Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidshemmets möjligheter

Att arbeta fritidspedagogiskt
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets möjligheter

Att arbeta fritidspedagogiskt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarn...

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarna en rad viktiga områden om hur fritidshemmet kan bidra till barns allsidiga utveckling och lärande. I boken lyfts kärnfrågor som fritidshemmets sociala uppdrag, lek, föräldrasamverkan, fritidshemsutveckling. Här tas även ­nyare innehåll om fritidspedagogiskt arbete upp, som t.ex. hur man kan arbeta med språk, matematik, naturvetenskap och teknik. Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt ger en god grund för att skapa ett inspirerande innehåll för de många barn som tillbringar stora delar av sin tid på fritidshemmet. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningar och redan yrkesverksamma.

    • 11
      Inledning
    • Helene Elvstrand, Lina Lago och Maria Simonsson
    • 12
      Referenser
    • 13
      Bokens innehåll och upplägg
    • 17
      Författarpresentation
  • Del I Inledning
      • 1
        21
        Förutsättningar för fritidspedagogisk undervisning
      • Helene Elvstrand och Lina Lago
        • 22
          Fritidshemmets kärna
        • 24
          Mellan läroplan och tradition
        • 26
          Fritidshemmet och uppdraget
        • 28
          En yrkesroll i förändring
        • 29
          En frivillig pedagogisk verksamhet
        • 34
          Undervisning i fritidshem
        • 39
          Avslutande reflektioner
        • 40
          Referenser
      • 2
        43
        Kunskapsutveckling i fritidshem
      • AnnaLiisa Närvänen och Helene Elvstrand
        • 44
          Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
        • 45
          Vad är aktionsforskning?
        • 51
          Forskarens roll i aktionsforskning
        • 54
          Projektet ”Fritidshem i framtiden” – bakgrund
        • 56
          Från visioner till handlingsplan
        • 59
          Uppföljning och exempel på utvecklingsprojekt
        • 64
          Avslutande reflektioner
        • 65
          Referenser
  • Del II Fritidshemmets sociala uppdrag
      • 3
        69
        Kamratrelationer i fritidshemmets uppdrag och praktik
        • Lina Lago och Helene Elvstrand
        • 70
          Kompisar, relationer och utanförskap
        • 74
          Fritidshemmets sociala uppdrag
        • 75
          Kamratrelationer i fritidshem
        • 86
          Avslutande reflektioner
        • 87
          Referenser
      • 4
        91
        Samverkan med hemmet
        • Maria Simonsson
        • 92
          Att samverka med vårdnadshavare
        • 97
          Fritidslärarna om samverkan med vårdnadshavarna
        • 111
          Avslutande reflektioner
        • 112
          Referenser
      • 5
        115
        Lek i fritidshem – ”Att ha roligt är att leka”
        • Lina Lago och Helene Elvstrand
        • 116
          Perspektiv på lek
        • 119
          Lek i fritidshem
        • 121
          Att utveckla lek i fritidshem – erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt
        • 128
          Elevers perspektiv på lek
        • 135
          Vem äger leken i fritidshemmet?
        • 136
          Avslutande reflektioner
        • 138
          Referenser
      • 6
        141
        Delaktighet i fritidshem – elevers och fritidslärares perspektiv
        • Helene Elvstrand och AnnaLiisa Närvänen
        • 142
          Begreppet delaktighet
        • 143
          Barns rättigheter
        • 144
          Elever och delaktighet
        • 145
          Fritidshem och skola som demokratiska arenor
        • 146
          Fritidshemmets demokratiska uppdrag
        • 147
          Elevers delaktighet i fritidshem
        • 149
          Delaktigheten är relationell
        • 150
          Fritidslärares perspektiv på delaktighet
        • 155
          Att arbeta med elevers delaktighet i fritidshem
        • 158
          Avslutande reflektioner
        • 159
          Referenser
  • Del III Fritidshemmets ämnesdidaktiska uppdrag
      • 7
        163
        Elevers språk och språkutveckling i fritidshem
        • Magnus K Jansson
        • 164
          Disposition
        • 164
          Vad är språk?
        • 166
          Texttyper
        • 168
          Fritidshemmets uppdrag
        • 169
          Ordförråd
        • 170
          Att anpassa sitt språk till olika situationer
        • 171
          Att välja bland olika texttyper
        • 174
          Att läsa och skriva
        • 178
          Språklig miljö
        • 181
          Högläsning och samtal
        • 182
          Avslutande reflektioner
        • 183
          Referenser
      • 8
        185
        Barnlitteratur och bokpraktiker i fritidshem
        • Cecilia Axell och Maria Simonsson
        • 186
          Fritidshem och läsning
        • 188
          Barnlitteratur och barns läsning
        • 189
          Synen på läsning över tid
        • 194
          Bokpraktiker i fritidshemmet
        • 196
          Exempel på fritidshemmets bokpraktiker
        • 212
          Avslutande reflektioner
        • 213
          Referenser
      • 9
        215
        Fritidshemmet och matematiken
        • Joakim Samuelsson
        • 216
          Vad är matematik?
        • 218
          Begreppskunskap
        • 220
          Klassificera och kategorisera
        • 222
          Principer och generaliseringar
        • 223
          Teorier, modeller och strukturer
        • 223
          Procedurkunskap
        • 225
          Tankar om och känslor för skolmatematiken
        • 227
          Att rikta uppmärksamheten mot matematik i fritidshemsaktiviteter
        • 233
          Fritidshemsaktiviteter och kunskaper i matematik
        • 236
          Avslutande reflektioner
        • 237
          Referenser
      • 10
        239
        Naturvetenskap i fritidshem – att väcka och fånga elevers intresse
        • Alma Memisevic
        • 241
          Hur kan naturvetenskap i skolan förstås?
        • 242
          Naturvetenskap i fritidshem och fritidshemmets uppdrag
        • 245
          Forskning om yngre barns lärande i naturvetenskap
        • 247
          Att väcka elevers naturvetenskapliga intresse – hur och varför?
        • 256
          Att fånga elevers intresse och att arbeta tematiskt
        • 261
          Avslutande reflektioner
        • 262
          Referenser
      • 11
        265
        Att göra teknik i fritidshem
        • Magnus Jansson och Lina Lago
        • 266
          Ett förändrat uppdrag
        • 267
          Fritidslärares osäkerhet om vad teknik är
        • 270
          En möjlig förståelse av teknik
        • 271
          Från att göra till att förstå vad man gör
        • 275
          Teknik som finns i fritidshem
        • 279
          Teknik som inte syns
        • 284
          Avslutande reflektioner
        • 285
          Referenser
    • 287
      Sakregister

