Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Samhällskunskapsdidaktik

Utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Skickas följande arbetsdag

Samhällskunskap är ett skolämne som särskilt starkt speglar samhället och dess förändringar och värderingar. Det övergripande uppdraget är att fostra elever till demokratisk kompetens. Samhällskunskapsdidaktik innehåller bland annat en: genomgång av samhällskunskapens historia, tillkomst och uppgifter redovisning av teorier om lärande tillämpade på samhällskunskap beskrivning av en aldrig tidigare skådad medierevolution och diskussion om de möjligheter till inflytande den ger medborgare geno...

Samhällskunskap är ett skolämne som särskilt starkt speglar samhället och dess förändringar och värderingar. Det övergripande uppdraget är att fostra elever till demokratisk kompetens. Samhällskunskapsdidaktik innehåller bland annat en: genomgång av samhällskunskapens historia, tillkomst och uppgifter redovisning av teorier om lärande tillämpade på samhällskunskap beskrivning av en aldrig tidigare skådad medierevolution och diskussion om de möjligheter till inflytande den ger medborgare genomgång av nya forskningsresultat som visar elevers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Författarna fångar upp samhällskunskapsämnets funktioner i ett mång-kulturellt samhälle och diskuterar hur lärare kan utveckla elevers kritiska förhållningssätt och förmåga att analysera kontroversiella och känsliga ämnen. I denna andra upplaga har författarna lagt till nya forskningsrön, lyft fram yngre barns delaktighet i samhället och skrivit mer ingående om vad undervisning med hjälp av datorer och sociala medier kan tillföra ämnet. Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i grundskolans årskurs 7 till 9 samt gymnasieskolan.

