Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Den lekande undervisande förskolläraren

Lekresponsiv undervisning i praktiken
Skickas följande arbetsdag

Hur kan lek och undervisning integreras och bilda en helhet i det dagliga arbetet i förskolan? I Den lekande undervisande förskolläraren ges många och rika exempel på hur en ny teori som benämns som Lekresponsiv undervisning (LRU) omsätts och formar det vardagliga arbetet i förskolan. Teorin har utarbetats i ett praktiknära forskningsprojekt i samarbete med förskollärare, utvecklingsledare och rektorer från förskolor och forskare från universitet och högskolor. I denna bok är det förskollära...

Hur kan lek och undervisning integreras och bilda en helhet i det dagliga arbetet i förskolan? I Den lekande undervisande förskolläraren ges många och rika exempel på hur en ny teori som benämns som Lekresponsiv undervisning (LRU) omsätts och formar det vardagliga arbetet i förskolan. Teorin har utarbetats i ett praktiknära forskningsprojekt i samarbete med förskollärare, utvecklingsledare och rektorer från förskolor och forskare från universitet och högskolor. I denna bok är det förskollärare, speciallärare och rektorer som själva träder fram som aktörer i sin profession och ger ett unikt bidrag till hur lekresponsiv undervisning omsätts i praktiken. De medverkande författarna ingår i Nätverket för utvecklings­pedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling. Redaktörerna Maria Magnusson, Linnéuniversitetet och Ingrid Pramling Samuelsson, Göteborgs universitet har båda deltagit i forskningsprojektet men är också aktiva i nätverket. Boken vänder sig till både förskollärarutbildning och till förskolans professionella.

Författarpresentationer 11

Förord 15

Referenser 17

      1  Introduktion 19

Ingrid Pramling Samuelsson & Maria Magnusson

Syftet med denna bok 22

Presentation av bokens kapitel 22

Referenser 24

      2  LRU tar sin början i leken bland de yngsta barnen 25

Sofia Häggström

Inledning 25

Barnen signalerade, vi satte ord och förstärkte 26

Egna erfarenheter kan skapa nya riktningar i leken 27

Skriftspråket gör entré i leken – Vi leker skattkarta 29

Avslutning och dokumentation 31

Referenser 31

      3  ”Vi lekte och lekte och lekte så det var underligt att vi inte lekte ihjäl oss”1 33

Lena Wagman & Rebecka Jarl

Inledning 33

Undervisning och utbildning i ett förskoleperspektiv 34

En kulen natt – exempel på ett lekprojekt 36

Leken tar nya former  38

Lekprojektet ger ringar på vattnet – spontana undervisnings­tillfällen uppstår 39

Bilder att metakommunicera om och till 41

Referenser 42

      4  Alla barns rätt att leka och lära 43

Jenny Henriksson, Maria Eliasson, Gunilla Göransson, Jonna Runheimer, Filip Jönsson, Inga-Lill Danielsson, Ulrika Friberg, Ewa K. Johansson, Ulrika Nilsson & Carina Magnusson

