
Fritidshemmets möjligheter

Fritidshemmets möjligheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 11Inledning
- Helene Elvstrand, Lina Lago och Maria Simonsson
- 12Referenser
- 13Bokens innehåll och upplägg
- 17Författarpresentation
- Del I Inledning
- 121Förutsättningar för fritidspedagogisk undervisning
- 22Fritidshemmets kärna
- 24Mellan läroplan och tradition
- 26Fritidshemmet och uppdraget
- 28En yrkesroll i förändring
- 29En frivillig pedagogisk verksamhet
- 34Undervisning i fritidshem
- 39Avslutande reflektioner
- 40Referenser
- 243Kunskapsutveckling i fritidshem
- AnnaLiisa Närvänen och Helene Elvstrand
- 44Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- 45Vad är aktionsforskning?
- 51Forskarens roll i aktionsforskning
- 54Projektet ”Fritidshem i framtiden” – bakgrund
- 56Från visioner till handlingsplan
- 59Uppföljning och exempel på utvecklingsprojekt
- 64Avslutande reflektioner
- 65Referenser
- Del II Fritidshemmets sociala uppdrag
- 369Kamratrelationer i fritidshemmets uppdrag och praktik
- Lina Lago och Helene Elvstrand
- 70Kompisar, relationer och utanförskap
- 74Fritidshemmets sociala uppdrag
- 75Kamratrelationer i fritidshem
- 86Avslutande reflektioner
- 87Referenser
- 491Samverkan med hemmet
- Maria Simonsson
- 92Att samverka med vårdnadshavare
- 97Fritidslärarna om samverkan med vårdnadshavarna
- 111Avslutande reflektioner
- 112Referenser
- 5115Lek i fritidshem – ”Att ha roligt är att leka”
- Lina Lago och Helene Elvstrand
- 116Perspektiv på lek
- 119Lek i fritidshem
- 121Att utveckla lek i fritidshem – erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt
- 128Elevers perspektiv på lek
- 135Vem äger leken i fritidshemmet?
- 136Avslutande reflektioner
- 138Referenser
- 6141Delaktighet i fritidshem – elevers och fritidslärares perspektiv
- Helene Elvstrand och AnnaLiisa Närvänen
- 142Begreppet delaktighet
- 143Barns rättigheter
- 144Elever och delaktighet
- 145Fritidshem och skola som demokratiska arenor
- 146Fritidshemmets demokratiska uppdrag
- 147Elevers delaktighet i fritidshem
- 149Delaktigheten är relationell
- 150Fritidslärares perspektiv på delaktighet
- 155Att arbeta med elevers delaktighet i fritidshem
- 158Avslutande reflektioner
- 159Referenser
- Del III Fritidshemmets ämnesdidaktiska uppdrag
- 7163Elevers språk och språkutveckling i fritidshem
- Magnus K Jansson
- 164Disposition
- 164Vad är språk?
- 166Texttyper
- 168Fritidshemmets uppdrag
- 169Ordförråd
- 170Att anpassa sitt språk till olika situationer
- 171Att välja bland olika texttyper
- 174Att läsa och skriva
- 178Språklig miljö
- 181Högläsning och samtal
- 182Avslutande reflektioner
- 183Referenser
- 8185Barnlitteratur och bokpraktiker i fritidshem
- Cecilia Axell och Maria Simonsson
- 186Fritidshem och läsning
- 188Barnlitteratur och barns läsning
- 189Synen på läsning över tid
- 194Bokpraktiker i fritidshemmet
- 196Exempel på fritidshemmets bokpraktiker
- 212Avslutande reflektioner
- 213Referenser
- 9215Fritidshemmet och matematiken
- Joakim Samuelsson
- 216Vad är matematik?
- 218Begreppskunskap
- 220Klassificera och kategorisera
- 222Principer och generaliseringar
- 223Teorier, modeller och strukturer
- 223Procedurkunskap
- 225Tankar om och känslor för skolmatematiken
- 227Att rikta uppmärksamheten mot matematik i fritidshemsaktiviteter
- 233Fritidshemsaktiviteter och kunskaper i matematik
- 236Avslutande reflektioner
- 237Referenser
- 10239Naturvetenskap i fritidshem – att väcka och fånga elevers intresse
- Alma Memisevic
- 241Hur kan naturvetenskap i skolan förstås?
- 242Naturvetenskap i fritidshem och fritidshemmets uppdrag
- 245Forskning om yngre barns lärande i naturvetenskap
- 247Att väcka elevers naturvetenskapliga intresse – hur och varför?
- 256Att fånga elevers intresse och att arbeta tematiskt
- 261Avslutande reflektioner
- 262Referenser
- 11265Att göra teknik i fritidshem
- Magnus Jansson och Lina Lago
- 266Ett förändrat uppdrag
- 267Fritidslärares osäkerhet om vad teknik är
- 270En möjlig förståelse av teknik
- 271Från att göra till att förstå vad man gör
- 275Teknik som finns i fritidshem
- 279Teknik som inte syns
- 284Avslutande reflektioner
- 285Referenser
- 287Sakregister
Boken tar upp flera svårigheter som personalen kan stå inför, däribland att inte nå fram till de barn som mest skulle behöva fritidshemmets struktur. Personalen kan också känna en kluvenhet i sina roller i skolan och på fritidshemmet. Boken innehåller många intressanta pedagogiska och didaktiska diskussioner, och sammantaget är det här en relativt lättläst och väl disponerad bok för studerande på lärarutbildningen och redan yrkesaktiva pedagoger.
Information
- Redaktörer:
- Helene Elvstrand Maria Simonsson Lina Söderman Lago
- Kapitelförfattare:
- Cecilia Axell Magnus K Jansson Magnus Jansson Alma Memisevic Anna-Liisa Närvänen Joakim Samuelsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144119953
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39625-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 288
Information
- Redaktörer:
- Helene Elvstrand Maria Simonsson Lina Söderman Lago
- Kapitelförfattare:
- Cecilia Axell Magnus K Jansson Magnus Jansson Alma Memisevic Anna-Liisa Närvänen Joakim Samuelsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174457
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39625-SB01
- Upplaga:
- Första