Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Idrottsvetenskap

En introduktion
Skickas följande arbetsdag

I den här boken fokuseras samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv på det flervetenskapliga ämnet idrottsvetenskap. Författarna ger en introduktion till barn- och ungdomsidrottens, elitidrottens och breddidrottens framväxt och organisation i Sverige samt problematiserar och diskuterar utvecklingen. Vidare presenteras svensk och internationell forskning på området. Varje kapitel innehåller problemfokuserade uppgifter och en bibliografi som kan leda läsaren vidare till forskning och ny...

I den här boken fokuseras samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv på det flervetenskapliga ämnet idrottsvetenskap. Författarna ger en introduktion till barn- och ungdomsidrottens, elitidrottens och breddidrottens framväxt och organisation i Sverige samt problematiserar och diskuterar utvecklingen. Vidare presenteras svensk och internationell forskning på området. Varje kapitel innehåller problemfokuserade uppgifter och en bibliografi som kan leda läsaren vidare till forskning och nya studier. Boken avslutas med ett kapitel om hur det självständiga arbetet eller examensarbetet kan läggas upp. Idrottsvetenskap – en introduktion är avsedd för studerande på högskolenivå, men också givande för läsare som vill sätta sig in i vad samhällsvetenskaplig och humanistisk idrottsforskning innebär.

Ytterligare information

Idrottsforum.org har publicerat en recension av boken. Recensionen hittar ni här:

Länkar
      • 1
        9
        Vad är idrottsvetenskap?
        • Susanna Hedenborg
        • 9
          Idrott eller sport?
        • 11
          Idrottsmedveten – eller att vara en kritisk vän
        • 12
          Idrottsvetenskap – ett flervetenskapligt fält
        • 14
          Idrott och samhälle
        • 15
          Bokens innehåll
        • 20
          Att diskutera
        • 20
          Läsa vidare
      • 2
        21
        Den svenska idrottsmodellen
        • Tomas Peterson och Susanna Hedenborg
        • 22
          Riksidrottsförbundet
        • 24
          Amatörism, professionalisering och kommersialisering
        • 26
          Fostran inom idrotten
        • 30
          Genusmönster i den svenska idrottsmodellen
        • 32
          Avslutning
        • 33
          Att diskutera
        • 35
          Läsa vidare
      • 3
        39
        Idrottshistoria
        • Jens Ljunggren
        • 39
          Den moderna sporten
        • 40
          Bort från 1800-talet
        • 42
          Bort från England, bort från nationen
        • 44
          Sport, makt och identitet
        • 44
          90-minuters nationalism?
        • 45
          Sport och kolonialism
        • 47
          Sport och klass
        • 48
          Genus
        • 50
          Genus i samtidshistorien
        • 51
          Ras och etnicitet
        • 53
          Idrottshistoria i Sverige – organisationsperspektivet
        • 54
          Idrott, nation och svenskhet
        • 55
          Idrottens kraft i samhället
        • 55
          Övningsuppgift
        • 62
          Läsa vidare
      • 4
        67
        Pedagogiska perspektiv på idrott
        • Håkan Larsson
        • 68
          Idrott som pedagogiskt verktyg
        • 73
          Några idrottspedagogiska forskningsområden
        • 79
          Vetenskapliga perspektiv inom idrottspedagogiken
        • 84
          Idrottens kritiska vän
        • 86
          Att diskutera
        • 86
          Läsa vidare
      • 5
        89
        Didaktiska perspektiv på idrott
        • Håkan Larsson
        • 89
          Didaktik och bildning
        • 91
          Idrott och hälsa i skolan
        • 99
          Perspektiv på undervisning och lärande
        • 106
          Förhållandet mellan forskning och praktik
        • 107
          Att diskutera
        • 107
          Läsa vidare
      • 6
        113
        Idrotts- och motionspsykologi
        • Sofia Bunke och Simon Granr
        • 115
          Motivation
        • 117
          Målinriktningar
        • 120
          Självförtroende
        • 123
          Reaktioner på stress
        • 127
          Lag och grupper
        • 133
          Idrottspsykologiska tekniker
        • 140
          Framtida forskning
        • 141
          Att diskutera
        • 141
          Läsa vidare
        • 142
          Referenser
      • 7
        145
        Idrottsfilosofi
        • Kutte Jönsson
        • 145
          Idrott och fostran
        • 146
          Filosofisk metodologi
        • 148
          Kritiskt tänkande
        • 149
          Vad är idrott
        • 151
          Rättvisa, jämlikhet och fair play
        • 156
          Maskulinitet och femininitet
        • 159
          Kropp och teknologi
        • 161
          Idrottens värden
        • 162
          Att diskutera
        • 163
          Läsa vidare
      • 8
        165
        Vad är idrottsjuridik?
        • Bo Carlsson och Jyri Backman
        • 167
          Idrottsjuridik: en definition, avgränsning … och dess relevans
        • 169
          Självreglering (intern reglering) vs juridifiering
        • 172
          Idrottsjuridik i en internationell och svensk kontext
        • 177
          Idrottsvåld, brott och diskriminering
        • 183
          Konkurrensrättslig lagstiftning
        • 187
          Rättssociologisk analys av förrättsligandet inom idrotten
        • 189
          Avslutning
        • 190
          Att diskutera
        • 190
          Läsa vidare
      • 9
        193
        Idrott och media
        • Aage Radmann
        • 193
          Ett förändrat medielandskap
        • 194
          Det nya medielandskapet
        • 197
          Vad är en nyhet
        • 199
          Idrott och medier
        • 200
          Sportmedias historia
        • 204
          Att förstå, tolka och analysera media
        • 205
          Kvinnor och män i mediesporten
        • 206
          Näthat
        • 207
          Avslutning
        • 209
          Att diskutera
        • 209
          Läsa vidare
      • 10
        211
        Idrottsgeografi – fysisk aktivitet äger rum
        • Karin Book
        • 213
          Vi lunkar iväg
        • 214
          Planeringen, brukarna och de som också vill vara med
        • 217
          Lekplatsens betydelse
        • 218
          Det grå, blå och gröna
        • 220
          Miljötänk i det halvoffentliga (?) rummet
        • 222
          Parken som välbefinnandets och rädslans rum
        • 223
          Välfärdsanläggningar i förfall
        • 224
          Idrottsplatsens topofiliska karaktär
        • 226
          Parken som rekreativ oas i vardagen
        • 227
          De stora upplevelserna och de vardagliga aktiviteterna
        • 230
          Rummets betydelse
        • 231
          Övningsuppgift
        • 231
          Läsa vidare
      • 11
        233
        Elitidrott ur ett svenskt perspektiv
        • Josef Fahln
        • 234
          Internationell elitidrott
        • 242
          Svensk elitidrott
        • 252
          Avslutning
        • 253
          Att diskutera
        • 254
          Läsa vidare
      • 12
        259
        Barnidrott och talangidentifikation
        • Tomas Peterson
        • 260
          Talangidentifiering
        • 261
          Den relativa ålderseffekten
        • 262
          Olika förklaringar till RAE
        • 263
          Skillnader i fysisk mognad
        • 265
          Skillnader i fysisk mognad som prognosinstrument
        • 266
          Skolan som selektionssystem
        • 268
          De avgörande åren
        • 271
          Kan RAE undvikas?
        • 273
          Går det att hitta framtida talanger med hjälp av RAE?
        • 274
          Avslutning
        • 274
          Att diskutera
        • 275
          Läsa vidare
      • 13
        279
        Idrottens barn- och ungdomsledare och ledarskapets villkor
        • Karin Redelius
        • 281
          Omfattningen av föreningsidrott
        • 282
          Framväxten av den organiserade barnidrotten
        • 285
          Vilka är idrottsledare för barn och ungdomar?
        • 286
          Idrott – en könsmärkt arena
        • 288
          Idrottsledaruppdraget – vad innebär det?
        • 290
          Idrottsledares dubbla uppdrag
        • 291
          Kampen om den goda barnidrotten
        • 293
          Idrotten vill och Barnkonventionen – gott stöd
        • 294
          Föreningskulturer – styrande strukturer
        • 295
          Idrott för barnets bästa
        • 297
          Att diskutera
        • 298
          Läsa vidare
      • 14
        301
        Att skriva en vetenskaplig text
        • Susanna Hedenborg
        • 301
          Andras texter
        • 302
          Vad vill du undersöka?
        • 303
          Forskningsuppgiftens syfte och frågeställningar
        • 307
          Källor och metod
        • 310
          Undersökningsdesign
        • 311
          Teori, förklaringsmodell och analytisk ram
        • 312
          Synopsis och disposition
        • 312
          Tidigare forskning
        • 314
          Referenser
        • 315
          Etik
        • 316
          Börja skriv
    • 317
      Författarpresentationer
    • 319
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Susanna Hedenborg
Kapitelförfattare:
Jyri Backman Karin Book Sofia Bunke Bo Carlsson Josef Fahlén Simon Granér Kutte Jönsson Håkan Larsson Jens Ljunggren Tomas Peterson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144074689
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
35668-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
328

