Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lek på rätt väg?

på spaning efter leken
Skickas följande arbetsdag

Vad förstår vi av barns lek? Och vilka villkor har leken i dag? Det finns många olika uppfattningar om lekens roll och betydelse. En del håller fast vid lekens värde för barns utveckling och lärande medan andra intresserar sig mer för lekens värde i sig. I Lek på rätt väg? På spaning efter leken samlas några av Skandinaviens främsta lekforskare med syftet att visa lekens mångfald utifrån forskning och tradition. Författarna vill också inspirera blivande förskollärare till att bättre förstå le...

Vad förstår vi av barns lek? Och vilka villkor har leken i dag? Det finns många olika uppfattningar om lekens roll och betydelse. En del håller fast vid lekens värde för barns utveckling och lärande medan andra intresserar sig mer för lekens värde i sig. I Lek på rätt väg? På spaning efter leken samlas några av Skandinaviens främsta lekforskare med syftet att visa lekens mångfald utifrån forskning och tradition. Författarna vill också inspirera blivande förskollärare till att bättre förstå lekens väsen och betydelse för barn, och tar bland annat upp lek och identitet, lek och etik, leksakernas möjligheter, lekens egenvärde, lekstämningar, förutsättningar för lek, rörelselek, könsperspektiv och lekens paradox. Samtliga bidrag är forskningsbaserade och visar hur det ser ut i dag. Lek på rätt väg? På spaning efter leken vänder sig framförallt till blivande förskollärare, men även yrkesverksamma ges här inspiration till nya tankar kring lekens betydelse i den praktiska vardagen.

