Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kalkylering för produkter och investeringar

Skickas följande arbetsdag

Kalkylering för produkter och investeringar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Denna bok ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom kalkylområdet. Centralt i framställningen är förståelse för hur intäkter och kostnader ska sammanställas i skilda typer av beslutssituationer, i syfte att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet. Framställningen börjar med en teoriorienterad bakgrund som utvecklas för praktiska tillämpningar inom produktkalkylering, investeringskalkylering, och prissättning i olika konkurrenssituationer...

Denna bok ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom kalkylområdet. Centralt i framställningen är förståelse för hur intäkter och kostnader ska sammanställas i skilda typer av beslutssituationer, i syfte att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet. Framställningen börjar med en teoriorienterad bakgrund som utvecklas för praktiska tillämpningar inom produktkalkylering, investeringskalkylering, och prissättning i olika konkurrenssituationer, samt relaterar produktkalkylering med internredovisning och budgetering. Det tillverkande företaget är i fokus men de grundläggande delarna av kalkylering beskrivs också på ett sådant sätt att tillämpning är möjlig på tjänsteföretag. Prissättning diskuteras ingående, dels utifrån nationalekonomisk teori, dels utifrån mer praktiknära beskrivningar av olika marknadsförhållanden. Den femte upplagan har, förutom revidering av huvuddelen av kapitel från tidigare upplagor, kompletterats med ett kapitel om budget. Fokus i det nya kapitlet är förhållandet mellan produktkalkyler och budgeten utifrån ett tillämpningsperspektiv. Boken vänder sig i första hand till studerande på kurser i kalkylering vid högskolor och universitet men kan med fördel även användas i företagsintern utbildning. Som komplement till boken finns en övningsbok med samma titel. Dessutom finns ett antal webbföreläsningar och övningar på www.ekonomikurser.se.

Förord 11

Nyheter i femte upplagan 11

 

1 Vad är kalkylering? 13

1.1           Kalkyleringens syfte 13

1.2           Några olika typer av affärsmodeller 16

1.3           Bokens innehåll 20

1.4           Avgränsningar 23

 

2 Grundläggande förutsättningar för kalkyler 25

2.1           Kalkylens roll 26

2.2           Rörliga och fasta kostnader 29

2.3           Illustrativt exempel av kalkylmetoder 34

2.3.1       Bergsbyns självkostnadskalkyl 36

2.3.2       Bergsbyns bidragskalkyl 36

2.4           Kalkyler och ekonomisk bild 37

2.5           Val av kalkylform 43

 

3 Grunder för självkostnaden 47

3.1           Kostnadsfördelningens grund 48

3.1.1       Pålägg 49

3.1.2       Påläggsmetodik 53

3.2           Kostnadsfördelning – överväganden 57

3.2.1       Steg 1: Gruppering av kostnader efter orsak–verkansamband 59

3.2.2       Steg 2: Val av påläggsbas 64

3.2.3       Steg 3: Verksamhet och volym 69

3.2.4       Tänkbara delmoment i en kalkylmodell 72

 

4 Självkostnadskalkylering 73

4.1           Funktionsbaserade produktkalkyler 73

4.1.1       Gruppering av kostnader 74

4.1.2       Val av påläggsbas 75

4.2           Avdelningsbaserade produktkalkyler 80

4.2.1       Gruppering av kostnader 80

4.2.2       Val av påläggsbas 81

4.2.3       Serviceavdelningar 81

4.3           Aktivitetsbaserade produktkalkyler 85

4.3.1       Aktivitetsbaserad kalkylering steg för steg 87

4.3.2       Exempel på aktivitetsbaserad kalkylering 91

4.3.3       Kundlönsamhet 98

4.4           För- och efterkalkyl 99

4.5           Bilaga om funktionsbaserad produktkalkyl för produktslag 102

 

5 Bidragskalkylering 105

5.1           Kontext 105

5.2           Lönsamhetskalkyler vid ledig kapacitet 111

5.3           Lönsamhetskalkyler vid trång sektion 113

5.4           Stegkalkyler 116

5.4.1       Stegkalkyl för produkter 116

5.4.2       Stegkalkyl och företagsenheter 119

5.4.3       Stegkalkyl för produkter 122

 