    • 1
      Inledning
  • Del I Teoretiska perspektiv, politik, forskning och undervisning
      • 1
        17
        Samhällskunskapsdidaktik och samhällskunskap
        • 18
          Samhällskunskapsdidaktik – ämnesdidaktik
        • 22
          Vad är samhällskunskap
          • 24
            Samhällskunskap och samhällsvetenskapliga ämnen
          • 24
            Kunskapens karaktär i samhällskunskap
          • 28
            Fostran till medborgarskap
          • 29
            Medborgaren som utgångspunkt
          • 30
            Samhällsengagemang och deltagande
        • 33
          Sammanfattning
      • 2
        35
        Samhällskunskap, ett ämne för fostran till demokrati
        • 35
          Ämnets huvuduppgifter och historia
        • 39
          Samhällskunskapens ämneshistoria – en kortversion
          • 42
            En didaktisk kommentar
        • 43
          Demokrati och diktatur
          • 43
            Fördemokratiska tecken
          • 44
            Demokratin kom som en vågrörelse
          • 48
            Demokratin och könsrollerna
          • 49
            Varför demokrati
        • 51
          Demokratin och skolan i Sverige
          • 52
            Demokratifostran i skolan
          • 55
            En kritisk granskning av demokratin i skolan
          • 57
            Kunskaps- och färdighetsmål
        • 58
          Sammanfattning
      • 3
        61
        Styrdokument i samhällskunskap – några kommentarer
        • 62
          Syfte
        • 63
          Grundskolan
          • 63
            Årskurs 1–3
          • 63
            Årskurserna 4–6 samt 7–9
          • 63
            Didaktiska kommentarer, grundskolan
        • 64
          Gymnasieskolan
          • 64
            Didaktiska kommentarer, gymnasiet
        • 66
          Begreppen
        • 66
          Mål och grundvärderingar
          • 66
            Kunskapskraven för samhällskunskap i de nya kursplanerna
        • 68
          Sammanfattning
      • 4
        69
        Barn och ungdomar i och om samhället
        • 69
          Barn som medborgare
        • 71
          Vad ungdomar kan och tänker om samhället
          • 72
            Kunskaper om samhället och politik
          • 75
            Intresse för samhällskunskap
          • 76
            Attityder till demokratiska värden
          • 78
            Deltagande och inflytande
        • 79
          Uppväxtmiljöer – en fråga om klass, kön och kultur
          • 81
            Arbete – ett klass- och könsperspektiv
          • 82
            Ungas attityder
        • 82
          Sammanfattning
      • 5
        85
        Samhällskunskapslärare
        • 86
          Samhällskunskapsläraren och yrket
        • 88
          Mål för arbetet
          • 89
            Klassrumsmiljön
          • 90
            Professionalism och yrkesetik
        • 91
          Sammanfattning
      • 6
        93
        Lärande i och om samhället
        • 94
          Teorier om lärande tillämpade i samhällskunskap
          • 96
            Behavioristiskt lärande om samhället
          • 97
            Lärande som konstruering
          • 99
            Den humanistiska synen på lärande
          • 100
            Teorier i skolans praktik
        • 101
          Lärande om samhället som socialisering
          • 102
            Olika kanaler för socialiseringen
        • 103
          Grundprocesser i lärande om samhället
          • 104
            Att läsa om samhället
          • 106
            Text och samhällskunskap
          • 108
            Att skriva i samhällskunskap
          • 111
            Kritiskt tänkande
        • 112
          Sammanfattning
      • 7
        115
        Samhällskunskap och den kulturella mångfalden
        • 116
          Interkulturalitet
          • 116
            Huvudmål
          • 118
            Principer för interkulturell pedagogik
        • 119
          Hur tar man hänsyn till mångfald
          • 120
            Ämnesspecifika frågor
        • 122
          Mångkulturell vardag
        • 125
          Sammanfattning
  • Del II Praktiska idéer om samhällskunskaps­undervisningen
      • 8
        129
        Planering av undervisning
        • 130
          Kursplanering eller långtidsplanering
        • 134
          Lektionsplanering
        • 136
          Analys och uppföljning av planering
      • 9
        137
        Samhällsvetenskapliga verktyg – om arbetsmetoder
        • 138
          Att arbeta vetenskapligt
        • 146
          Analyser
        • 160
          Intervjuer
        • 163
          Presentationsmetoder
        • 171
          Sammanfattning
  • 10
    173
    Läromedel i samhällskunskap
        • 173
          Läroböcker
        • 177
          Massmedia – ”tredje statsmakten
          • 178
            En föränderlig bransch
        • 179
          Sammanfattning
      • 11
        185
        Internet och sociala medier
        • 185
          Varför och hur skapades internet
        • 186
          Internet på nationell nivå
        • 186
          Vad säger styrdokumenten
        • 187
          Vad är nödvändigt att kunna
        • 187
          Internet i samhällskunskapsundervisningen
        • 188
          Metoder och avsnitt i samhällskunskapsundervisningen
        • 193
          Sociala medier och demokratin
        • 195
          Sammanfattning
      • 12
        197
        Bedömning – verktyg för lärande
        • 198
          Bedömningens funktioner och effekter
        • 199
          Målen och kunskapssynen som utgångspunkter
        • 201
          Pålitlig och etisk bedömning
        • 203
          Bedömningsformer
          • 203
            Formativ, autentisk och hållbar bedömning
          • 204
            Vad innebär detta för samhällskunskap
        • 207
          Kunskapskraven och de nationella proven
        • 207
          Sammanfattning
  • Del III Utmaningar från vetenskap och samhälle
      • 13
        211
        Skolans samhälls­vetenskapliga innehåll
        • 211
          Ekonomi i samhällskunskap
          • 211
            Att förstå ekonomiska frågor på den praktiska nivån
          • 212
            Att förstå teorier och strukturer
          • 213
            Ekonomi i kurs- och ämnesplaner
          • 214
            Ekonomisk demokrati
        • 217
          Statsvetenskap
          • 218
            Den som har makten bestämmer och styr
        • 219
          Juridik som studiebesök
          • 220
            Studiebesök – varför och hur
          • 220
            Förberedelse
          • 221
            Efterarbete och bearbetning
          • 221
            En slutkommentar om studiebesök
        • 222
          SWOT-analys
        • 223
          Sammanfattning
      • 14
        227
        Utmaningar från samhällslivet och världen
        • 227
          Att bemöta populism och extremism
          • 228
            Om begreppen
          • 229
            Skolans möjligheter
        • 231
          Mänskliga rättigheter
          • 232
            Undervisning om mänskliga rättigheter
          • 232
            Grundläggande dokument
          • 233
            Praktik i klassrummet
        • 235
          Jämställdhet
        • 237
          Konsumentutbildning
        • 239
          Kontroversiella och känsliga ämnen
          • 240
            Kontroversiella ämnen i samhällskunskap
          • 241
            Lärare reagerar olika
          • 242
            Vilka ämnen är kontroversiella och känsliga
          • 245
            Fyra användbara metoder
          • 246
            Bearbetning av kunskapsstoff
        • 248
          Globalisering: var, varför, när och hur
          • 249
            Förutsättningar för globaliseringen
          • 250
            Påverkan på kultur, ekonomi och politik
          • 252
            En didaktisk kommentar med praktiska exempel
        • 253
          Sammanfattning
    • 257
      Slutord
    • 261
      Litteratur
    • 273
      Person- och sakregister

Denna lärobok i metoderna för undervisning i ämnet samhällskunskap är huvudsakligen både verklighetsanpassad och konkret samt väl förankrad i rådande forskning.

Information

Författare:
Arja Virta Sture Långström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111605
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
33791-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
280

Författare

Arja Virta

Arja Virta är fil.dr i pedagogik och historia samt professor i historie- och samhällskunskapsdidaktik vid Åbo universitet. Till hennes forskningsom...

Sture Långström

Sture Långström är fil.dr i historia, lektor med mångårig erfarenhet som lärare, skolledare, lärarutbildare, fortbildare och läroboksförfattare i f...

 ;