Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Estetiska lärprocesser

- upplevelser, praktiker och kunskapsformer
Skickas följande arbetsdag

Termen estetiska lärprocesser har under senare år dykt upp allt oftare och i allt fler varierande sammanhang. I den här boken undersöks, både praktiskt och teoretiskt, vilka estetiska kvaliteter som kan upptäckas i olika slags lärprocesser. Boken består av två delar. Den första delen fokuserar på estetiska upplevelser och estetiska praktiker. Här finns exempel från skapande arbete inom gatukonst, tredimensionella former i trä och i filmarbete. Men här diskuteras även estetiska upplevelser i m...

Termen estetiska lärprocesser har under senare år dykt upp allt oftare och i allt fler varierande sammanhang. I den här boken undersöks, både praktiskt och teoretiskt, vilka estetiska kvaliteter som kan upptäckas i olika slags lärprocesser. Boken består av två delar. Den första delen fokuserar på estetiska upplevelser och estetiska praktiker. Här finns exempel från skapande arbete inom gatukonst, tredimensionella former i trä och i filmarbete. Men här diskuteras även estetiska upplevelser i möte med konst och vad konstnärligt skapande och konstpedagogik kan betyda idag. Bokens andra del presenterar texter som reflekterar kring ämnesområdet estetik och kunskapsformer utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv. Exempel på estetiska lärprocesser är här hämtade från bl.a. naturvetenskap, film och dans, men även från grundskolans s.k. praktisk-estetiska verksamheter. Här fördjupas också resonemangen kring konsekvenserna av att frågor som rör estetiska lärprocesser kommit i rampljuset i så många olika sammanhang. Boken riktar sig till studenter på lärarutbildning med bred inriktning mot lärande, didaktik och ämnesdidaktik, pedagogik och pedagogiskt arbete men också till studenter som är specifikt fokuserade på områden som dans-, film-, konst-, musik- och slöjdpedagogik. Boken riktar sig också till verksamma lärare inom olika delar av utbildnings- och högskolesystemet och kan även med behållning läsas av alla som reflekterar över kunskapens former, estetiska uttryck och estetiska praktiker.