Inledning 43

Metoden – speciella lekgrupper och leklotsar 44

Exemplet: Sagogrottans förskola och ett lekgruppstillfälle 45

Bjuvs kommuns erfarenheter 47

Förskolans struktur och organisation 48

Hälsoarbetet 48

Lekgruppens möjligheter och utmaningar 49

Videofilma och analysera 50

Lekgrupperna som professionsutveckling 51

Elevhälsans erfarenheter 52

Rektors erfarenheter  52

Möjligheter för alla barn att utvecklas och lära i lek 53

Referenser 53

      5  SOS-temat brandstationen – miljöns viktiga förutsättningar 55

Mari Juterot, Annelie Hugosson & Pernilla Boode Näveri

Inledning 55

Villkor och organisatoriska förutsättningar för lekresponsiv undervisning 56

Miljöns utformning – en förutsättning för lekresponsiv undervisning  57

Tema Brandstationen – som om och som är 60

Digitala verktyg i lekresponsiv undervisning 64

Kulans tankar om målstyrda processer i lekresponsiv undervisning 65

Fördelar med lekresponsiv undervisning 68

Referenser 69

      6  Den analoga leken blir digital 71

Hanna Granath & My Grann

Inledning  71

Syftet med digital teknik i analog lek 72

Digital högläsning bidrar till lekstoff 73

Makt och delaktighet i leken – aktörskap 77

Vad har vi lärt oss och vad är våra utmaningar? 78

Referenser 79

      7  Projekt Pinneman – barns fantasi plockas upp i tekniska lösningar 81

Sofia Johansson, Maria Alfredsson & Lena Wagman

Inledning 81

Projektet tar form – vem är herr Pinneman? 82

Vad kan man skapa med pinnar? 83

Hur ska Pinneman nå upp till sin hylla? Gemensamma tekniska problemlösningar 84

Pinneman introducerar teknikpåsen och vi går på teknikjakt  86

Ett brev till Herr Pinneman 87

Slut på Herr Pinnemans äventyr 88

Våra strategier för undervisning 89

Vad har vi lärt oss av nätverket? 90

Referenser 91

      8 Lekresponsiv undervisning i förskole­klassen – en förskollärarstudents berättelse 93

Kristina Persson

Inledning  93

Superhjälparna – Teknik och konstruktion 94

Berätta om farkosten 101

Reflektioner kring aktiviteten 103

Referenser 104

      9 9 Att bygga lekvärldar – Björnen sover och hans vänner 105

Marie Hindersson

Inledning  105

Val av lekvärldar för att skapa mening för att lära 106

Att starta upp ett tema och bygga en lekvärld 108

Björnen sover – En lekvärld om björnen 109

Ekorr’n satt i granen – En lekvärld om Dr Ekorre 111

Krokodilen i bilen – en lekvärld 112

Imse vimse spindel och Lilla snigel – en lekvärld om småkryp 113

Begrepp i lekresponsiv undervisning och utvecklingspedagogiken som vi implementerat 115

Slutsatser 115

Referenser 116

      10 Tema Bussen – exempel på kommunikation i dubbel bemärkelse 117

Tatsiana Örnlöv

Inledning 117

Barns aktörskap i ett temaarbete 118

Exempel 1: Lärandeobjekt – stoppknappens funktion 120

Vi åker till centrum och köper mat 121

Exempel 2: Lärandeobjekt – busskortets funktion 122

Avslutande kommentarer 126

Referenser 126

      11 Så planerar vi systematiskt för lekresponsiv undervisning  127

Petra Brattén & Malin Holst 

Inledning 127

Furulids förskola och SKA 128

Att utforma utbildning och undervisning 129

Nästa steg – att koppla LRU till SKA 130

Att zooma in på undervisningen i leken 131

Att stanna upp här och nu  132

Referenser 133

      12 Implementering av lekresponsiv undervisning – fyra rektorer berättar 135

Carina Ståhl, Therese Gylling, Charlotte Rydberg & Helena Hermansson

Inledning 135

Fokus på undervisningsinnehåll utifrån ett rektorsperspektiv 136

Gemensam upptakt – med LRU som slutmål  137

Resultat på barnnivå med LRU 138

Resultat på pedagognivå med LRU 139

Framgångsfaktorer  140

Ett gemensamt arbete 141

Utmaningar med utvecklingsarbete 141

Hur tänker vi framåt? 142

Referenser 142

      13 Förskolans arbete på vetenskaplig grund – exemplet lekresponsiv undervisning 143

Niklas Pramling

Inledning 143

Lekresponsiv undervisning – mycket kortfattat 144

Några av bokens teman 147

Ett ombesörjande och inkluderande arbetssätt 147

Vikten av videodokumentation 148

Lek och dess förutsättningar och implikationer 150

Referenser 151

Publikationer (och forskningsprojekt) inom Lekresponsiv undervisning-projektet 153

Forskningsprojekt 160

Den lekande undervisande förskolläraren är en värdefull bok för blivande och yrkesverksamma förskollärare utifrån den nya teorin lekresponsiv undervisning, LRU. Denna har utarbetats i ett forsknings- och utvecklingsprojekt där förskollärare, utvecklingsledare och rektorer från förskolor och forskare från universitet och högskolor samarbetat för att utveckla förskollärarens unika arbete på vetenskaplig grund.

Författare

 ;