
Tal och Tanke 2
Matematikundervisning från årskurs 4 till 6
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord till den svenska utgåvan
- 9Förord
- 111Klassrumskultur, uppgiftstyper och matematiskt tänkande
- 11Inledning
- 1.113Klassrumskultur, sociala och sociomatematiska normer
- 13Diskussionsregler
- 18Sammanfattning av aktiviteter
- 1.227Lärarens frågor
- 33Uppgifter som gör att eleverna måste motivera sina svar
- 1.335Matematiska problemställningar
- 35Utmanande uppgifter
- 42Modifierade uppgifter
- 43Uppgiftsdesign
- 48Vad är kriteriet för en lösning
- 49Hur många olika hus
- 51Hur många räta vinklar kan vi ha i en månghörning
- 255Argumentation, motivering och bevis
- 55Inledning
- 2.157Logiska slutsatser – bevisens byggstenar
- 67Nödvändiga och tillräckliga betingelser
- 69Kontrapositiva uttalanden
- 2.271Bevis på låg- och mellanstadiet
- 72Myntproblemet
- 78Hur många olika torn
- 2.383Empirisk argumentation och bevis
- 85Naiv empirism och avgörande experiment
- 2.490Generiska exempel och representationsbaserade bevis
- 92Visuell representation – använda sig av teckningar
- 93Verbal representation
- 2.595Om att utgå ifrån det som redan har bevisats
- 98Om att hitta mönster och samband
- 3101Multiplikation och division
- 3.1101”15 delat med 3 blir 14 på varje
- 3.2102Multiplikativt tänkande och multiplikativa strukturer
- 3.3104Delnings- och innehållsdivision
- 3.4107Räknelagarna
- 3.5111Faktorisering och delbarhet
- 113Sammansatta tal och primtal
- 117Faktorer och multipler
- 118Delbarhet
- 3.6122Multiplikationstabellernas hemligheter
- 3.7127Multiplikation med flersiffriga tal – elever använder och utvecklar metoder
- 130Så fel kan det gå
- 132Infallsvinkel med förståelse – med utgångspunkt i elevernas strategier
- 3.8137Elever använder och utvecklar metoder i division
- 138Standardalgoritmen – så fel kan det gå
- 139Infallsvinkel med förståelse – med utgångspunkt i elevernas strategier
- 3.9144Olika standardalgoritmer
- 4147Geometri
- 4.1147Begrepp inom tvådimensionell geometri
- 148Tänk om allt vore annorlunda
- 151Själva orden
- 153Prototypfenomenet – och stärkt begreppsförståelse
- 157Kategorier
- 157Att lära sig att se
- 158Att se dolda linjer
- 162Att lägga märke till geometriska egenskaper
- 164Att se delar och helheter i en figur
- 167van Hieles nivåer
- 172Sammanhang mellan begrepp
- 174Argumentation och bevis
- 4.2178Två och tre dimensioner
- 179Perspektivteckningar
- 183Tredimensionella modeller och projektionsteckning
- 187Isometrisk ritning
- 188Vikning
- 4.3189Placering och rörelse
- 4.4193Avbildningar och symmetrier
- 195Rotation
- 196Att få erfarenhet
- 200Obegränsade mönster
- 201Att ta andra hållet
- 5203Mätning
- 203Inledning
- 5.1204Vinkeln
- 205Olika vinkelförståelser
- 206Förståelse av mätning
- 208Förståelse av överslag
- 210Att bli bekant med vinkelbegreppet och mätning av vinklar
- 218Stora vinklar
- 219Vinkelsummor
- 221Att räkna ut vinklar
- 222Vinklar i forntiden
- 5.2226Att bli bättre bekant med måttenheterna
- 228Standardmåttenheterna
- 5.3231Area och omkrets
- 231Area
- 232Förhållandet mellan area och omkrets
- 5.4234Volym och area
- 5.5236Formler
- 236Rektangel
- 237Parallellogram
- 237Triangel
- 238Parallelltrapets
- 239Cirkel
- 241Uträkningar
- 242Volymen av prismor
- 244Volymen av andra tredimensionella kroppar
- 5.6244Sammansatta måttenheter
- 5.7245Mätosäkerhet
- 6249Rationella tal
- 6.1251Om bråkbegreppet
- 252Areamodell
- 253Mängdmodell
- 253Längd-/tallinjemodell
- 255Olika aspekter av bråkbegreppet
- 6.2265Centrala idéer i arbete med bråkbegreppet
- 265Lika uppdelning
- 270Unitizing/reunitizing – vad är helheten (1
- 6.3272Likvärdiga bråk
- 273Areamodell
- 274Mängdmodell
- 275Tallinjemodell
- 276Strategier för att jämföra bråk
- 276Bråk som delning
- 6.4278Rationella tal i decimalform
- 6.5282Addition och subtraktion med bråk
- 284Additiva strukturer
- 285Representationsformer för addition och subtraktion
- 288Räknestrategier
- 6.6294Multiplikation och division med bråk
- 296Multiplicera bråk med ett helt tal
- 301Multiplicera bråk med bråk
- 304Göra division med bråk förståeligt
- 7311Förhållanden och proportionalitet
- 311Inledning
- 7.1316Multiplikativt eller additivt samband
- 322Multiplikativt eller inte
- 7.2324Förhållanden mellan två tal
- 324Förhållandebegreppet
- 327Ekvivalenta förhållanden
- 330Bråk och förhållanden
- 7.3332Proportionalitet
- 334Kontinuerliga förhållanden
- 7.4338Att räkna med förhållanden
- 343Mellanförhållande och internt förhållande
- 8349Algebra
- 349Inledning
- 8.1351Algebraiskt tänkande
- 352Definition av algebraiskt tänkande
- 353Algebraiskt tänkande integrerat i aritmetik
- 8.2355Algebra som språk
- 8.3357Generalisera struktur
- 358Räknelagar
- 364Struktur i talsystemet – negativa tal
- 367Multiplikativ struktur i talsystemet
- 8.4370Likhetstecknets egenskaper
- 371Operationell och relationell förståelse av likhetstecknet
- 373Ekvivalens
- 376Utsagor
- 378Öppna utsagor
- 8.5379Relationellt tänkande
- 380Relationellt tänkande observerat i uträkningar
- 382Relationellt tänkande i utsagor och öppna utsagor
- 8.6388Variabelbegreppet
- 8.7392Funktionstänkande
- 397Att identifiera storheter som varierar, och att generera talpar
- 401Att söka efter mönster och motivera utifrån kontexten
- 404Att generalisera mönstret – rekursiva och explicita formler
- 405Funktionssamband i praktiska situationer
- 408Funktionssamband i talmönster
- 411Funktionssamband i geometriska mönster
- 413Trapetsbordsproblemet – ett exempel
- 9421Statistik
- 9.1421Introduktion: statistik versus matematik
- 9.2425Statistisk process
- 426Att ställa frågor
- 429Datainsamling
- 432Dataanalys genom representation
- 9.3434Urval
- 440Effekten av variation i urval
- 9.4442Distribution
- 443Lägesmått
- 443Typvärde
- 445Median
- 446Medelvärde
- 9.5456Representera data med diagram
- 459Stapel- och stolpdiagram
- 464Linjediagram
- 466Cirkeldiagram
- 9.6470Variation och variabilitet
- 471Variabilitet i data
- 475Litteraturlista
Information
- Författare:
- Ida Heiberg Solem Bjørnar Alseth Elisabeta Eriksen Bjørn Smestad
- Översättare:
- Nils-Martin Lundsgård
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144124070
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39836-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 482