    • 9
      Förord
        • Fredrik Lindstrand & Staffan Selander
        • 9
          Forskarskolan Estetiska lärprocesser
        • 11
          Estetiska lärprocesser som forskningsfält
        • 11
          Estetik, skapande, kreativitet och lärande
        • 13
          Litteratur
  • 15
    Del 1 Estetiska upplevelser – estetiska praktiker
    • 16
      Inledning till del 1
        • Fredrik Lindstrand & Staffan Selander
        • 16
          Estetiska upplevelser – estetiska praktiker
    • 19
      KAPITEL 1 Gatukonstpraktik – ett informellt (kun)skapande
        • Cecilia Andersson
        • 20
          Skapa plats
        • 23
          Meningsskapande
        • 25
          Kunskapande
        • 27
          Tolkning och omtolkning
        • 28
          Avslutande diskussion
        • 30
          Litteratur
    • 31
      KAPITEL 2 Studier i tredimensionell form
        • Tollef Thorsnes
        • 32
          Sammanfattning och omdömen
        • 37
          Att arbeta didaktiskt med form
        • 48
          Avslutande reflektion
    • 49
      KAPITEL 3 Vålnader och verklighet
        • – rörliga bilder, historia och narrativt lärande
        • Thomas Koppfeldt
        • 50
          En process tar form
        • 56
          Sätt att se (på) historia
        • 57
          Att kunna koderna
        • 57
          Inne i slottet rör sig pojkarna vidare
        • 60
          Utan story ingen history
        • 64
          Det narrativa tar grepp på tiden
        • 65
          Avslutande reflektion
        • 65
          Litteratur
    • KAPITEL 4 Familjen Svensson i Europa – gestaltning av ett
        • 67
          dilemma
        • Lisa Öhman-Gullberg
        • 71
          Barn och ungdomars bildskapande
        • 72
          Multimodala perspektiv
        • 74
          Genrer och metaforer
        • 76
          Nutida tecken
        • 77
          Nej till EMU
        • 80
          Avslutande reflektion
        • 82
          Litteratur
    • KAPITEL 5 Ungdomar och estetiska upplevelser – att lära med
        • 85
          samtida konst
        • Helene Illeris
        • 85
          Den perfekta publiken
        • 88
          Ny konst – nya estetiska angreppssätt
        • 89
          Nya ungdomar – nya former av medvetenhet
        • 91
          Nya möten – nya förutsättningar för lärande
        • 92
          Att fångas
        • 94
          Att ha en estetisk upplevelse
        • 96
          Positiva former av annanhet
        • 98
          Lärande möten som performativa visuella händelser
        • 99
          Avslutande diskussion
        • 99
          Skillnad
        • 99
          Decentrering
        • 100
          Förskjutning
        • 100
          Litteratur
    • KAPITEL 6 Konstnärligt skapande och konstpedagogiki
        • 103
          hybridmoderniteten
        • Feiwel Kupferberg
        • 103
          Konst och pedagogik
        • 104
          Kreativitetsregimer och hybridmodernitet
        • 105
          Signifikanta andra
        • 106
          Konstnärsrollen
        • 106
          Konst och pedagogik
        • 107
          Den pedagogiska kreativitetsregimen
        • 108
          Estetiska lärprocesser
        • 108
          Konst och estetik
        • 109
          Pedagogik och lärande
        • 111
          Att undervisa i konst
        • 111
          Estetisk urskiljningsförmåga
        • 112
          Vad är god konst
        • 113
          Vad är konst
        • 114
          Kreativ kompetens
        • 114
          Media och uttrycksform
        • 115
          Kreativt kaos
        • 116
          Konstnärligt skapande som pedagogisk förebild
        • 117
          Vad är pedagogik
        • 119
          Sammanfattning
        • 120
          Litteratur
  • 121
    Del 2 Estetik i lärande
  • 122
    Inledning till del 2
        • Fredrik Lindstrand & Staffan Selander
        • 122
          Vad är estetik – eller är frågan felställd
        • 124
          Vad är lärande – eller är den frågan också felställd
        • 125
          Estetik och kunskapsformer
        • 126
          Litteratur
    • KAPITEL 7 Estetiska lärprocesser i naturvetenskap – att behandla en
        • 127
          förgiftning
        • Per-Olof Wickman och Britt Jakobson
        • 128
          En historisk tillbakablick
        • 130
          Estetik som inre drivkraft
        • 131
          Ett pragmatiskt perspektiv på lärande
        • 133
          Naturvetenskapens estetik
        • 135
          Wittgenstein och Dewey
        • 136
          Två empiriska studier
        • 137
          Förväntan och fullbordan
        • 143
          Estetiska konflikter
        • 146
          Genrekompetens
        • 148
          Avslutande reflektion
        • 151
          Litteratur
    • 153
      KAPITEL 8 Lärprocesser i den rörliga bildens gränsland
        • Fredrik Lindstrand
        • 154
          Teoretiska utgångspunkter – socialsemiotik och multimodalitet
        • 154
          Semiotiska resurser
        • 154
          Tecken och teckenskapande
        • 155
          Metafunktioner
        • 156
          Arbetet med film
        • 157
          Sökande efter ett delat intresse
        • 158
          Arbetet med att skriva synopsis
        • 159
          Bildmanus
        • 161
          Planering
        • 162
          Filminspelning
        • 163
          Redigering
        • 164
          Lärprocesser i arbetet med film
        • 164
          Gestaltning som kunskapsform
        • 166
          Lärande kring de frågor och aspekter av världen som behandlas
        • 170
          Kunskaper om filmmediet och dess estetik
        • 171
          Avslutande reflektion
        • 172
          Litteratur
    • KAPITEL 9 Normalitet och kunskapsideal i skolans estetiska
        • 175
          verksamhet
        • Monica Lindgren
        • 176
          Estetisk kunskapsproduktion ur ett teoretiskt perspektiv
        • 177
          Lärarnas och skolledarnas berättelser om skolans estetiska verksamheter
        • 177
          Teoretisk och praktiskt-estetisk verksamhet
        • 179
          Problembarn och normalbarn
        • 182
          Rolig och mindre rolig undervisning
        • 184
          Verkligheten och overkligheten
        • 186
          Helhet och delar
        • 188
          Innehåll och form
        • 189
          Avslutande reflektion
        • 191
          Litteratur
    • 193
      KAPITEL 10 Mobilitet och plats – om danstraditioner i förändring
        • Helena Wulff
        • 194
          Plats för dans
        • 196
          Min lärprocess
        • 199
          Minnet av plats och politik
        • 202
          Fenomenet Riverdance
        • 205
          Dans och mobilitet
        • 207
          Nya estetiska lärprocesser
        • 208
          Litteratur
    • 211
      KAPITEL 11 Det tolkande – och det tolkade – uttrycket
        • Staffan Selander
        • 211
          Att skapa – med text och med glas
        • 214
          Form som uttryckt uttryck
        • 216
          Den estetiska processens sociala semiotik
        • 217
          Representation och aktivitet
        • 218
          Meningsskapande genom form
        • 219
          Estetik i skoltraditioner
        • 220
          Design för – och i – lärande
        • 223
          Konstnärligt skapande, estetik och design
        • 224
          Sammanfattning
        • 224
          Litteratur
    • KAPITEL 12 Estetiska lärprocesser – några kunskapsteoretiska
        • 227
          reflektioner
        • Bengt Molander
        • 229
          Från konst, skapande och estetik till estetiska lärprocesser
        • Ett försök till avgränsning och ett försök att lämna sökandet efter
        • 229
          avgränsningar
        • 233
          Dualism i kunskap och konst – avbildningstänkande
        • 237
          Arbetets ära och det praktiska intellektet
        • 239
          Närvaro och uppmärksamhet I
        • 244
          Närvaro och uppmärksamhet II
        • 247
          Avslutande reflektion
        • 249
          Litteratur
    • 251
      Författarpresentationer
    • 255
      Färgbilaga

