Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Bilder för barn och bilder av barn

Skickas följande arbetsdag

Antologin Bilder för barn och bilder av barn handlar om barn och bilder, och relationen mellan dem i olika utbildningssammanhang. Författarna ger olika infallsvinklar på hur bilder för barn och av barn kan användas för att utveckla pedagogisk verksamhet. Några av de frågor som boken behandlar är: Hur pratar man om färger och former och estetiska upplevelser? Hur ser barns möten med bildkonst ut? Hur kan bilder utgöra stöd för kommunikation? Hur kan barns teckningar användas i NO-undervisning...

Antologin Bilder för barn och bilder av barn handlar om barn och bilder, och relationen mellan dem i olika utbildningssammanhang. Författarna ger olika infallsvinklar på hur bilder för barn och av barn kan användas för att utveckla pedagogisk verksamhet. Några av de frågor som boken behandlar är: Hur pratar man om färger och former och estetiska upplevelser? Hur ser barns möten med bildkonst ut? Hur kan bilder utgöra stöd för kommunikation? Hur kan barns teckningar användas i NO-undervisning? Syftet med boken är att skapa förståelse för och ge insyn i vilka bilder som produceras för barn, hur bilder och konst används i utbildningskontexter samt hur barn själva producerar visuella uttryck. Boken bygger på olika datamaterial och utgår från såväl ett barnperspektiv som barns perspektiv. Bilder för barn och bilder av barn vänder sig till lärarstuderande, studenter som läser kurser i bild och bilddidaktik, verksamma lärare och forskare med intresse för bilder.

Introduktion – bilder för barn och bilder av barn 9

Författarpresentationer 17

I Bilder för barn

    1   Från illustrerad barnbok till påkostad utställningskatalog? 23

Bilders, materials och färgskalors betydelse för tolkning och genrebestämning

Maria Sundkvist

Materialitet samt förmåga att kunna göra rimliga tolkningar 24

Barn och vuxna tolkar bilder ibarnbokssammanhang på olika sätt 25

Bild och text i olika barnboksgenrer 27

Färg, material och sammanhang 29

Färgskalornas betydelse 29

Materialitet, storlek, tyngd och sammanhang 30

Bilderna 32

Vad gestaltar bilderna? 33

Slutord 35

Referenser 36

   2   Elsa Beskows färgpalett 37

Exemplet Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin

Maria Simonsson

Introduktion 37

Bokbilder för barn 39

Beskows bilder fascinerar 40

Elsa Beskows färgpalett 41

Färglära 41

Tanternas färger 43

Omslagsbildens harmoni och symmetri 45

Avslutande reflektioner 47

Referenser 49

   3   Barns möte med konst 51

Marie Bendroth Karlsson

Inledning 51

Konstpedagogik i korta drag – skolan och konsten 51

Lärares två uppdrag: det demokratiska och det pedagogiska 54

Slutligen 65

Referenser 65

   4   Bilder i förskolans undervisningspraktiker 67

Cecilia Lindström & Maria Simonsson

Introduktion 67

Bilderboksbilder 68

Forskning om bilderböcker i den svenska förskolan 69

Förskolan som arena för bildanvändande 70

Exempel på bildpraktiker i förskolan 71

Förskolan Trollet 71

Att arbeta med bildsamtal 73

Avdelningen Stortrollet 76

Slutord 80

Referenser 81

   5   Bilden som kommunikativt stöd och mänsklig rättighet 83

Gunilla Thunberg, Britt Claesson & Ebba Almsenius

Kevin 4 år 83

Loki 14 år 84

Alleah 9 år 85

Bilder som stöd – för vem? 86

Kommunikativ och språklig funktionsnedsättning 87

Hur används bilder i kommunikation och hur sker inlärningen? 88

Bilder som en del av AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation 89

