Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Intervjuer

Greppbar metod
Skickas följande arbetsdag

Med den här boken vill författarna visa på intervjustudiens variationsrikedom. Även om intervju kan ses som en metod så finns det nämligen många olika sätt att genomföra en intervjustudie. Fyra intervjutyper beskrivs: den opartiska, den tolkande, den dialogiska och den kritiska. Intervjuandets hantverk, alltifrån planering till själva intervjusamtalet och skrivandet av en text diskuteras också, och viktiga frågor belyses med olika exempel från samhällsvetenskaplig forskning. Boken fungerar s...

Med den här boken vill författarna visa på intervjustudiens variationsrikedom. Även om intervju kan ses som en metod så finns det nämligen många olika sätt att genomföra en intervjustudie. Fyra intervjutyper beskrivs: den opartiska, den tolkande, den dialogiska och den kritiska. Intervjuandets hantverk, alltifrån planering till själva intervjusamtalet och skrivandet av en text diskuteras också, och viktiga frågor belyses med olika exempel från samhällsvetenskaplig forskning. Boken fungerar som stöd både när du genomför din egen studie och vid återkoppling på andras intervjustudier. Greppbar metod är en serie böcker om olika sätt att bedriva forskning. Från forskningsfråga till slutsats. Skrivna av erfarna forskare. För dig som är nyfiken. På nya tillvägagångssätt och gamla beprövade metoder. På nya insikter om samhället och hur man kan göra det komplexa och oöverskådliga greppbart.

    • Förord
    • Inledning: Varför intervju?
  • Del I Historisk översikt
      • 1
        21
        Intervjumetodens framväxt och spridning
        • 21
          Intervjuns framväxt som vetenskaplig metod
        • 27
          Handböcker om intervjumetodik
  • Del II Arbetsprocessen och hantverkets beståndsdelar
      • 2
        31
        Före
        • 31
          Vem ska jag intervjua
        • 36
          Inför intervjusituationen
        • 47
          Etiska riktlinjer
        • 49
          Redo?
      • 3
        51
        Under
        • 51
          Konsten att vara närvarande
        • 57
          Att intervjua olika personer
        • 60
          Visualiseringstekniker
        • 62
          Intervjuer via telefon och olika digitala tekniker
        • 66
          Dokumentation
        • 69
          Redan slut?
      • 4
        71
        Efter
        • 71
          Att transkribera
        • 74
          Att analysera
        • 79
          Att skriva och skriva om
        • 81
          Att avsluta
      • 5
        83
        En metod – fyra intervjustudietyper
        • 83
          Olika kunskapsanspråk
        • 84
          Den opartiska intervjustudien: att kartlägga och bevisa samband
        • 89
          Den tolkande intervjustudien: att skapa förståelse
        • 93
          Den dialogiska intervjustudien: en samskapande process
        • 97
          Den kritiska intervjustudien: att ta ställning
        • 101
          Sammanfattande reflektion
      • 6
        103
        Att ge och få feedback
        • 103
          Att ge feedback
        • 107
          Att ta emot feedback
  • Del III Intervjustudiens framtid
      • 7
        111
        Aktuella samhällstrender
        • 111
          Samspelet mellan samhälle och metod
        • 112
          Den post-faktiska eran
        • 113
          Den digitala utvecklingen
        • 114
          Utmanande av gränser
        • 116
          Avslutande ord
    • 17
      Referenser
    • 23
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Anette Hallin Jenny Helin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144104560
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
38778-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Anette Hallin

Anette Hallin är professor i företagsekonomi med inriktning mot organisation och ledning vid Mälardalens universitet. Hon har skrivit flera böcker,...

Jenny Helin

Jenny Helin är docent i företagsekonomi och lektor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet Campus Gotland. Jenny forskar om fanta...

 ;