
Inkluderande högre utbildning
Förord 11
Författarpresentationer 15
1 Varför denna bok? 19
Patricia Staaf
Om breddad rekrytering och breddat deltagande 21
Breddad rekrytering 21
Breddat deltagande 23
Vilka målgrupper avses – och varför? 24
Hur ser det ut i dag? 28
Varför arbeta med dessa frågor? 29
Vilka typer av insatser kan göras och när? 30
Vem har ansvaret? 31
Litteraturförteckning 32
2 Att locka nya grupper till högre utbildning 35
Teresa Tomašević
Kontexten som rekryteringsbreddare 37
Kontextens betydelse för ungas vägval 38
Inspiration 5 39
Grundförutsättningar, målgrupp och syfte 40
Innehåll och aktiviteter 41
Sommarpraktik för killar 43
Målgrupp och syfte 43
Innehåll och aktiviteter 43
Mentorsprogrammet Näktergalen 45
Målgrupp och syften 45
Innehåll och aktiviteter 46
Avslutande kommentar 48
Litteraturförteckning 48
3 Breddat deltagande och forskningsanknytning 51
Petri Gudmundsson
Breddad rekrytering och forskning – varför? 52
Forskningsanknytning i undervisningen 54
Vad är forskningsanknytning vid undervisning i högre utbildning? 54
Varför använda forskningsanknytning i grupper med breddat rekryterade studenter? 56
Varför använda forskningsanknytning för breddat deltagande? 58
Att bredda deltagandet med forskningsanknuten undervisning 62
Exempel: Seminarium – med disputation som förebild 64
Studenter som ingår i ett autentiskt forskarteam 65
Studenter som deltar via referensgrupper 66
Exempel: Institutionens forskningsdag, för alla 67
Sammanfattning 68
Litteraturförteckning 68
4 Studieframgång och känsla av tillhörighet 71
Eva Davidsson & Niclas Andersson
Breddat deltagande och avhopp 73
Om genomströmning, prestationsgrad och avhopp 73
Faktorer som påverkar studieframgång och avhopp 74
Känsla av tillhörighet 78
Att arbeta med studieframgång och avhopp på olika nivåer 83
Litteraturförteckning 86
5 Akademisk litteracitet i en ny kunskapsvärld 91
Lisa Bjernhager
Undervisning akademisk litteracitet som en del av ämnesundervisningen 92
Svårigheter med ett komplext skrivande 96
Utmaningar och möjliga vägar framåt 100
Samarbete ämnesutbildningar och lärosätenas studieverkstäder 104
Avslutande reflektioner 109
Litteraturförteckning 111
6 Att utveckla studenters läsande och skrivande 117
Karin Zetterberg
Akademiska skriftspråkskompetenser 118
Akademiska skriftspråkskompetenser för alla 119
Att utveckla akademiska skriftspråkskompetenser 120
Ämnesintegrerad undervisning i akademisk skriftspråkskompetens 121
Ämnesintegrering i praktiken 121
Aktiv läsning 122
Läsning i praktiken 123
En inkrementell process 123
Den viktiga kontexten 124
Kontexten på ett andraspråk 124
Det inkrementella i praktiken 125
Stöttning för andraspråkare 127
Konstruktiv återkoppling 128
Återkoppling som process 128
Återkopplingsprocessen i praktiken 128
Olika typer av återkoppling 129
Konstruktiv återkoppling i praktiken 129
Kritiska reflexioner: mängden respons 130
Mängden respons: studenternas åsikter 131
Avslutande iakttagelser 133
Litteraturförteckning 133
7 Att möta högre utbildning på ett andraspråk 135
Patricia Staaf
Vilka särskilda utmaningar har andraspråksstudenter? 136
Andraspråksstudenter – vilka är de? 138
(Outtalade) förväntningar på språkbruk 139
Synen på andraspråk – en- eller flerspråkig norm? 143
Vem ska arbeta med andraspråksstudenters skrivande – och hur? 145
Skribentroller som pedagogiskt verktyg 148
Språkfunktion – de viktiga verben 151