Information

Redaktörer:
Fredrik Lindstrand Staffan Selander
Författare:
Cecilia Andersson Helene Illeris Britt Jakobson Thomas Koppfeldt Feiwel Kupferberg Monica Lindgren Bengt Molander Tollef Thorsnes Per-Olof Wickman Helena Wulff
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144054407
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
33337-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Fredrik Lindstrand

Fredrik Lindstrand är fil.dr och arbetar som universitetslektor i didaktik med inriktning mot yngre barn vid Högskolan i Gävle. Han var tidigare ve...

Staffan Selander

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...

Cecilia Andersson

Cecilia Andersson är FD och lektor i bildpedagogik vid Konstfack, där hon även är inriktningsledare för verksamhetsområdet Design och lärande. Hon ...

Helene Illeris

Helene Illeris är FD och lektor i bildkonst och visuell kultur vid Danmarks Pædagogiske Universitetsskole samt professor vid Høgskolen i Telemark, ...

Britt Jakobson

Britt Jakobson är universitetslektor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap vid Stockholms universitet. Hennes forskning är inriktad på yngre...

Thomas Koppfeldt

Thomas Koppfeldt är professor i Media Estetik Pedagogik vid Dramatiska Institutet och utbildar lärare på Konstfack.

Feiwel Kupferberg

Feiwel Kupferberg är professor i pedagogik vid institutionen Kultur, språk, medier på Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola och var...

Monica Lindgren

Monica Lindgren är professor i musikpedagogik vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet och gäst-professor i estetik och lärande vid ...

Bengt Molander

Bengt Molander är FD och professor i filosofi vid NTNU – Norges teknisknaturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hans huvudsakliga forskningsint...

Tollef Thorsnes

Tollef Thorsnes är konsthantverkare och förstelektor i konst och hantverk vid Høgskolen i Vestfold, Norge. Hans forskningsintressen riktas mot fråg...

Per-Olof Wickman

Per-Olof Wickman är professor i didaktik med inriktning mot natur­vetenskap vid Stockholms universitet. Han är också docent vid Helsingfors univers...

Helena Wulff

Helena Wulff är FD och professor i socialantropologi vid Stockholms universitet. Hennes tidiga forskning rörde ungdomskultur och etnicitet, nu är h...

Lisa Elisabeth Öhman

Lisa (Elisabeth) Öhman är lektor i de estetiska ämnenas didaktik med inriktning bild vid Stockholms universitet. Hon har en lärarexamen i bild och ...

 ;