Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den lärande organisationen 2.0

Skickas följande arbetsdag

Lärande och kompetensutveckling är alltjämt viktiga ­utmaningar för organisationer. Men tyvärr ser vi en negativ utveckling i ­dagens arbetsliv, med styr- och ledningssystem som tär på mänskliga ­resurser, där kompetens förslösas eller helt enkelt ­används på fel sätt. Den lärande organisationen 2.0 syftar till att lyfta fram möjliga alternativ till denna utveckling. Exempel på teman som tas upp i boken är agila processer, expert­samhället, digitalt arbete, kreativitet, ­självorganisering,...

Lärande och kompetensutveckling är alltjämt viktiga ­utmaningar för organisationer. Men tyvärr ser vi en negativ utveckling i ­dagens arbetsliv, med styr- och ledningssystem som tär på mänskliga ­resurser, där kompetens förslösas eller helt enkelt ­används på fel sätt. Den lärande organisationen 2.0 syftar till att lyfta fram möjliga alternativ till denna utveckling. Exempel på teman som tas upp i boken är agila processer, expert­samhället, digitalt arbete, kreativitet, ­självorganisering, ­öppenhet för innovation, verksamhetsnära ledning och aktivitets­baserade kontor. Det rör sig om vitt skilda fenomen som dock binds samman genom ett fokus på lärande och ­organisering för lärande. Den lärande organisationen 2.0 är avsedd för universitets- och ­högskoleutbildningar med inriktning mot arbetsliv och lärande samt personal- och organisationsutveckling. Den vänder sig också till ­chefer på olika nivåer och i olika verksamheter. Boken kan även med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

