Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utanförskap i skolan

Förebygg och åtgärda skolfrånvaro med Nytorpsmodellen
Skickas följande arbetsdag

Utanförskap i skolan

Förebygg och åtgärd med Nytorpsmodellen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

På jakt efter mening och sammanhang i skolan, arbetssättet som går under namnet Nytorpsmodellen har uppvisat slående resultat. På en skola i Stockholm gick man från att hälften av sjundeklassarna hade någon form av åtgärdsprogram till att samtliga elever två år senare gick ut nian med godkända betyg i alla ämnen. Ett kommun­övergripande team enligt modellen har sedan dess blivit en ­mycket framgångsrik verksamhet. Boken är upplagd som en praktisk guide som steg för steg går ­igenom modellen ...

På jakt efter mening och sammanhang i skolan, arbetssättet som går under namnet Nytorpsmodellen har uppvisat slående resultat. På en skola i Stockholm gick man från att hälften av sjundeklassarna hade någon form av åtgärdsprogram till att samtliga elever två år senare gick ut nian med godkända betyg i alla ämnen. Ett kommun­övergripande team enligt modellen har sedan dess blivit en ­mycket framgångsrik verksamhet. Boken är upplagd som en praktisk guide som steg för steg går ­igenom modellen och förklarar varför och hur. Elever med neuro­psykiatriska funktionsnedsättningar löper större risk att misslyckas i skolan och därför fokuserar författarna särskilt på denna grupp. Nytorpsmodellen kan användas av pedagoger för att tillsammans med elever kartlägga och lösa de skolsvårigheter som uppstår. Mentorer kan använda Nytorpsmodellen för att hjälpa elever att själva utveckla redskap för att klara de ökade kraven på egen ­planering och självständigt arbete. Den har även använts i arbetet med att hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro tillbaka till en fungerande skolgång.

