Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lojalitet på riktigt

Skickas följande arbetsdag

Lojalitet på riktigt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

På olika plan i samhället diskuteras lojalitet och man är överens om att lojalitet är viktigt för människor och för olika typer av verksamheter. Men vad är lojalitet? Och hur uppstår lojalitet hos människan? Hur kan verksamheter främja lojalitet? Denna bok reder ut begreppet lojalitet och placerar in det i ett större sammanhang. Boken bidrar till en djupare insikt om vad lojalitet innebär och manar läsaren till att reflektera över begreppet och över vad som egentligen är lojalitetsfrämjande...

På olika plan i samhället diskuteras lojalitet och man är överens om att lojalitet är viktigt för människor och för olika typer av verksamheter. Men vad är lojalitet? Och hur uppstår lojalitet hos människan? Hur kan verksamheter främja lojalitet? Denna bok reder ut begreppet lojalitet och placerar in det i ett större sammanhang. Boken bidrar till en djupare insikt om vad lojalitet innebär och manar läsaren till att reflektera över begreppet och över vad som egentligen är lojalitetsfrämjande. Läsaren får också konkret hjälp att förstå hur lojalitet kan främjas, utvärderas och mätas i den egna verksamheten. ”Under tiden jag läste den här boken gick det fullständigt klart upp för mig vilken okunskap jag haft om lojalitetsbegreppet. Malin och Margareta ger mig alla nycklar till vad lojalitet betyder och hur det fungerar, kort sagt de reder ut begreppen och ger många och handfasta guider till hur verksamheter kan ge förutsättningar för lojalitet.” Arne B. Andersson, e-handels- och logistikexpert, ”Arnepåposten”, tidigare Postnord AB ”Med stort engagemang och en stark vilja att låta läsaren få en djupare förståelse för begreppet lojalitet, har Margareta och Malin skrivit en inspirerande och engagerande bok som alla borde ta sig tid att läsa. Boken låter dig fundera och ifrågasätta samtidigt som den ger dig verktyg för att kunna förstå begreppet lojalitet bättre.” Joachim Frykberg, vd Jula Holding AB och Jula AB

Om författarna 7

 

01 Utgångspunkter för lojalitet – hos människan och i samhället 9

Kunder och verksamheter 12

Utgångspunkter i en modern förståelse av lojalitet 12

Mänskligt beteende som lägger grunden till lojalitet  17

 

02 Lojalitetsbegreppet 33

Definitionen av lojalitet 35

Olika typer av lojalitet 37

Lojalitet i folkmun 44

Den nya definitionen av lojalitet 47

 

03 Lojalitetens fasetter 51

Grader av lojalitet  54

Graden av lojalitet – kombination av dimensioner och personlighet 64

Den mest stabila lojaliteten 65

Hur graderingen av lojalitet hänger ihop med vår lojalitetsdefinition 66

Vad som verkar vara lojalitet men inte är det  67

Lojalitet – mot vem eller vad? 73

Konsekvens av att tydliggöra olika typer av lojalitet 76

 

04 Lojalitetssymbiosen – hur samspelet formas mellan verksamheter och människor 79

Det lojalitetspåverkande hjulet som leder till verksamhetens framgång 82

Vem har ansvar för att skapa förutsättningar för lojalitet? 88

Känslor som förutsättning för lojalitet 91

 

05 Att skapa förutsättningar för lojalitet i en verksamhet 101

Påverkansmöjligheter för olika typer av lojalitet 105

Verksamhetens möjligheter att skapa förutsättningar för lojalitet 117

Lojalitet i olika typer av organisationer 125

Lojalitet som ingrediens i målstyrning 134

Realistisk syn på möjligheten att skapa förutsättningar för lojalitet 143

 

06 Kunskap om kunden för att utvärdera lojalitet 149

Att undersöka kunden 152

Datas närhet till användaren 158

Metoder för lojalitetsinsikter 164

Datainsamling och integritet 173

 

07 Med lojalitet in i framtiden 177

Att förhålla sig till ett förändrat lojalitetsbegrepp 179

Förväntad lojalitet i framtiden  183

Referenser 191

Register 199

Information

Författare:
Margareta Boström Malin Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144135052
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40570-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Malin Sundström

Malin Sundström är docent på Malmöuniversitet och forskar om marknadsföring, köpbeteende och detaljhandelns utveckling. Hennes specialintresse är e...

 ;

På olika plan i samhället diskuteras lojalitet och man är överens om att lojalitet är viktigt för människor och för olika typer av verksamheter. Men vad är lojalitet? Och hur uppstår lojalitet hos människan? Hur kan verksamheter främja lojalitet? Denna bok reder ut begreppet lojalitet och placerar in det i ett större sammanhang. Boken bidrar till en djupare insikt om vad lojalitet innebär och manar läsaren till att reflektera över begreppet och över vad som egentligen är lojalitetsfrämjande...

På olika plan i samhället diskuteras lojalitet och man är överens om att lojalitet är viktigt för människor och för olika typer av verksamheter. Men vad är lojalitet? Och hur uppstår lojalitet hos människan? Hur kan verksamheter främja lojalitet? Denna bok reder ut begreppet lojalitet och placerar in det i ett större sammanhang. Boken bidrar till en djupare insikt om vad lojalitet innebär och manar läsaren till att reflektera över begreppet och över vad som egentligen är lojalitetsfrämjande. Läsaren får också konkret hjälp att förstå hur lojalitet kan främjas, utvärderas och mätas i den egna verksamheten. ”Under tiden jag läste den här boken gick det fullständigt klart upp för mig vilken okunskap jag haft om lojalitetsbegreppet. Malin och Margareta ger mig alla nycklar till vad lojalitet betyder och hur det fungerar, kort sagt de reder ut begreppen och ger många och handfasta guider till hur verksamheter kan ge förutsättningar för lojalitet.” Arne B. Andersson, e-handels- och logistikexpert, ”Arnepåposten”, tidigare Postnord AB ”Med stort engagemang och en stark vilja att låta läsaren få en djupare förståelse för begreppet lojalitet, har Margareta och Malin skrivit en inspirerande och engagerande bok som alla borde ta sig tid att läsa. Boken låter dig fundera och ifrågasätta samtidigt som den ger dig verktyg för att kunna förstå begreppet lojalitet bättre.” Joachim Frykberg, vd Jula Holding AB och Jula AB

Information

Författare:
Margareta Boström Malin Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164656
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40570-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Malin Sundström

Malin Sundström är docent på Malmöuniversitet och forskar om marknadsföring, köpbeteende och detaljhandelns utveckling. Hennes specialintresse är e...

 ;