Författare

Susanna Hedenborg

Susanna Hedenborg är docent i ekonomisk historia och professor i idrottsvetenskap vid Malmö universitet.

Jyri Backman

Jyri Backman är filosofie licentiat i idrottsvetenskap, jur.kand. och verksam vid Malmö högskola och Linnéuniversitetet. Backman fokuserar sin fors...

Karin Book

Karin Book är FD i kulturgeografi och ekonomisk geografi med ett särskilt intresse för städer. Hon har tidigare skrivit om stadsplanering och samba...

Sofia Bunke

Sofia Bunke är socionom, disputerad i idrottspsykologi och verksam vid Lunds universitet. Hennes forskning berör motivation för fysisk aktivitet oc...

Bo Carlsson

Bo Carlsson är professor i idrottsvetenskap och verksam vid Malmö högskola. Carlsson är rättssociolog och har intresserat sig för vad idrottsvetens...

Josef Fahlén

Josef Fahlén är docent i pedagogik vid Umeå universitet. Han forskar om organisering, ledning och styrning av idrott, med fokus på den medlemsbaser...

Simon Granér

Simon Granér är fil.dr, lektor vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet och forskar i idrotts- och prestationspsykologi. Granér har bland...

Kutte Jönsson

Kutte Jönsson är docent i idrottsvetenskap och verksam vid Malmö högskola. Jönssons forskning handlar bland annat om djurens plats i idrotten, fair...

Håkan Larsson

Håkan Larsson är professor i idrott inriktning utbildningsvetenskap. Han är verksam vid GIH och Högskolan Dalarna och har ett brett intresse för på...

Jens Ljunggren

Jens Ljunggren är professor i historia och verksam vid Stockholms universitet. Ljunggrens forskning har ett historiskt perspektiv och har bland ann...

Tomas Peterson

Tomas Peterson är professor i idrottsvetenskap och verksam vid Malmö högskola. Han arbetar också som professor II vid Universitetet i Trondheim. Pe...

Aage Radmann

Aage Radmann är fil.dr, verksam som forskare och universitetslärare i idrottsvetenskap på Malmö högskola samt vid Norges Idrettshøyskole i Oslo. Ha...

Karin Redelius

Karin Redelius är professor i pedagogik med idrottsinriktning och verksam vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. Förutom forskning om ledarskap ...

 ;