    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Lek som mångfald
        • Ole Fredrik Lillemyr
        • 14
          Vad har vi intresserat oss för när det gäller lek?
        • 16
          Varför är leken så viktig?
        • 17
          Ett försök till ett holistiskt perspektiv
        • 20
          Brian Sutton-Smith – lekens mångfald
        • 23
          Avslutning
        • 23
          Litteratur
      • 2
        27
        Det farofyllda och andra stämningar i leken
        • Helle Skovbjerg Karoff
        • 30
          Lek som ett sätt att finnas till
        • 32
          Gemensamma lekpraktiker – det man gör i leken
        • 35
          Fyra typer av gemensamma lekpraktiker och det farofyllda
        • 38
          Lekstämning som lekens varandeform
        • 39
          Fyra typer av lekstämningar uttryckta genom fyra typer av gemensamma lekpraktiker
        • 42
          Slutsats
        • 42
          Litteratur
      • 3
        45
        Lek – det som gör livet värt att leva
        • Maria Øksnes och Einar Sundsdal
        • 45
          Leklandet – ett land olikt alla andra länder i världen
        • 46
          Inteleklandet?
        • 47
          Med rätt att leka?
        • 49
          Leken som medel
        • 50
          Det lekande lärande barnet i en målstyrd förskola
        • 53
          Pedagogikens tidsålder
        • 54
          Pedagogiken är ett tveeggat svärd
        • 55
          Leken gör livet värt att leva
        • 58
          Leken gör att vi klarar av att leva
        • 60
          Kulturrelativ lekform (att skämta)
        • 62
          Mot en mer omfattande teori om lek
        • 64
          Litteratur
      • 4
        67
        Det är väl bara på låtsas
        • En rundtur på en dansk förskola
        • Torben Hangaard Rasmussen
        • 67
          Inne
        • 68
          Ute
        • 70
          Lekens banalitet
        • 72
          Lek och allvar
        • 73
          Fyra utsiktsposter
        • 74
          Tid och rum
        • 75
          Lekens sannolika värld
        • 77
          Att vara någon annan
        • 79
          Lekens filosofi
        • 80
          Lek, lekar och spel
        • 83
          Avslutning
        • 84
          Litteratur
      • 5
        85
        Den sociala fantasilekens förändringspotential
        • Symboliska och verkliga identiteter i förskolan
        • Ditte Winther-Lindqvist
        • 86
          Ett lekbaserat pedagogiskt synsätt
        • 88
          De vuxna spelar en viktig roll för leken och lekmiljön
        • 88
          Lekens former och barns utveckling
        • 91
          Den sociala fantasilekens format
        • 92
          Den sociala fantasilekens olika verklighetssfärer
        • 94
          Hur verklighetssfärerna hänger samman inbördes
        • 95
          Fokus på fiktionen i leken
        • 95
          Agerande: verklig och symbolisk identitet i leken
        • 96
          Exempel på en sexuellt överskridande gemensam fantasilek
        • 97
          Analys av lekexemplet
        • 98
          Att vara sig själv och mer än sig själv i leken
        • 99
          Social identitet i förskolan
        • 100
          Status, ålder och kön
        • 100
          Lekens möjlighet att förändra
        • 101
          Litteratur
      • 6
        105
        Om leken som symboliskt mirakel
        • Lars-Erik Berg
        • 106
          Lek som innehåll och form
        • 107
          Leken som symbolisering
        • 109
          Låtsasleken – basen för rollek
        • 110
          Social smitta och tidiga rollekar
        • 113
          Rolleken som porträttet och dess fotograf
        • 117
          Gestalt och berättelse – de två sidorna av identiteten
        • 120
          Den första rolleken och återspeglingen
        • 127
          Rollekar avslutas aldrig
        • 127
          Summering
        • 128
          Litteratur
      • 7
        129
        Lekens levda etik
        • Eva Johansson
        • 130
          Barns delade (lek)världar
        • 131
          Perspektiv
        • 132
          Forskning om barns etik
        • 135
          Delade (lek)världar – värda att försvaras
        • 138
          Rätt att dela (lek)världar med andra
        • 139
          Trohet
        • 142
          Diskussion
        • 144
          Litteratur
      • 8
        149
        Det viktigaste är att få leka
        • Om lekens relationella komplexitet och vuxnas interventioner i barns ­lekande
        • Margareta Öhman
        • 150
          Att leka låtsaslek tillsammans
        • 150
          Att få leka och att få vara med och leka
        • 151
          Lek som relationsarbete
        • 159
          Vuxnas engagemang och interventioner
        • 162
          Ett nyanserat lekspråk
        • 163
          Litteratur
      • 9
        165
        Sjöjungfrun, djungellek och klättring
        • Ett fenomenologiskt- hermeneutiskt synsätt på lek
        • Merete Lund Fasting
        • 165
          Ett fenomenologiskt-hermeneutiskt synsätt
        • 168
          Klättring
        • 171
          Djungelleken
        • 176
          Sjöjungfrun
        • 178
          Lekens kärna
        • 179
          Avslutning
        • 180
          Litteratur
      • 10
        183
        Hur leken uppstår i förskolan
        • En affektiv materiell analys
        • Nina Rossholt
        • 183
          Vad är lek
        • 185
          Lek och kön
        • 186
          Affektiv tillblivelse
        • 187
          Data i rörelse/rörelse i data
        • 188
          Lek som en tillblivande kraft – det affektiva och könet
        • 190
          Lek som en tillblivande kraft – det affektiva och ålder
        • 192
          Lek och ålder som en skapande kraft och position
        • 193
          Avslutning
        • 194
          Litteratur
      • 11
        199
        Ida och kuben – att utforska matematik och surfplatta på ett lekfullt sätt
        • Monica Volden, Geir Olaf Pettersen och Elin Eriksen Ødegaard
        • 200
          Studiens premisser och perspektiv
        • 204
          Studiens kontext och syfte
        • 208
          Beskrivning av artefakterna
        • 210
          Hur Ida gör bland artefakter och människor
        • 212
          Armband
        • 213
          Färgläggning
        • 214
          Spel och lek
        • 216
          Surfplatta och samarbete
        • 217
          Växlingar och variationer i aktiviteten
        • 218
          Experiment med teknologi och matematik – och lek?
        • 218
          Hur Ida använder byggklossarna och surfplattan
        • 219
          Hur Ida beter sig i aktiviteten som fokuserar på kuben som tredimensionell form
        • 219
          Vad innebär det att hon experimenterar i en social miljö?
        • 220
          Men är experimenteringen lek?
        • 222
          När lek blir experimentering
        • 223
          Litteratur
      • 12
        227
        Leksakers värde
        • Eva Stai Brønstad och Maria Øksnes
        • 228
          Leksaker i förskolan
        • 229
          Leksaker i samhällets tjänst?
        • 231
          Att bedöma leksakers värde
        • 234
          Leksakens lekvärde
        • 234
          Barn och barndom hos Fröbel
        • 236
          Lekomsorg
        • 238
          Lekgåvorna
        • 240
          Leksaker i lekfulla samspel
        • 242
          Avslutning
        • 242
          Litteratur
    • 245
      Författarpresentationer