Respons/återkoppling på andraspråkstexter 151
Plagiat 153
Lärandemål och bedömningskriterier 154
Summering och framåtblick 154
Litteraturförteckning 156
8 Inkluderande och studentaktivt lärande för delaktighet 159
Marie Leijon & Patricia Staaf
Inkluderande undervisning 160
Studentaktivt lärande 161
Inkluderande och studentaktiva arbetssätt – exempel 163
Planera 163
Genomföra 166
Utvärdera för att inkludera 177
Slutord 178
Litteraturförteckning 178
9 Inkluderande handledning 183
Martin Stigmar & Eva Davidsson
Handledningens utmaningar och möjligheter 184
Förväntningar på handledning och lärande 185
Handledarkompetenser för inkluderande handledning 188
Ett gemensamt innehåll i handledarutbildningar 188
Handlednings- och lärandeteorier 189
Kommunikation, dialog och mål 191
Etik i handledningsrelationen 193
Återkoppling 195
Bedömning 198
Handledarens komplexa roll 200
Diskussion och praktiska implikationer 200
Litteraturförteckning 202
10 Flexibla lärandemiljöer med inkludering i fokus 207
Marie Leijon
Flexibla miljöer 209
Inkludering och flexibla lärandemiljöer 210
Teoretisk ram 212
Ett tryggt rum 214
Inkluderande flexibla miljöer i praktiken 219
Rumslig kompetens 220
Att planera för undervisning i flexibla lärandemiljöer 223
Att undervisa i flexibla lärandemiljöer 226
Ett undervisningsexempel 228
Aktivitet Enskilt–Par–Alla 229
Utvärdera den flexibla lärandemiljön 232
Några avslutande ord 233
Litteraturförteckning 233
11 Undervisa för anställningsbarhet 239
Lasse Lindhagen
Breddad rekrytering och anställningsbarhet 242
Begreppet anställningsbarhet 242
Modeller för att beskriva anställningsbarhet 244
Hur kan anställningsbarheten utvecklas inom ramen för utbildningen? 247
Bedömning av anställningsbarhet 249
Avslutande insikter 250
Litteraturförteckning 252
12 Snedrekrytering till forskarutbildning 255
Lasse Lindhagen & Teresa Tomašević
Rekrytering och antagning till forskarutbildning 256
Ett program för breddad rekrytering till forskarutbildning i USA 259
Breddad rekrytering till avancerad nivå och doktorandstudier i Sverige (BRAD) 263
Projektets genomförande 264
Studentrekrytering 264
Programinnehåll 265
Avslutande iakttagelser 266
Litteraturförteckning 267
Reflektion
13 Ett internationellt och kritiskt perspektiv 271
Adrian Lundberg & Roman Suter
Tillvägagångssätt 272
Resultat och diskussion 276
Avslutningsvis 279
Litteraturförteckning 280
Sammantaget ger antologin utmärkta förutsättningar för att initiera eller fördjupa det kollegiala samtalet, som är helt avgörande enligt bokens inledning (s. 31). Det ligger i sakens natur att en antologi kan framstå som en aning spretig, men bokens breda ansats är först och främst en styrka, även om kopplingen till inkludering inte är lika central i alla bidrag. Texterna förser läsaren både med argument varför det är viktigt att engagera sig i inkludering, breddat deltagande och studentaktivt lärande och med uppslag för hur ett pedagogiskt utvecklingsarbete konkret kan bedrivas.
Information
- Redaktörer:
- Martin Stigmar
- Kapitelförfattare:
- Niclas Andersson Lisa Bjernhager Eva Davidsson Petri Gudmundsson Marie Leijon Lars Lindhagen Adrian Lundberg Patricia Staaf Roman Suter Teresa Tomasevic
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144158839
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45199-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 282