Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik

-för kunskap och bildning
Skickas följande arbetsdag

De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik

-för kunskap och bildning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena – deras syften, innehåll och kunskapsanspråk – och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarpro...

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena – deras syften, innehåll och kunskapsanspråk – och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarprogrammet och den kompletterande pedagogiska utbildningen, och till yrkesverksamma lärare på gymnasienivå samt rektorer och skolchefer. De gymnasiegemensamma ämnena utgörs av engelska, historia, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap samt svenska och svenska som andraspråk.

Information

Redaktörer:
Niclas Månsson Linda Jonsson
Kapitelförfattare:
Yukiko Asami-Johansson Ulrika Bossér Inkeri Böök Helena Darnell-Berggren Johannes Heuman Ulrika Magnusson Jonas Nordmark Katarina Schenker Karin Sheikhi Magnus Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144180557
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47218-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
218

Författare

Niclas Månsson

Niclas Månsson är professor i allmän pedagogik vid lärarutbildningen, Södertörns högskola. Han har varit ledamot i Regionala etikprövningskommittén...

Linda Jonsson

Linda Jonsson är docent i didaktik vid Mälardalens universitet. Hennes forskningsintresse riktas mot allmändidaktiska och religionsdidaktiska frågor.

Yukiko Asami-Johansson

Yukiko Asami-Johansson är universitetslektor i matematik­didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning fokuserar på matematik­lärares yrkeskunsk...

Ulrika Bossér

Ulrika Bossér är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon bedriver forskning inom naturvetenskapernas didaktik och undervisar inom områdena l...

Inkeri Böök

Inkeri Böök är lärare i engelska och förstelärare i engelskämnets didaktik på St. Eskils gymnasium i Eskilstuna.

Helena Darnell-Berggren

Helena Darnell-Berggren är lektor i engelska vid Mälardalens universitet med en bakgrund som gymnasieadjunkt i engelska och franska. Hennes inriktn...

Johannes Heuman

Johannes Heuman är docent i historia, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

Ulrika Magnusson

Ulrika Magnusson, FD, universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.

Jonas Nordmark

Jonas Nordmark är lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han undervisar och forskar om samhällskunskap och allmän didaktik med särskilt int...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Karin Sheikhi

Karin Sheikhi är lektor i svenska som andraspråk vid Institu­tionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet. Hennes forskningsintressen omfattar ...

Magnus Svensson

Magnus Svensson är universitetsadjunkt i svenska och doktorand i didaktik vid Mälardalens universitet. Hans forskningsintresse rör litteraturunderv...

Olov Viirman

Olov Viirman är docent i didaktik med inriktning mot matematik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet. Hans forskning rör främst undervisnin...

Andreas Åkerlund

Andreas Åkerlund är professor i historia vid Södertörns högskola. Hans forskning har handlat om internationalisering av högre utbildning, om kultur...

 ;

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena - deras syften, innehåll och kunskapsanspråk - och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarpro...

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena - deras syften, innehåll och kunskapsanspråk - och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarprogrammet och den kompletterande pedagogiska utbildningen, och till yrkesverksamma lärare på gymnasienivå samt rektorer och skolchefer. De gymnasiegemensamma ämnena utgörs av engelska, historia, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap samt svenska och svenska som andraspråk.

Information

Redaktörer:
Niclas Månsson Linda Jonsson
Kapitelförfattare:
Yukiko Asami-Johansson Ulrika Bossér Inkeri Böök Helena Darnell-Berggren Johannes Heuman Eva Hultin Ulrika Magnusson Jonas Nordmark Katarina Schenker Karin Sheikhi
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144196558
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47218-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Niclas Månsson

Niclas Månsson är professor i allmän pedagogik vid lärarutbildningen, Södertörns högskola. Han har varit ledamot i Regionala etikprövningskommittén...

Linda Jonsson

Linda Jonsson är docent i didaktik vid Mälardalens universitet. Hennes forskningsintresse riktas mot allmändidaktiska och religionsdidaktiska frågor.

Yukiko Asami-Johansson

Yukiko Asami-Johansson är universitetslektor i matematik­didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning fokuserar på matematik­lärares yrkeskunsk...

Ulrika Bossér

Ulrika Bossér är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon bedriver forskning inom naturvetenskapernas didaktik och undervisar inom områdena l...

Inkeri Böök

Inkeri Böök är lärare i engelska och förstelärare i engelskämnets didaktik på St. Eskils gymnasium i Eskilstuna.

Helena Darnell-Berggren

Helena Darnell-Berggren är lektor i engelska vid Mälardalens universitet med en bakgrund som gymnasieadjunkt i engelska och franska. Hennes inriktn...

Johannes Heuman

Johannes Heuman är docent i historia, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

Ulrika Magnusson

Ulrika Magnusson, FD, universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.

Jonas Nordmark

Jonas Nordmark är lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han undervisar och forskar om samhällskunskap och allmän didaktik med särskilt int...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Karin Sheikhi

Karin Sheikhi är lektor i svenska som andraspråk vid Institu­tionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet. Hennes forskningsintressen omfattar ...

Magnus Svensson

Magnus Svensson är universitetsadjunkt i svenska och doktorand i didaktik vid Mälardalens universitet. Hans forskningsintresse rör litteraturunderv...

Olov Viirman

Olov Viirman är docent i didaktik med inriktning mot matematik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet. Hans forskning rör främst undervisnin...

Andreas Åkerlund

Andreas Åkerlund är professor i historia vid Södertörns högskola. Hans forskning har handlat om internationalisering av högre utbildning, om kultur...

 ;