Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Vilse i skolan

Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Skickas följande arbetsdag

Med sin fasta övertygelse om att alla barn uppför sig väl om de kan, ger Ross W. Greene stöd åt lärare som upplever att de inte alltid räcker till för de elever som behöver dem mest. Eleverna själva vill inget hellre än att kunna hantera de sociala, känslomässiga och beteendemässiga krav som ställs på dem i skolan och i livet. Många har dock förlorat hoppet om att någon vuxen någonsin kommer att kunna hjälpa dem. I Vilse i skolan beskriver Ross W. Greene hur man med empati och ett kognitivt, ...

Med sin fasta övertygelse om att alla barn uppför sig väl om de kan, ger Ross W. Greene stöd åt lärare som upplever att de inte alltid räcker till för de elever som behöver dem mest. Eleverna själva vill inget hellre än att kunna hantera de sociala, känslomässiga och beteendemässiga krav som ställs på dem i skolan och i livet. Många har dock förlorat hoppet om att någon vuxen någonsin kommer att kunna hjälpa dem. I Vilse i skolan beskriver Ross W. Greene hur man med empati och ett kognitivt, humanistiskt förhållningssätt kan hjälpa beteendemässigt utmanande barn och ungdomar att hantera sitt beteende. Utifrån bokens fiktiva ramberättelse och många konkreta exempel förklarar Greene hur man kan arbeta med den modell som presenteras i boken: Samarbets­baserade och proaktiva lösningar (CPS). Grundtanken bakom modellen är att beteendemässigt utmanande barn ännu inte utvecklat vissa viktiga tankefärdigheter. Genom att de vuxna i barnets omgivning identifierar och förstår vilka färdigheter som saknas och vilka problem detta leder till, kan de hitta lösningar tillsammans med barnet. Den nya upplagan återspeglar alla revideringar och förbättringar av CPS-modellen som skett sedan år 2009. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen, men också till alla som arbetar i skolans värld. Tredje upplagan

    • 11
      Några ord om den reviderade och uppdaterade upplagan
    • 13
      Förord till den tredje svenska upplagan
    • 17
      Inledning
    • 1
      21
      De hårda törnarnas skola
    • 2
      31
      Barn uppför sig väl om de kan
        • 32
          Outvecklade färdigheter
        • 46
          Olösta problem
        • 47
          Nya linser och nya verktyg
        • 49
          Att använda ALSUP
        • 52
          Ny tajming
        • 54
          Några exempel ur verkligheten
        • 59
          Ologiska konsekvenser
        • 61
          Frågor & svar
        • 65
          Historien fortsätter
    • 3
      75
      Plan A, B och C
        • 76
          Plan A
        • 77
          Plan B
        • 78
          Plan C
        • 79
          Frågor & svar
        • 84
          Historien fortsätter
    • 4
      101
      Nu sätter vi igång
        • 102
          Empati
        • 112
          Definiera problemet från den vuxnas perspektiv
        • 115
          Inbjudan
        • 122
          Frågor & svar
        • 125
          Historien fortsätter
    • 5
      143
      Fallgropar
        • 143
          Det blev Plan A i stället för Plan B
        • 144
          Oengagerad empati
        • 149
          Överhoppade steg
        • 154
          Lösningsduellen
        • 155
          Fel ordningsföljd
        • 155
          Att lita blint på Nödplan B
        • 157
          Frågor & svar
        • 160
          Historien fortsätter
    • 6
      177
      Grädde på moset
        • 181
          Direkt färdighetsträning (med en nypa samarbete
        • 185
          Att lösa problem tillsammans med barn med bristande språkförståelse och kommunikationsförmåga
        • 189
          ”Individualiserad disciplin
        • 190
          Frågor & svar
        • 194
          Historien fortsätter
    • 7
      209
      En för alla, alla för en
        • 222
          Särskilda undervisningsgrupper
        • 223
          Frågor & svar
        • 226
          Historien fortsätter
      • 8
        255
        Den lärande skolan
        • 256
          Ledarskap
        • 257
          Drivkraft till förändring
        • 261
          Strukturer för stöd och varaktig förändring
        • 275
          Historien fortsätter
    • 9
      303
      Det handlar om liv
        • 304
          Historien fortsätter
    • 311
      Bilaga 1 – ALSUP
    • 313
      Bilaga 2 – Problemlösningsplan
    • 315
      Bilaga 3 – Borrningsverktyget
      • 319
        Noter
    • 323
      Refererade böcker och annan rekommenderad läsning
    • 325
      Tack
    • 327
      Om författaren
    • 329
      Register

Information

Författare:
Ross W Greene
Översättare:
Silvia Jönsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109701
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
33871-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
332

Författare

Ross W Greene

Ross W. Greene är upphovsman till den metod som beskrivs i den här boken för att förstå och hjälpa beteendemässigt störande barn – numera kallad Co...

 ;