Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Bild, konst och medier för yngre barn

- kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Det är en pedagogisk balansakt att ta del av barns perspektiv och i rätt ögonblick utmana dem så att de utifrån egna intressen kan lära sig mer om olika gestaltningsformer och om den visuella kultur de lever i. Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en verbal- och skriftspråklig kompetens. Med denna antologi vill vi erbjuda kulturella redskap och pedagogiska perspektiv för att arbeta med bild och konst i förskolan, men också på fritidshem och i skolans...

Det är en pedagogisk balansakt att ta del av barns perspektiv och i rätt ögonblick utmana dem så att de utifrån egna intressen kan lära sig mer om olika gestaltningsformer och om den visuella kultur de lever i. Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en verbal- och skriftspråklig kompetens. Med denna antologi vill vi erbjuda kulturella redskap och pedagogiska perspektiv för att arbeta med bild och konst i förskolan, men också på fritidshem och i skolans tidiga år. Det pedagogiska arbetet med bild, konst och medier har olika aspekter – sociala, kunskapsmässiga, kommu­nikativa och konstnärliga. Vi menar att samtliga är betydelse­fulla och att det är viktigt att ingen av dessa aspekter hamnar i skuggan. De senare årens fokus på visualitet, visuell kultur, estetiska lärprocesser och lärande om, i, genom och med konst behöver diskuteras ytterligare i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter diskuterar vi hur arbetet med bild i vid mening kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och problematiskt.

      • 5
        Författarpresentation
      • 7
        Förord
        • 8
          Litteratur
      • 9
        Tack
      • 1
        11
        Om barn och bilder – en historisk tillbakablick
        • Marie Bendroth Karlsson
        • 13
          Tidigt 1900-tal och barnkonst
        • 14
          Efterkrigstid och fritt skapande
        • 16
          Barns bilder och stadieteori
        • 17
          Sociokulturella perspektiv på barns bilder och bilden som språk
        • 18
          Bild som del av tematiskt arbete
        • 19
          Seendet och visuell kultur
        • 20
          Litteratur
      • 2
        23
        Barns visuella lärande och grafiska framställning
        • Tarja Karlsson Häikiö
        • 23
          Bild som visuell kultur
        • 28
          Bildspråk och språkbild
        • 35
          Meningsskapande genom estetiska lärprocesser
        • 37
          Bild, fantasi och minne
        • 45
          Litteratur
      • 3
        49
        Konst för och med barn
        • Marie Bendroth Karlsson
        • 50
          Varför ska man visa konst för små barn?
        • 56
          Konsten att mötas – möten med konst
        • 59
          Förskolebarn och konst i Varberg
        • 66
          Avslutande diskussion
        • 67
          Litteratur
      • 4
        69
        Bildsamtal och bildtolkning
        • Tarja Karlsson Häikiö
        • 69
          Bilden som symbolbärare
        • 75
          Att skapa mening – visuella erbjudanden
        • 79
          Bildtolkning och analysverktyg
        • 85
          Äventyret Den farliga resan
        • 91
          Litteratur
      • 5
        95
        Barn och medier
        • Helena Danielsson och Agneta Sommansson
        • 95
          Barnkultur och medier
        • 97
          Medieutveckling
        • 100
          Medier, förskola och skola
        • 103
          Diskursen om barn, lärande och medier
        • 106
          Att förstå vad barn förstår
        • 112
          Barn i sin tid – en summering
        • 114
          Litteratur
      • 6
        119
        Digitalkameran som agent i förskolans verksamhet
        • Lena O Magnusson
        • 119
          Inledning – en visuell värld
        • 121
          Förskolan, dokumentation och barnsyn
        • 123
          Blickposition, makt och åldersordning
        • 125
          Projektets omständigheter och genomförande
        • 128
          Förståelse, tolkning och reflektioner
        • 131
          Med nyfikna blickar på varandra
        • 132
          Litteratur
      • 7
        135
        Mediekunnighet som lek – kameraövningar och filmsamlingar med yngre barn
        • Karolina Westling
        • 135
          Estetik, lek och lärande
        • 137
          Mediekunnighet och analytiskt seende
        • 138
          Barnfilmskolan i Göteborg
        • 140
          Kameraövningar och filmsamlingar
        • 147
          En kommunikationsmodell
        • 149
          Litteratur
      • 8
        151
        Lära barn filma
        • Linda Sternö
        • 151
          Barnfilmskolan
        • 159
          Bildförståelse
        • 161
          Pedagogens förhållningssätt
        • 164
          Tolkningsföreträde
        • 166
          Litteratur

Information

Redaktörer:
Marie Bendroth Karlsson Tarja Karlsson Häikiö
Kapitelförfattare:
Helena Danielsson Lena O Magnusson Agneta Sommansson Linda Sternö Karolina Westling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144089935
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
37377-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
166

Författare

Marie Bendroth Karlsson

Marie Bendroth Karlsson är förskollärare, konstvetare och fil.dr i tema Barn (Child Studies) och disputerade med en avhandling om bildverksamhet fö...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Agneta Sommansson

Agneta Sommansson är aktiv i barnkulturfrågor som utredare och debattör. Hon har mångårig erfarenhet som senior advisor på Sveriges Utbildningsradi...

Linda Sternö

Linda Sternö är lektor i film vid Göteborgs universitet. Hon undervisar på kandidatprogrammet i film och på kurserna i film och foto för kulturskol...

Karolina Westling

Karolina Westling är lektor i filmvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon undervisar om barn och ungdomar på ...

 ;