Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Idrottsvetenskap
Ytterligare information
Idrottsforum.org har publicerat en recension av boken. Recensionen hittar ni här:
Länkar
- 19Vad är idrottsvetenskap?
- Susanna Hedenborg
- 9Idrott eller sport?
- 11Idrottsmedveten – eller att vara en kritisk vän
- 12Idrottsvetenskap – ett flervetenskapligt fält
- 14Idrott och samhälle
- 15Bokens innehåll
- 20Att diskutera
- 20Läsa vidare
- 221Den svenska idrottsmodellen
- Tomas Peterson och Susanna Hedenborg
- 22Riksidrottsförbundet
- 24Amatörism, professionalisering och kommersialisering
- 26Fostran inom idrotten
- 30Genusmönster i den svenska idrottsmodellen
- 32Avslutning
- 33Att diskutera
- 35Läsa vidare
- 339Idrottshistoria
- Jens Ljunggren
- 39Den moderna sporten
- 40Bort från 1800-talet
- 42Bort från England, bort från nationen
- 44Sport, makt och identitet
- 4490-minuters nationalism?
- 45Sport och kolonialism
- 47Sport och klass
- 48Genus
- 50Genus i samtidshistorien
- 51Ras och etnicitet
- 53Idrottshistoria i Sverige – organisationsperspektivet
- 54Idrott, nation och svenskhet
- 55Idrottens kraft i samhället
- 55Övningsuppgift
- 62Läsa vidare
- 467Pedagogiska perspektiv på idrott
- Håkan Larsson
- 68Idrott som pedagogiskt verktyg
- 73Några idrottspedagogiska forskningsområden
- 79Vetenskapliga perspektiv inom idrottspedagogiken
- 84Idrottens kritiska vän
- 86Att diskutera
- 86Läsa vidare
- 589Didaktiska perspektiv på idrott
- Håkan Larsson
- 89Didaktik och bildning
- 91Idrott och hälsa i skolan
- 99Perspektiv på undervisning och lärande
- 106Förhållandet mellan forskning och praktik
- 107Att diskutera
- 107Läsa vidare
- 6113Idrotts- och motionspsykologi
- Sofia Bunke och Simon Granr
- 115Motivation
- 117Målinriktningar
- 120Självförtroende
- 123Reaktioner på stress
- 127Lag och grupper
- 133Idrottspsykologiska tekniker
- 140Framtida forskning
- 141Att diskutera
- 141Läsa vidare
- 142Referenser
- 7145Idrottsfilosofi
- Kutte Jönsson
- 145Idrott och fostran
- 146Filosofisk metodologi
- 148Kritiskt tänkande
- 149Vad är idrott
- 151Rättvisa, jämlikhet och fair play
- 156Maskulinitet och femininitet
- 159Kropp och teknologi
- 161Idrottens värden
- 162Att diskutera
- 163Läsa vidare
- 8165Vad är idrottsjuridik?
- Bo Carlsson och Jyri Backman
- 167Idrottsjuridik: en definition, avgränsning … och dess relevans
- 169Självreglering (intern reglering) vs juridifiering
- 172Idrottsjuridik i en internationell och svensk kontext
- 177Idrottsvåld, brott och diskriminering
- 183Konkurrensrättslig lagstiftning
- 187Rättssociologisk analys av förrättsligandet inom idrotten
- 189Avslutning
- 190Att diskutera
- 190Läsa vidare
- 9193Idrott och media
- Aage Radmann
- 193Ett förändrat medielandskap
- 194Det nya medielandskapet
- 197Vad är en nyhet
- 199Idrott och medier
- 200Sportmedias historia
- 204Att förstå, tolka och analysera media
- 205Kvinnor och män i mediesporten
- 206Näthat
- 207Avslutning
- 209Att diskutera
- 209Läsa vidare
- 10211Idrottsgeografi – fysisk aktivitet äger rum
- Karin Book
- 213Vi lunkar iväg
- 214Planeringen, brukarna och de som också vill vara med
- 217Lekplatsens betydelse
- 218Det grå, blå och gröna
- 220Miljötänk i det halvoffentliga (?) rummet
- 222Parken som välbefinnandets och rädslans rum
- 223Välfärdsanläggningar i förfall
- 224Idrottsplatsens topofiliska karaktär
- 226Parken som rekreativ oas i vardagen
- 227De stora upplevelserna och de vardagliga aktiviteterna
- 230Rummets betydelse
- 231Övningsuppgift
- 231Läsa vidare
- 11233Elitidrott ur ett svenskt perspektiv
- Josef Fahln
- 234Internationell elitidrott
- 242Svensk elitidrott
- 252Avslutning
- 253Att diskutera
- 254Läsa vidare
- 12259Barnidrott och talangidentifikation
- Tomas Peterson
- 260Talangidentifiering
- 261Den relativa ålderseffekten
- 262Olika förklaringar till RAE
- 263Skillnader i fysisk mognad
- 265Skillnader i fysisk mognad som prognosinstrument
- 266Skolan som selektionssystem
- 268De avgörande åren
- 271Kan RAE undvikas?
- 273Går det att hitta framtida talanger med hjälp av RAE?
- 274Avslutning
- 274Att diskutera
- 275Läsa vidare
- 13279Idrottens barn- och ungdomsledare och ledarskapets villkor
- Karin Redelius
- 281Omfattningen av föreningsidrott
- 282Framväxten av den organiserade barnidrotten
- 285Vilka är idrottsledare för barn och ungdomar?
- 286Idrott – en könsmärkt arena
- 288Idrottsledaruppdraget – vad innebär det?
- 290Idrottsledares dubbla uppdrag
- 291Kampen om den goda barnidrotten
- 293Idrotten vill och Barnkonventionen – gott stöd
- 294Föreningskulturer – styrande strukturer
- 295Idrott för barnets bästa
- 297Att diskutera
- 298Läsa vidare
- 14301Att skriva en vetenskaplig text
- Susanna Hedenborg
- 301Andras texter
- 302Vad vill du undersöka?
- 303Forskningsuppgiftens syfte och frågeställningar
- 307Källor och metod
- 310Undersökningsdesign
- 311Teori, förklaringsmodell och analytisk ram
- 312Synopsis och disposition
- 312Tidigare forskning
- 314Referenser
- 315Etik
- 316Börja skriv
- 317Författarpresentationer
- 319Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Susanna Hedenborg
- Kapitelförfattare:
- Jyri Backman Karin Book Sofia Bunke Bo Carlsson Josef Fahlén Simon Granér Kutte Jönsson Håkan Larsson Jens Ljunggren Tomas Peterson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144074689
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 35668-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 328