Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att bemöta explosiva barn

Skickas följande arbetsdag

Nu finns det äntligen ett sätt som fungerar för familjer som behöver hjälp med att hantera explosiva utbrott hos barn och skapa varaktiga lösningar. Metoden handlar om samarbete mellan barnen som har problem och de vuxna omkring dem. Från raserianfall och trotsigt beteende till verbala och fysiska utbrott, explosiva barn är en enorm utmaning för föräldrar, lärare och vårdpersonal. I den här boken presenteras en fortsättning på det banbrytande förhållningssätt som beskrivs i Explosiva barn. ...

Nu finns det äntligen ett sätt som fungerar för familjer som behöver hjälp med att hantera explosiva utbrott hos barn och skapa varaktiga lösningar. Metoden handlar om samarbete mellan barnen som har problem och de vuxna omkring dem. Från raserianfall och trotsigt beteende till verbala och fysiska utbrott, explosiva barn är en enorm utmaning för föräldrar, lärare och vårdpersonal. I den här boken presenteras en fortsättning på det banbrytande förhållningssätt som beskrivs i Explosiva barn. Med konkreta, tydliga ramar målar författarna upp ett helt nytt sätt att se på olydnad och orsakerna till den. Den gemensamma problemlösningen handlar om metoder som hjälper vuxna att ha realistiska förväntningar och kunna bemöta oönskat beteende på ett effektivt sätt. Många målande exempel och utförliga dialoger levandegör metoden. Boken vänder sig till lärare på alla stadier i skolan samt familjer, barnpsykologer, familjeterapeuter, socialsekreterare, kuratorer och skolpsykologer.

    • 7
      Förord till den svenska upplagan
    • 11
      KAPITEL 1 Explosiva barn och ungdomar
        • Ett nytt synsätt behövs
        • 14
          Transaktionsteori
        •  
          Egenskaper hos barnet som associeras
        • 17
          med explosivt beteende
        • 19
          Exekutiva färdigheter
        • 21
          Språkliga färdigheter
        • 22
          Förmåga att hantera sina känslor
        • 24
          Kognitiv flexibilitet
        • 26
          Sociala färdigheter
        •  
          Egenskaper hos vuxna som associeras
        • 28
          med explosivt beteende
    • 33
      KAPITEL 2 Identifiera spår och utlösande faktorer
        • 34
          Situationsanalys
        • 55
          Frågor och svar
    • 59
      KAPITEL 3 Valmöjligheter vid problemhantering
        • – tre planer
        • 60
          Tre planer
        • 60
          Plan A
        • 62
          Plan C
        • 63
          Mål för åtgärder
        • 67
          Frågor och svar
    • 69
      KAPITEL 4 Plan B Grunderna
        • 69
          Ställföreträdande frontallob
        • 70
          Nödplan B och Proaktiv Plan B
        • 71
          Grundläggande Plan B
        • 71
          Steg 1: Medkänsla
        • 76
          Steg 2: Definiera problemet
        • 79
          Steg 3: Inbjudan
        • 81
          Ett enkelt liv med Plan B
        • 82
          Vuxna som använder A när de kunde ha använt B
        • 87
          Överdriven tro på Nödplan B
        • 91
          Steg som fattas
        • 102
          Frågor och svar
    • 113
      KAPITEL 5 Vi går vidare med Plan B
        • 114
          Skapa allianser
        • 116
          Hålla sig neutral (för det mesta
        • 117
          Exempel 1
        • 118
          Exempel 2
        • 122
          Ta kontroll över situationen
        • 124
          Hålla sig på spåret
        • 128
          Utökade spår
        • 133
          Förändrade kommunikationsmönster i familjen
        • 145
          Frågor och svar
    • 147
      KAPITEL 6 Färdigheter som tränas med Plan B
        • 147
          Färdigheter som behövs för Plan B
        • 148
          Identifiera och sätta ord på bekymmer
        • 151
          Att överväga möjliga lösningar
        • 154
          Reflektera över olika lösningars möjliga konsekvenser och om de är meningsfulla och till bådas belåtenhet
        • 158
          Träna andra färdigheter för att kunna hantera frustration
        • 159
          Exekutiva färdigheter
        • 160
          Språkliga färdigheter
        • 162
          Förmåga att hantera känslor
        • 166
          Kognitiv flexibilitet
        • 176
          Sociala färdigheter
        • 181
          Frågor och svar
    • 185
      KAPITEL 7 Gemensam problemlösning i skolan
        • 204
          Gemensam problemlösning i grupper
        • 209
          Problemlösning för hela skolan
        • 218
          Frågor och svar
    • 221
      KAPITEL 8 Gemensam problemlösning inom terapi och vård
        • 223
          Att röra sig försiktigt från A till B
        • 226
          Förändring av personalens roller
        • 233
          Spår, spår, spår
        • 240
          Andra förändringar
        • 243
          Forskning
    • 247
      KAPITEL 9 Några frågor till sist
    • 255
      KAPITEL 10 Epilog
        • Inte bara explosiva barn
    • 257
      Litteratur

Information

Författare:
Ross W Greene Stuart Ablon J.
Översättare:
Anita Erlandsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144077185
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35812-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
268

Författare

Ross W Greene

Ross W. Greene är upphovsman till den metod som beskrivs i den här boken för att förstå och hjälpa beteendemässigt störande barn – numera kallad Co...

Stuart Ablon J.

J. Stuart Ablon är verksam vid Collaborative Problem Solving Institute, avdelningen för Psykiatri vid Massachusetts General Hospital, och vid Cente...

 ;