    • 11
      Förord
    • 13
      Introduktion
      • 1
        19
        Den lärande organisationen
        • Otto Granberg & Jon Ohlsson
        • 21
          Det ekonomiska intresset vann
        • 22
          Balanced scorecard
        • 23
          Just-in-time
        • 23
          Lean production
        • 24
          New Public Management
        • 26
          Styr- och ledningssystem på gång
        • 26
          Värdebaserad vård
        • 27
          Tillitsfullt ledarskap
        • 29
          Kritik mot styrsystemen
        • 31
          Några utgångspunkter för den lärande organisationen 2.0
        • 31
          Anpassnings- eller utvecklingsinriktat lärande?
        • 32
          Ett bra arbete
        • 33
          Rutinfältet
        • 34
          Reservfältet
        • 34
          Lärandefältet
        • 34
          Fördelning i fälten
        • 35
          Ledarskap och ledning
        • 37
          Referenser
      • 2
        41
        Lärande i expertsamhället
        • Betydelsen av kunskapsutveckling utanför och mellan organisationer
        • Staffan Furusten
        • 43
          Expertsamhället
        • 44
          Lärande i expertsamhället
        • 52
          Lärande mellan organisationer
        • 54
          Konsekvenser för lärande i organisationer när okunskap triumferar
        • 55
          Den lärande organisationen
        • 58
          Referenser
      • 3
        61
        Att identifiera en lärande organisation
        • Otto Granberg
        • 63
          Framväxt
        • 63
          Motivet till avknoppning
        • 65
          Misas målgrupp
        • 66
          Små enheter
        • 66
          Välutbildade medarbetare
        • 66
          Centrala begrepp
        • 67
          Individuellt lärande
        • 70
          Kollektivt lärande
        • 71
          Kompetens och kompetensutveckling
        • 73
          Chefers ledarskap
        • 74
          Företagskultur
        • 76
          Studie inom Misa
        • 76
          Intervjuer
        • 76
          Resultat av intervjuerna
        • 77
          Ny på jobbet
        • 78
          En bra arbetskonsulent
        • 79
          Individuella mål
        • 79
          Ettor och tvåor och team
        • 80
          Lärande
        • 81
          Chefers ledarskap
        • 82
          Företagskultur
        • 82
          Enkät
        • 84
          Enkätfrågorna och svaren
        • 92
          Sammanställning av enkätsvaren avseende medelvärde och standardavvikelse för de olika frågorna
        • 93
          Den lärande organisationen
        • 94
          Referenser
      • 4
        97
        Från källarband till småföretag
        • Kreativitet och entreprenörskap i popband
        • Tobias Malm & Camilla Thunborg
        • 99
          Musikbransch och bandliv
        • 100
          Begreppen lärande organisation och organisatoriskt lärande
        • 101
          Lärande
        • 103
          Organisation och organisering
        • 104
          Potentialer för utveckling
        • 105
          Metod
        • 107
          Organisering och lärande i Popbandet
        • 107
          Popbandet
        • 108
          Organiseringen av Popbandet
        • 109
          Lärande i produktionsläge
        • 112
          Deltagande i en full praktik – att vara ett band
        • 113
          Lärande i viloläge
        • 118
          Deltagande i partiell praktik – att kunna vara ett band
        • 119
          Lärande i små självorganiserade, kreativa grupper
        • 121
          Den lärande organisationen
        • 122
          Referenser
      • 5
        127
        Kollegialt skärmarbete som lärpotential i digitala yrkesverksamheter
        • Ulrika Bennerstedt & Ann-Charlotte Bivall
        • 128
          Den pågående digitaliseringen av arbetslivet
        • 130
          Kollegial användning av digital teknik: teoretiska och metodologiska utgångspunkter
        • 133
          Två exempel på kollegial blick i skärmarbete
        • 133
          Institutionaliserade lärtillfällen i it-supportarbete
        • 138
          Temporärt juryarbete i datorspelsbranschen
        • 140
          Kollegial sambedömning av spel
        • 144
          Diskussion
        • 147
          Den lärande organisationen
        • 150
          Referenser
      • 6
        153
        Aktivitetsbaserade kontor – arenor för högoktanigt lärande?
        • Mats Tyrstrup
        • 153
          Arbetsplatsen och konturerna av något nytt
        • 156
          En not om kapitlets empiriska underlag
        • 156
          Aktivitetsbaserade kontor – en husesyn
        • 159
          Kontorsliv på Mäster Samuelsgatan 56, 3 trappor
        • 161
          Fysiska miljöer och beteenden – några påminnande illustrationer
        • 163
          Separationen av den fysiska och den psykosociala miljön
        • 165
          Organisatoriskt lärande – vad förändras och hur?
        • 168
          Lärandekontexten – två typfall
        • 170
          Organisatoriskt lärande och kontor som kontext
        • 173
          Rollkultur, relationskultur och högoktanigt lärande
        • 176
          Strategiska förändringstendenser
        • 177
          Den lärande organisationen
        • 180
          Referenser
      • 7
        185
        Lärande organisation med mottaglighet för innovation
        • Susanne Andersson & Karin Sjöberg Forssberg
        • 187
          Jämställdhetsintegrering som politisk strategi
        • 188
          Jämställdhetsintegrering som social innovationskraft
        • 189
          Innovationsförmåga i offentliga organisationer
        • 190
          Kommunens arbete med jämställdhetsintegrering
        • 191
          En utvecklingsorganisation byggs upp för arbetet med jämställdhetsintegrering
        • 191
          Drivande aktörer i jämställdhetsintegreringsarbetet
        • 193
          Att gå från individuellt till gemensamt lärande
        • 194
          Förutsättningar som underlättade arbetet med jämställdhetsintegrering
        • 195
          Chefers roll i förändringsarbetet
        • 196
          En kultur för lärande
        • 196
          Modellen organisatorisk mottaglighet
          • 197
            1 Innovativt ledarskap (politiskt, strategiskt, operativt)
          • 198
            2 Innovativt medarbetarskap
          • 199
            3 Innovativa strukturer
          • 201
            4 Innovativ kultur
        • 201
          Analys av kommunens arbete med jämställdhetsintegrering
        • 204
          Den lärande organisationen
        • 205
          Referenser
        • 207
          Länkar
      • 8
        209
        Verksamhetsnära ledning och styrning i praktiken
        • Inger Sohlberg
        • 209
          Varför behövs en ny syn på ledning och styrning i offentlig sektor?
        • 211
          Vad är skillnaden mellan systemsyn och traditionell styrning?
        • 212
          Varför misslyckas ofta styrförsök?
        • 213
          Praktikfallet
        • 215
          Regionskattechefens beskrivning av ledning och styrning i regionen
        • 216
          Då – hierarkisk och distanserad styrfilosofi
        • 218
          Nu – systembaserad styrfilosofi
        • 220
          Syftet i fokus för ledning och styrning
        • 221
          Uppföljning för att lära
        • 221
          Organisera för helhetsförståelse
        • 221
          Ledningens främsta uppgifter
        • 223
          Ledarskap och medarbetarskap – två sidor av samma mynt
        • 223
          Verksamhetsnära ledning och styrning i praktiken
        • 224
          Gå ut och se med egna ögon
        • 225
          Utgångspunkter för förändringsarbetet
        • 226
          Förändra genom samsyn och bred delaktighet
        • 227
          Att främja ett nytt synsätt på ledning och styrning
        • 228
          Att påverka hela systemet
        • 229
          Att vara en verksamhetsnära ledare
        • 230
          Diskussion kring praktikfallet utifrån några centrala begrepp
        • 230
          Innebörden i verksamhetsnära ledning och styrning
        • 233
          Tilliten har betydelse för lärande och utveckling
        • 234
          Den lärande organisationen
        • 235
          Referenser
      • 9
        239
        Lärande för förändring och förnyelse
        • Harry Wallenholm
        • 241
          De historiska rötterna
        • 244
          Framväxt av kunskapsområdet förändringsledning
        • 248
          Ett brytningsskede?
        • 252
          Lärande och förändring – ett exempel kring organisationsutveckling
        • 264
          Den lärande organisationen
        • 268
          Referenser
      • 10
        269
        Forskning om den lärande organisationen
        • Jon Ohlsson
        • 272
          Tjugo års forskning om lärande organisation
        • 274
          Viktiga utmaningar för den lärande organisationen
        • 276
          Den lärande organisationens etiska dimension
        • 277
          Teamets föreställningar om kunskap
        • 278
          Makten över lärandet
        • 279
          Den lärande organisationens giltighet och mätbarhet
        • 280
          Kontexten och det kollektiva lärandet
        • 281
          Strategiskt lärande
        • 282
          Individuellt och organisatoriskt lärande
        • 283
          Den lärande organisationen
        • 285
          Referenser
      • 11
        287
        Den lärande organisationen 2.0
        • Otto Granberg & Jon Ohlsson
        • 288
          Organiseringens möjligheter som kollektiv aktivitet
        • 290
          Ledning och gemensamt skapande av förutsättningar
        • 291
          Forskning och praktik
        • 294
          Referenser
    • 295
      Författarpresentationer
    • 299
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Kapitelförfattare:
Susanne Andersson Ulrika Bennerstedt Ann-Charlotte Bivall Staffan Furusten Tobias Malm Karin Sjöberg Forssberg Inger Sohlberg Camilla Thunborg Mats Tyrstrup Harry Wallenholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114798
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39362-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

