
Tal och tanke
- matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7FÖRORD
- 111INLEDNING
- 14Produktiv praxis – några exempel
- 16Reproduktiv praxis – några exempel
- 17Differentierad matematikundervisning
- 20Stora krav på läraren
- 225TAL OCH TALFÖRSTÅELSE
- 2.125Begynnande talförståelse
- 31Talens grannar
- 2.234Att uttrycka matematik
- 41Överföring mellan olika uttrycksformer
- 43De olika talmodellernas olika uttrycksformer
- 2.348När talen blir större
- 50Tal över 20
- 52Talförståelse som grund för räkning
- 56Det muntliga språket
- 57Talens representationer
- 68Indelning av tal och samband mellan tal
- 2.474Bråktal
- 77Vad är bråk
- 80Bråk som del av det hela – stambråk
- 81Andra bråk än stambråk
- 82Dagens bråk
- 83Från del till helhet – och omvänt
- 85Likvärdiga bråk
- 2.593Mönster – i geometri och tal
- 93Att upptäcka mönster
- 97Från figurer till tal
- 102Tändsticksuppgifter
- 104Figurtal
- 107Vilka tal kommer sedan
- 110Talföljder med många möjligheter
- 3113STATISTIK
- 3.1113Vad är statistik
- 3.2116Att ställa frågor
- 3.3117Att samla in och sortera data
- 118Kvalitativa data
- 118Diskreta data
- 119Kontinuerliga data
- 120Grupperade data
- 122Kan data ljuga
- 3.4123Att illustrera och tolka data
- 130Kan diagram ljuga
- 4133RÄKNING
- 4.1133Räkning med tal upp till 20
- 4.2145Att välja räknesätt
- 147Additiva strukturer
- 149Att arbeta med de additiva strukturerna
- 152Är textuppgifter svåra
- 4.3153Barn tillämpar och utvecklar metoder
- 154Räkning med flersiffriga tal
- 155Flexibla strategier
- 156Räkning på tom tallinje – med utgångspunkt i en linjär modell för tal
- 166Räkning med utgångspunkt i en grupperingsmodell
- 169Den fortsatta vägen
- 4.4174Multiplikation och division
- 175Utveckling av multiplikativt tänkande
- 180Likadana grupper
- 183Rutnät
- 187Antal kombinationer
- 191Och om vi inte kommer ihåg
- 193Sambandet mellan multiplikation och division
- 194Arbete med större tal
- 195Vad blir 264 ÷ 4?
- 4.5196Faktakunskap och huvudräkningsstrategier
- 198Additionstabellen
- 201Huvudräkningsstrategier för addition och subtraktion
- 207Multiplikationstabellen
- 209Huvudräkningsstrategier för multiplikation och division
- 211Avrundning och överslagsräkning
- 5217GEOMETRI
- 5.1217Klassificering
- 219Nasse hittar en stol
- 226Klassificering skapar ordning
- 228”Fåglar kan flyga och flickor kan gå” – om gemensamma egenskaper
- 5.2230Månghörningar och cirklar
- 232Vad är en månghörning
- 233Eleverna sorterar
- 237Kvadrater, rektanglar och andra månghörningar
- 241Andra månghörningar
- 242Att bygga och omforma månghörningar
- 244Figurernas osynliga egenskaper
- 247Cirkeln
- 5.3251Geometriska former i tre dimensioner
- 254Geometrisk kompetens
- 255Arbete med geometriska former
- 257Vi bygger
- 5.4259Att växla mellan två och tre dimensioner
- 259Från tre till två dimensioner
- 261Skuggor
- 266Perspektivteckning
- 268Från två till tre dimensioner
- 271Att bygga efter ritningar
- 272Papperskonstruktioner
- 278Form och funktion
- 5.5280Symmetri och spegling
- 281Kongruens
- 283Spegling
- 285Att vika papper
- 287Spegling utan spegel
- 5.6288Mönster
- 292Tessellering
- 294Logiska mönster
- 295Mer arbete med former
- 5.7298Placering – orientering
- 298Att använda det muntliga språket – placering och ordningsföljd
- 302Om att göra sig föreställningar
- 308Bilder i en viss ordningsföljd
- 309Att läsa en karta
- 314Att använda berättelser när man gör kartor – besök av Nalle
- 318Att arbeta med rutnät
- 6321MÄTNING
- 6.1321Mätning som generellt begrepp
- 322Jämförelse
- 323Olika former av mätning
- 325Måttenheter
- 327Noggrann mätning
- 329Standardisering
- 6.2331Längd
- 332Vem är närmast
- 333Räkning, mätvärde och måttenhet
- 335Hur lång är en kilometer
- 336Vi ska väl mäta med den längsta sidan? Avläsning på en skala
- 6.3341Area
- 341Begreppet area
- 342Vilken matta är störst
- 349Räkning, mätvärde, måttenhet
- 352Mätning och beräkning
- 6.4353Volym
- 353Volymbegreppet
- 356Volymenheter
- 359Volymenheter i matrecept
- 6.5363Vikt och vägning
- 363Direktjämförelse
- 366Indirekt jämförelse – att använda måttenhet
- 372Indirekt jämförelse – avläsning på en skala
- 6.6376Tid och tidmätning
- 377Datum och klockan
- 381Mätverktyg för tid
- 383Att jämföra tidsomfång
- 387LITTERATURFÖRTECKNING
Information
- Författare:
- Ida Heiberg Solem Bjørnar Alseth Gunnar Nordberg
- Översättare:
- Inger Lindelöf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144068466
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33925-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 392