Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Normkritisk pedagogik

Perspektiv, utmaningar och möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Normkritisk pedagogik

Perspektiv, utmaningar och möjligheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinsti...

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem. Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra. I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog. Boken vänder sig framför allt till studerande inom olika pedagogiska utbildningar samt till yrkesverksamma inom det pedagogiska fältet. Men boken kan även tilltala dem som generellt intresserar sig för utbildning, lärandeprocesser och makt.

  • Del I Introduktion
        • 15
          Författarpresentationer
        • 23
          Normkritisk pedagogik
        • 31
          Teman
        • 33
          Avsnitt och kapitel
        • 37
          Referenser
  • Del II Möten med teori
      • 1
        41
        Normkritisk pedagogik
      • – rötter och fötter
      • Janne Bromseth
        • 43
          Historiska och teoretiska rötter
        • 45
          Poststrukturalistiska perspektiv på makt, kunskap och identitet: flera berättelser
        • 49
          Förstaheter och andraheter: queerteoretiska perspektiv och normskapande processer
        • 52
          Intersektionella perspektiv: sammanvävda normer
        • 54
          Post-perspektiv och pedagogiska implikationer: nyckelbegrepp
        • 59
          Den normkritiska pedagogikens svenska fötter
        • 61
          Normkritik 20: Upplysningsarbete om normer snarare än ett gemensamt utforskande av normskapande processer
        • 65
          Från tolerans till normkritisk pedagogik
        • 66
          Avslutning
        • 68
          Referenser
      • 2
        73
        Normkritisk (o)säkerhet
      • – en utmaning för utbildning?
      • Jenny Bengtsson & Lena Sotevik
        • 75
          Avstamp i två utbildningskontexter
        • 76
          Diskrimineringslagen och normerna
        • 80
          När diskrimineringslagen förstärker normer om barn och vuxna
        • 82
          Normkritiska möjligheter bortom lagen
        • 84
          Mångdimensionellt kvalitetsarbete
        • 85
          Grodor och fällor
        • 89
          Att ta vara på det osäkra
        • 91
          Avslutning
        • 92
          Referenser
      • 3
        95
        Hur kan kropps­materiella perspektiv bidra till den normkritiska pedagogiken?
      • Emilia Åkesson
        • 98
          Den normkritiska pedagogikens teoretiska karta
        • 102
          Vad är materialitet?
        • 104
          Vad är kroppar?
        • 106
          Vad kroppar och materialitet kan göra i skolan
        • 109
          Att följa lärarkroppsscheman
        • 111
          Känslor i klassrummet
        • 113
          Kroppsmaterialitet som utgångspunkt i den svenska skolan i dag
        • 117
          Referenser
  • Del III Möten med pedagoger
      • 4
        123
        Om att förstå vad vi inte förstår för att bättre kunna förstå
      • – så att vi kan nå dit vi vill – egentligen
      • Lotta Björkman
        • 124
          Nu händer det igen – vad gör jag med det?
        • 126
          Att tänka nytt snarare än rätt – att vara i process snarare än att vara effektiv
        • 131
          Stå kvar och stå ut när det skaver och svajar
        • 135
          Normkreativa förändringar som öppnar dörrar på makro- och mikronivå
        • 139
          Göra om för att nå dit jag vill – egentligen
        • 141
          Styra för att befria
        • 144
          Fyra förändringsarenor
        • 146
          Fysisk miljö
        • 147
          Pedagogiskt arbete
        • 149
          Social interaktion
        • 152
          Administration
        • 153
          Interkulturalitet och diversifierad normalitet
        • 158
          Referenser
      • 5
        161
        Mellan maktkritik och kunskapskriser
      • – några utmaningar för den normkritiskt ­inspirerade läraren
      • Elisabet Langmann
        • 164
          Förtryckets många ansikten
        • 165
          Varje språk har sina egna ögon
        • 167
          När har det betydelse?
        • 169
          Vadå maktkritik?
        • 171
          Ett exempel från undervisningen
        • 172
          Att både undervisa direkt och indirekt normkritiskt
        • 175
          Med vilken rätt undervisar jag?
        • 179
          Avslutning
        • 180
          Referenser
      • 6
        183
        Ett sånt där barn
      • – normkritiska dilemman kring funktionalitet och inkludering
      • Aisha Lundgren Aslla
        • 186
          Bakgrund: strävan efter ”en skola för alla”
        • 187
          Förändringen som uteblev
        • 191
          Parallella diskurser
        • 192
          Begreppens kraft i ett hegemoniskt tänkande
