Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utredning av läs- och skrivsvårigheter

Skickas följande arbetsdag

För att hjälpa ett barn som har svårt att läsa och skriva behöver man ta reda på vad som hindrar framstegen i läsning och skrivning. Många gånger kan en pedagogisk utredning i kombination med en synundersökning ge svaret. I andra fall kan det vara nödvändigt att komplettera med utredning hos logoped, läkare, psykolog och sjukgymnast för att få en helhetsbild av barnets svårigheter och de psykosociala konsekvenserna. Ledande företrädare för olika yrkesområden beskriver i föreliggande bok hur l...

För att hjälpa ett barn som har svårt att läsa och skriva behöver man ta reda på vad som hindrar framstegen i läsning och skrivning. Många gånger kan en pedagogisk utredning i kombination med en synundersökning ge svaret. I andra fall kan det vara nödvändigt att komplettera med utredning hos logoped, läkare, psykolog och sjukgymnast för att få en helhetsbild av barnets svårigheter och de psykosociala konsekvenserna. Ledande företrädare för olika yrkesområden beskriver i föreliggande bok hur läs- och skrivsvårigheter kan utredas.Denna reviderade fjärde upplaga har kompletterats med två nya kapitel. Det ena beskriver hur hörselundersökning kan komplettera en läs- och skrivutredning. Det andra kapitlet behandlar området läs- och skrivsvårigheter med fokus på elever med annat modersmål än svenska.Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare, specialpedagoger, logopeder, läkare, psykologer, sjukgymnaster, ortoptister och andra yrkesgrupper som behöver kunskap om orsaker till och utredning av läs- och skrivsvårigheter.

    • 7
      Förord
    • 1
      15
      Inledning
        • Britta Ericson
    • 2
      23
      Läs- och skrivsvårigheter i ett historiskt perspektiv
        • Britta Ericson
        • 23
          Läskunnighetens utbredning
        • 24
          Läs- och skrivsvårigheters ursprung på 1800-talet
        • 25
          Läsklasser och läskliniker inrättas
        • 29
          Utvecklingen på 1970-talet
        • 30
          Utvecklingen på 1980-talet
        • 31
          Inget ont utan att det för något gott med sig
        • 31
          1990-talet förändringarnas årtionde
        • 33
          Vändpunkten
        • 35
          Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, ordblindhet
        • 37
          Åtgärder
        • 38
          Utredningsgrupper
        • 38
          Ett nytt sekel inleds
        • 51
          Sammanfattning
    • 3
      55
      Vår son har dyslexi
        • Ingemo Bonnier
        • 61
          Med stipendium i bagaget
        • 63
          BA, MA – och doktorand
    • 4
      65
      Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi/specifik lässvårighet
        • Förekomst, orsaker och diagnostik
        • Max Frisk
        • 65
          Vad är dyslexi – en definition
        • 66
          Läs- och skrivsvårigheter av ej dyslektisk karaktär
        • 68
          Hur ofta förekommer dyslexi
        • 69
          Orsaker
        • 77
          Diagnostik
    • 5
      91
      Pedagogisk utredning vid läs- och skrivsvårigheter
        • Margareta Carlström
        • 91
          Bakgrund
        • 95
          Skolans ansvar
        • 96
          Det pedagogiska perspektivet
        • 97
          Utredning
        • 100
          Språklig medvetenhet
        • 103
          Läsförmåga
        • 108
          Skriv- och stavningsförmåga
        • 109
          Kartläggning av språklig medvetenhet
        • 111
          Kartläggning av läsförmågan
        • 114
          Kartläggning av skrivning och stavning
        • 117
          Andra faktorer som påverkar läs- och skrivförmågan
        • 120
          Läs- och skrivtest som används av lärare i samband med utredning av läs- och skrivsvårigheter
        • 120
          Test som används på gruppnivå, screening
        • 122
          Test som används på individnivå
        • 126
          Kartläggning kopplas till åtgärder
        • 127
          Åtgärder
        • 145
          Avslutande kommentar
    • 6
      151
      Psykologisk utredning vid läs- och skrivsvårigheter
        • Christer Jacobson
        • 151
          Inledning
        • 156
          Olika former av test
        • 157
          Psykologiska undersökningsmetoder
        • 174
          Åtgärder
    • 7
      183
      Ögonundersökning vid läs- och skrivsvårigheter
        • Agneta Rydberg
        • 183
          Synutveckling
        • 186
          Syntestning
        • 189
          Refraktionsfel och glasögon
        • 190
          Skelning
        • 200
          Har barn med dyslexi syn- och ögonrörelseproblem
    • 8
      207
      Hörselutredning vid läs- och skrivsvårigheter
        • Stig Arlinger
        • 207
          Introduktion
        • 208
          Ljud
        • 208
          Talsignalens akustiska egenskaper
        • 209
          Hörselsinnets uppbyggnad och funktion
        • 211
          Undersökningsmetoder
        • 215
          Typ av hörselskada
        • 217
          Utredningsgång
        • 218
          Åtgärder
    • 9
      221
      Motorisk bedömning vid läs- och skrivsvårigheter
        • Elisabeth Price
        • 222
          Kunskapsutveckling och tvärvetenskaplig samverkan
        • 223
          Att förstå motorikbegreppet
        • 230
          Från teori till praktik
        • 232
          Skapa förståelse för barnets svårigheter
        • 234
          Undersökning/utredning
        • 241
          Tolkning av test och observationer
        • 241
          Åtgärder
        • 244
          Att förstå barnets förutsättningar
        • 245
          Uppföljning
        • 245
          Ideologisk målsättning
        • 246
          Slutord
    • 10
      253
      Språkutredning vid läs- och skrivsvårigheter
        • Birgitta Johnsen
        • 255
          När görs en utredning av läs- och skrivsvårigheter och hur avgör man om barnet har dyslexi
        • 257
          Utredningens mål
        • 258
          Läsning och skrivning är språkliga aktiviteter
        • 262
          Några enkla beskrivningar av språkanvändning
        • 282
          Utredningens innehåll
        • 282
          I Anamnesupptagning
        • 283
          II Bedömning av allmän språklig förmåga (talat språk
        • 287
          III Läs- och skrivprov
        • 290
          IV Bedömning av auditiv, visuell och sensorimotorisk förmåga
        • 291
          V Lateraliseringstest
        • 293
          VI Bedömning av kognitiv nivå och profil
        • 293
          Resultat av utredningen
        • 295
          Exempel på vanliga frågor i samband med läs- och skrivsvårigheter
    • 11
      305
      Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga
        • Kenneth Hyltenstam
        • 306
          Tvåspråkiga eller flerspråkiga elever
        • 307
          Skolans beredskap för enspråkiga respektive tvåspråkiga elever
        • 313
          Språkutveckling när modersmålet är majoritetsspråk
        • 314
          Språkutveckling när modersmålet är minoritetsspråk
        • 316
          Språkutveckling i ett andraspråk
        • 318
          Tvåspråkiga barns läs- och skrivutveckling
        • 323
          Forskningsläget
        • 334
          Avslutning
    • 12
      341
      Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi/specifik lässvårighet
        • Psyko-social problematik, åtgärder och prognos
        • Max Frisk
        • 341
          Det dyslektiska barnets situation
        • 345
          Den dyslektiska familjen
        • 346
          Skolan och kamraterna
        • 347
          Åtgärder
        • 349
          Prognos
    • 13
      355
      Om begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter
        • Per-Anders Rydelius
        • 356
          Aktuella definitioner
        • 358
          Aktuella kriterier
        • 359
          Bakgrund
        • 361
          Sammanfattning
    • 363
      Bilaga
    • 365
      Författarpresentation
    • 367
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Britta Ericson
Kapitelförfattare:
Stig Arlinger Ingemo Bonnier Margareta Carlström Max Frisk Kenneth Hyltenstam Christer Jacobson Birgitta Johnsen Annika Josefson Hjördis Kreku Elisabeth Price Enges
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144056098
Utgivningsår:
1996
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
6135-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
374

