Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tal och Tanke 2

Matematikundervisning från årskurs 4 till 6
Skickas följande arbetsdag

Tal och tanke 2 visar hur man kan genomföra god matematik­undervisning i årskurs 4–6, baserat på internationell forskning och praktiska erfarenheter från klassrum. Författarna har en bred infallsvinkel på ämnet, där ­elevernas tänkande och argumentation står i centrum. Stor vikt läggs vid klassrumssamtal i matematik och författarna ger många förslag på hur goda samtal kan initieras samt hur läraren kan stimulera elevernas mate­matiska ­tänkande. Boken innehåller många uppgifter som engagerar ...

Tal och tanke 2 visar hur man kan genomföra god matematik­undervisning i årskurs 4–6, baserat på internationell forskning och praktiska erfarenheter från klassrum. Författarna har en bred infallsvinkel på ämnet, där ­elevernas tänkande och argumentation står i centrum. Stor vikt läggs vid klassrumssamtal i matematik och författarna ger många förslag på hur goda samtal kan initieras samt hur läraren kan stimulera elevernas mate­matiska ­tänkande. Boken innehåller många uppgifter som engagerar eleverna och hjälper dem att utveckla väsentliga kompetenser, med ­exempel på elev­arbeten som visar elevernas lösnings­metoder och strategier.