Författarnas djupa kunskap, med referenser till välkända filosofer, idéhistoriker, psykologer och lekforskare gör den (boken) högst intressant och värdefull för att bättre se lekens värde och hur vi kan främja och berika barnens viktiga lek.

Författare

Torben Hangaard Rasmussen

Torben Hangaard Rasmussen är pedagog och författare och har skrivit böcker och artiklar om lek, fenomenologi och hermeneutik. Han sitter med i ledn...

Ditte Winther-Lindqvist

Ditte Winther-Lindqvist är lektor i utvecklingsspykologi på DPU/IUP, Aarhus Universitet. Hennes forskning handlar bland annat om barns liv i försko...

Einar Sundsdal

Einar Sundsdal är försteamanuens i pedagogik vid Fakultet for lærer‑ og tolkeutdanning, NTNU, i Trondheim. Han har doktorerat i pedagogisk filosofi...

Elin Eriksen Ødegaard

Elin Eriksen Ødegaard är professor i förskolepedagogik vid Høgskolen i Bergen och professor vid UiT, Norges Arktiska Universitet. Hon har arbetat s...

Eva Johansson

Eva Johansson är professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. Hennes forskning handlar om barns lärande i förskola och skola, om etiska frå...

Eva Stai Brønstad

Eva Stai Brønstad har pol.kand.-examen i pedagogik och arbetar som högskolelektor vid DMMH. Hon är även utbildad förskollärare och har många års er...

Geir Olaf Pettersen

Geir Olaf Pettersen är universitetslektor i lärande vid IKT, i matematik­didaktik vid Institutt for lærerutdanning och i pedagogik vid UiT Norges A...

Helle Skovbjerg Karoff

Helle Skovbjerg Karoff är adjunkt, fil.dr och anställd vid Aalborg Universitet och vid Forskningslaboratoriet för IT- och kunskapsdesign i Köpenham...

Lars-Erik Berg

Lars-Erik Berg är professor emeritus i socialpsykologi vid högskolan i Skövde och har sysslat mycket med förskolebarns utveckling i ett socialpsyko...

Margareta Öhman

Margareta Öhman är leg. psykolog med inriktning på konsultation och handledning i förskola och skola, leg. familjeterapeut och barnkulturvetare frå...

Maria Øksnes

Maria Øksnes, fil.dr, är försteamanuens i pedagogik vid Program for lærerutdanning, NTNU, i Trondheim. Hennes forskningsintresse är först och främs...

Merete Lund Fasting

Merete Lund Fasting arbetar som förstaamanuens vid fakulteten för hälsa och idrottsvetenskap vid Universitetet i Agder. Hon undervisar inom området...

Monica Volden

Monica Volden är universitetslektor i matematik vid lärarutbilningen på UiT, Norges Arktiska Universitet. Hon undervisar på förskollärarutbildning ...

Nina Rossholt

Nina Rossholt är förstaamanuens vid förskollärarutbildningen vid Høgskolen i Oslo och Akershus. Hon har under många år forskat och skrivit om kropp...

Ole Fredrik Lillemyr

Ole Fredrik Lillemyr är professor i pedagogik vid DMMH. Han har forskat inom skola och förskola, gett ut böcker och skrivit artiklar i tidsskrifter...

 ;