Fritidshemmet
Innehållsförteckning
Information
- Författare:
- Helene Roslund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144134000
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40449-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 330
Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
På torsdag 13/11 och fredag 14/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 17/11 när leveranserna kommer igång igen. Just nu har vi problem med Google Pay och Apple Pay, vänligen försök med annat betalningsalternativ.
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Fritidshemmets uppdrag handlar om att elever ska få uppleva en meningsfull fritid och social gemenskap. Elever ska också stimuleras i sin utveckling och i sitt lärande, men utan krav på prestation. Många fritidshem lever emellertid inte upp till de krav som ställs på utbildningen, andra skulle kunna nå ännu längre med rätt typ av förutsättningar och stöd. Den här boken är tänkt att fungera som ett sådant stöd. Den kan läsas från pärm till pärm, men fungerar ännu bättre som uppslagsbok. Skollagen och läroplanen är i fokus men också andra författningar uppmärksammas, såsom socialtjänstlagen, diskrimineringslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Författningstext förklaras med exempel, förarbeten och praxis. Exempel på frågor som berörs är: - Vad innebär det att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund? - När har jag tystnadsplikt? - Vilket stöd har en elev rätt till i fritidshemmet? - Varför är det viktigt att veta vem som är elevens vårdnadshavare? - Hur kan systematiskt kvalitetsarbete bidra till att förbättra utbildningen i fritidshem? - Varför ska fritidshemmet samarbeta med förskolan och skolan? Boken riktar sig till rektorer och personal i fritidshem men också studenter som tänker utbilda sig till lärare i fritidshem. Även huvudmän och skolchefer kan ha anledning att fördjupa sin kunskap om fritidshemmets verksamhet.
Helene Roslund har arbetat med skol- och förskolejuridik i 20 år, först som undervisningsråd på Skolverket och Skolinspektionen, därefter som juri...
För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.