Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att komma vidare

Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar
Skickas följande arbetsdag

Att komma vidare

Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här bo...

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter. Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.

Information

Författare:
Lisbeth Lundahl Jonna Linde Joakim Lindgren Per-Åke Rosvall Åsa Sundelin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155630
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44824-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
283

Författare

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Åsa Sundelin

Åsa Sundelin är adjunkt och doktorand vid institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hon har varit verksam som lärare på stu...

 ;

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här bo...

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter. Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.

Information

Författare:
Lisbeth Lundahl Jonna Linde Joakim Lindgren Per-Åke Rosvall Åsa Sundelin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181974
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44824-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Åsa Sundelin

Åsa Sundelin är adjunkt och doktorand vid institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hon har varit verksam som lärare på stu...

 ;