Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kommande

7 vägar till drama

Grundbok i dramapedagogik för lärare i förskola och skola

7 vägar till drama

Grundbok i dramapedagogik för lärare i förskola och skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Barn har en naturlig förmåga att engagera sig i dramatiska lekar och spontant delta i scener i den fiktiva värld som de skapar. Det är en viktig utgångspunkt för dramapedagogiken, tillsammans med kunskap om teaterns uttrycksformer. I den här boken visar författarna hur drama kan användas på olika nivåer och i olika sammanhang. Praktik och teori kombineras så att läsaren får konkreta redskap och idéer som kan användas i drama­arbete med barn. Den här nya, reviderade upplagan har upp­daterats ...

Barn har en naturlig förmåga att engagera sig i dramatiska lekar och spontant delta i scener i den fiktiva värld som de skapar. Det är en viktig utgångspunkt för dramapedagogiken, tillsammans med kunskap om teaterns uttrycksformer. I den här boken visar författarna hur drama kan användas på olika nivåer och i olika sammanhang. Praktik och teori kombineras så att läsaren får konkreta redskap och idéer som kan användas i drama­arbete med barn. Den här nya, reviderade upplagan har upp­daterats med nytt material och innehåller en mängd nya praktiska exempel, som gör läsaren bättre rustad att själv arbeta med drama och utveckla upplägg som fungerar för olika åldersgrupper. 7 vägar till drama vänder sig till blivande förskollärare, grundskolelärare och andra som intresserar sig för ämnet.

Förord till fjärde norska upplagan 7

Inledning 9

Om kapitlen 9

Att arbeta med kapitlen 11

Styrdokumenten 12

Ämnets status i högre utbildning 13

1 Drama – ett estetiskt ämne 15

Begreppet drama15

Ämnets rötter 16

Om teaterns formregister 20

Strömningar inom dramapedagogiken 26

Om exemplen 29

Uppgifter 30

I – En liten scen 32

II – Klick-klack, plask-plask, hysch-hysch 33

III – Cykelmannen 35

2 Lek och drama 39

Några lekteorier 40

Dramatisk lek 43

Förhållandet mellan lek och drama 48

När leken kommer farande 53

Om exemplen 55

Uppgifter 56

IV – Först rummet – sedan leken 57

V – Den flygande mattan 57

VI – Utelek 59

VII – Kungens nycklar 60

VIII – Snödrottningen 65

3 Dramaarbetets byggstenar 69

Dramaförlopp – en samlande form 69

Metoder, tekniker och konventioner 71

Lärare-i-roll – en utmaning för ledaren 83

Sagor – en källa till dramatik 93

Om exemplen 95

Uppgifter 96

IX – Snövit 97

X – Snäll 99

XI – Till Nangijala 105

XII – Brunos upptäcktsfärd 109

XIII – Jörgen + Anne är sant 113

XIV – Anne Franks dagbok 118

4 Barnteater  125

Några barnteatertraditioner 126

Barnteater i Skandinavien 134

Långsamdrama – inspirerat av Edward Bonds tänkande 139

Interaktiv scenkonst för små barn – praxis och nyare forskning 144

När vuxna spelar för barn 145

Diskussion efter en barnteaterföreställning  146

Om exemplen 147

Uppgifter 148

XV – En udda figur 148

XVI – En stol, en telefon, ett papper 151

XVII– Att utveckla ett TIU-program – en devisingprocess 153

5 Estetisk didaktik och drama 155

Vad är estetisk didaktik? 155

Estetisk didaktik i förskola och klassrum 161

Att utveckla egna dramaförlopp 163

Om exemplen 165

Uppgifter 166

XVIII – 7 spår i konsten 167

XIX – TOXY AB 185

6 Drama och progression 197

Om utveckling av dramatiska uttrycksformer i barndomen 198

Att studera dramatisk lek med teaterglasögonen på 202

Progression i olika metoder 205

Ett gemensamt förlopp för hela förskolan 210

Utmaningar för ledaren 212

Om exemplen 213

Uppgifter 213

XX – Den lilla harpalten som försvann 213

XXI – Den magiska penseln 216

XXII – Resväskan 226

XXIII – DICE-ligan 231

7 Drama och bedömning 239

Vad är syftet med bedömningen? 239

Hur går bedömningen till? 240

Hur fungerar formell bedömning? 241

Några verktyg 242

Det sista exemplet 244

Uppgifter 248

XXIV – De gröna barnen 248

Efterord 261

Tingens betydelse 261

Dramapedagogen är ständigt på jakt efter något261

På barnets premisser 262

Till sist 262

Litteraturförteckning 263

Exemplen 273

Person- och sakregister 279

Låt fantasin flöda och föreställningen börja

Nu kommer nya upplagan av boken 7 vägar till drama. Läs intervjun med författarna Kari och Katrine Heggstad.

 

 

Läs intervjun

Information

Författare:
Kari Mjaaland Heggstad Katrine Heggstad
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185408
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37697-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
282

Författare

Kari Mjaaland Heggstad

Kari Mjaaland Heggstad är förstaamanuens vid högskolan i Bergen. Hon har dessutom medverkat som författare i antologier samt publicerat ett antal f...

Katrine Heggstad

Katrine Heggstad är högskolelektor i dramapedagogik och tillämpad teater vid Høgskulen på Vestlandet, i Bergen, Norge. Centrala områden är internat...

