Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lära och undervisa matematik

Från förskoleklass till åk 6
Skickas följande arbetsdag

Lära och undervisa matematik – från förskoleklass till åk 6 är en grundbok i matematik och matematikämnets didaktik. Den vänder sig till lärarstuderande och till verksamma lärare som vill aktualisera sina kunskaper och ta del av den senaste forskningen samt sätta sig in i de nya kursplanerna och kunskapskraven i matematik. Ämneskunskaperna är sammanvävda med ämnesdidaktiken, allt för att skapa en helhet som i möjligaste mån svarar mot en lärares arbete. Varje kapitel behandlar de delar som da...

Lära och undervisa matematik – från förskoleklass till åk 6 är en grundbok i matematik och matematikämnets didaktik. Den vänder sig till lärarstuderande och till verksamma lärare som vill aktualisera sina kunskaper och ta del av den senaste forskningen samt sätta sig in i de nya kursplanerna och kunskapskraven i matematik. Ämneskunskaperna är sammanvävda med ämnesdidaktiken, allt för att skapa en helhet som i möjligaste mån svarar mot en lärares arbete. Varje kapitel behandlar de delar som dagens och morgondagens F–6-lärare ska kunna. Bland annat kan nämnas kommunikation och lärande i matematik, aritmetik och algebra, geometri och statistik, problemlösning och bedömning. Dessutom poängteras vikten av den röda tråden som ska löpa från förskolan och hela vägen upp för att skapa mening och lust att ta sig vidare i ett av skolans viktigaste ämnen. I konsekvensens namn inleds boken med ett kapitel om de allra yngsta barnens lärande. Läsaren ges många tillfällen att pröva och utveckla sin egen matematiska förmåga och kompetens. Här finns många övningar och diskussionsmöjligheter och nya forskningsrön, blandat med författarnas egen gedigna lärarerfarenhet. Framför allt är detta en bok för lärares egen professionella utveckling. Förhoppningen är att läsaren ska få en personlig säkerhet vad gäller innebörden av termer och begrepp och nå en djupare matematisk förståelse som mynnar ut i kompetens i ämnet och rustar för en intressant lärargärning som ger lust att hela tiden lära mer. Under fliken Extramaterial finns en ledning för att lösa problemen i kapitel 5. Lära och undervisa matematik har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.

      • 5
        Förord
      • 7
        Innehåll
      • 11
        Avsikten med boken
        • 12
          Den goda matematikläraren?
        • 12
          Några läsanvisningar för boken
        • 13
          Skapa din egen matematik-lärarbok under studietiden
        • 13
          Om den här bokens innehåll
        • 16
          Avgränsningar i boken
        • 16
          Resurser och fortsatta kontakter
      • 1
        17
        Att bli en kompetent matematiklärare
        • 17
          Teoretiska beskrivningar av lärarkompetens i matematik
        • 20
          Beskrivning av PI-modellens komponenter
        • 28
          Stimulerande och spännande att vara lärare
      • 2
        31
        Vad är matematik?
        • 31
          Svar från olika håll
        • 37
          Forskning i matematik – lösning av framtidens problem
        • 38
          Matematikens tillämpningar
        • 40
          Matematik som skön konst och intellektuellt äventyr
        • 42
          Att förbereda för undervisning i matematik
        • 45
          Vad är matematikdidaktik
        • 50
          Sammanfattning
      • 3
        53
        Kursplaner i matematik
        • 53
          Styrdokument för skolan
        • 54
          Kursplan i matematik 2011
        • 58
          Kursplaneforskning
        • 58
          Matematikläroböcker och kursplaner
      • 4
        61
        De yngsta barnens matematik
        • 62
          Lärarens mentala kullerbytta
        • 62
          Tillit till barns förmåga att lära
        • 63
          Idén med att prata matematik
        • 64
          Grundläggande kognitiva -förmågor
        • 66
          Att upptäcka det matematiska rummet
        • 69
          Begynnande aritmetiska -färdigheter
        • 69
          Matematiska mönster och -mönster i matematiken
        • 70
          Att få grepp om begreppen
        • 72
          Utmaningen att generalisera en abstrakt innebörd
        • 74
          Stöd för att resonera om -matematiska principer
        • 75
          Fakta i förskolan
        • 76
          Procedurella färdigheter
        • 77
          Framträdande räkneprinciper i förskoleåldern
        • 81
          Progressionen i läroplanen för förskolan
        • 83
          Sammanfattning
      • 5
        85
        Taluppfattning, aritmetik och algebra
        • 85
          Tal, taluppfattning och algebra i styrdokumenten
        • 87
          Att arbeta med tal och taluppfattning
        • 93
          Historisk utveckling
        • 100
          Matematisk grund för undervisningen
        • 121
          Algebra
        • 136
          Sammanfattning
      • 6
        145
        Rummet vi finns i och formerna omkring oss
        • 146
          Varför undervisar vi om geometri i skolan
        • 147
          Geometrin genom tiderna
        • 149
          Skolgeometrins innehåll
        • 150
          Geometrisk kompetens hos dig som lärare
        • 164
          Vad säger forskningen i matematikdidaktik?
        • 169
          Fler konkreta förslag till undervisningsinslag
        • 179
          Bilaga 1 – plana polyedermodeller
      • 7
        181
        Statistik och sannolikhet
        • 181
          Varför undervisar vi i skolan om beskrivande statistik
        • 182
          Mål och motiv för kapitlet
        • 183
          Kort historik om beskrivande statistik och sannolikhetslära
        • 183
          Innehåll i skolans undervisning i statistik och sannolikhetslära
        • Vad säger den matematik-didaktiska forskningen om -beskrivande statistik
        • 197
          och -sannolikhet
        • 198
          En gruppuppgift med didaktiska inslag
        • 199
          Konkreta förslag till -undervisningsinslag
        • 199
          Sammanfattning
      • 8
        205
        Matematik genom -problemlösning
        • 205
          Vad är ett problem
        • 207
          Problemlösningens roll i matematiken
        • 202
          Vad är problemlösning
        • 217
          Några dimensioner av problemlösning
        • 219
          Problemlösning och matematisk modellering
        • 221
          Problemlösning med hjälp av olika representationsformer
        • 223
          Att angripa ett problem och lösa det
        • 229
          Problemlösningsförmåga
        • 230
          Problemlösning som bedömning för lärande
        • 231
          Varför undervisa matematik -genom problemlösning?
        • 232
          Sammanfattning
      • 9
        235
        Kommunikation och lärande i matematik
        • 235
          Kommunikationens betydelse för lärande
        • 237
          Professionellt språk, terminologi och lyssnande
        • 239
          Metakognition och lärande i matematik
        • 242
          Samtalen i klassrummet
        • 244
          Flerspråkiga klassrum och undervisning i matematik
        • 252
          Lära matematik och om att lära mer allmänt
        • 255
          Sammanfattning
      • 10
        257
        Bedömning i matematik
        • 257
          Syftet med bedömningen
        • 258
          Bedömningens olika -komponenter
        • 276
          Sammanfattning
      • 11
        279
        Några övergripande frågor
        • 279
          Är läraren en konstnär eller en yrkesarbetare?
        • 279
          En helhetsbild av undervis-ningen och den röda tråden
        • 280
          Bråkräkning – ett exempel
        • 282
          Måste vi vara abstrakta i matematiken?
        • 286
          Elever med särskild begåvning eller särskilt behov av stöd
        • 287
          Genusaspekter i matematik-undervisningen
        • 288
          Användning av tekniska -hjälpmedel i matematiken
        • 289
          Begrepp och modenycker
        • 289
          Framtiden och lärarens arbete?
      • 293
        Samlade referenser
      • 306
        Mer läsning för matematiklärare
      • 307
        Användbara länkar
      • 308
        Terminologi, läroplaner och förkortningar
      • 309
        Bokens författare
      • 311
        Författarnas huvudsakliga bidrag
      • 313
        Register

