Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tal och tanke

- matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Skickas följande arbetsdag

Vad ska elever lära sig i matematik? Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens? Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser? I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande o...

Vad ska elever lära sig i matematik? Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens? Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser? I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande och matematikundervisning ligger till grund för bokens innehåll. Beskrivningar, analyser och diskussioner baseras på praxis i klassrummet, konkreta elevexempel och praktiska undervisningssituationer. Författarna ger också förslag på undervisningsaktiviteter och frågor att diskutera med eleverna. Med grundlig teoretisk förankring och praktiska exempel är boken ett bra stöd för lärarstudenter och verksamma lärare som vill bidra till utvecklingen av elevers matematikkunskaper och ge barn ett positivt möte med matematikämnet.

    • 7
      FÖRORD
    • 1
      11
      INLEDNING
        • 14
          Produktiv praxis – några exempel
        • 16
          Reproduktiv praxis – några exempel
        • 17
          Differentierad matematikundervisning
        • 20
          Stora krav på läraren
    • 2
      25
      TAL OCH TALFÖRSTÅELSE
        • 2.1
          25
          Begynnande talförståelse
        • 31
          Talens grannar
        • 2.2
          34
          Att uttrycka matematik
        • 41
          Överföring mellan olika uttrycksformer
        • 43
          De olika talmodellernas olika uttrycksformer
        • 2.3
          48
          När talen blir större
        • 50
          Tal över 20
        • 52
          Talförståelse som grund för räkning
        • 56
          Det muntliga språket
        • 57
          Talens representationer
        • 68
          Indelning av tal och samband mellan tal
        • 2.4
          74
          Bråktal
        • 77
          Vad är bråk
        • 80
          Bråk som del av det hela – stambråk
        • 81
          Andra bråk än stambråk
        • 82
          Dagens bråk
        • 83
          Från del till helhet – och omvänt
        • 85
          Likvärdiga bråk
        • 2.5
          93
          Mönster – i geometri och tal
        • 93
          Att upptäcka mönster
        • 97
          Från figurer till tal
        • 102
          Tändsticksuppgifter
        • 104
          Figurtal
        • 107
          Vilka tal kommer sedan
        • 110
          Talföljder med många möjligheter
    • 3
      113
      STATISTIK
        • 3.1
          113
          Vad är statistik
        • 3.2
          116
          Att ställa frågor
        • 3.3
          117
          Att samla in och sortera data
        • 118
          Kvalitativa data
        • 118
          Diskreta data
        • 119
          Kontinuerliga data
        • 120
          Grupperade data
        • 122
          Kan data ljuga
        • 3.4
          123
          Att illustrera och tolka data
        • 130
          Kan diagram ljuga
    • 4
      133
      RÄKNING
        • 4.1
          133
          Räkning med tal upp till 20
        • 4.2
          145
          Att välja räknesätt
        • 147
          Additiva strukturer
        • 149
          Att arbeta med de additiva strukturerna
        • 152
          Är textuppgifter svåra
        • 4.3
          153
          Barn tillämpar och utvecklar metoder
        • 154
          Räkning med flersiffriga tal
        • 155
          Flexibla strategier
        • 156
          Räkning på tom tallinje – med utgångspunkt i en linjär modell för tal
        • 166
          Räkning med utgångspunkt i en grupperingsmodell
        • 169
          Den fortsatta vägen
        • 4.4
          174
          Multiplikation och division
        • 175
          Utveckling av multiplikativt tänkande
        • 180
          Likadana grupper
        • 183
          Rutnät
        • 187
          Antal kombinationer
        • 191
          Och om vi inte kommer ihåg
        • 193
          Sambandet mellan multiplikation och division
        • 194
          Arbete med större tal
        • 195
          Vad blir 264 ÷ 4?
        • 4.5
          196
          Faktakunskap och huvudräkningsstrategier
        • 198
          Additionstabellen
        • 201
          Huvudräkningsstrategier för addition och subtraktion