    • 11
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
    • Steve Berggren
    • 15
      Tack
    • 17
      Inledning
      • 1
        19
        Ett undersökande elevhälsoarbete
        • 22
          Så här är boken upplagd
        • 22
          Del 1: Förebygg problematisk skolfrånvaro
        • 23
          Del 2: Vad kan leda till skolsvårigheter?
        • 24
          Del 3: Åtgärda problematisk skolfrånvaro
        • 25
          Del 4: Hur kan du implementera Nytorpsmodellens tankar på din egen skola?
  • Del 1 Förebygg problematisk skolfrånvaro
      • 2
        29
        Nytorpsmodellen – en introduktion
        • 30
          Hur startar en modell?
        • 30
          KASAM – känsla av sammanhang och mening
      • 3
        33
        Mentorsrollen
        • 35
          Utvecklingen av arbetet i mentorsgruppen
        • 35
          Årskurs 7
        • 43
          Årskurs 8
        • 43
          Årskurs 9
      • 4
        45
        Så kan du arbeta som mentor
        • 45
          Etablera en arbetsrelation
        • 47
          Ett lösningsfokuserat förhållningssätt
        • 47
          Mentorsuppgiftens omfång
        • 48
          Mentors koppling till andra aktörer
        • 49
          Ämneslärarens roll
        • 50
          Elevens uppgift
        • 51
          Föräldrar
      • 5
        53
        Samarbeta med föräldrar
        • 54
          Ta eget ansvar
        • 55
          Föräldrars roll i skolarbetet
        • 56
          Prata om problem
        • 56
          Skapa en positiv relation tidigt
        • 57
          Lägg tid på kartläggningen; skapa en samsyn
        • 57
          Glöm inte att granska den egna miljön och organisationen
        • 57
          En konkret plan
        • 58
          Planera ett möte
        • 59
          Skolsvårigheter påverkar hela familjen
        • 59
          När är det dags att göra en neuropsykiatrisk utredning?
        • 60
          Det har runnit mycket vatten under bron
        • 61
          Hur kan man förhindra att konflikter trappas upp?
      • 6
        63
        Nytorpsmodellens fundament
        • 63
          Relation – bygga upp och vidmakthålla den
        • 64
          Analysarbetet – vad är problemet utifrån elevens perspektiv?
        • 65
          Skapa meningsfulla aktiviteter
        • 66
          Dokumentera mål och tydliga förväntningar – att synliggöra lärande
        • 67
          Hålla fast i planen, samordna insatserna och utvärdera
        • 68
          Empowerment
  • Del 2 Vad kan leda till skolsvårigheter?
      • 7
        71
        Hjärnans utveckling
        • 73
          Gener och miljö i ett komplicerat samspel
        • 75
          Vad kan bli problematiskt i skolan?
        • 76
          Krav på sociala färdigheter
        • 77
          Elever med svårigheter hamnar oftare i svårigheter
        • 78
          Sambandet mellan förmågor och resultat
        • 79
          Hur uppstår motivation?
        • 80
          Inlärningstakten varierar
        • 81
          Blir vi smartare generellt sett?
      • 8
        83
        Vad menas med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
        • 85
          ADHD
        • 86
          Exekutiva funktioner
        • 88
          ADHD – en funktionsvariant eller en funktionsnedsättning?
        • 89
          Över- eller underdiagnostisering?
        • 91
          Autismspektrumtillstånd (AST)
        • 92
          Språket
        • 94
          Intellektuell kapacitet och specialintressen
        • 95
          Theory of mind
        • 97
          Sociala signaler
        • 97
          Central koherens – förmågan att förstå sammanhang och mening
        • 98
          Exekutiva funktioner
        • 99
          Sensoriska svårigheter
        • 100
          Motoriska problem
        • 101
          Anpassning av skolsituationen
        • 102
          Hur fungerar skolan för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)?
        • 103
          Inclusio
        • 105
          Pedagogik i förhållande till kognitiva funktioner
        • 106
          Stöd till pedagogerna
        • 109
          Sammanfattning
  • Del 3 Åtgärda problematisk skolfrånvaro
      • 9
        113
        Problematisk skolfrånvaro
        • 116
          Processen är modellen
        • 117
          Nytorpsmodellen i arbetet med problematisk skolfrånvaro
        • 117
          Var är vi?
        • 117
          Kartläggningsprocessen
        • 128
          Vart ska vi?
        • 128
          Formulera mål
        • 130
          Realistiska mål för eleven
        • 131
          Måldokumentets fem delområden
        • 134
          Kopplingen mellan tid och mål
        • 135
          Träna strategier för att hantera vardagssituationer
        • 139
          Vad gör vi?
        • 139
          Genomförande
        • 143
          Samverkan
        • 144
          Aktörsdokument
        • 145
          Hur blev det
        • 145
          Utvärdering av insatsen
        • 145
          Utvärdering av måldokumentet
        • 146
          Utvärdering av samverkan
        • 147
          Börja om
      • 10
        149
        Utvärdering
        • 150
          Närvaro
        • 152
          Måluppfyllelse mätt i betyg
        • 153
          Skillnader i måluppfyllelse
        • 155
          Enkätundersökningar
        • 157
          Fokusintervjuer
        • 157
          Några synpunkter från de intervjuade
        • 161
          Samverkan
        • 162
          Samla de positiva krafterna
        • 162
          Vad kan man säga om resultaten?
        • 163
          Samverkan – när det fungerar som bäst
        • 167
          Kunde veckoplaneringen hjälpa eleverna i gymnasiet?
  • Del 4 Hur kan du implementera Nytorpsmodellens tankar på din egen skola?
      • 11
        171
        Systematiskt kvalitetsarbete
        • 171
          Identifiera förbättringsområden
        • 174
          Organisatoriska förutsättningar
        • 174
          Diskutera i arbetslaget
        • 176
          Utveckla mentorskapet
        • 177
          Utvärdera
      • 12
        181
        Så upplevde vi det, som arbetade med Nytorpsmodellen
        • 187
          Framgångsfaktorer – varför leder åtgärderna till så bra resultat?
        • 189
          Litteraturlista
        • Appendix
        • 195
          Tidsdokument
        • 196
          Måldokument
        • 197
          Veckoplaneringsdokument
        • 199
          Nätverkskarta – elev
        • 200
          Kartläggningsformulär – elev
        • 209
          Kartläggningsformulär – hem
        • 218
          Kartläggningsfomulär – skola
        • 227
          Samverkansdokument – tomt
        • 228
          Samverkansdokument – ifyllt
        • 229
          Aktörsdokument
        • 230
          Strategiträningsdokument
        • 231
          Åtgärdsförslag
    • 233
      Person- och sakregister

Ambitionen med bo­ken är att erbjuda strategier och metoder för att skapa optimala förutsättningar för varje elevs lärande.

Information

Författare:
Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144119823
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39623-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Anna Borg

Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflu...

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;

På jakt efter mening och sammanhang i skolan, arbetssättet som går under namnet Nytorpsmodellen har uppvisat slående resultat. På en skola i Stockholm gick man från att hälften av sjundeklassarna hade någon form av åtgärdsprogram till att samtliga elever två år senare gick ut nian med godkända betyg i alla ämnen. Ett kommunövergripande team enligt modellen har sedan dess blivit en mycket framgångsrik verksamhet. Boken är upplagd som en praktisk guide som steg för steg går igenom modellen oc...

På jakt efter mening och sammanhang i skolan, arbetssättet som går under namnet Nytorpsmodellen har uppvisat slående resultat. På en skola i Stockholm gick man från att hälften av sjundeklassarna hade någon form av åtgärdsprogram till att samtliga elever två år senare gick ut nian med godkända betyg i alla ämnen. Ett kommunövergripande team enligt modellen har sedan dess blivit en mycket framgångsrik verksamhet. Boken är upplagd som en praktisk guide som steg för steg går igenom modellen och förklarar varför och hur. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar löper större risk att misslyckas i skolan och därför fokuserar författarna särskilt på denna grupp. Nytorpsmodellen kan användas av pedagoger för att tillsammans med elever kartlägga och lösa de skolsvårigheter som uppstår. Mentorer kan använda Nytorpsmodellen för att hjälpa elever att själva utveckla redskap för att klara de ökade kraven på egen planering och självständigt arbete. Den har även använts i arbetet med att hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro tillbaka till en fungerande skolgång.

Information

Författare:
Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183886
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39623-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna Borg

Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflu...

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;