Information

Redaktörer:
Barbro Grevholm
Kapitelförfattare:
Camilla Björklund Johan Häggström Katarina Kjellström Stefan Löfwall Eva Norén Gunilla Olofsson Elisabeth Persson Lars-Erik Persson Per-Eskil Persson Eva Riesbeck
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144102481
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
38026-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
320

Författare

Barbro Grevholm

Barbro Grevholm är både huvudredaktör och författare i boken. Hon arbetar vid universitetet i Agder, Norge som professor i matematikdidaktik och ha...

Camilla Björklund

Camilla Björklund är docent i pedagogik och verksam som lärarutbildare och handledare inom det förskolepedagogiska fältet. Hennes forsknings­intres...

Johan Häggström

Johan Häggström är universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet. Han har mångårig erfarenhet från grundskola, lärarutbildning o...

Katarina Kjellström

Katarina Kjellström är universitetslektor i matematikdidaktik med inriktning mot bedömning. Hon arbetar i Prim-gruppen på Stockholms universitet me...

Stefan Löfwall

Stefan Löfwall är universitetslektor vid Karlstads universitet. Han har lång erfarenhet av lärarutbildning, där han undervisat i såväl matematik so...

Eva Norén

Eva Norén är docent i matematikämnets didaktik och har många års erfarenhet som lärarutbildare och som lärare i grundskolans tidiga år. Hon dispute...

Gunilla Olofsson

Gunilla Olofsson är universitetslektor i matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet. Hon arbetar i Prim-gruppen med utveckling av nationel...

Elisabeth Persson

Elisabeth Persson är lektor i didaktik med inriktning mot matematik vid Högskolan i Borås. Hon arbetar sedan 1999 som lärare och forskare inom lära...

Lars-Erik Persson

Lars-Erik Persson är professor i matematik och undervisar eller har undervisat vid Luleå tekniska universitet. Han har lång erfarenhet av matematik...

Per-Eskil Persson

Per-Eskil Persson har mångårig erfarenhet som matematiklärare inom olika skolfomer och disputerade i matematik och lärande 2010. Han arbetar sedan ...

Eva Riesbeck

Eva Riesbeck är universitetslektor i matematikens didaktik mot tidigare år. Hon disputerade 2008 med avhandlingen På tal om matematik vid Linköping...

Eva Taflin

Eva Taflin är fil. dr i matematik med didaktisk inriktning och lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Dalarna, där hon har ansvar för matematikäm...

 ;