Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Den lekande undervisande förskolläraren
Författarpresentationer 11
Förord 15
Referenser 17
1 Introduktion 19
Ingrid Pramling Samuelsson & Maria Magnusson
Syftet med denna bok 22
Presentation av bokens kapitel 22
Referenser 24
2 LRU tar sin början i leken bland de yngsta barnen 25
Sofia Häggström
Inledning 25
Barnen signalerade, vi satte ord och förstärkte 26
Egna erfarenheter kan skapa nya riktningar i leken 27
Skriftspråket gör entré i leken – Vi leker skattkarta 29
Avslutning och dokumentation 31
Referenser 31
3 ”Vi lekte och lekte och lekte så det var underligt att vi inte lekte ihjäl oss”1 33
Lena Wagman & Rebecka Jarl
Inledning 33
Undervisning och utbildning i ett förskoleperspektiv 34
En kulen natt – exempel på ett lekprojekt 36
Leken tar nya former 38
Lekprojektet ger ringar på vattnet – spontana undervisningstillfällen uppstår 39
Bilder att metakommunicera om och till 41
Referenser 42
4 Alla barns rätt att leka och lära 43
Jenny Henriksson, Maria Eliasson, Gunilla Göransson, Jonna Runheimer, Filip Jönsson, Inga-Lill Danielsson, Ulrika Friberg, Ewa K. Johansson, Ulrika Nilsson & Carina Magnusson
Inledning 43
Metoden – speciella lekgrupper och leklotsar 44
Exemplet: Sagogrottans förskola och ett lekgruppstillfälle 45
Bjuvs kommuns erfarenheter 47
Förskolans struktur och organisation 48
Hälsoarbetet 48
Lekgruppens möjligheter och utmaningar 49
Videofilma och analysera 50
Lekgrupperna som professionsutveckling 51
Elevhälsans erfarenheter 52
Rektors erfarenheter 52
Möjligheter för alla barn att utvecklas och lära i lek 53
Referenser 53
5 SOS-temat brandstationen – miljöns viktiga förutsättningar 55
Mari Juterot, Annelie Hugosson & Pernilla Boode Näveri
Inledning 55
Villkor och organisatoriska förutsättningar för lekresponsiv undervisning 56
Miljöns utformning – en förutsättning för lekresponsiv undervisning 57
Tema Brandstationen – som om och som är 60
Digitala verktyg i lekresponsiv undervisning 64
Kulans tankar om målstyrda processer i lekresponsiv undervisning 65
Fördelar med lekresponsiv undervisning 68
Referenser 69
6 Den analoga leken blir digital 71
Hanna Granath & My Grann
Inledning 71
Syftet med digital teknik i analog lek 72
Digital högläsning bidrar till lekstoff 73
Makt och delaktighet i leken – aktörskap 77
Vad har vi lärt oss och vad är våra utmaningar? 78
Referenser 79
7 Projekt Pinneman – barns fantasi plockas upp i tekniska lösningar 81
Sofia Johansson, Maria Alfredsson & Lena Wagman
Inledning 81
Projektet tar form – vem är herr Pinneman? 82
Vad kan man skapa med pinnar? 83
Hur ska Pinneman nå upp till sin hylla? Gemensamma tekniska problemlösningar 84
Pinneman introducerar teknikpåsen och vi går på teknikjakt 86
Ett brev till Herr Pinneman 87
Slut på Herr Pinnemans äventyr 88
Våra strategier för undervisning 89
Vad har vi lärt oss av nätverket? 90
Referenser 91
8 Lekresponsiv undervisning i förskoleklassen – en förskollärarstudents berättelse 93
Kristina Persson
Inledning 93
Superhjälparna – Teknik och konstruktion 94
Berätta om farkosten 101
Reflektioner kring aktiviteten 103
Referenser 104
9 9 Att bygga lekvärldar – Björnen sover och hans vänner 105
Marie Hindersson
Inledning 105
Val av lekvärldar för att skapa mening för att lära 106
Att starta upp ett tema och bygga en lekvärld 108
Björnen sover – En lekvärld om björnen 109
Ekorr’n satt i granen – En lekvärld om Dr Ekorre 111
Krokodilen i bilen – en lekvärld 112
Imse vimse spindel och Lilla snigel – en lekvärld om småkryp 113
Begrepp i lekresponsiv undervisning och utvecklingspedagogiken som vi implementerat 115
Slutsatser 115
Referenser 116
10 Tema Bussen – exempel på kommunikation i dubbel bemärkelse 117
Tatsiana Örnlöv
Inledning 117
Barns aktörskap i ett temaarbete 118
Exempel 1: Lärandeobjekt – stoppknappens funktion 120
Vi åker till centrum och köper mat 121
Exempel 2: Lärandeobjekt – busskortets funktion 122
Avslutande kommentarer 126
Referenser 126
11 Så planerar vi systematiskt för lekresponsiv undervisning 127
Petra Brattén & Malin Holst
Inledning 127
Furulids förskola och SKA 128
Att utforma utbildning och undervisning 129
Nästa steg – att koppla LRU till SKA 130
Att zooma in på undervisningen i leken 131
Att stanna upp här och nu 132
Referenser 133
12 Implementering av lekresponsiv undervisning – fyra rektorer berättar 135
Carina Ståhl, Therese Gylling, Charlotte Rydberg & Helena Hermansson
Inledning 135
Fokus på undervisningsinnehåll utifrån ett rektorsperspektiv 136
Gemensam upptakt – med LRU som slutmål 137
Resultat på barnnivå med LRU 138
Resultat på pedagognivå med LRU 139
Framgångsfaktorer 140
Ett gemensamt arbete 141
Utmaningar med utvecklingsarbete 141
Hur tänker vi framåt? 142
Referenser 142
13 Förskolans arbete på vetenskaplig grund – exemplet lekresponsiv undervisning 143
Niklas Pramling
Inledning 143
Lekresponsiv undervisning – mycket kortfattat 144
Några av bokens teman 147
Ett ombesörjande och inkluderande arbetssätt 147
Vikten av videodokumentation 148
Lek och dess förutsättningar och implikationer 150
Referenser 151
Publikationer (och forskningsprojekt) inom Lekresponsiv undervisning-projektet 153
Forskningsprojekt 160
Den lekande undervisande förskolläraren är en värdefull bok för blivande och yrkesverksamma förskollärare utifrån den nya teorin lekresponsiv undervisning, LRU. Denna har utarbetats i ett forsknings- och utvecklingsprojekt där förskollärare, utvecklingsledare och rektorer från förskolor och forskare från universitet och högskolor samarbetat för att utveckla förskollärarens unika arbete på vetenskaplig grund.
Information
- Redaktörer:
- Maria Magnusson Ingrid Pramling Samuelsson
- Kapitelförfattare:
- Maria Alfredsson Petra Brattén Inga-Lill Danielsson Maria Eliasson Ulrika Friberg Hanna Granath My Grann Therese Gylling Gunilla Göransson Jenny Henriksson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144162379
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45753-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 160