
Normkritisk pedagogik

Normkritisk pedagogik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- Del I Introduktion
- 15Författarpresentationer
- 23Normkritisk pedagogik
- 31Teman
- 33Avsnitt och kapitel
- 37Referenser
- Del II Möten med teori
- 141Normkritisk pedagogik
- Janne Bromseth
- 43Historiska och teoretiska rötter
- 45Poststrukturalistiska perspektiv på makt, kunskap och identitet: flera berättelser
- 49Förstaheter och andraheter: queerteoretiska perspektiv och normskapande processer
- 52Intersektionella perspektiv: sammanvävda normer
- 54Post-perspektiv och pedagogiska implikationer: nyckelbegrepp
- 59Den normkritiska pedagogikens svenska fötter
- 61Normkritik 20: Upplysningsarbete om normer snarare än ett gemensamt utforskande av normskapande processer
- 65Från tolerans till normkritisk pedagogik
- 66Avslutning
- 68Referenser
- 273Normkritisk (o)säkerhet
- – en utmaning för utbildning?
- Jenny Bengtsson & Lena Sotevik
- 75Avstamp i två utbildningskontexter
- 76Diskrimineringslagen och normerna
- 80När diskrimineringslagen förstärker normer om barn och vuxna
- 82Normkritiska möjligheter bortom lagen
- 84Mångdimensionellt kvalitetsarbete
- 85Grodor och fällor
- 89Att ta vara på det osäkra
- 91Avslutning
- 92Referenser
- 395Hur kan kroppsmateriella perspektiv bidra till den normkritiska pedagogiken?
- Emilia Åkesson
- 98Den normkritiska pedagogikens teoretiska karta
- 102Vad är materialitet?
- 104Vad är kroppar?
- 106Vad kroppar och materialitet kan göra i skolan
- 109Att följa lärarkroppsscheman
- 111Känslor i klassrummet
- 113Kroppsmaterialitet som utgångspunkt i den svenska skolan i dag
- 117Referenser
- Del III Möten med pedagoger
- 4123Om att förstå vad vi inte förstår för att bättre kunna förstå
- – så att vi kan nå dit vi vill – egentligen
- Lotta Björkman
- 124Nu händer det igen – vad gör jag med det?
- 126Att tänka nytt snarare än rätt – att vara i process snarare än att vara effektiv
- 131Stå kvar och stå ut när det skaver och svajar
- 135Normkreativa förändringar som öppnar dörrar på makro- och mikronivå
- 139Göra om för att nå dit jag vill – egentligen
- 141Styra för att befria
- 144Fyra förändringsarenor
- 146Fysisk miljö
- 147Pedagogiskt arbete
- 149Social interaktion
- 152Administration
- 153Interkulturalitet och diversifierad normalitet
- 158Referenser
- 5161Mellan maktkritik och kunskapskriser
- – några utmaningar för den normkritiskt inspirerade läraren
- Elisabet Langmann
- 164Förtryckets många ansikten
- 165Varje språk har sina egna ögon
- 167När har det betydelse?
- 169Vadå maktkritik?
- 171Ett exempel från undervisningen
- 172Att både undervisa direkt och indirekt normkritiskt
- 175Med vilken rätt undervisar jag?
- 179Avslutning
- 180Referenser
- 6183Ett sånt där barn
- – normkritiska dilemman kring funktionalitet och inkludering
- Aisha Lundgren Aslla
- 186Bakgrund: strävan efter ”en skola för alla”
- 187Förändringen som uteblev
- 191Parallella diskurser
- 192Begreppens kraft i ett hegemoniskt tänkande
- 196Normkritik för förändring
- 200Dubbla strategier och diversifierad normalitet
- 202Referenser
- 7205Att undervisa i normkritik på ett sätt som rent faktiskt griper in i befintlig praktik
- – skrivande som metod för kritisk reflektion över den egna yrkespraktiken
- Jonna Hjertström Lappalainen & Daniel Wojahn
- 207Erfarenhetsbaserat processkrivande
- 209Erfarenhetsbaserat processkrivande som verktyg för normkritisk självreflektion
- 212Skriv- och reflektionsprocessen
- 218Skrivprocessens gruppdynamik och kursledarens ansvar
- 225Avslutning
- 228Referenser
- Del IV Möten med barn/elever
- 8233Från att vara medveten till att medvetet göra
- Matilda Persson Sjödell
- 233En klassrumssituation
- 236Har jag någonsin använt mig av normkritisk pedagogik?
- 237Att göra tillsammans
- 239Att göra eller inte göra normkritisk pedagogik
- 241Delaktighet, demokrati och att ifrågasätta den egna positionen
- 244Från att vara medveten och göra till att medvetet göra
- 247Ju mer jag kan desto svårare blir det
- 250Referenser
- 9251När den vita vanan bryts sönder
- – normkritisk reflektion som en del av yrkeskonstnärligheten
- Jennie Plate Blomberg
- 251Dagens första svensklektion
- 253Reflektion och normkritik
- 255Donald Schön och reflektionens skiftningar
- 257Reflektion mitt i handlingen
- 259Den stulna stundens reflektion
- 260En reflektion över vithetsnormen
- 263Yrkeskonstnärligheten
- 263Referenser
- 10265Trevlighetens hegemoni
- Martin Englund
- 266Stockholm under 2010-talet, vilka begrepp ska vi använda?
- 268Gymnasiemarknaden
- 270Min gymnasieskola
- 272Trevlighetens hegemoni
- 275Normkritisk praktik under hegemonisk trevlighet
- 281Vad kan vi hoppas på?
- 283Referenser
- 11285Främjande likabehandlingsarbete i klassrummet
- – normkritisk pedagogik som förändrar i grunden
- Sanna Mac Donald
- 288Läraren som normbärare
- 294Representation, identifikation – och motstånd
- 298Synliggör normen, inkludera det normbrytande – och aktivera eleverna
- 302Det normkritiska klassrummet
- 305Referenser
- Del V Möten med kollegium
- 12309De normkritiska pedagogerna i mellanrummen
- Anja Norell & Marit Nygård
- 310Mellanrum
- 312Situation 1: Erfarenhet, mod och prioriteringar
- 317Situation 2: Rätten eller skyldigheten att komma ut
- 321Situation 3: Att välja sina strider
- 323Otydligheten i mellanrummen
- 324Att bemöta och lämna utrymme för motstånd
- 327Att öppna upp för normkritiska samtal
- 329Pedagogen som aktivist
- 330Referenser
- 13331Vi de välvilliga
- – normer och makt i organisation och kollegium
- Vivi Havia
- 335Vilka är rasisterna?
- 338Du ska inte tro allt du tänker
- 342Betoningen på erfarenheten som den Andre
- 343Med språket som resurs
- 347Vikten av att smälta in
- 349Avslutning
- 353Referenser
- 355Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Lotta Björkman Janne Bromseth
- Kapitelförfattare:
- Jenny Bengtsson Martin Englund Vivi Havia Elisabet Langmann Jonna Lappalainen Aisha Lundgren Aslla Sanna Mac Donald Anja Norell Marit Nygård Jennie Plate Blomberg
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144118086
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39478-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 360
Information
- Redaktörer:
- Lotta Björkman Janne Bromseth
- Kapitelförfattare:
- Jenny Bengtsson Martin Englund Vivi Havia Elisabet Langmann Jonna Lappalainen Aisha Lundgren Aslla Sanna Mac Donald Anja Norell Marit Nygård Jennie Plate Blomberg
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174372
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39478-SB01
- Upplaga:
- Första