 202Några begrepp från social systemteori
- 204Handledning som form för styrning
- 205En studie av specialpedagogers handledningssamtal
- 207Beskrivningar av handledningssamtalens funktion och innehåll
- 209Parterna i samtalet enligt första och andra ordningens observation
- 213Analysen av specialpedagogernas styrning av samtalen
- 215Styrningsdiskurser
- 217Två förändringsdiskurser
- 218Två distinktionsdiskurser
- 218Handledning som verktyg och rum för reflektion
- 221Några avslutande reflektioner
- 222Referenser
- 11225Reflektionen, dialogen och demokratin
- Kari Søndenå
- 226”Fixa och färdiga – innerst inne”
- 230Reflektion som infekterat tal – till vem och vad återvänder tanken
- 232Den reflekterandes skröplighet
- 234När vi vänder tanken tillbaka
- 235Reflektionens polis – om nödvändigheten av det personliga och det abstrakta
- 236En avrundande kommentar
- 237Referenser
- 12241Handledning för förändring
- Ann Ahlberg
- 241Inledning
- 242Handledning för att utveckla lärares professionalism
- 244Handledning som reflekterande samtal
- 245Undervisning och lärande i matematik
- 247Specialpedagogik – en väg till utveckling
- 249En studie av handledning för pedagogisk förändring
- 250Specialpedagogiskt perspektiv och teoretisk ram
- 250Metod och genomförande
- 251Det empiriska materialet, etiska överväganden och trovärdighet
- 253Analys och tolkning
- 253Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling
- 254Perspektiv på praktiken – den inledande fasen
- 255Perspektiv på praktiken – den fortlöpande fasen
- 258Perspektiv på praktiken – den avslutande fasen
- 261Lärarnas praktik i ord och handling
- 261Samtalens riktning
- 261Samtalens rörelse
- 262Samtalens referens
- 263Lärande
- 265Skolan som social praktik
- 265Skolans mål och värdegrund
- 266Reflekterande samtal i skolans vardag
- 267Referenser
- 13269Att utveckla pedagogisk dokumentation med hjälp av handledning
- Karin Alnervik
- 269Varför pedagogisk dokumentation
- 270Kort historik
- 270Barnobservationer
- 271Stadietänkande kring det normala barnet
- 273Bilden av barnet och barndomen
- 274Lärande i förskolan
- 275Ett kollektivt arbetsverktyg med syfte att utveckla verksamheten
- 277Pedagogisk dokumentation och kvalitet
- 277Reggio Emilia och pedagogisk dokumentation
- 278Ett tolkande förhållningssätt för att vägleda barnens lärande
- 281Handledning och pedagogisk dokumentation
- 281Att nyfiket tolka
- 282Yrkesspråk och tolkning av pedagogisk dokumentation
- 283Handledning med fokus på lärandebegreppet och pedagogisk dokumentation
- 284Att lägga texter på bordet
- 284Att lägga praktiken på bordet
- 287Handledning för att utveckla dokumentation som utgår från barnobservationstänkande
- 288Avslutande diskussion
- 289Referenser
- 14291Funktionalistisk handledning i grupp
- – på postmodern fenomenologisk grund
- Tomas Kroksmark
- 291En bakgrund
- 297Postmodern fenomenologi
- 298En funktionalistisk handledningsteori
- 304Handledning
- 306Grupphandledning av doktorander
- 310Postmodern och funktionalistisk grupphandledning i praktiken
- 314En avslutande reflektion
- 316Referenser
- 15319Psykologiska kontrakt i doktorandhandledning
- – lärdomar för utveckling av handledningskompetens
- Jitka Lindn
- 321Kontrakt mellan rationella agenter
- 323Rationella agenter ifrågasatta
- 324Kontrakt mellan diskursiva kommunikationssystem
- 324Diskursiva projekt och civilrätt
- 326Diskursiva projekt och offentlig förvaltning
- 329Diskursernas allmakt ifrågasatt
- 329Kontrakt mellan moraliska subjekt
- 329Löfte och identitet
- 331Identitet och etik
- 332Lärdomar för utveckling av handledningskompetens
- 334Referenser
- 16337Handledarens val
- Peter Emsheimer
- 338Produkt och process
- 339Handledare om sina uppgifter
- 340Forskning och framställning
- 342Frihet och styrning
- 343Uppgift och relation
- 345Den treställiga relationen
- 346Vem arbetar med forskningsprojektet och var
- 347En modell för att granska handledningens dynamik
- 349Klienten ingår i blickfältet
- 350Interventioner och vad handledaren ska göra
- 352Slutdiskussion
- 353Referenser
- 17355Handledning mellan politiska mål, lärarpraxis och vetenskaplighet
- – lärarutbildningens examensarbete
- Anders Persson
- 356Den komplexa, politiserade och spänningsfyllda lärarutbildningen
- 360Examensarbetet inom lärarutbildningen
- 361Lundamodellen
- 364Översättning till lärarutbildningen i Halmstad
- 366Coaching, grupphandledning, examination och medreflektion
- 369Fågelungar, teorimotståndare och kvackare i lärarutbildningens studiekultur
- 376Samverkan, samarbete och tydliga roller
- 377Referenser
- 18379Handledning i lärandekulturer
- – tomt mantra eller effektivt medium?
- Liv Sundli
- 379Handledning i nya planer för skola och utbildning i Norge
- 380Termen handledning
- 385Lärandekulturer, ideal och planer, kvalitets- och kvantitetsreform
- 388Olika forskningsperspektiv på handledning i lärarutbildningen
- 389Bilder från handledningsforskning om lärarutbildningens praktik
- 399Handledning som effektivt medium i lärandekulturer
- 400Referenser
- 19403Professionskvalificering och handledning
- Christer Brusling
- 405Handledning under praktik
- 406Praktik i socionomutbildningen
- 408Praktik i journalistutbildningen
- 410Journalister mellan professionsfält och högskola – två år efter utbildningen
- 411Starthjälp i första arbetet
- 412Fortbildning – handledningens plats
- 413Diskussion
- 415Referenser
- 20417Berättelser om levande ögonblick
Information
- Redaktörer:
- Karin Åberg Tomas Kroksmark
- Författare:
- Sven Persson Johan Näslund Anders Persson Gunnar Handal Karin Rönnerman Peter Emsheimer Elisabet Jernström Ann Ahlberg Christer Brusling Steinar Kvale
- Översättare:
- Gunnar Sandin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144021911
- Utgivningsår:
- 2007
- Artikelnummer:
- 32727-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 464