Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Estetiska lärprocesser
- 9Förord
- Fredrik Lindstrand & Staffan Selander
- 9Forskarskolan Estetiska lärprocesser
- 11Estetiska lärprocesser som forskningsfält
- 11Estetik, skapande, kreativitet och lärande
- 13Litteratur
- 15Del 1 Estetiska upplevelser – estetiska praktiker
- 16Inledning till del 1
- Fredrik Lindstrand & Staffan Selander
- 16Estetiska upplevelser – estetiska praktiker
- 19KAPITEL 1 Gatukonstpraktik – ett informellt (kun)skapande
- Cecilia Andersson
- 20Skapa plats
- 23Meningsskapande
- 25Kunskapande
- 27Tolkning och omtolkning
- 28Avslutande diskussion
- 30Litteratur
- 31KAPITEL 2 Studier i tredimensionell form
- Tollef Thorsnes
- 32Sammanfattning och omdömen
- 37Att arbeta didaktiskt med form
- 48Avslutande reflektion
- 49KAPITEL 3 Vålnader och verklighet
- – rörliga bilder, historia och narrativt lärande
- Thomas Koppfeldt
- 50En process tar form
- 56Sätt att se (på) historia
- 57Att kunna koderna
- 57Inne i slottet rör sig pojkarna vidare
- 60Utan story ingen history
- 64Det narrativa tar grepp på tiden
- 65Avslutande reflektion
- 65Litteratur
- KAPITEL 4 Familjen Svensson i Europa – gestaltning av ett
- 67dilemma
- Lisa Öhman-Gullberg
- 71Barn och ungdomars bildskapande
- 72Multimodala perspektiv
- 74Genrer och metaforer
- 76Nutida tecken
- 77Nej till EMU
- 80Avslutande reflektion
- 82Litteratur
- KAPITEL 5 Ungdomar och estetiska upplevelser – att lära med
- 85samtida konst
- Helene Illeris
- 85Den perfekta publiken
- 88Ny konst – nya estetiska angreppssätt
- 89Nya ungdomar – nya former av medvetenhet
- 91Nya möten – nya förutsättningar för lärande
- 92Att fångas
- 94Att ha en estetisk upplevelse
- 96Positiva former av annanhet
- 98Lärande möten som performativa visuella händelser
- 99Avslutande diskussion
- 99Skillnad
- 99Decentrering
- 100Förskjutning
- 100Litteratur
- KAPITEL 6 Konstnärligt skapande och konstpedagogiki
- 103hybridmoderniteten
- Feiwel Kupferberg
- 103Konst och pedagogik
- 104Kreativitetsregimer och hybridmodernitet
- 105Signifikanta andra
- 106Konstnärsrollen
- 106Konst och pedagogik
- 107Den pedagogiska kreativitetsregimen
- 108Estetiska lärprocesser
- 108Konst och estetik
- 109Pedagogik och lärande
- 111Att undervisa i konst
- 111Estetisk urskiljningsförmåga
- 112Vad är god konst
- 113Vad är konst
- 114Kreativ kompetens
- 114Media och uttrycksform
- 115Kreativt kaos
- 116Konstnärligt skapande som pedagogisk förebild
- 117Vad är pedagogik
- 119Sammanfattning
- 120Litteratur
- 121Del 2 Estetik i lärande
- 122Inledning till del 2
- Fredrik Lindstrand & Staffan Selander
- 122Vad är estetik – eller är frågan felställd
- 124Vad är lärande – eller är den frågan också felställd
- 125Estetik och kunskapsformer
- 126Litteratur
- KAPITEL 7 Estetiska lärprocesser i naturvetenskap – att behandla en
- 127förgiftning
- Per-Olof Wickman och Britt Jakobson
- 128En historisk tillbakablick
- 130Estetik som inre drivkraft
- 131Ett pragmatiskt perspektiv på lärande
- 133Naturvetenskapens estetik
- 135Wittgenstein och Dewey
- 136Två empiriska studier
- 137Förväntan och fullbordan
- 143Estetiska konflikter
- 146Genrekompetens
- 148Avslutande reflektion
- 151Litteratur
- 153KAPITEL 8 Lärprocesser i den rörliga bildens gränsland
- Fredrik Lindstrand
- 154Teoretiska utgångspunkter – socialsemiotik och multimodalitet
- 154Semiotiska resurser
- 154Tecken och teckenskapande
- 155Metafunktioner
- 156Arbetet med film
- 157Sökande efter ett delat intresse
- 158Arbetet med att skriva synopsis
- 159Bildmanus
- 161Planering
- 162Filminspelning
- 163Redigering
- 164Lärprocesser i arbetet med film
- 164Gestaltning som kunskapsform
- 166Lärande kring de frågor och aspekter av världen som behandlas
- 170Kunskaper om filmmediet och dess estetik
- 171Avslutande reflektion
- 172Litteratur
- KAPITEL 9 Normalitet och kunskapsideal i skolans estetiska
- 175verksamhet
- Monica Lindgren
- 176Estetisk kunskapsproduktion ur ett teoretiskt perspektiv
- 177Lärarnas och skolledarnas berättelser om skolans estetiska verksamheter
- 177Teoretisk och praktiskt-estetisk verksamhet
- 179Problembarn och normalbarn
- 182Rolig och mindre rolig undervisning
- 184Verkligheten och overkligheten
- 186Helhet och delar
- 188Innehåll och form
- 189Avslutande reflektion
- 191Litteratur
- 193KAPITEL 10 Mobilitet och plats – om danstraditioner i förändring
- Helena Wulff
- 194Plats för dans
- 196Min lärprocess
- 199Minnet av plats och politik
- 202Fenomenet Riverdance
- 205Dans och mobilitet
- 207Nya estetiska lärprocesser
- 208Litteratur
- 211KAPITEL 11 Det tolkande – och det tolkade – uttrycket
- Staffan Selander
- 211Att skapa – med text och med glas
- 214Form som uttryckt uttryck
- 216Den estetiska processens sociala semiotik
- 217Representation och aktivitet
- 218Meningsskapande genom form
- 219Estetik i skoltraditioner
- 220Design för – och i – lärande
- 223Konstnärligt skapande, estetik och design
- 224Sammanfattning
- 224Litteratur
- KAPITEL 12 Estetiska lärprocesser – några kunskapsteoretiska
- 227reflektioner
- Bengt Molander
- 229Från konst, skapande och estetik till estetiska lärprocesser
- Ett försök till avgränsning och ett försök att lämna sökandet efter
- 229avgränsningar
- 233Dualism i kunskap och konst – avbildningstänkande
- 237Arbetets ära och det praktiska intellektet
- 239Närvaro och uppmärksamhet I
- 244Närvaro och uppmärksamhet II
- 247Avslutande reflektion
- 249Litteratur
- 251Författarpresentationer
- 255Färgbilaga
Information
- Redaktörer:
- Fredrik Lindstrand Staffan Selander
- Författare:
- Cecilia Andersson Helene Illeris Britt Jakobson Thomas Koppfeldt Feiwel Kupferberg Monica Lindgren Bengt Molander Tollef Thorsnes Per-Olof Wickman Helena Wulff
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144054407
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 33337-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 272