Boken tar upp flera svårigheter som personalen kan stå inför, däribland att inte nå fram till de barn som mest skulle behöva fritidshemmets struktur. Personalen kan också känna en kluvenhet i sina roller i skolan och på fritidshemmet. Boken innehåller många intressanta pedagogiska och didaktiska diskussioner, och sammantaget är det här en relativt lättläst och väl disponerad bok för studerande på lärarutbildningen och redan yrkesaktiva pedagoger.

Information

Redaktörer:
Helene Elvstrand Maria Simonsson Lina Söderman Lago
Kapitelförfattare:
Cecilia Axell Magnus K Jansson Magnus Jansson Alma Memisevic Anna-Liisa Närvänen Joakim Samuelsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144119953
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39625-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Maria Simonsson

Maria Simonsson är biträdande professor i förskolans didaktik, fil.mag. i kommunikation och verksam som forskare och lärarutbildare vid Linköpings ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

Cecilia Axell

Cecilia Axell arbetar som universitetslektor och forskare vid Linköpings universitet. Cecilia har en bakgrund som grundskollärare och montessori­lä...

Anna-Liisa Närvänen

Anna-Liisa Närvänen, docent i samhälls- och kulturanalys, Linnéuniversitetet. Forskningsintressen: barn och barndomssociologi, ålder och livslopp, ...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

 ;

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter - att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarn...

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter - att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarna en rad viktiga områden om hur fritidshemmet kan bidra till barns allsidiga utveckling och lärande. I boken lyfts kärnfrågor som fritidshemmets sociala uppdrag, lek, föräldrasamverkan, fritidshemsutveckling. Här tas även nyare innehåll om fritidspedagogiskt arbete upp, som t.ex. hur man kan arbeta med språk, matematik, naturvetenskap och teknik. Fritidshemmets möjligheter - att arbeta fritidspedagogiskt ger en god grund för att skapa ett inspirerande innehåll för de många barn som tillbringar stora delar av sin tid på fritidshemmet. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningar och redan yrkesverksamma.

Information

Redaktörer:
Helene Elvstrand Maria Simonsson Lina Söderman Lago
Kapitelförfattare:
Cecilia Axell Magnus K Jansson Magnus Jansson Alma Memisevic Anna-Liisa Närvänen Joakim Samuelsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174457
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39625-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Maria Simonsson

Maria Simonsson är biträdande professor i förskolans didaktik, fil.mag. i kommunikation och verksam som forskare och lärarutbildare vid Linköpings ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

Cecilia Axell

Cecilia Axell arbetar som universitetslektor och forskare vid Linköpings universitet. Cecilia har en bakgrund som grundskollärare och montessori­lä...

Anna-Liisa Närvänen

Anna-Liisa Närvänen, docent i samhälls- och kulturanalys, Linnéuniversitetet. Forskningsintressen: barn och barndomssociologi, ålder och livslopp, ...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

 ;