Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidshemmets möjligheter

Att arbeta fritidspedagogiskt
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets möjligheter

Att arbeta fritidspedagogiskt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarn...

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarna en rad viktiga områden om hur fritidshemmet kan bidra till barns allsidiga utveckling och lärande. I boken lyfts kärnfrågor som fritidshemmets sociala uppdrag, lek, föräldrasamverkan, fritidshemsutveckling. Här tas även ­nyare innehåll om fritidspedagogiskt arbete upp, som t.ex. hur man kan arbeta med språk, matematik, naturvetenskap och teknik. Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt ger en god grund för att skapa ett inspirerande innehåll för de många barn som tillbringar stora delar av sin tid på fritidshemmet. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningar och redan yrkesverksamma.

Boken tar upp flera svårigheter som personalen kan stå inför, däribland att inte nå fram till de barn som mest skulle behöva fritidshemmets struktur. Personalen kan också känna en kluvenhet i sina roller i skolan och på fritidshemmet. Boken innehåller många intressanta pedagogiska och didaktiska diskussioner, och sammantaget är det här en relativt lättläst och väl disponerad bok för studerande på lärarutbildningen och redan yrkesaktiva pedagoger.

Information

Redaktörer:
Helene Elvstrand Maria Simonsson Lina Söderman Lago
Kapitelförfattare:
Cecilia Axell Magnus K Jansson Magnus Jansson Alma Memisevic Anna-Liisa Närvänen Joakim Samuelsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144119953
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39625-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Maria Simonsson

Maria Simonsson är biträdande professor i förskolans didaktik, fil.mag. i kommunikation och verksam som forskare och lärarutbildare vid Linköpings ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

Cecilia Axell

Cecilia Axell arbetar som universitetslektor och forskare vid Linköpings universitet. Cecilia har en bakgrund som grundskollärare och montessori­lä...

Anna-Liisa Närvänen

Anna-Liisa Närvänen, docent i samhälls- och kulturanalys, Linnéuniversitetet. Forskningsintressen: barn och barndomssociologi, ålder och livslopp, ...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

 ;

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter - att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarn...

Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter - att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarna en rad viktiga områden om hur fritidshemmet kan bidra till barns allsidiga utveckling och lärande. I boken lyfts kärnfrågor som fritidshemmets sociala uppdrag, lek, föräldrasamverkan, fritidshemsutveckling. Här tas även nyare innehåll om fritidspedagogiskt arbete upp, som t.ex. hur man kan arbeta med språk, matematik, naturvetenskap och teknik. Fritidshemmets möjligheter - att arbeta fritidspedagogiskt ger en god grund för att skapa ett inspirerande innehåll för de många barn som tillbringar stora delar av sin tid på fritidshemmet. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningar och redan yrkesverksamma.

Information

Redaktörer:
Helene Elvstrand Maria Simonsson Lina Söderman Lago
Kapitelförfattare:
Cecilia Axell Magnus K Jansson Magnus Jansson Alma Memisevic Anna-Liisa Närvänen Joakim Samuelsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174457
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39625-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Maria Simonsson

Maria Simonsson är biträdande professor i förskolans didaktik, fil.mag. i kommunikation och verksam som forskare och lärarutbildare vid Linköpings ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

Cecilia Axell

Cecilia Axell arbetar som universitetslektor och forskare vid Linköpings universitet. Cecilia har en bakgrund som grundskollärare och montessori­lä...

Anna-Liisa Närvänen

Anna-Liisa Närvänen, docent i samhälls- och kulturanalys, Linnéuniversitetet. Forskningsintressen: barn och barndomssociologi, ålder och livslopp, ...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

 ;