 ;

Barn har en naturlig förmåga att engagera sig i dramatiska lekar och spontant delta i scener i den fiktiva värld som de skapar. Det är en viktig utgångspunkt för dramapedagogiken, tillsammans med kunskap om teaterns uttrycksformer. I den här boken visar författarna hur drama kan användas på olika nivåer och i olika sammanhang. Praktik och teori kombineras så att läsaren får konkreta redskap och idéer som kan användas i drama­arbete med barn. Den här nya, reviderade upplagan har upp­daterats ...

Barn har en naturlig förmåga att engagera sig i dramatiska lekar och spontant delta i scener i den fiktiva värld som de skapar. Det är en viktig utgångspunkt för dramapedagogiken, tillsammans med kunskap om teaterns uttrycksformer. I den här boken visar författarna hur drama kan användas på olika nivåer och i olika sammanhang. Praktik och teori kombineras så att läsaren får konkreta redskap och idéer som kan användas i drama­arbete med barn. Den här nya, reviderade upplagan har upp­daterats med nytt material och innehåller en mängd nya praktiska exempel, som gör läsaren bättre rustad att själv arbeta med drama och utveckla upplägg som fungerar för olika åldersgrupper. 7 vägar till drama vänder sig till blivande förskollärare, grundskolelärare och andra som intresserar sig för ämnet.

Förord till fjärde norska upplagan 7

Inledning 9

Om kapitlen 9

Att arbeta med kapitlen 11

Styrdokumenten 12

Ämnets status i högre utbildning 13

1 Drama – ett estetiskt ämne 15

Begreppet drama15

Ämnets rötter 16

Om teaterns formregister 20

Strömningar inom dramapedagogiken 26

Om exemplen 29

Uppgifter 30

I – En liten scen 32

II – Klick-klack, plask-plask, hysch-hysch 33

III – Cykelmannen 35

2 Lek och drama 39

Några lekteorier 40

Dramatisk lek 43

Förhållandet mellan lek och drama 48

När leken kommer farande 53

Om exemplen 55

Uppgifter 56

IV – Först rummet – sedan leken 57

V – Den flygande mattan 57

VI – Utelek 59

VII – Kungens nycklar 60

VIII – Snödrottningen 65

3 Dramaarbetets byggstenar 69

Dramaförlopp – en samlande form 69

Metoder, tekniker och konventioner 71

Lärare-i-roll – en utmaning för ledaren 83

Sagor – en källa till dramatik 93

Om exemplen 95

Uppgifter 96

IX – Snövit 97

X – Snäll 99

XI – Till Nangijala 105

XII – Brunos upptäcktsfärd 109

XIII – Jörgen + Anne är sant 113

XIV – Anne Franks dagbok 118

4 Barnteater  125

Några barnteatertraditioner 126

Barnteater i Skandinavien 134

Långsamdrama – inspirerat av Edward Bonds tänkande 139

Interaktiv scenkonst för små barn – praxis och nyare forskning 144

När vuxna spelar för barn 145

Diskussion efter en barnteaterföreställning  146

Om exemplen 147

Uppgifter 148

XV – En udda figur 148

XVI – En stol, en telefon, ett papper 151

XVII– Att utveckla ett TIU-program – en devisingprocess 153

5 Estetisk didaktik och drama 155

Vad är estetisk didaktik? 155

Estetisk didaktik i förskola och klassrum 161

Att utveckla egna dramaförlopp 163

Om exemplen 165

Uppgifter 166

XVIII – 7 spår i konsten 167

XIX – TOXY AB 185

6 Drama och progression 197

Om utveckling av dramatiska uttrycksformer i barndomen 198

Att studera dramatisk lek med teaterglasögonen på 202

Progression i olika metoder 205

Ett gemensamt förlopp för hela förskolan 210

Utmaningar för ledaren 212

Om exemplen 213

Uppgifter 213

XX – Den lilla harpalten som försvann 213

XXI – Den magiska penseln 216

XXII – Resväskan 226

XXIII – DICE-ligan 231

7 Drama och bedömning 239

Vad är syftet med bedömningen? 239

Hur går bedömningen till? 240

Hur fungerar formell bedömning? 241

Några verktyg 242

Det sista exemplet 244

Uppgifter 248

XXIV – De gröna barnen 248

Efterord 261

Tingens betydelse 261

Dramapedagogen är ständigt på jakt efter något261

På barnets premisser 262

Till sist 262

Litteraturförteckning 263

Exemplen 273

Person- och sakregister 279

Låt fantasin flöda och föreställningen börja

Nu kommer nya upplagan av boken 7 vägar till drama. Läs intervjun med författarna Kari och Katrine Heggstad.

 

 

Läs intervjun

Information

Författare:
Kari Mjaaland Heggstad Katrine Heggstad
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144200378
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
37697-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Kari Mjaaland Heggstad

Kari Mjaaland Heggstad är förstaamanuens vid högskolan i Bergen. Hon har dessutom medverkat som författare i antologier samt publicerat ett antal f...

Katrine Heggstad

Katrine Heggstad är högskolelektor i dramapedagogik och tillämpad teater vid Høgskulen på Vestlandet, i Bergen, Norge. Centrala områden är internat...

 ;