Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lekteorier

Skickas följande arbetsdag

Lekteorier

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att förstå lek är att förstå människan. Människan är en lekande varelse. Boken Lekteorier tar upp lek ur flera olika perspektiv och ger på det viset en rik och komplex bild av vad det innebär att vara en lekande varelse. Ingen tidigare bok på svenska har beskrivit lekteorier så ingående och med en sådan bredd som denna bok. De mest kända lekteorierna och lekteoretikerna finns med och får gott om utrymme. Även modernare och mindre kända teorier har inkluderats. Det är främst internationella le...

Att förstå lek är att förstå människan. Människan är en lekande varelse. Boken Lekteorier tar upp lek ur flera olika perspektiv och ger på det viset en rik och komplex bild av vad det innebär att vara en lekande varelse. Ingen tidigare bok på svenska har beskrivit lekteorier så ingående och med en sådan bredd som denna bok. De mest kända lekteorierna och lekteoretikerna finns med och får gott om utrymme. Även modernare och mindre kända teorier har inkluderats. Det är främst internationella lekforskare som presenteras men också lekforskare med svensk anknytning. Lekteorierna är grupperade enligt traditioner. De traditioner som finns med i denna bok är den: biologiska/evolutionära traditionen kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen vardagspsykologiska traditionen kommunikationsteoretiska traditionen fenomenologiska traditionen psykoanalytiska traditionen sociologiska traditionen kulturella traditionen. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare och förskollärare som har eller kommer att ha lekande barn som en del av sin yrkesvardag. Föräldrar och andra professionella som ofta kommer i kontakt med lek och spel har också mycket att hämta. Även de som fördjupar sig om lek på en akademisk nivå kan få hjälp av denna bok då den i många fall erbjuder ingående beskrivningar och resonemang.

      • 7
        Förord
      • 11
        KAPITEL 1 Introduktion
        • 12
          Vad är lek
        • 12
          Vad är en teori
        • 13
          Traditioner
        • 14
          Bokens upplägg
      • 17
        KAPITEL 2 Centrala begrepp
        • 18
          Lekarena
        • 19
          Jaget/identiteten
        • 20
          Lekroller
        • 20
          Relationer
        • 21
          Lekscenario
        • 21
          Lekobjekt
        • 22
          Lekhandlingar
        • 24
          Leksignaler
        • 24
          Förutsättningar för lek
        • 24
          Konsekvenser eller utfall
      • 27
        KAPITEL 3 Klassiska lekteorier
        • 28
          Spencer och kraftöverskottsteorin
        • 29
          Lazarus och rekreationsteorin
        • 30
          Groos och övningsteorin
        • 32
          Hall och rekapitulationsteorin
        • 33
          Sully och leken som attityd
        • 34
          Centrala begrepp
      • 37
        KAPITEL 4 Den evolutionära/biologiska traditionen
        • 38
          En teori om ’fair play
        • 42
          Överskottsresursteorin
        • 48
          Sju neurala emotionella system
        • 52
          En evolutionär teori om låtsaslek
        • 57
          Gärdenfors och den unika människan
        • 60
          Centrala begrepp
      • 63
        KAPITEL 5 Den kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen
        • 64
          Jean Piaget
        • 74
          Lev S Vygotskij
        • 82
          Perner och Leslie
        • 87
          Anthony Pellegrini
        • 92
          Ingrid Pramling Samuelsson
        • 97
          Centrala begrepp
      • 99
        KAPITEL 6 Den vardagspsykologiska traditionen
        • 100
          Paul Harris
        • 104
          Angeline Lillard
        • 108
          Rakoczy och Tomasello – kulturell lärandeteori
        • 113
          Mikael Jensen
        • 118
          Centrala begrepp
      • 121
        KAPITEL 7 Den kommunikationsteoretiska traditionen
        • 123
          Gregory Bateson
        • 126
          Catherine Garvey
        • 136
          Keith Sawyer och improvisationslek
        • 141
          Birgitta Knutsdotter Olofsson
        • 145
          Leksignaler – en sammanställning
        • 147
          Centrala begrepp
      • 149
        KAPITEL 8 Den fenomenologiska traditionen
        • 150
          Hans Georg Gadamer och ’Spiel’
        • 152
          James P Carse och infinita spel
        • 155
          Mihaly Csikszentmihalyi och Flow
        • 158
          Torben Hangaard Rasmussen
        • 160
          Centrala begrepp
      • 161
        KAPITEL 9 Den psykoanalytiska traditionen
        • 162
          Erik H Eriksons syn på lek
        • 168
          Donald W Winnicott
        • 173
          Centrala begrepp
      • 177
        KAPITEL 10 Den sociologiska traditionen
        • 178
          Tidiga sociologiska tänkare om lek
        • 184
          Corsaro och barndomssociologi
        • 195
          Svenska lekforskare
        • 204
          Centrala begrepp
      • 209
        KAPITEL 11 Den kulturella traditionen
        • 213
          Helen Schwartzman
        • 219
          Laurence Goldman
        • 225
          Yumi Gosso
        • 230
          Suzanne Gaskins
        • 233
          Centrala begrepp
      • 237
        Litteratur
      • 245
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Mikael Jensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144089973
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
37378-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
250

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

 ;

Att förstå lek är att förstå människan. Människan är en lekande varelse. Boken Lekteorier tar upp lek ur flera olika perspektiv och ger på det viset en rik och komplex bild av vad det innebär att vara en lekande varelse. Ingen tidigare bok på svenska har beskrivit lekteorier så ingående och med en sådan bredd som denna bok. De mest kända lekteorierna och lekteoretikerna finns med och får gott om utrymme. Även modernare och mindre kända teorier har inkluderats. Det är främst internationella le...

Att förstå lek är att förstå människan. Människan är en lekande varelse. Boken Lekteorier tar upp lek ur flera olika perspektiv och ger på det viset en rik och komplex bild av vad det innebär att vara en lekande varelse. Ingen tidigare bok på svenska har beskrivit lekteorier så ingående och med en sådan bredd som denna bok. De mest kända lekteorierna och lekteoretikerna finns med och får gott om utrymme. Även modernare och mindre kända teorier har inkluderats. Det är främst internationella lekforskare som presenteras men också lekforskare med svensk anknytning. Lekteorierna är grupperade enligt traditioner. De traditioner som finns med i denna bok är den: biologiska/evolutionära traditionen kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen vardagspsykologiska traditionen kommunikationsteoretiska traditionen fenomenologiska traditionen psykoanalytiska traditionen sociologiska traditionen kulturella traditionen. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare och förskollärare som har eller kommer att ha lekande barn som en del av sin yrkesvardag. Föräldrar och andra professionella som ofta kommer i kontakt med lek och spel har också mycket att hämta. Även de som fördjupar sig om lek på en akademisk nivå kan få hjälp av denna bok då den i många fall erbjuder ingående beskrivningar och resonemang.

Information

Författare:
Mikael Jensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173023
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
37378-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

 ;