Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lättläst litteratur i skolan

Konkreta tips och idéer
Skickas följande arbetsdag

Lättläst litteratur i skolan

Konkreta tips och idéer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Självklart ska alla elever få ta del av engagerande litteratur, ges möjlighet att samtala om sina läsupplevelser och få känna samhörighet med klasskamraterna. Men för många elever är läsning en mödosam uppgift när läsförmågan inte riktigt räcker till. I den här boken diskuteras vad lättläst litteratur är och hur lättläst litteratur kan öppna upp för ett inkluderande klassrum, där alla elever kan delta oavsett läsförmåga. Vad karaktäriserar denna litteratur och vilka möjligheter och utmaninga...

Självklart ska alla elever få ta del av engagerande litteratur, ges möjlighet att samtala om sina läsupplevelser och få känna samhörighet med klasskamraterna. Men för många elever är läsning en mödosam uppgift när läsförmågan inte riktigt räcker till. I den här boken diskuteras vad lättläst litteratur är och hur lättläst litteratur kan öppna upp för ett inkluderande klassrum, där alla elever kan delta oavsett läsförmåga. Vad karaktäriserar denna litteratur och vilka möjligheter och utmaningar finns med den? Bokens första del ger läsaren en inblick i begreppet lättläst och teorier bakom läs- och skrivundervisning. Bokens andra del är undervisningsnära. Här ges rika exempel på hur boksamtal med lättläst litteratur kan iscensättas, hur loggskrivande och skriv­övningar kan användas under läsningen, hur skapande aktiviteter kan vävas samman med den lättlästa litteraturen och hur denna litteratur kan vara en del i tematiska arbeten. Lättläst litteratur i skolan - konkreta tips och idéer vänder sig till verksamma och blivande lärare och bibliotekarier i olika skolformer, från grundskola, gymnasium och anpassad skola till sfi och vuxenutbildning.

Förord 9

Om författaren 11
 

      1. Lättläst litteratur – vad och varför?     13

Vad är lättläst text och lättläst litteratur?     13

Ett försök till definition av lättläst litteratur     14

Att kategorisera lättläst litteratur     17

Den lättlästa litteraturens historia     22

En fråga om demokrati     22

En bro och språngbräda     24
 

      2. Lättläst litteratur i klassrummet     27

Möjligheter med lättläst litteratur     27

Utmaningar med lättläst litteratur     31
 

      3. Några ord om läs- och litteraturundervisning     35

Vad är läs- och litteraturundervisning?     35

Receptionsteori     37

Repertoarbegreppet     38

Engagemang     41

Läsargemenskap och meningsskapande     42

En modell för läsundervisning     43
 

      4. Några ord som skrivundervisning     47

Skrivundervisning     47

Cummins språkutvecklande undervisning     48

Genrepedagogiken     51
 

      5. Boksamtal     55

Boksamtal med Chambers modell     55

Boksamtal i hem- och expertgrupper     61

Boksamtal genom olika roller     67

Boksamtal i en bokcirkel     69
 

      6. Loggskrivande     73

Logg som stöd för tanken     73

Hur ser en logg ut?     74

Text & Tanke     76

Ordlogg     78

Frågelogg     78
 

      7. Skrivövningar     83

Kortskrivande     83

Kreativt skrivande     86

Skrivande inom olika genrer     91
 

      8. Skapande aktiviteter     97

Rollspel     97

Dramatisering     98

Boktrailers     99

Serietecknande     100

Podcast     104
 

      9. Tematiskt arbete     107

Vad innebär tematiskt arbete?     107

Möjligheter och utmaningar     108

Två teman: forntiden och klimatet     109

Referenslista 115

Register 119

Edvardssons definition av begreppet "lättläst litteratur" är kärnfull och användbar, inte revolutionerande, men hon lyckas konstruktivt diskutera begreppet och utmana adaptationskritikerna på ett förtjänstfullt sätt. De praktiskt litteraturpedagogiska metodexempel som rör litteratur- och läsundervisning, skrivundervisning, skrivövningar, boksamtal, loggsamtal, skapande aktiviteter och tematisk undervisning, presenteras tydligt i kombination med användbara formulär,organisationsskisser och exempel på lättlästa texter. Språket är välformulerat med en ödmjukt läsarrespektfull ton.

Information

Författare:
Jenny Edvardsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144179711
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47114-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
120

Författare

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

 ;

Självklart ska alla elever få ta del av engagerande litteratur, ges möjlighet att samtala om sina läsupplevelser och få känna samhörighet med klasskamraterna. Men för många elever är läsning en mödosam uppgift när läsförmågan inte riktigt räcker till. I den här boken diskuteras vad lättläst litteratur är och hur lättläst litteratur kan öppna upp för ett inkluderande klassrum, där alla elever kan delta oavsett läsförmåga. Vad karaktäriserar denna litteratur och vilka möjligheter och utmaninga...

Självklart ska alla elever få ta del av engagerande litteratur, ges möjlighet att samtala om sina läsupplevelser och få känna samhörighet med klasskamraterna. Men för många elever är läsning en mödosam uppgift när läsförmågan inte riktigt räcker till. I den här boken diskuteras vad lättläst litteratur är och hur lättläst litteratur kan öppna upp för ett inkluderande klassrum, där alla elever kan delta oavsett läsförmåga. Vad karaktäriserar denna litteratur och vilka möjligheter och utmaningar finns med den? Bokens första del ger läsaren en inblick i begreppet lättläst och teorier bakom läs- och skrivundervisning. Bokens andra del är undervisningsnära. Här ges rika exempel på hur boksamtal med lättläst litteratur kan iscensättas, hur loggskrivande och skriv­övningar kan användas under läsningen, hur skapande aktiviteter kan vävas samman med den lättlästa litteraturen och hur denna litteratur kan vara en del i tematiska arbeten. Lättläst litteratur i skolan - konkreta tips och idéer vänder sig till verksamma och blivande lärare och bibliotekarier i olika skolformer, från grundskola, gymnasium och anpassad skola till sfi och vuxenutbildning.

Information

Författare:
Jenny Edvardsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194707
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47114-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

 ;