Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Litteraturen i mediesamhället

Skickas följande arbetsdag

Det har aldrig sålts så mycket böcker i Sverige som nu. Men samtidigt som de flesta litterära texter fortfarande läses i bokform och sprids genom traditionella kanaler förändrar nya medier förutsättningarna för litteraturens förmedling och spridning. Litteraturen i mediesamhället ger en samlad bild av den svenska bokmarknaden och litteraturens villkor i dag. Författaren visar att litteraturens plats i samhället är starkt knuten till framväxten av olika medier och de materiella villkor som sty...

Det har aldrig sålts så mycket böcker i Sverige som nu. Men samtidigt som de flesta litterära texter fortfarande läses i bokform och sprids genom traditionella kanaler förändrar nya medier förutsättningarna för litteraturens förmedling och spridning. Litteraturen i mediesamhället ger en samlad bild av den svenska bokmarknaden och litteraturens villkor i dag. Författaren visar att litteraturens plats i samhället är starkt knuten till framväxten av olika medier och de materiella villkor som styr hur texter produceras, distribueras och konsumeras. Boken behandlar alla led i bokkedjan. Bland de områden som tas upp finns författarroller och författarnas villkor, förlag och branschorganisationer, framväxten av dagens bokmarknad, digitaliseringens betydelse för litteraturen, läsning och läsare samt kultur- och litteraturpolitik. Denna fjärde upplaga är uppdaterad, reviderad och utökad. Litteraturen i mediesamhället vänder sig främst till studenter i kultur- och litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, men även till andra som är intresserade av litteraturens villkor i dagens samhälle.

Detta är en kunnig och mycket välstrukturerad studie kring litteraturens materiella villkor i dagens samhälle [...] Steiner skriver utförligt bl.a. om författarroller, förlagsbranschen, försäljningskanaler, ekonomiska förutsättningar, marknadsföring, litteratur- och kulturpolitik.

Information

Författare:
Ann Steiner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144127835
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
33248-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
328

Författare

Ann Steiner

Ann Steiner är professor i litteraturvetenskap med särskild inriktning mot litteratursociologi vid Uppsala universitet. Steiners forskning är inrik...

 ;