6 Resultat och verksamhetsvolym 123

6.1           Kostnadsdiagram 124

6.2           Resultatdiagram med intäkter och kostnader 127

6.3           Resultatdiagram med förändrade intäkter och kostnader 131

6.4           Resultatdiagram vid bidragsanalys 133

6.5           Resultatdiagram i företag med flera produkter 142

6.6           Förenklingar i analysen 145

 

7 Modeller för prissättning 147

7.1           Inledning 147

7.2           Priselasticitet 148

7.3           Antaganden om företagets kostnader 151

7.3.1       Realismen i antagandena 155

7.3.2       Kostnadsbegreppet 155

7.4           Antaganden om företagets intäkter 156

7.5           Frikonkurrensmodellen 157

7.5.1       Fri konkurrens – varken konkurrens eller vinst 157

7.5.2       Fri konkurrens – ett idealtillstånd? 159

7.5.3       Stordriftsfördelar och marknadens storlek 160

7.6           Monopol 161

7.6.1       Marknadsdefinitionen 162

7.6.2       Den verkliga marknaden 163

7.6.3       Vart är vi på väg? 165

7.7           Prisledarskap och samordning 166

7.8           Marknadsorienterad prissättning 167

 

8 Prissättning i praktiken 171

8.1           Vad bestämmer priset? 171

8.2           Ägarnas avkastningskrav och räntekostnader 173

8.3           Prissättning med hänsyn till konkurrenter och kunder 175

8.3.1       Konkurrensförhållanden för befintliga produkter 175

8.3.2       Konkurrensförhållanden för nya produkter 178

8.3.3       Utbudsöverskott och efterfrågeöverskott 180

8.4           Prispålägg på inköpspris 180

8.5           Höja eller sänka priset – lönar det sig? 182

8.6           Vilka produkter ska vi satsa på? 184

8.7           Målkostnad 185

8.8           Kostnaderna för prissättning 186

8.9           Prissättning och inflation 186

8.10          Priser och lönsamhet 188

 

9 Bedömningar vid investeringar 193

9.1           Varför en investering? 194

9.1.1       Lönsamhet 195

9.2           Investeringsbedömning 199

9.3           Investeringskalkylering 202

9.3.1       Kalkylens struktur 203

9.3.2       Grundinvestering 206

9.3.3       Inbetalningsöverskott 207

9.3.4       Ekonomisk livslängd 211

9.3.5       Restvärde 212

9.3.6       Kalkylränta 212

 

10 Investeringskalkyler 215

10.1          Betalningar och tidsvärde 216

10.1.1     Om nuvärde och framtida värde 216

10.1.2     Att flytta betalningar 219

10.2          Metoder för investeringskalkylering 224

10.2.1     Nuvärdemetoden 225

10.2.2     Annuitetsmetoden 230

10.2.3     Paybackmetoden 235

10.2.4     Internräntemetoden 238

10.2.5     Tillväxträntemetoden 245

10.2.6     Förhållandet mellan räntesatser i kalkylen 250

10.3          Låneräntor i investeringskalkylen 251

10.3.1     Finansiering med annan räntesats 252

10.4          Rangordning av investeringar 254

10.4.1     Rangordning vid brist på kapital 254

10.4.2     Rangordning vid olika ekonomiska livslängder 256

10.4.3     Rangordningsperspektiv sammanförda 257

10.5          Investeringskalkyler och skatter 258

10.6          Investeringskalkylering med hänsyn till prisförändringar och inflation 259

10.6.1     Real och nominell ränta 259

10.6.2     Inflation och kalkyler 261

10.7          Investeringskalkylering med underlag i resultattermer 264

10.7.1     Varför är resultatmått sämre för utvärdering av projekt? 264

10.7.2     En kompromiss där nuvärdekalkylen uttrycks i intäkts- och kostnadstermer 266

 

11 Produktkalkyler i den interna redovisningen 269

 

DEL I PRODUKTKALKYLER OCH INTERN REDOVISNING 269

11.1          Tillverkning och kostnader 270

11.2          Kostnadsdimensioner 273

11.2.1     Kostnadslag på konton 274

11.2.2     Funktionsindelning på konton 274

11.3          När görs justeringen för lagerändringar? 275

11.4          Redovisning med vilande lagerkonton 276

11.5          Löpande redovisning av produktionen 279

 