        • 207
          Multiplikationstabellen
        • 209
          Huvudräkningsstrategier för multiplikation och division
        • 211
          Avrundning och överslagsräkning
    • 5
      217
      GEOMETRI
        • 5.1
          217
          Klassificering
        • 219
          Nasse hittar en stol
        • 226
          Klassificering skapar ordning
        • 228
          ”Fåglar kan flyga och flickor kan gå” – om gemensamma egenskaper
        • 5.2
          230
          Månghörningar och cirklar
        • 232
          Vad är en månghörning
        • 233
          Eleverna sorterar
        • 237
          Kvadrater, rektanglar och andra månghörningar
        • 241
          Andra månghörningar
        • 242
          Att bygga och omforma månghörningar
        • 244
          Figurernas osynliga egenskaper
        • 247
          Cirkeln
        • 5.3
          251
          Geometriska former i tre dimensioner
        • 254
          Geometrisk kompetens
        • 255
          Arbete med geometriska former
        • 257
          Vi bygger
        • 5.4
          259
          Att växla mellan två och tre dimensioner
        • 259
          Från tre till två dimensioner
        • 261
          Skuggor
        • 266
          Perspektivteckning
        • 268
          Från två till tre dimensioner
        • 271
          Att bygga efter ritningar
        • 272
          Papperskonstruktioner
        • 278
          Form och funktion
        • 5.5
          280
          Symmetri och spegling
        • 281
          Kongruens
        • 283
          Spegling
        • 285
          Att vika papper
        • 287
          Spegling utan spegel
        • 5.6
          288
          Mönster
        • 292
          Tessellering
        • 294
          Logiska mönster
        • 295
          Mer arbete med former
        • 5.7
          298
          Placering – orientering
        • 298
          Att använda det muntliga språket – placering och ordningsföljd
        • 302
          Om att göra sig föreställningar
        • 308
          Bilder i en viss ordningsföljd
        • 309
          Att läsa en karta
        • 314
          Att använda berättelser när man gör kartor – besök av Nalle
        • 318
          Att arbeta med rutnät
    • 6
      321
      MÄTNING
        • 6.1
          321
          Mätning som generellt begrepp
        • 322
          Jämförelse
        • 323
          Olika former av mätning
        • 325
          Måttenheter
        • 327
          Noggrann mätning
        • 329
          Standardisering
        • 6.2
          331
          Längd
        • 332
          Vem är närmast
        • 333
          Räkning, mätvärde och måttenhet
        • 335
          Hur lång är en kilometer
        • 336
          Vi ska väl mäta med den längsta sidan? Avläsning på en skala
        • 6.3
          341
          Area
        • 341
          Begreppet area
        • 342
          Vilken matta är störst
        • 349
          Räkning, mätvärde, måttenhet
        • 352
          Mätning och beräkning
        • 6.4
          353
          Volym
        • 353
          Volymbegreppet
        • 356
          Volymenheter
        • 359
          Volymenheter i matrecept
        • 6.5
          363
          Vikt och vägning
        • 363
          Direktjämförelse
        • 366
          Indirekt jämförelse – att använda måttenhet
        • 372
          Indirekt jämförelse – avläsning på en skala
        • 6.6
          376
          Tid och tidmätning
        • 377
          Datum och klockan
        • 381
          Mätverktyg för tid
        • 383
          Att jämföra tidsomfång
    • 387
      LITTERATURFÖRTECKNING

Information

Författare:
Ida Heiberg Solem Bjørnar Alseth Gunnar Nordberg
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068466
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33925-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
392

Författare

Ida Heiberg Solem

Ida Heiberg Solem undervisar i matematik vid Högskolan i Oslo. Hon arbetar särskilt med kompetensutveckling av lärare som arbetar på lågstadiet.

Bjørnar Alseth

Bjørnar Alseth är forskare och arbetar vid Universitet i Oslo. Han arbetar med utveckling och genomförande av nationella och internationella prov i...

Gunnar Nordberg

Gunnar Nordberg undervisar i matematik på lärarutbildningen vid Högskolan i Oslo och ansvarar för matematikundervisningen i kurser om Grunnlæggende...

 ;