
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 115Inledning
- Britta Ericson
- 223Läs- och skrivsvårigheter i ett historiskt perspektiv
- Britta Ericson
- 23Läskunnighetens utbredning
- 24Läs- och skrivsvårigheters ursprung på 1800-talet
- 25Läsklasser och läskliniker inrättas
- 29Utvecklingen på 1970-talet
- 30Utvecklingen på 1980-talet
- 31Inget ont utan att det för något gott med sig
- 311990-talet förändringarnas årtionde
- 33Vändpunkten
- 35Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, ordblindhet
- 37Åtgärder
- 38Utredningsgrupper
- 38Ett nytt sekel inleds
- 51Sammanfattning
- 355Vår son har dyslexi
- Ingemo Bonnier
- 61Med stipendium i bagaget
- 63BA, MA – och doktorand
- 465Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi/specifik lässvårighet
- Förekomst, orsaker och diagnostik
- Max Frisk
- 65Vad är dyslexi – en definition
- 66Läs- och skrivsvårigheter av ej dyslektisk karaktär
- 68Hur ofta förekommer dyslexi
- 69Orsaker
- 77Diagnostik
- 591Pedagogisk utredning vid läs- och skrivsvårigheter
- Margareta Carlström
- 91Bakgrund
- 95Skolans ansvar
- 96Det pedagogiska perspektivet
- 97Utredning
- 100Språklig medvetenhet
- 103Läsförmåga
- 108Skriv- och stavningsförmåga
- 109Kartläggning av språklig medvetenhet
- 111Kartläggning av läsförmågan
- 114Kartläggning av skrivning och stavning
- 117Andra faktorer som påverkar läs- och skrivförmågan
- 120Läs- och skrivtest som används av lärare i samband med utredning av läs- och skrivsvårigheter
- 120Test som används på gruppnivå, screening
- 122Test som används på individnivå
- 126Kartläggning kopplas till åtgärder
- 127Åtgärder
- 145Avslutande kommentar
- 6151Psykologisk utredning vid läs- och skrivsvårigheter
- Christer Jacobson
- 151Inledning
- 156Olika former av test
- 157Psykologiska undersökningsmetoder
- 174Åtgärder
- 7183Ögonundersökning vid läs- och skrivsvårigheter
- Agneta Rydberg
- 183Synutveckling
- 186Syntestning
- 189Refraktionsfel och glasögon
- 190Skelning
- 200Har barn med dyslexi syn- och ögonrörelseproblem
- 8207Hörselutredning vid läs- och skrivsvårigheter
- Stig Arlinger
- 207Introduktion
- 208Ljud
- 208Talsignalens akustiska egenskaper
- 209Hörselsinnets uppbyggnad och funktion
- 211Undersökningsmetoder
- 215Typ av hörselskada
- 217Utredningsgång
- 218Åtgärder
- 9221Motorisk bedömning vid läs- och skrivsvårigheter
- Elisabeth Price
- 222Kunskapsutveckling och tvärvetenskaplig samverkan
- 223Att förstå motorikbegreppet
- 230Från teori till praktik
- 232Skapa förståelse för barnets svårigheter
- 234Undersökning/utredning
- 241Tolkning av test och observationer
- 241Åtgärder
- 244Att förstå barnets förutsättningar
- 245Uppföljning
- 245Ideologisk målsättning
- 246Slutord
- 10253Språkutredning vid läs- och skrivsvårigheter
- Birgitta Johnsen
- 255När görs en utredning av läs- och skrivsvårigheter och hur avgör man om barnet har dyslexi
- 257Utredningens mål
- 258Läsning och skrivning är språkliga aktiviteter
- 262Några enkla beskrivningar av språkanvändning
- 282Utredningens innehåll
- 282I Anamnesupptagning
- 283II Bedömning av allmän språklig förmåga (talat språk
- 287III Läs- och skrivprov
- 290IV Bedömning av auditiv, visuell och sensorimotorisk förmåga
- 291V Lateraliseringstest
- 293VI Bedömning av kognitiv nivå och profil
- 293Resultat av utredningen
- 295Exempel på vanliga frågor i samband med läs- och skrivsvårigheter
- 11305Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga
- Kenneth Hyltenstam
- 306Tvåspråkiga eller flerspråkiga elever
- 307Skolans beredskap för enspråkiga respektive tvåspråkiga elever
- 313Språkutveckling när modersmålet är majoritetsspråk
- 314Språkutveckling när modersmålet är minoritetsspråk
- 316Språkutveckling i ett andraspråk
- 318Tvåspråkiga barns läs- och skrivutveckling
- 323Forskningsläget
- 334Avslutning
- 12341Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi/specifik lässvårighet
- Psyko-social problematik, åtgärder och prognos
- Max Frisk
- 341Det dyslektiska barnets situation
- 345Den dyslektiska familjen
- 346Skolan och kamraterna
- 347Åtgärder
- 349Prognos
- 13355Om begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter
- Per-Anders Rydelius
- 356Aktuella definitioner
- 358Aktuella kriterier
- 359Bakgrund
- 361Sammanfattning
- 363Bilaga
- 365Författarpresentation
- 367Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Britta Ericson
- Kapitelförfattare:
- Stig Arlinger Ingemo Bonnier Margareta Carlström Max Frisk Kenneth Hyltenstam Christer Jacobson Birgitta Johnsen Annika Josefson Hjördis Kreku Elisabeth Price Enges
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144056098
- Utgivningsår:
- 1996
- Revisionsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 6135-04
- Upplaga:
- Fjärde
- Sidantal:
- 374