Susanne Andersson

Susanne Andersson är forskare och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hennes forsk...

Ulrika Bennerstedt

Ulrika Bennerstedt, fil.dr, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes generella forsknings...

Ann-Charlotte Bivall

Ann-Charlotte Eklund är verksam vid Enheten för lärande och undervisning vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.

Staffan Furusten

Staffan Furusten, docent vid Institutionen för företagande och ledning vid Handelshögskolan i Stockholms och föreståndare för Score (Stockholm cent...

Tobias Malm

Tobias Malm, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar om självorganisering i små kreativa grupper...

Karin Sjöberg Forssberg

Karin Sjöberg Forssberg, fil.lic. i pedagogik och doktorand i teknik och hälsa, KTH. Forskningsintressen är förändrings- och utvecklingsarbete, frä...

Inger Sohlberg

Inger Sohlberg, fil.mag. och utredare inom området styrning och ledning vid Inspektionen för socialförsäkringen. Även verksam i Effektiv styrning a...

Camilla Thunborg

Camilla Thunborg, fil.dr, docent och universitetslektor vid institutionen för pedagogik och didaktik, vid Stockholms universitet. Hennes forskning ...

Mats Tyrstrup

Mats Tyrstrup, docent vid Handelshögskolan i Stockholm och där forskare vid Stiftelsen Leading Health Care och Center for Advanced Studies in Leade...

Harry Wallenholm

Harry Wallenholm är fil.kand. i psykologi, managementkonsult och ­senior partner vid konsultföretaget Implement Consulting Group i Stockholm. Han h...

 ;