
Utanförskap i skolan

Utanförskap i skolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Filer
- 11Författarpresentation
- 13Förord
- Steve Berggren
- 15Tack
- 17Inledning
- 119Ett undersökande elevhälsoarbete
- 22Så här är boken upplagd
- 22Del 1: Förebygg problematisk skolfrånvaro
- 23Del 2: Vad kan leda till skolsvårigheter?
- 24Del 3: Åtgärda problematisk skolfrånvaro
- 25Del 4: Hur kan du implementera Nytorpsmodellens tankar på din egen skola?
- Del 1 Förebygg problematisk skolfrånvaro
- 229Nytorpsmodellen – en introduktion
- 30Hur startar en modell?
- 30KASAM – känsla av sammanhang och mening
- 333Mentorsrollen
- 35Utvecklingen av arbetet i mentorsgruppen
- 35Årskurs 7
- 43Årskurs 8
- 43Årskurs 9
- 445Så kan du arbeta som mentor
- 45Etablera en arbetsrelation
- 47Ett lösningsfokuserat förhållningssätt
- 47Mentorsuppgiftens omfång
- 48Mentors koppling till andra aktörer
- 49Ämneslärarens roll
- 50Elevens uppgift
- 51Föräldrar
- 553Samarbeta med föräldrar
- 54Ta eget ansvar
- 55Föräldrars roll i skolarbetet
- 56Prata om problem
- 56Skapa en positiv relation tidigt
- 57Lägg tid på kartläggningen; skapa en samsyn
- 57Glöm inte att granska den egna miljön och organisationen
- 57En konkret plan
- 58Planera ett möte
- 59Skolsvårigheter påverkar hela familjen
- 59När är det dags att göra en neuropsykiatrisk utredning?
- 60Det har runnit mycket vatten under bron
- 61Hur kan man förhindra att konflikter trappas upp?
- 663Nytorpsmodellens fundament
- 63Relation – bygga upp och vidmakthålla den
- 64Analysarbetet – vad är problemet utifrån elevens perspektiv?
- 65Skapa meningsfulla aktiviteter
- 66Dokumentera mål och tydliga förväntningar – att synliggöra lärande
- 67Hålla fast i planen, samordna insatserna och utvärdera
- 68Empowerment
- Del 2 Vad kan leda till skolsvårigheter?
- 771Hjärnans utveckling
- 73Gener och miljö i ett komplicerat samspel
- 75Vad kan bli problematiskt i skolan?
- 76Krav på sociala färdigheter
- 77Elever med svårigheter hamnar oftare i svårigheter
- 78Sambandet mellan förmågor och resultat
- 79Hur uppstår motivation?
- 80Inlärningstakten varierar
- 81Blir vi smartare generellt sett?
- 883Vad menas med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
- 85ADHD
- 86Exekutiva funktioner
- 88ADHD – en funktionsvariant eller en funktionsnedsättning?
- 89Över- eller underdiagnostisering?
- 91Autismspektrumtillstånd (AST)
- 92Språket
- 94Intellektuell kapacitet och specialintressen
- 95Theory of mind
- 97Sociala signaler
- 97Central koherens – förmågan att förstå sammanhang och mening
- 98Exekutiva funktioner
- 99Sensoriska svårigheter
- 100Motoriska problem
- 101Anpassning av skolsituationen
- 102Hur fungerar skolan för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)?
- 103Inclusio
- 105Pedagogik i förhållande till kognitiva funktioner
- 106Stöd till pedagogerna
- 109Sammanfattning
- Del 3 Åtgärda problematisk skolfrånvaro
- 9113Problematisk skolfrånvaro
- 116Processen är modellen
- 117Nytorpsmodellen i arbetet med problematisk skolfrånvaro
- 117Var är vi?
- 117Kartläggningsprocessen
- 128Vart ska vi?
- 128Formulera mål
- 130Realistiska mål för eleven
- 131Måldokumentets fem delområden
- 134Kopplingen mellan tid och mål
- 135Träna strategier för att hantera vardagssituationer
- 139Vad gör vi?
- 139Genomförande
- 143Samverkan
- 144Aktörsdokument
- 145Hur blev det
- 145Utvärdering av insatsen
- 145Utvärdering av måldokumentet
- 146Utvärdering av samverkan
- 147Börja om
- 10149Utvärdering
- 150Närvaro
- 152Måluppfyllelse mätt i betyg
- 153Skillnader i måluppfyllelse
- 155Enkätundersökningar
- 157Fokusintervjuer
- 157Några synpunkter från de intervjuade
- 161Samverkan
- 162Samla de positiva krafterna
- 162Vad kan man säga om resultaten?
- 163Samverkan – när det fungerar som bäst
- 167Kunde veckoplaneringen hjälpa eleverna i gymnasiet?
- Del 4 Hur kan du implementera Nytorpsmodellens tankar på din egen skola?
- 11171Systematiskt kvalitetsarbete
- 171Identifiera förbättringsområden
- 174Organisatoriska förutsättningar
- 174Diskutera i arbetslaget
- 176Utveckla mentorskapet
- 177Utvärdera
- 12181Så upplevde vi det, som arbetade med Nytorpsmodellen
- 187Framgångsfaktorer – varför leder åtgärderna till så bra resultat?
- 189Litteraturlista
- Appendix
- 195Tidsdokument
- 196Måldokument
- 197Veckoplaneringsdokument
- 199Nätverkskarta – elev
- 200Kartläggningsformulär – elev
- 209Kartläggningsformulär – hem
- 218Kartläggningsfomulär – skola
- 227Samverkansdokument – tomt
- 228Samverkansdokument – ifyllt
- 229Aktörsdokument
- 230Strategiträningsdokument
- 231Åtgärdsförslag
- 233Person- och sakregister
Ambitionen med boken är att erbjuda strategier och metoder för att skapa optimala förutsättningar för varje elevs lärande.
Information
- Författare:
- Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144119823
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39623-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 240
Information
- Författare:
- Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183886
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39623-SB01
- Upplaga:
- Första