DEL II UPPFÖLJNING AV PRODUKTKALKYLER 287

11.6          Pålägg för indirekta kostnader 288

11.6.1     Ett beräkningstekniskt problem 292

11.6.2     Volymmått vid traditionella påläggskalkyler 293

11.6.3     Normalårskalkyler 295

11.7          Direkta kostnader 296

11.7.1     Uppföljning av direkta materialkostnader 297

11.7.2     Kombinationseffekten 298

11.7.3     Uppföljning av direkta lönekostnader 300

11.8          Bilaga om redovisning med koder 300

11.9          Bilaga med översikt över intern redovisning med löpande redovisning av färdigvarulager 303

 

12 Budget 305

12.1          Budgetöversikt 305

12.1.1     Budget och styrning 306

12.1.2     Att ta fram och använda en budget 308

12.2          Budgetexempel 313

12.2.1     Företaget Versuvio 314

12.2.2     Bedömningar och estimat för kommande verksamhetsår 316

12.2.3     Sammanställning av budgeten 324

 

13 Slutord 331

Bilaga: Engelska kalkyltermer 335

Register 339

Information

Författare:
Ulf Olsson Rune Lönnqvist Daniel Brännström
Kapitelförfattare:
Sten Ljunggren Mats Karén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155432
Utgivningsår:
1994
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
4809-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
342

Författare

Ulf Olsson

Ulf E. Olsson är lärare vid Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala Universitet.

Sten Ljunggren

Sten Ljunggren är lärare och forskare i ekonomistyrning vid Uppsala universitet.

Rune Lönnqvist

Rune Lönnqvist har varit verksam som lärare vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Handelshögskolan i Stockholm.

Daniel Brännström

Daniel Brännström är ekonomie doktor och universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet.

Mats Karén

Mats Karén är lärare och forskare i ekonomistyrning vid Uppsala universitet.

 ;

Denna bok ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom kalkylområdet. Centralt i framställningen är förståelse för hur intäkter och kostnader ska sammanställas i skilda typer av beslutssituationer, i syfte att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet. Framställningen börjar med en teoriorienterad bakgrund som utvecklas för praktiska tillämpningar inom produktkalkylering, investeringskalkylering, och prissättning i olika konkurrenssituationer...

Denna bok ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom kalkylområdet. Centralt i framställningen är förståelse för hur intäkter och kostnader ska sammanställas i skilda typer av beslutssituationer, i syfte att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet. Framställningen börjar med en teoriorienterad bakgrund som utvecklas för praktiska tillämpningar inom produktkalkylering, investeringskalkylering, och prissättning i olika konkurrenssituationer, samt relaterar produktkalkylering med internredovisning och budgetering. Det tillverkande företaget är i fokus men de grundläggande delarna av kalkylering beskrivs också på ett sådant sätt att tillämpning är möjlig på tjänsteföretag. Prissättning diskuteras ingående, dels utifrån nationalekonomisk teori, dels utifrån mer praktiknära beskrivningar av olika marknadsförhållanden. Den femte upplagan har, förutom revidering av huvuddelen av kapitel från tidigare upplagor, kompletterats med ett kapitel om budget. Fokus i det nya kapitlet är förhållandet mellan produktkalkyler och budgeten utifrån ett tillämpningsperspektiv. Boken vänder sig i första hand till studerande på kurser i kalkylering vid högskolor och universitet men kan med fördel även användas i företagsintern utbildning. Som komplement till boken finns en övningsbok med samma titel. Dessutom finns ett antal webbföreläsningar och övningar på www.ekonomikurser.se.

Information

Författare:
Ulf Olsson Rune Lönnqvist Daniel Brännström
Kapitelförfattare:
Sten Ljunggren Mats Karén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162683
Utgivningsår:
1994
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
4809-SB05
Upplaga:
Femte

Författare

Ulf Olsson

Ulf E. Olsson är lärare vid Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala Universitet.

Sten Ljunggren

Sten Ljunggren är lärare och forskare i ekonomistyrning vid Uppsala universitet.

Rune Lönnqvist

Rune Lönnqvist har varit verksam som lärare vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Handelshögskolan i Stockholm.

Daniel Brännström

Daniel Brännström är ekonomie doktor och universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet.

Mats Karén

Mats Karén är lärare och forskare i ekonomistyrning vid Uppsala universitet.

 ;