Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Interkulturell religionsdidaktik

Utmaningar och möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Interkulturell religionsdidaktik

- utmaningar och möjligheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resoneran...

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel som redogör för aktuell nordisk och europeisk forskning kring religionsundervisning präglad av mångfald. Faktorer som underlättar dialog och genuina möten i klassrummet presenteras utifrån konkreta exempel men ges också fördjupande analyser i flera kapitel. I boken tas även olika hinder upp, allt från otjänlig och missriktad begreppsbildning till förenklade synsätt, som står i vägen för realiserandet av de mångkulturella målen. Boken är den första i sitt slag i Sverige och vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i religionskunskap.

Det vi tar med oss från boken är en påminnelse om att det förändrade klassrummet erbjuder stora möjligheter och att klassen bör ses som en resurs, där man kan ta tillvara den religiösa och kulturella mångfald som finns.

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Lovisa Bergdahl Jenny Berglund Bosse Bergstedt Caroline Gustavsson Carina Holmqvist Lidh Robert Jackson Hedvig Jannert Hans Lorentz Malin Löfstedt Staffan Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120720
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39674-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
360

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Lovisa Bergdahl

Lovisa Bergdahl är vikarierande lektor i religionsvetenskap, undervisar inom lärarutbildningen vid Södertörns högskola och forskar inom pedagogisk ...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Caroline Gustavsson

Caroline Gustavsson är docent i religionspedagogik och lektor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet. Genomgående teman i Carolines forskni...

Carina Holmqvist Lidh

Carina Holmqvist Lidh är utbildad lärare i de samhällsorienterande ämnena för årskurs 4–9 och har mer än 15 års lärarerfarenhet. 2016 tog hon filos...

Robert Jackson

Robert Jackson är professor emeritus i Religions and Education vid University of Warwick, Storbritannien, och gästprofessor vid Stockholms universi...

Hedvig Jannert

Hedvig Jannert är gymnasielärare i svenska och religionskunskap. Hon är förstelärare på Angeredsgymnasiet/Riksgymnasiet för rörelsehindrade. Hon är...

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Staffan Nilsson

Staffan Nilsson är doktor i etik och lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. Han undervi...

Carola Nordbäck

Carola Nordbäck är docent i kyrkohistoria. Hon arbetar vid Mittuniversitetet med historie- och religionsdidaktisk forskning inriktad mot såväl form...

Charlotte Persson

Charlotte Persson är gymnasielärare i svenska och religionskunskap på Angeredsgymnasiet. Hon är förstelärare samt utbildningsledare och har särskil...

Peter Schreiner

Peter Schreiner är chef för Comenius-Institutet, Protestant Centre for Research and Development Education i Münster, Tyskland. Han studerade utbild...

Geir Skeie

Geir Skeie är professor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet och universitetet i Stavanger. Hans forskning har primärt varit inriktad mot...

 ;

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resoneran...

I religionskunskapsämnets kurs- och ämnesplaner framhålls betydelsen av att eleven utvecklar en mångkulturell kompetens präglad av ett ansvarsfullt förhållningssätt. Samtidigt har religion blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten. Hur ska lärare i religionskunskap ta sig an utmaningarna i det mångkulturella klassrummet? Boken närmar sig ämnet interkulturell religionsdidaktik ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel som redogör för aktuell nordisk och europeisk forskning kring religionsundervisning präglad av mångfald. Faktorer som underlättar dialog och genuina möten i klassrummet presenteras utifrån konkreta exempel men ges också fördjupande analyser i flera kapitel. I boken tas även olika hinder upp, allt från otjänlig och missriktad begreppsbildning till förenklade synsätt, som står i vägen för realiserandet av de mångkulturella målen. Boken är den första i sitt slag i Sverige och vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i religionskunskap.

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Lovisa Bergdahl Jenny Berglund Bosse Bergstedt Caroline Gustavsson Carina Holmqvist Lidh Robert Jackson Hedvig Jannert Hans Lorentz Malin Löfstedt Staffan Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174259
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39674-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Lovisa Bergdahl

Lovisa Bergdahl är vikarierande lektor i religionsvetenskap, undervisar inom lärarutbildningen vid Södertörns högskola och forskar inom pedagogisk ...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Caroline Gustavsson

Caroline Gustavsson är docent i religionspedagogik och lektor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet. Genomgående teman i Carolines forskni...

Carina Holmqvist Lidh

Carina Holmqvist Lidh är utbildad lärare i de samhällsorienterande ämnena för årskurs 4–9 och har mer än 15 års lärarerfarenhet. 2016 tog hon filos...

Robert Jackson

Robert Jackson är professor emeritus i Religions and Education vid University of Warwick, Storbritannien, och gästprofessor vid Stockholms universi...

Hedvig Jannert

Hedvig Jannert är gymnasielärare i svenska och religionskunskap. Hon är förstelärare på Angeredsgymnasiet/Riksgymnasiet för rörelsehindrade. Hon är...

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Staffan Nilsson

Staffan Nilsson är doktor i etik och lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. Han undervi...

Carola Nordbäck

Carola Nordbäck är docent i kyrkohistoria. Hon arbetar vid Mittuniversitetet med historie- och religionsdidaktisk forskning inriktad mot såväl form...

Charlotte Persson

Charlotte Persson är gymnasielärare i svenska och religionskunskap på Angeredsgymnasiet. Hon är förstelärare samt utbildningsledare och har särskil...

Peter Schreiner

Peter Schreiner är chef för Comenius-Institutet, Protestant Centre for Research and Development Education i Münster, Tyskland. Han studerade utbild...

Geir Skeie

Geir Skeie är professor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet och universitetet i Stavanger. Hans forskning har primärt varit inriktad mot...

 ;