
Samhällskunskapsdidaktik
Utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 1Inledning
- Del I Teoretiska perspektiv, politik, forskning och undervisning
- 117Samhällskunskapsdidaktik och samhällskunskap
- 18Samhällskunskapsdidaktik – ämnesdidaktik
- 22Vad är samhällskunskap
- 24Samhällskunskap och samhällsvetenskapliga ämnen
- 24Kunskapens karaktär i samhällskunskap
- 28Fostran till medborgarskap
- 29Medborgaren som utgångspunkt
- 30Samhällsengagemang och deltagande
- 33Sammanfattning
- 235Samhällskunskap, ett ämne för fostran till demokrati
- 35Ämnets huvuduppgifter och historia
- 39Samhällskunskapens ämneshistoria – en kortversion
- 42En didaktisk kommentar
- 43Demokrati och diktatur
- 43Fördemokratiska tecken
- 44Demokratin kom som en vågrörelse
- 48Demokratin och könsrollerna
- 49Varför demokrati
- 51Demokratin och skolan i Sverige
- 52Demokratifostran i skolan
- 55En kritisk granskning av demokratin i skolan
- 57Kunskaps- och färdighetsmål
- 58Sammanfattning
- 361Styrdokument i samhällskunskap – några kommentarer
- 62Syfte
- 63Grundskolan
- 63Årskurs 1–3
- 63Årskurserna 4–6 samt 7–9
- 63Didaktiska kommentarer, grundskolan
- 64Gymnasieskolan
- 64Didaktiska kommentarer, gymnasiet
- 66Begreppen
- 66Mål och grundvärderingar
- 66Kunskapskraven för samhällskunskap i de nya kursplanerna
- 68Sammanfattning
- 469Barn och ungdomar i och om samhället
- 69Barn som medborgare
- 71Vad ungdomar kan och tänker om samhället
- 72Kunskaper om samhället och politik
- 75Intresse för samhällskunskap
- 76Attityder till demokratiska värden
- 78Deltagande och inflytande
- 79Uppväxtmiljöer – en fråga om klass, kön och kultur
- 81Arbete – ett klass- och könsperspektiv
- 82Ungas attityder
- 82Sammanfattning
- 585Samhällskunskapslärare
- 86Samhällskunskapsläraren och yrket
- 88Mål för arbetet
- 89Klassrumsmiljön
- 90Professionalism och yrkesetik
- 91Sammanfattning
- 693Lärande i och om samhället
- 94Teorier om lärande tillämpade i samhällskunskap
- 96Behavioristiskt lärande om samhället
- 97Lärande som konstruering
- 99Den humanistiska synen på lärande
- 100Teorier i skolans praktik
- 101Lärande om samhället som socialisering
- 102Olika kanaler för socialiseringen
- 103Grundprocesser i lärande om samhället
- 104Att läsa om samhället
- 106Text och samhällskunskap
- 108Att skriva i samhällskunskap
- 111Kritiskt tänkande
- 112Sammanfattning
- 7115Samhällskunskap och den kulturella mångfalden
- 116Interkulturalitet
- 116Huvudmål
- 118Principer för interkulturell pedagogik
- 119Hur tar man hänsyn till mångfald
- 120Ämnesspecifika frågor
- 122Mångkulturell vardag
- 125Sammanfattning
- Del II Praktiska idéer om samhällskunskapsundervisningen
- 8129Planering av undervisning
- 130Kursplanering eller långtidsplanering
- 134Lektionsplanering
- 136Analys och uppföljning av planering
- 9137Samhällsvetenskapliga verktyg – om arbetsmetoder
- 138Att arbeta vetenskapligt
- 146Analyser
- 160Intervjuer
- 163Presentationsmetoder
- 171Sammanfattning
- 10173Läromedel i samhällskunskap
- 173Läroböcker
- 177Massmedia – ”tredje statsmakten
- 178En föränderlig bransch
- 179Sammanfattning
- 11185Internet och sociala medier
- 185Varför och hur skapades internet
- 186Internet på nationell nivå
- 186Vad säger styrdokumenten
- 187Vad är nödvändigt att kunna
- 187Internet i samhällskunskapsundervisningen
- 188Metoder och avsnitt i samhällskunskapsundervisningen
- 193Sociala medier och demokratin
- 195Sammanfattning
- 12197Bedömning – verktyg för lärande
- 198Bedömningens funktioner och effekter
- 199Målen och kunskapssynen som utgångspunkter
- 201Pålitlig och etisk bedömning
- 203Bedömningsformer
- 203Formativ, autentisk och hållbar bedömning
- 204Vad innebär detta för samhällskunskap
- 207Kunskapskraven och de nationella proven
- 207Sammanfattning
- Del III Utmaningar från vetenskap och samhälle
- 13211Skolans samhällsvetenskapliga innehåll
- 211Ekonomi i samhällskunskap
- 211Att förstå ekonomiska frågor på den praktiska nivån
- 212Att förstå teorier och strukturer
- 213Ekonomi i kurs- och ämnesplaner
- 214Ekonomisk demokrati
- 217Statsvetenskap
- 218Den som har makten bestämmer och styr
- 219Juridik som studiebesök
- 220Studiebesök – varför och hur
- 220Förberedelse
- 221Efterarbete och bearbetning
- 221En slutkommentar om studiebesök
- 222SWOT-analys
- 223Sammanfattning
- 14227Utmaningar från samhällslivet och världen
- 227Att bemöta populism och extremism
- 228Om begreppen
- 229Skolans möjligheter
- 231Mänskliga rättigheter
- 232Undervisning om mänskliga rättigheter
- 232Grundläggande dokument
- 233Praktik i klassrummet
- 235Jämställdhet
- 237Konsumentutbildning
- 239Kontroversiella och känsliga ämnen
- 240Kontroversiella ämnen i samhällskunskap
- 241Lärare reagerar olika
- 242Vilka ämnen är kontroversiella och känsliga
- 245Fyra användbara metoder
- 246Bearbetning av kunskapsstoff
- 248Globalisering: var, varför, när och hur
- 249Förutsättningar för globaliseringen
- 250Påverkan på kultur, ekonomi och politik
- 252En didaktisk kommentar med praktiska exempel
- 253Sammanfattning
- 257Slutord
- 261Litteratur
- 273Person- och sakregister
Denna lärobok i metoderna för undervisning i ämnet samhällskunskap är huvudsakligen både verklighetsanpassad och konkret samt väl förankrad i rådande forskning.
Information
- Författare:
- Arja Virta Sture Långström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144111605
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 33791-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 280