    • 7
      Förord till den svenska utgåvan
    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Klassrumskultur, uppgiftstyper och matematiskt tänkande
    • 11
      Inledning
      • 1.1
        13
        Klassrumskultur, sociala och sociomatematiska normer
        • 13
          Diskussionsregler
        • 18
          Sammanfattning av aktiviteter
      • 1.2
        27
        Lärarens frågor
        • 33
          Uppgifter som gör att eleverna måste motivera sina svar
      • 1.3
        35
        Matematiska problemställningar
        • 35
          Utmanande uppgifter
        • 42
          Modifierade uppgifter
        • 43
          Uppgiftsdesign
        • 48
          Vad är kriteriet för en lösning
        • 49
          Hur många olika hus
        • 51
          Hur många räta vinklar kan vi ha i en månghörning
    • 2
      55
      Argumentation, motivering och bevis
    • 55
      Inledning
      • 2.1
        57
        Logiska slutsatser – bevisens byggstenar
        • 67
          Nödvändiga och tillräckliga betingelser
        • 69
          Kontrapositiva uttalanden
      • 2.2
        71
        Bevis på låg- och mellanstadiet
        • 72
          Myntproblemet
        • 78
          Hur många olika torn
      • 2.3
        83
        Empirisk argumentation och bevis
        • 85
          Naiv empirism och avgörande experiment
      • 2.4
        90
        Generiska exempel och representationsbaserade bevis
        • 92
          Visuell representation – använda sig av teckningar
        • 93
          Verbal representation
      • 2.5
        95
        Om att utgå ifrån det som redan har bevisats
        • 98
          Om att hitta mönster och samband
    • 3
      101
      Multiplikation och division
      • 3.1
        101
        ”15 delat med 3 blir 14 på varje
      • 3.2
        102
        Multiplikativt tänkande och multiplikativa strukturer
      • 3.3
        104
        Delnings- och innehållsdivision
      • 3.4
        107
        Räknelagarna
      • 3.5
        111
        Faktorisering och delbarhet
        • 113
          Sammansatta tal och primtal
        • 117
          Faktorer och multipler
        • 118
          Delbarhet
      • 3.6
        122
        Multiplikationstabellernas hemligheter
      • 3.7
        127
        Multiplikation med flersiffriga tal – elever använder och utvecklar metoder
        • 130
          Så fel kan det gå
        • 132
          Infallsvinkel med förståelse – med utgångspunkt i elevernas strategier
      • 3.8
        137
        Elever använder och utvecklar metoder i division
        • 138
          Standardalgoritmen – så fel kan det gå
        • 139
          Infallsvinkel med förståelse – med utgångspunkt i elevernas strategier
      • 3.9
        144
        Olika standardalgoritmer
    • 4
      147
      Geometri
      • 4.1
        147
        Begrepp inom tvådimensionell geometri
        • 148
          Tänk om allt vore annorlunda
        • 151
          Själva orden
        • 153
          Prototypfenomenet – och stärkt begreppsförståelse
        • 157
          Kategorier
        • 157
          Att lära sig att se
        • 158
          Att se dolda linjer
        • 162
          Att lägga märke till geometriska egenskaper
        • 164
          Att se delar och helheter i en figur
        • 167
          van Hieles nivåer
        • 172
          Sammanhang mellan begrepp
        • 174
          Argumentation och bevis
      • 4.2
        178
        Två och tre dimensioner
        • 179
          Perspektivteckningar
        • 183
          Tredimensionella modeller och projektionsteckning
        • 187
          Isometrisk ritning
        • 188
          Vikning
      • 4.3
        189
        Placering och rörelse
      • 4.4
        193
        Avbildningar och symmetrier
        • 195
          Rotation
        • 196
          Att få erfarenhet
        • 200
          Obegränsade mönster
        • 201
          Att ta andra hållet
    • 5
      203
      Mätning
        • 203
          Inledning
      • 5.1
        204
        Vinkeln
        • 205
          Olika vinkelförståelser
        • 206
          Förståelse av mätning
        • 208
          Förståelse av överslag
        • 210
          Att bli bekant med vinkelbegreppet och mätning av vinklar
        • 218
          Stora vinklar
        • 219
          Vinkelsummor
        • 221
          Att räkna ut vinklar
        • 222
          Vinklar i forntiden
      • 5.2
        226
        Att bli bättre bekant med måttenheterna
        • 228
          Standardmåttenheterna
      • 5.3
        231
        Area och omkrets
        • 231
          Area
        • 232
          Förhållandet mellan area och omkrets
      • 5.4
        234
        Volym och area
      • 5.5
        236
        Formler
        • 236
          Rektangel
        • 237
          Parallellogram
        • 237
          Triangel
        • 238
          Parallelltrapets
        • 239
          Cirkel
        • 241
          Uträkningar
        • 242
          Volymen av prismor
        • 244
          Volymen av andra tredimensionella kroppar
      • 5.6
        244
        Sammansatta måttenheter
      • 5.7
        245
        Mätosäkerhet
    • 6
      249
      Rationella tal
      • 6.1
        251
        Om bråkbegreppet
        • 252
          Areamodell
        • 253
          Mängdmodell
        • 253
          Längd-/tallinjemodell
        • 255
          Olika aspekter av bråkbegreppet
      • 6.2
        265
        Centrala idéer i arbete med bråkbegreppet
        • 265
          Lika uppdelning
        • 270
          Unitizing/reunitizing – vad är helheten (1
      • 6.3
        272
        Likvärdiga bråk
        • 273
          Areamodell
        • 274
          Mängdmodell
        • 275
          Tallinjemodell
        • 276
          Strategier för att jämföra bråk
        • 276
          Bråk som delning
      • 6.4
        278
        Rationella tal i decimalform
      • 6.5
        282
        Addition och subtraktion med bråk
        • 284
          Additiva strukturer
        • 285
          Representationsformer för addition och subtraktion
        • 288
          Räknestrategier
      • 6.6
        294
        Multiplikation och division med bråk
        • 296
          Multiplicera bråk med ett helt tal
        • 301
          Multiplicera bråk med bråk
        • 304
          Göra division med bråk förståeligt
    • 7
      311
      Förhållanden och proportionalitet
        • 311
          Inledning
      • 7.1
        316
        Multiplikativt eller additivt samband
        • 322
          Multiplikativt eller inte
      • 7.2
        324
        Förhållanden mellan två tal
        • 324
          Förhållandebegreppet
        • 327
          Ekvivalenta förhållanden
        • 330
          Bråk och förhållanden
      • 7.3
        332
        Proportionalitet
        • 334
          Kontinuerliga förhållanden
      • 7.4
        338
        Att räkna med förhållanden
        • 343
          Mellanförhållande och internt förhållande
    • 8
      349
      Algebra
        • 349
          Inledning
      • 8.1
        351
        Algebraiskt tänkande
        • 352
          Definition av algebraiskt tänkande
        • 353
          Algebraiskt tänkande integrerat i aritmetik
      • 8.2
        355
        Algebra som språk
      • 8.3
        357
        Generalisera struktur
        • 358
          Räknelagar
        • 364
          Struktur i talsystemet – negativa tal
        • 367
          Multiplikativ struktur i talsystemet
      • 8.4
        370
        Likhetstecknets egenskaper
        • 371
          Operationell och relationell förståelse av likhetstecknet
        • 373
          Ekvivalens
        • 376
          Utsagor
        • 378
          Öppna utsagor
      • 8.5
        379
        Relationellt tänkande
        • 380
          Relationellt tänkande observerat i uträkningar
        • 382
          Relationellt tänkande i utsagor och öppna utsagor
      • 8.6
        388
        Variabelbegreppet
      • 8.7
        392
        Funktionstänkande
        • 397
          Att identifiera storheter som varierar, och att generera talpar
        • 401
          Att söka efter mönster och motivera utifrån kontexten
        • 404
          Att generalisera mönstret – rekursiva och explicita formler
        • 405
          Funktionssamband i praktiska situationer
        • 408
          Funktionssamband i talmönster
        • 411
          Funktionssamband i geometriska mönster
        • 413
          Trapetsbordsproblemet – ett exempel
    • 9
      421
      Statistik
      • 9.1
        421
        Introduktion: statistik versus matematik
      • 9.2
        425
        Statistisk process
        • 426
          Att ställa frågor
        • 429
          Datainsamling
        • 432
          Dataanalys genom representation
      • 9.3
        434
        Urval
        • 440
          Effekten av variation i urval
      • 9.4
        442
        Distribution
        • 443
          Lägesmått
        • 443
          Typvärde
        • 445
          Median
        • 446
          Medelvärde
      • 9.5
        456
        Representera data med diagram
        • 459
          Stapel- och stolpdiagram
        • 464
          Linjediagram
        • 466
          Cirkeldiagram
      • 9.6
        470
        Variation och variabilitet
        • 471
          Variabilitet i data
    • 475
      Litteraturlista

Information

Författare:
Ida Heiberg Solem Bjørnar Alseth Elisabeta Eriksen Bjørn Smestad
Översättare:
Nils-Martin Lundsgård
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124070
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39836-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
482

Författare

Ida Heiberg Solem

Ida Heiberg Solem undervisar i matematik vid Högskolan i Oslo. Hon arbetar särskilt med kompetensutveckling av lärare som arbetar på lågstadiet.

Bjørnar Alseth

Bjørnar Alseth är forskare och arbetar vid Universitet i Oslo. Han arbetar med utveckling och genomförande av nationella och internationella prov i...

 ;