Makt, medier och samhälle
Innehållsförteckning
Information
- Författare:
- Jesper Strömbäck
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144099873
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 37563-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 320
Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
På torsdag 13/11 och fredag 14/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 17/11 när leveranserna kommer igång igen. Just nu har vi problem med Google Pay och Apple Pay, vänligen försök med annat betalningsalternativ.
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Att tänka sig politik utan kommunikation är omöjligt. Lika omöjligt är det att tänka sig kommunikation som är opåverkad av politik. Politik och kommunikation hänger alltid samman. I moderna samhällen spelar medierna en central roll – det är via olika medier som människor hämtar information om allt som ligger bortom den egna vardagen, och det är via olika medier som politiska aktörer kan nå ut till allmänheten. Det gör att medierna kan utöva avsevärd makt. För att förstå modern politik måste man därför ta hänsyn till hur medierna fungerar och samspelet mellan politik, medier och allmänhet. Oavsett om de vill det eller inte är politiska aktörer, medier och allmänhet ömsesidigt beroende av varandra. Samtidigt har medierna över tid blivit allt mer självständiga. Modern politik är inte bara medierad, förmedlad via olika medier, utan även medialiserad, genomsyrad och påverkad av mediernas inflytande och deras urval, presentation, form, tempo och innehåll. Den här boken ger en bred introduktion till den politiska kommunikationen och det kommunikativa samspelet mellan politiska aktörer, medieaktörer och medborgare. Författaren avslutar med en diskussion kring vad politikens medialisering innebär ur ett demokratiskt perspektiv.
Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs uni...
För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.