Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap

Skickas följande arbetsdag

Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder - denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text- och ...

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder - denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text- och medieanalyser (kvantitativ innehållsanalys, automatiserade analysmetoder, kritisk diskursanalys, multimodal analys, samt retorisk analys). Denna fjärde omarbetade upplaga innehåller ett nytt kapitel. Övriga kapitel har skrivits om med hänsyn till aktuell forskning och metodutveckling. Samtliga författare är experter med omfattande erfarenheter av de metoder som presenteras. Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap ger en stabil grund och värdefulla verktyg för såväl studenter på grund- och masternivå som doktorander och forskare.

Författarpresentation 9

Förord 11

1. Inledning 13

Mats Ekström & Bengt Johansson

Giltighet och tillförlitlighet 15

Kan tolkningar vara vetenskapliga? 16

Generaliserbarhet 18

Idéer och data 21

Analys 23

Forskningsetik 25

Bokens disposition 26

Referenser 27

Del I Studier i naturliga situationer

2. Etnografiska observationer 31

Mats Ekström, Amanda Ramsälv & Oscar Westlund

Etnografi 34

Observationer i olika miljöer: tillträde och anonymitet 36

Slutord 50

Förslag till vidare läsning 55

Referenser 56

3. Digital etnografi  59

Jakob Svensson

En överblick över metodens framväxt 61

Likheter och skillnader mellan analog och digital etnografi  63

Att fundera över i digital etnografi  66

Etiska aspekter av etnografi online 70

Digital etnografi, steg för steg 73

Slutord 79

Förslag till vidare läsning 79

Referenser 79

4. Samtalsanalys 83

Mats Ekström

Vad utmärker ett samtal? 84

Metodologiska principer 87

Analytiska begrepp 90

Analysen illustrerad av konkreta exempel  93

Tillvägagångssätt 100

Slutord 105

Förslag till vidare läsning 107

Referenser 107

Del II Intervju- och enkätstudier

5. Den kvalitativa forskningsintervjun 113

Stina Bengtsson & Mats Ekström

Typer av kvalitativa intervjuer 113

Den kvalitativa intervjun som idé och form 115

Intervjustudiens faser 118

Att ställa frågor 127

Transkribering av inspelat material 134

Att analysera intervjuer 136

Slutord 140

Förslag till vidare läsning 141

Referenser 141

6. Surveyundersökningar och experiment 145

Bengt Johansson, Michael Karlsson & Sebastian Lundmark

Generalisering med kvantitativa data 146

Vem ska man fråga? 147

Är urvalet representativt? 150

Experimentell design 156

Hur ska man fråga? 161

Hur analysera? 171

Slutord 183

Förslag till vidare läsning 184

Referenser 184

Del III Att analysera texter

7. Kvantitativ innehållsanalys 189

Michael Karlsson & Bengt Johansson

Tre sorters kvantitativ innehållsanalys 192

Kvantitativ innehållsanalys förklarad genom exempel 193

Vidareutveckling och utmaningar 210

Slutord 211

Förslag till vidare läsning 213

Referenser 213

8. Automatiserade analysmetoder 215

Mathilda Åkerlund

Centrala principer 217

Konkret illustration av analysmetoderna 225

Slutord 236

Vidare läsning 238

Referenslista 239

9. Kritisk diskursanalys 243

Peter Berglez

Teoretiska utgångspunkter 246

Att göra en kritisk diskursanalys  252

Slutord 270

Förslag till vidare läsning 271

Referenser 271

10. Multimodal analys av audiovisuell kommunikation 275

Göran Eriksson & Lame M. Kenalemang

Den multimodala modellens bakgrund 276

Utgångspunkter och viktiga begrepp 278

Analytiska verktyg 282

Audiovisuell analys med MCDA  287

Slutord  298

Förslag till vidare läsning 299

Referenser 300

11. Retorisk analys 303

Orla Vigsø

Bakgrund 303

Den retoriska situationen 305

Genre och retorisk funktion 307

Appellformer 309

Argumentation 311

Argumentation i flera led 317

Presuppositioner och doxa 322

Argumentation och topos324

Struktur och funktioner 325

Retorik och semiotik för multimodala texter 326

Analysexempel: valaffischer från riksdagsvalet 2022 327

Slutord 333

Förslag till vidare läsning 334

Referenser 334

Person- och sakregister 337

Information

Redaktörer:
Mats Ekström Bengt Johansson
Kapitelförfattare:
Stina Bengtsson Peter Berglez Göran Eriksson Michael Karlsson Lame M. Kenalemang Sebastian Lundmark Amanda Ramsälv Jakob Svensson Orla Vigsø Oscar Westlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144192260
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
7385-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
340

Författare

Mats Ekström

Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.

Bengt Johansson

Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs univers...

Stina Bengtsson

Stina Bengtsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola.

Peter Berglez

Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS), Örebro...

Göran Eriksson

Göran Eriksson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro univer...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Lame M. Kenalemang

Lame M. Kenalemang är associate professor vid Institute of Language Sciences, Shanghai International Studies University.

Sebastian Lundmark

Sebastian Lundmark är doktor i statsvetenskap vid SOM-institutet, Göteborgs universitet.

Amanda Ramsälv

Amanda Ramsälv är doktorand i journalistik, medier och kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs univer...

Jakob Svensson

Jakob Svensson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för datavetenskap och medieteknik, Malmö universitet. Han intres...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

Oscar Westlund

Oscar Westlund är professor i journalistik vid Institutt for journalistikk och mediefag vid Oslo Metropolitan University. Han är också verksam vid ...

Mathilda Åkerlund

Mathilda Åkerlund är postdoktor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

 ;

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder - denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text- och ...

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder - denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text- och medieanalyser (kvantitativ innehållsanalys, automatiserade analysmetoder, kritisk diskursanalys, multimodal analys, samt retorisk analys). Denna fjärde omarbetade upplaga innehåller ett nytt kapitel. Övriga kapitel har skrivits om med hänsyn till aktuell forskning och metodutveckling. Samtliga författare är experter med omfattande erfarenheter av de metoder som presenteras. Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap ger en stabil grund och värdefulla verktyg för såväl studenter på grund- och masternivå som doktorander och forskare.

Information

Redaktörer:
Mats Ekström Bengt Johansson
Kapitelförfattare:
Stina Bengtsson Peter Berglez Göran Eriksson Michael Karlsson Lame M. Kenalemang Sebastian Lundmark Amanda Ramsälv Jakob Svensson Orla Vigsø Oscar Westlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144200132
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
7385-SB04
Upplaga:
Fjärde

Författare

Mats Ekström

Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.

Bengt Johansson

Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs univers...

Stina Bengtsson

Stina Bengtsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola.

Peter Berglez

Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS), Örebro...

Göran Eriksson

Göran Eriksson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro univer...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Lame M. Kenalemang

Lame M. Kenalemang är associate professor vid Institute of Language Sciences, Shanghai International Studies University.

Sebastian Lundmark

Sebastian Lundmark är doktor i statsvetenskap vid SOM-institutet, Göteborgs universitet.

Amanda Ramsälv

Amanda Ramsälv är doktorand i journalistik, medier och kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs univer...

Jakob Svensson

Jakob Svensson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för datavetenskap och medieteknik, Malmö universitet. Han intres...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

Oscar Westlund

Oscar Westlund är professor i journalistik vid Institutt for journalistikk och mediefag vid Oslo Metropolitan University. Han är också verksam vid ...

Mathilda Åkerlund

Mathilda Åkerlund är postdoktor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

 ;