        • 196
          Normkritik för förändring
        • 200
          Dubbla strategier och diversifierad normalitet
        • 202
          Referenser
      • 7
        205
        Att undervisa i normkritik på ett sätt som rent faktiskt griper in i befintlig praktik
      • – skrivande som metod för kritisk reflektion över den egna yrkespraktiken
      • Jonna Hjertström Lappalainen & Daniel Wojahn
        • 207
          Erfarenhetsbaserat processkrivande
        • 209
          Erfarenhetsbaserat processkrivande som verktyg för normkritisk självreflektion
        • 212
          Skriv- och reflektionsprocessen
        • 218
          Skrivprocessens gruppdynamik och kursledarens ansvar
        • 225
          Avslutning
        • 228
          Referenser
  • Del IV Möten med barn/elever
      • 8
        233
        Från att vara medveten till att medvetet göra
      • Matilda Persson Sjödell
        • 233
          En klassrumssituation
        • 236
          Har jag någonsin använt mig av normkritisk pedagogik?
        • 237
          Att göra tillsammans
        • 239
          Att göra eller inte göra normkritisk pedagogik
        • 241
          Delaktighet, demokrati och att ifrågasätta den egna positionen
        • 244
          Från att vara medveten och göra till att medvetet göra
        • 247
          Ju mer jag kan desto svårare blir det
        • 250
          Referenser
      • 9
        251
        När den vita vanan bryts sönder
      • – normkritisk reflektion som en del av yrkes­konstnärligheten
      • Jennie Plate Blomberg
        • 251
          Dagens första svensklektion
        • 253
          Reflektion och normkritik
        • 255
          Donald Schön och reflektionens skiftningar
        • 257
          Reflektion mitt i handlingen
        • 259
          Den stulna stundens reflektion
        • 260
          En reflektion över vithetsnormen
        • 263
          Yrkeskonstnärligheten
        • 263
          Referenser
      • 10
        265
        Trevlighetens hegemoni
      • Martin Englund
        • 266
          Stockholm under 2010-talet, vilka begrepp ska vi använda?
        • 268
          Gymnasiemarknaden
        • 270
          Min gymnasieskola
        • 272
          Trevlighetens hegemoni
        • 275
          Normkritisk praktik under hegemonisk trevlighet
        • 281
          Vad kan vi hoppas på?
        • 283
          Referenser
      • 11
        285
        Främjande lika­behandlings­arbete i klassrumme­t
      • – normkritisk pedagogik som förändrar i grunden
      • Sanna Mac Donald
        • 288
          Läraren som normbärare
        • 294
          Representation, identifikation – och motstånd
        • 298
          Synliggör normen, inkludera det normbrytande – och aktivera eleverna
        • 302
          Det normkritiska klassrummet
        • 305
          Referenser
  • Del V Möten med kollegium
      • 12
        309
        De normkritiska pedagogerna i mellanrummen
      • Anja Norell & Marit Nygård
        • 310
          Mellanrum
        • 312
          Situation 1: Erfarenhet, mod och prioriteringar
        • 317
          Situation 2: Rätten eller skyldigheten att komma ut
        • 321
          Situation 3: Att välja sina strider
        • 323
          Otydligheten i mellanrummen
        • 324
          Att bemöta och lämna utrymme för motstånd
        • 327
          Att öppna upp för normkritiska samtal
        • 329
          Pedagogen som aktivist
        • 330
          Referenser
      • 13
        331
        Vi de välvilliga
      • – normer och makt i organisation och kollegium
      • Vivi Havia
        • 335
          Vilka är rasisterna?
        • 338
          Du ska inte tro allt du tänker
        • 342
          Betoningen på erfarenheten som den Andre
        • 343
          Med språket som resurs
        • 347
          Vikten av att smälta in
        • 349
          Avslutning
        • 353
          Referenser
    • 355
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Lotta Björkman Janne Bromseth
Kapitelförfattare:
Jenny Bengtsson Martin Englund Vivi Havia Elisabet Langmann Jonna Lappalainen Aisha Lundgren Aslla Sanna Mac Donald Anja Norell Marit Nygård Jennie Plate Blomberg
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144118086
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39478-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
360

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Jenny Bengtsson

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universite...

Martin Englund

Martin Englund arbetar som lärare i historia och religionskunskap på en gymnasieskola i Stockholm. Han är arbetslagsledare på Samhällsprogrammet, a...

Vivi Havia

Vivi Havias intresse för normkritik utgår från ett intresse för frågor kring makt och makthierarkier. Vivi har en magister­examen i demokratiutveck...