Alternativ och Kompletterande Kommunikation –en mänsklig rättighet! 90

Bilder som en del av Universell Design för Lärande (UDL) 92

Bilder inom ramen för individuellt utformade insatser 92

Bildstöd i förskolan – Kevin 4 år 94

Lek 95

Bildstöd i grundskolan – Loki 14 år 97

Strukturstöd 97

Språkstöd 98

Bildstöd i grundsärskolan – Alleah 9 år 99

När en bild blir en hel fras 100

Sammanfattning 102

Referenser 102

   6   ”Kan vi inte få göra sånt här varje dag?”  105

Bilderböcker och barns teckningar iteknikundervisningen

Cecilia Axell

Inledning 105

Barnlitteratur och bilderböcker 106

Berättandets betydelse för lärandet 108

Barnlitteratur och teknik 109

Ett teknikprojekt med utgångspunkt i berättelsen Rävjakten 114

Slutsatser 124

Referenser 125

II Bilder av barn

    7   Att rita något fint 129

Medier, kön och barns estetik

Eva Änggård

Dialoger mellan bilder 129

Dialoger med populärkultur 131

Könade bilder 133

Att göra något fint – barns estetik 136

Barns och vuxnas estetik krockar 140

Diskussion 141

Referenser 142

   8   Lärande inom naturvetenskap med utgångspunkt i barns teckningar 145

Johanna Andersson

Barns teckningar som redskap för lärande inom naturvetenskap 145

Att fånga barns föreställningar – exemplet människokroppen 147

Kontextens betydelse och rittekniska lösningar 151

Barns teckningar som utgångspunkt för NO-undervisning och forskning 153

Avslutande reflektion 154

Referenser 157

   9   Att möjliggöra barns perspektiv med hjälp av bildskapande aktiviteter 159

Gunnar Jonsson & Åsa Rönnqvist

Bildens och bildskapandets betydelse i projekten 160

Bildskapande på förskolan Barncompaniet 162

Seriepapper 162

Kan ni rita på ett seriepapper det ni har upptäckt? 164

Tillsammanspapper 165

Att arbeta lager på lager 168

Barnen lär sig både innehåll och form 171

Barns bilder som utgångspunkt i det demokratiska arbetet 172

Referenser 174

 10   Sociala markörer i barns bilder 177

Sven B. Andersson

Bakgrund 177

Budskap i barns bilder 178

Bildskapandets kontext i Namibia och i Sverige 179

Efter självständigheten – skolreform och ny lärarutbildning 180

Elevers beskrivningar av sina klassrumsmiljöer 180

Teoretiska utgångspunkter för analys av sociala markörer i barns bilder 182

Sociala markörer i barns bilder och berättelser om klassrumsklimat 184

Negativa klassrumsklimat 184

Positiva klassrumsklimat 187

Bildteknisk problemlösning 188

Uppföljning av barnens bilder med intervjuer 191

Diskussion 193

Sociala markörer i bilder av klassrumsklimat 193

Jämförelser mellan elevernas bilder och lärarnas intentioner 193

Elevers skapande i begränsade bildmiljöer 194

Uppföljning av denna studie i svenska klassrum 195

Referenser 195

Register 197

Information

Redaktörer:
Maria Simonsson Johanna Andersson
Kapitelförfattare:
Gunilla Thunberg Ebba Almsenius Sven Andersson Cecilia Axell Marie Bendroth Karlsson Britt Claesson Gunnar Jonsson Cecilia Lindström Åsa Rönnqvist Maria Sundkvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154435
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44600-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
199

Författare

Gunilla Thunberg

Gunilla Thunberg, docent, universitetssjukhusöverlogoped, adjungerad universitetslektor, Institutionen for neurovetenskap och fysiologi, enheten fö...

Maria Simonsson

Maria Simonsson är biträdande professor i förskolans didaktik, fil.mag. i kommunikation och verksam som forskare och lärarutbildare vid Linköpings ...

Johanna Andersson

Johanna Andersson är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och verksam i forskningsmiljön Teknikens och Naturvetenskapernas Didaktik (TekNaD) vid L...

Ebba Almsenius

Ebba Almsenius arbetar som skollogoped i Härryda kommun och har i uppdrag att utveckla skolornas verksamheter för att främja tillgängligheten för e...

Sven Andersson

Sven B. Andersson är fil.dr vid tema Barn och professor emeritus i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings uni...

Cecilia Axell

Cecilia Axell arbetar som universitetslektor och forskare vid Linköpings universitet. Cecilia har en bakgrund som grundskollärare och montessori­lä...

Marie Bendroth Karlsson

Marie Bendroth Karlsson är förskollärare, konstvetare och fil.dr i tema Barn (Child Studies) och disputerade med en avhandling om bildverksamhet fö...

Britt Claesson

Britt Claesson är AKK-pedagog på Dart kommunikationscenter vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och specialiserad på alternativ och kompletterande...

Gunnar Jonsson

Gunnar Jonsson är biträdande professor (docent) i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och verksam på institutionen för Hälsa, Lärande och Tekn...

Cecilia Lindström

Cecilia Lindström är förskollärare och forskarstuderande i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes studie ingår i forsknings­projekte...

Åsa Rönnqvist

Åsa Rönnqvist är biträdande rektor vid förskolan Barncompaniet i Boden. Hon har en bakgrund som förskollärare och har också gått Reggio Emilia Inst...

Maria Sundkvist

Maria Sundkvists forskning rör barndomens och utbildningssystemens historia. I boken De vanartade barnen visar hon bland annat klass-, köns- och in...

Eva Änggård

Eva Änggård är docent i Barn- och ungdomsvetenskap och har tidigare varit verksam vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms u...

 ;