Författare

Britta Ericson

Britta Ericson Fil.dr, DES, leg. psykolog, speciallärare, tidigare universitetslektor i pedagogik och föreståndare vid Läspedagogiska Institutet EM...

Stig Arlinger

Stig Arlinger Civ.ing. och med.dr tidigare teknisk audiolog vid Universitetssjukhuset i Linköping, professor i teknisk audiologi vid Linköpings uni...

Ingemo Bonnier

Ingemo Bonnier Journalistutbildning, akademiska studier i litteraturvetenskap, förlagsredaktör, bokhandlare, Stockholm.

Margareta Carlström

Margareta Carlström Fil.kand., speciallärare, utredare av läs- och skrivsvårigheter vid Folke Bernadottehemmet, Uppsala. Avliden år 2000.

Max Frisk

Max Frisk Med.dr, neurolog och barnpsykiater, professor emeritus, Uppsala.

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Christer Jacobson

Christer Jacobson har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Birgitta Johnsen

Birgitta Johnsen Fil.kand, leg. logoped, konsult.

Annika Josefson

Annika Josefson Mellanstadielärare, tal- och specialpedagog, Ekerö.

Hjördis Kreku

Hjördis Kreku Mellanstadielärare, speciallärare, talpedagog, Ekerö.

Elisabeth Price Enges

Elisabeth Price Leg. sjukgymnast, barnhabiliteringskonsult med inriktning teamarbete i tvärfacklig samverkan, Nacka.

Agneta Rydberg

Agneta Rydberg Med.dr, ortoptist och docent vid Institutionen för klinisk neurovetenskap, Sektionen för ögon och syn, Karolinska Institutet, Bernad...

Eva-Lena Rydelius

Eva-Lena Rydelius Fil.kand., lågstadielärare, tal- och specialpedagog, Ekerö.

Per-Anders Rydelius

Per-Anders Rydelius, Barn- och ungdomspsykiatriker och professor/överläkare vid Karolinska Institutet i Stockholm. President för IACAPAP – Internat...

 ;