Elisabet Langmann

Elisabet Langmann, fil.dr, är lektor och forskare i pedagogik och verksam vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar hon sig för didaktis...

Jonna Lappalainen

Jonna Hjertström Lappalainen är doktor i filosofi och arbetar som lärare och forskare vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola, där...

Aisha Lundgren Aslla

Aisha Lundgren Aslla är lärare med mångårig erfarenhet från för­skolan, hon arbetar i dag som pedagogisk handledare i förskolan och utbildare för l...

Sanna Mac Donald

Sanna Mac Donald är legitimerad lärare i svenska och tyska, och arbetar som detta sedan 2010. De senaste fyra åren har hon arbetat på Östra grundsk...

Anja Norell

Anja Norell är utbildare och metodutvecklare på Mångkulturellt centrum (MKC). Anja föreläser och utbildar inom normkritik, rasism och interkultural...

Marit Nygård

Marit Nygård är utbildare och metodutvecklare på Mång­kultu­rellt centrum (MKC). Marit utbildar olika yrkesgrupper inom ämnen som normkritik, rasis...

Jennie Plate Blomberg

Jennie Plate Blomberg är legitimerad gymnasielärare och har sedan 2006 undervisat i svenska och filosofi i Örebro och Stockholms kommun. Intresset ...

Matilda Persson Sjödell

Matilda Persson Sjödell är utbildad lärare och har arbetat på såväl högstadiet och gymnasiet som i ideell verksamhet. Under sina drygt 15 år i skol...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Daniel Wojahn

Daniel Wojahn är fil.dr. i nordiska språk och lektor i svenska vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar han sig för sambandet mellan sp...

Emilia Åkesson

Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik med genusinriktning vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Lin¬köpings universitet. Emilia...

 ;

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinsti...

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem. Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra. I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog. Boken vänder sig framför allt till studerande inom olika pedagogiska utbildningar samt till yrkesverksamma inom det pedagogiska fältet. Men boken kan även tilltala dem som generellt intresserar sig för utbildning, lärandeprocesser och makt.

Information

Redaktörer:
Lotta Björkman Janne Bromseth
Kapitelförfattare:
Jenny Bengtsson Martin Englund Vivi Havia Elisabet Langmann Jonna Lappalainen Aisha Lundgren Aslla Sanna Mac Donald Anja Norell Marit Nygård Jennie Plate Blomberg
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174372
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39478-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Jenny Bengtsson

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universite...

Martin Englund

Martin Englund arbetar som lärare i historia och religionskunskap på en gymnasieskola i Stockholm. Han är arbetslagsledare på Samhällsprogrammet, a...

Vivi Havia

Vivi Havias intresse för normkritik utgår från ett intresse för frågor kring makt och makthierarkier. Vivi har en magister­examen i demokratiutveck...

Elisabet Langmann

Elisabet Langmann, fil.dr, är lektor och forskare i pedagogik och verksam vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar hon sig för didaktis...

Jonna Lappalainen

Jonna Hjertström Lappalainen är doktor i filosofi och arbetar som lärare och forskare vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola, där...

Aisha Lundgren Aslla

Aisha Lundgren Aslla är lärare med mångårig erfarenhet från för­skolan, hon arbetar i dag som pedagogisk handledare i förskolan och utbildare för l...

Sanna Mac Donald

Sanna Mac Donald är legitimerad lärare i svenska och tyska, och arbetar som detta sedan 2010. De senaste fyra åren har hon arbetat på Östra grundsk...

Anja Norell

Anja Norell är utbildare och metodutvecklare på Mångkulturellt centrum (MKC). Anja föreläser och utbildar inom normkritik, rasism och interkultural...

Marit Nygård

Marit Nygård är utbildare och metodutvecklare på Mång­kultu­rellt centrum (MKC). Marit utbildar olika yrkesgrupper inom ämnen som normkritik, rasis...

Jennie Plate Blomberg

Jennie Plate Blomberg är legitimerad gymnasielärare och har sedan 2006 undervisat i svenska och filosofi i Örebro och Stockholms kommun. Intresset ...

Matilda Persson Sjödell

Matilda Persson Sjödell är utbildad lärare och har arbetat på såväl högstadiet och gymnasiet som i ideell verksamhet. Under sina drygt 15 år i skol...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Daniel Wojahn

Daniel Wojahn är fil.dr. i nordiska språk och lektor i svenska vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar han sig för sambandet mellan sp...

Emilia Åkesson

Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik med genusinriktning vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Lin¬köpings universitet. Emilia...

 ;