Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Bilder för barn och bilder av barn
Introduktion – bilder för barn och bilder av barn 9
Författarpresentationer 17
I Bilder för barn
1 Från illustrerad barnbok till påkostad utställningskatalog? 23
Bilders, materials och färgskalors betydelse för tolkning och genrebestämning
Maria Sundkvist
Materialitet samt förmåga att kunna göra rimliga tolkningar 24
Barn och vuxna tolkar bilder i barnbokssammanhang på olika sätt 25
Bild och text i olika barnboksgenrer 27
Färg, material och sammanhang 29
Färgskalornas betydelse 29
Materialitet, storlek, tyngd och sammanhang 30
Bilderna 32
Vad gestaltar bilderna? 33
Slutord 35
Referenser 36
2 Elsa Beskows färgpalett 37
Exemplet Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin
Maria Simonsson
Introduktion 37
Bokbilder för barn 39
Beskows bilder fascinerar 40
Elsa Beskows färgpalett 41
Färglära 41
Tanternas färger 43
Omslagsbildens harmoni och symmetri 45
Avslutande reflektioner 47
Referenser 49
3 Barns möte med konst 51
Marie Bendroth Karlsson
Inledning 51
Konstpedagogik i korta drag – skolan och konsten 51
Lärares två uppdrag: det demokratiska och det pedagogiska 54
Slutligen 65
Referenser 65
4 Bilder i förskolans undervisningspraktiker 67
Cecilia Lindström & Maria Simonsson
Introduktion 67
Bilderboksbilder 68
Forskning om bilderböcker i den svenska förskolan 69
Förskolan som arena för bildanvändande 70
Exempel på bildpraktiker i förskolan 71
Förskolan Trollet 71
Att arbeta med bildsamtal 73
Avdelningen Stortrollet 76
Slutord 80
Referenser 81
5 Bilden som kommunikativt stöd och mänsklig rättighet 83
Gunilla Thunberg, Britt Claesson & Ebba Almsenius
Kevin 4 år 83
Loki 14 år 84
Alleah 9 år 85
Bilder som stöd – för vem? 86
Kommunikativ och språklig funktionsnedsättning 87
Hur används bilder i kommunikation och hur sker inlärningen? 88
Bilder som en del av AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation 89
Alternativ och Kompletterande Kommunikation – en mänsklig rättighet! 90
Bilder som en del av Universell Design för Lärande (UDL) 92
Bilder inom ramen för individuellt utformade insatser 92
Bildstöd i förskolan – Kevin 4 år 94
Lek 95
Bildstöd i grundskolan – Loki 14 år 97
Strukturstöd 97
Språkstöd 98
Bildstöd i grundsärskolan – Alleah 9 år 99
När en bild blir en hel fras 100
Sammanfattning 102
Referenser 102
6 ”Kan vi inte få göra sånt här varje dag?” 105
Bilderböcker och barns teckningar i teknikundervisningen
Cecilia Axell
Inledning 105
Barnlitteratur och bilderböcker 106
Berättandets betydelse för lärandet 108
Barnlitteratur och teknik 109
Ett teknikprojekt med utgångspunkt i berättelsen Rävjakten 114
Slutsatser 124
Referenser 125
II Bilder av barn
7 Att rita något fint 129
Medier, kön och barns estetik
Eva Änggård
Dialoger mellan bilder 129
Dialoger med populärkultur 131
Könade bilder 133
Att göra något fint – barns estetik 136
Barns och vuxnas estetik krockar 140
Diskussion 141
Referenser 142
8 Lärande inom naturvetenskap med utgångspunkt i barns teckningar 145
Johanna Andersson
Barns teckningar som redskap för lärande inom naturvetenskap 145
Att fånga barns föreställningar – exemplet människokroppen 147
Kontextens betydelse och rittekniska lösningar 151
Barns teckningar som utgångspunkt för NO-undervisning och forskning 153
Avslutande reflektion 154
Referenser 157
9 Att möjliggöra barns perspektiv med hjälp av bildskapande aktiviteter 159
Gunnar Jonsson & Åsa Rönnqvist
Bildens och bildskapandets betydelse i projekten 160
Bildskapande på förskolan Barncompaniet 162
Seriepapper 162
Kan ni rita på ett seriepapper det ni har upptäckt? 164
Tillsammanspapper 165
Att arbeta lager på lager 168
Barnen lär sig både innehåll och form 171
Barns bilder som utgångspunkt i det demokratiska arbetet 172
Referenser 174
10 Sociala markörer i barns bilder 177
Sven B. Andersson
Bakgrund 177
Budskap i barns bilder 178
Bildskapandets kontext i Namibia och i Sverige 179
Efter självständigheten – skolreform och ny lärarutbildning 180
Elevers beskrivningar av sina klassrumsmiljöer 180
Teoretiska utgångspunkter för analys av sociala markörer i barns bilder 182
Sociala markörer i barns bilder och berättelser om klassrumsklimat 184
Negativa klassrumsklimat 184
Positiva klassrumsklimat 187
Bildteknisk problemlösning 188
Uppföljning av barnens bilder med intervjuer 191
Diskussion 193
Sociala markörer i bilder av klassrumsklimat 193
Jämförelser mellan elevernas bilder och lärarnas intentioner 193
Elevers skapande i begränsade bildmiljöer 194
Uppföljning av denna studie i svenska klassrum 195
Referenser 195
Register 197
Information
- Redaktörer:
- Maria Simonsson Johanna Andersson
- Kapitelförfattare:
- Gunilla Thunberg Ebba Almsenius Sven Andersson Cecilia Axell Marie Bendroth Karlsson Britt Claesson Gunnar Jonsson Cecilia Lindström Åsa Rönnqvist Maria Sundkvist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144154435
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 44600-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 199