Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läraren och yrkesetiken

Principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Skickas följande arbetsdag

Läraren och yrkesetiken

Principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också ­frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare ­behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärar­förbunden som stöd och vägledning för lärare. ...

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också ­frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare ­behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärar­förbunden som stöd och vägledning för lärare. Författarnas bidrag utgår i hög grad från deras egna forskningsarbeten, och i anslutning till varje kapitel finns också reflekterande kommentarer från verksamma lärare. Boken vänder sig till verksamma förskollärare och lärare, skol­ledare, lärarstudenter och andra som intresserar sig för skolpraktikens etiska dimensioner.

Boken vänder sig till studenter och verksamma inom förskola och skola, både pedagoger och skolledare. Det här är en mycket användbar bok som kan användas både som diskussionsunderlag och för individuell läsning.

Information

Redaktörer:
Sara Irisdotter Aldenmyr
Kapitelförfattare:
Airi Bigsten Gunnel Colnerud Marita Cronqvist Anneli Frelin Annika Lilja Niclas Lindström Susanne Linnér Lars Samuelsson Katarina Schenker Berit Tofteland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120881
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39689-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Airi Bigsten

Airi Bigsten är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, verksam vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är riktat mot värdefrågor. Hon ...

Gunnel Colnerud

Gunnel Colnerud är professor emerita i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskning behandlar bland annat lärarprofessionen, främst lärar...

Marita Cronqvist

Marita Cronqvist är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam vid Högskolan i Borås på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning. Forskningsi...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Susanne Linnér

Susanne Linnér är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Susannes forskningsintresse finns inom området professionsutveckling och lärande. Hon ha...

Lars Samuelsson

Lars Samuelsson är docent och lektor i filosofi vid Umeå universitet. Hans forskning berör olika områden inom moralfilosofi, bland annat frågor om ...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Berit Tofteland

Berit Tofteland er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for Barne­hagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger, Norge. Hun har bakgrunn ...

Anna Wistrand

Anna Wistrand är doktorand i didaktik vid Högskolan i Gävle/Uppsala universitet, med ett intresse för läraridentitet, relationell professionalitet ...

 ;

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärarförbunden som stöd och vägledning för lärare. För...

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärarförbunden som stöd och vägledning för lärare. Författarnas bidrag utgår i hög grad från deras egna forskningsarbeten, och i anslutning till varje kapitel finns också reflekterande kommentarer från verksamma lärare. Boken vänder sig till verksamma förskollärare och lärare, skolledare, lärarstudenter och andra som intresserar sig för skolpraktikens etiska dimensioner.

Information

Redaktörer:
Sara Irisdotter Aldenmyr
Kapitelförfattare:
Airi Bigsten Gunnel Colnerud Marita Cronqvist Anneli Frelin Annika Lilja Niclas Lindström Susanne Linnér Lars Samuelsson Katarina Schenker Berit Tofteland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174242
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39689-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Airi Bigsten

Airi Bigsten är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, verksam vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är riktat mot värdefrågor. Hon ...

Gunnel Colnerud

Gunnel Colnerud är professor emerita i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskning behandlar bland annat lärarprofessionen, främst lärar...

Marita Cronqvist

Marita Cronqvist är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam vid Högskolan i Borås på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning. Forskningsi...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Susanne Linnér

Susanne Linnér är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Susannes forskningsintresse finns inom området professionsutveckling och lärande. Hon ha...

Lars Samuelsson

Lars Samuelsson är docent och lektor i filosofi vid Umeå universitet. Hans forskning berör olika områden inom moralfilosofi, bland annat frågor om ...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Berit Tofteland

Berit Tofteland er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for Barne­hagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger, Norge. Hun har bakgrunn ...

Anna Wistrand

Anna Wistrand är doktorand i didaktik vid Högskolan i Gävle/Uppsala universitet, med ett intresse för läraridentitet, relationell professionalitet ...

 ;