Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Bild, konst och medier för yngre barn

Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv

Bild, konst och medier för yngre barn

Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans t...

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans tidiga år. Denna andra upplaga uppmärksammar och utforskar barns förändrade användning av och tillgång till olika medier under de senaste tio åren. Också senare års fokus på estetiska lärprocesser, visualitet och visuell kultur diskuteras i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter visar boken hur arbetet med bild, medier, konst och bildanalys kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och generera barnens lust att utveckla sin förmåga till att skapa och förstå bilder av olika slag. Bild, konst och medier för yngre barn vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidiga skolår.

Författarpresentationer 7

Förord 9

Litteratur 11

Tack 13

01 / Om barn och bilder – en historisk tillbakablick 15

Marie Bendroth Karlsson

Tidigt 1900-tal och barnkonst17

Efterkrigstid och fritt skapande18

Barns bilder och stadieteori  20

Sociokulturella perspektiv på barns bilder och bilden som språk 21

Bild som del av tematiskt arbete 22

Seendet och visuell kultur 23

Litteratur 24

02 / Barns visuella lärande och grafiska framställning 27

Tarja Karlsson Häikiö

Bild som visuell kultur 27

Synintryck och barns visuella lärande 32

Bildspråk och språkbild 33

Meningsskapande genom estetiska lärprocesser 41

Bild, fantasi och minne 43

Litteratur 52

03 / Konst för och med barn 55

Marie Bendroth Karlsson

Varför ska man visa konst för små barn?  56

Konsten att mötas – möten med konst 63

Förskolebarn och konst i Varberg 66

Avslutande diskussion 73

Litteratur 74

04 / Bildsamtal och bildtolkning 77

Tarja Karlsson Häikiö

Bilden som symbolbärare 77

Att skapa mening – visuella erbjudanden 83

Bildtolkning och analysverktyg 88

Äventyret ||Den farliga resan|| 94

Bilderboken som inspiration för pedagogiskt arbete i förskolan 101

Litteratur 103

05 / Barn och medier 107

Helena Danielsson & Agneta Sommansson

Barnkultur och medier 107

Medieutveckling 110

Diskursen om barn, lärande och medier 115

Att förstå vad barn förstår 121

Barn i sin tid – en summering 131

Litteratur 132

06 / Med kameran som agent i förskolans verksamhet 137

Lena O Magnusson

Inledning – en visuell värld 137

Förskolan, dokumentation och barnsyn 139

Blickposition, makt och åldersordning 142

Projektets omständigheter och genomförande 143

Förståelse, tolkning och reflektioner 146

Med nyfikna blickar på varandra 150

Litteratur 151

07 / Kameralekar och filmsamlingar med yngre barn 153

Karolina Westling

Estetik, lek och lärande 153

Mediekunnighet och analytiskt seende 155

Barnfilmskolan  158

Kameraövningar och filmsamlingar 160

En kommunikationsmodell 169

Litteratur 170

08 / Barn ”bildar” med kameran 173

Linda Sternö

Kamerans ABC 173

Bildförståelse 183

Pedagogens förhållningssätt 186

Tolkningsföreträde 189

Litteratur 191

Information

Redaktörer:
Marie Bendroth Karlsson Tarja Karlsson Häikiö
Kapitelförfattare:
Helena Danielsson Lena O Magnusson Agneta Sommansson Linda Sternö Karolina Westling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190808
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37377-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
192

Författare

Marie Bendroth Karlsson

Marie Bendroth Karlsson är förskollärare, konstvetare och fil.dr i tema Barn (Child Studies) och disputerade med en avhandling om bildverksamhet fö...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Agneta Sommansson

Agneta Sommansson är aktiv i barnkulturfrågor som utredare och debattör. Hon har mångårig erfarenhet som senior advisor på Sveriges Utbildningsradi...

Linda Sternö

Linda Sternö är lektor i film vid Göteborgs universitet. Hon undervisar på kandidatprogrammet i film och på kurserna i film och foto för kulturskol...

Karolina Westling

Karolina Westling är lektor i filmvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon undervisar om barn och ungdomar på ...

 ;

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans t...

Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en muntlig och skriftspråklig kompetens. Barns bildvärldar varierar vad det gäller tillgång till material, medier, bilderböcker och konsthallsbesök. Här har pedagogisk verksamhet en viktig roll att spela när det gäller likvärdigheten i barns utbildning. I den här boken erbjuds kulturella redskap och pedagogiska pers­pektiv för att kunna arbeta med bild, konst och medier i förskolan, på fritidshem och i skolans tidiga år. Denna andra upplaga uppmärksammar och utforskar barns förändrade användning av och tillgång till olika medier under de senaste tio åren. Också senare års fokus på estetiska lärprocesser, visualitet och visuell kultur diskuteras i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter visar boken hur arbetet med bild, medier, konst och bildanalys kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och generera barnens lust att utveckla sin förmåga till att skapa och förstå bilder av olika slag. Bild, konst och medier för yngre barn vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidiga skolår.

Författarpresentationer 7

Förord 9

Litteratur 11

Tack 13

01 / Om barn och bilder – en historisk tillbakablick 15

Marie Bendroth Karlsson

Tidigt 1900-tal och barnkonst17

Efterkrigstid och fritt skapande18

Barns bilder och stadieteori  20

Sociokulturella perspektiv på barns bilder och bilden som språk 21

Bild som del av tematiskt arbete 22

Seendet och visuell kultur 23

Litteratur 24

02 / Barns visuella lärande och grafiska framställning 27

Tarja Karlsson Häikiö

Bild som visuell kultur 27

Synintryck och barns visuella lärande 32

Bildspråk och språkbild 33

Meningsskapande genom estetiska lärprocesser 41

Bild, fantasi och minne 43

Litteratur 52

03 / Konst för och med barn 55

Marie Bendroth Karlsson

Varför ska man visa konst för små barn?  56

Konsten att mötas – möten med konst 63

Förskolebarn och konst i Varberg 66

Avslutande diskussion 73

Litteratur 74

04 / Bildsamtal och bildtolkning 77

Tarja Karlsson Häikiö

Bilden som symbolbärare 77

Att skapa mening – visuella erbjudanden 83

Bildtolkning och analysverktyg 88

Äventyret ||Den farliga resan|| 94

Bilderboken som inspiration för pedagogiskt arbete i förskolan 101

Litteratur 103

05 / Barn och medier 107

Helena Danielsson & Agneta Sommansson

Barnkultur och medier 107

Medieutveckling 110

Diskursen om barn, lärande och medier 115

Att förstå vad barn förstår 121

Barn i sin tid – en summering 131

Litteratur 132

06 / Med kameran som agent i förskolans verksamhet 137

Lena O Magnusson

Inledning – en visuell värld 137

Förskolan, dokumentation och barnsyn 139

Blickposition, makt och åldersordning 142

Projektets omständigheter och genomförande 143

Förståelse, tolkning och reflektioner 146

Med nyfikna blickar på varandra 150

Litteratur 151

07 / Kameralekar och filmsamlingar med yngre barn 153

Karolina Westling

Estetik, lek och lärande 153

Mediekunnighet och analytiskt seende 155

Barnfilmskolan  158

Kameraövningar och filmsamlingar 160

En kommunikationsmodell 169

Litteratur 170

08 / Barn ”bildar” med kameran 173

Linda Sternö

Kamerans ABC 173

Bildförståelse 183

Pedagogens förhållningssätt 186

Tolkningsföreträde 189

Litteratur 191

Information

Redaktörer:
Marie Bendroth Karlsson Tarja Karlsson Häikiö
Kapitelförfattare:
Helena Danielsson Lena O Magnusson Agneta Sommansson Linda Sternö Karolina Westling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198231
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37377-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Marie Bendroth Karlsson

Marie Bendroth Karlsson är förskollärare, konstvetare och fil.dr i tema Barn (Child Studies) och disputerade med en avhandling om bildverksamhet fö...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Lena O Magnusson

Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik och didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon disputerade 2017 vid Göteborgs universitet med avhandlingen Treå...

Agneta Sommansson

Agneta Sommansson är aktiv i barnkulturfrågor som utredare och debattör. Hon har mångårig erfarenhet som senior advisor på Sveriges Utbildningsradi...

Linda Sternö

Linda Sternö är lektor i film vid Göteborgs universitet. Hon undervisar på kandidatprogrammet i film och på kurserna i film och foto för kulturskol...

Karolina Westling

Karolina Westling är lektor i filmvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon undervisar om barn och ungdomar på ...

 ;