Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Lära och undervisa matematik
- 5Förord
- 7Innehåll
- 11Avsikten med boken
- 12Den goda matematikläraren?
- 12Några läsanvisningar för boken
- 13Skapa din egen matematik-lärarbok under studietiden
- 13Om den här bokens innehåll
- 16Avgränsningar i boken
- 16Resurser och fortsatta kontakter
- 117Att bli en kompetent matematiklärare
- 17Teoretiska beskrivningar av lärarkompetens i matematik
- 20Beskrivning av PI-modellens komponenter
- 28Stimulerande och spännande att vara lärare
- 231Vad är matematik?
- 31Svar från olika håll
- 37Forskning i matematik – lösning av framtidens problem
- 38Matematikens tillämpningar
- 40Matematik som skön konst och intellektuellt äventyr
- 42Att förbereda för undervisning i matematik
- 45Vad är matematikdidaktik
- 50Sammanfattning
- 353Kursplaner i matematik
- 53Styrdokument för skolan
- 54Kursplan i matematik 2011
- 58Kursplaneforskning
- 58Matematikläroböcker och kursplaner
- 461De yngsta barnens matematik
- 62Lärarens mentala kullerbytta
- 62Tillit till barns förmåga att lära
- 63Idén med att prata matematik
- 64Grundläggande kognitiva -förmågor
- 66Att upptäcka det matematiska rummet
- 69Begynnande aritmetiska -färdigheter
- 69Matematiska mönster och -mönster i matematiken
- 70Att få grepp om begreppen
- 72Utmaningen att generalisera en abstrakt innebörd
- 74Stöd för att resonera om -matematiska principer
- 75Fakta i förskolan
- 76Procedurella färdigheter
- 77Framträdande räkneprinciper i förskoleåldern
- 81Progressionen i läroplanen för förskolan
- 83Sammanfattning
- 585Taluppfattning, aritmetik och algebra
- 85Tal, taluppfattning och algebra i styrdokumenten
- 87Att arbeta med tal och taluppfattning
- 93Historisk utveckling
- 100Matematisk grund för undervisningen
- 121Algebra
- 136Sammanfattning
- 6145Rummet vi finns i och formerna omkring oss
- 146Varför undervisar vi om geometri i skolan
- 147Geometrin genom tiderna
- 149Skolgeometrins innehåll
- 150Geometrisk kompetens hos dig som lärare
- 164Vad säger forskningen i matematikdidaktik?
- 169Fler konkreta förslag till undervisningsinslag
- 179Bilaga 1 – plana polyedermodeller
- 7181Statistik och sannolikhet
- 181Varför undervisar vi i skolan om beskrivande statistik
- 182Mål och motiv för kapitlet
- 183Kort historik om beskrivande statistik och sannolikhetslära
- 183Innehåll i skolans undervisning i statistik och sannolikhetslära
- 197och -sannolikhet
- 198En gruppuppgift med didaktiska inslag
- 199Konkreta förslag till -undervisningsinslag
- 199Sammanfattning
- 8205Matematik genom -problemlösning
- 205Vad är ett problem
- 207Problemlösningens roll i matematiken
- 202Vad är problemlösning
- 217Några dimensioner av problemlösning
- 219Problemlösning och matematisk modellering
- 221Problemlösning med hjälp av olika representationsformer
- 223Att angripa ett problem och lösa det
- 229Problemlösningsförmåga
- 230Problemlösning som bedömning för lärande
- 231Varför undervisa matematik -genom problemlösning?
- 232Sammanfattning
- 9235Kommunikation och lärande i matematik
- 235Kommunikationens betydelse för lärande
- 237Professionellt språk, terminologi och lyssnande
- 239Metakognition och lärande i matematik
- 242Samtalen i klassrummet
- 244Flerspråkiga klassrum och undervisning i matematik
- 252Lära matematik och om att lära mer allmänt
- 255Sammanfattning
- 10257Bedömning i matematik
- 257Syftet med bedömningen
- 258Bedömningens olika -komponenter
- 276Sammanfattning
- 11279Några övergripande frågor
- 279Är läraren en konstnär eller en yrkesarbetare?
- 279En helhetsbild av undervis-ningen och den röda tråden
- 280Bråkräkning – ett exempel
- 282Måste vi vara abstrakta i matematiken?
- 286Elever med särskild begåvning eller särskilt behov av stöd
- 287Genusaspekter i matematik-undervisningen
- 288Användning av tekniska -hjälpmedel i matematiken
- 289Begrepp och modenycker
- 289Framtiden och lärarens arbete?
- 293Samlade referenser
- 306Mer läsning för matematiklärare
- 307Användbara länkar
- 308Terminologi, läroplaner och förkortningar
- 309Bokens författare
- 311Författarnas huvudsakliga bidrag
- 313Register
Information
- Redaktörer:
- Barbro Grevholm
- Kapitelförfattare:
- Camilla Björklund Johan Häggström Katarina Kjellström Stefan Löfwall Eva Norén Gunilla Olofsson Elisabeth Persson Lars-Erik Persson Per-Eskil Persson Eva Riesbeck
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144102481
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38026-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 320