Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förskolans arbete med hållbarhet

Skickas följande arbetsdag

Arbetet med hållbarhetsfrågor i förskolan och att stödja alla barns lärprocess mot mänsklig, samhällelig och miljömässig hållbarhet under de tidiga åren är i dag en nödvändighet. Frågan är inte längre om utan hur förskolan ska ta sig an utbildning för hållbarhet. I Förskolans arbete med hållbarhet står utbildning och undervisning i fokus. Syftet med boken är att du som arbetar i förskolan eller utbildar dig till förskollärare ska ges kunskap, inspiration och metoder för att arbeta med hållba...

Arbetet med hållbarhetsfrågor i förskolan och att stödja alla barns lärprocess mot mänsklig, samhällelig och miljömässig hållbarhet under de tidiga åren är i dag en nödvändighet. Frågan är inte längre om utan hur förskolan ska ta sig an utbildning för hållbarhet. I Förskolans arbete med hållbarhet står utbildning och undervisning i fokus. Syftet med boken är att du som arbetar i förskolan eller utbildar dig till förskollärare ska ges kunskap, inspiration och metoder för att arbeta med hållbarhet. Med utgångspunkt i förskolans läroplan och i färsk forskning inom utbildning och undervisning för hållbarhet i förskolan, går författarna igenom begreppet och dess hela innebörd för utbildningen, för förskolans verksamhet och för personalens kompetensutveckling. Författarna understryker även vikten av hållbarhetsarbetet ur ett globalt perspektiv. Förskolans arbete med hållbarhet innehåller teman från praktiskt arbete med hållbarhet i olika förskolor i Sverige och internationellt. Boken vänder sig till blivande förskollärare och förskolepersonal i förskolans praktik.

Författare 11

Förord  13

Del I

Förskolans viktiga uppdrag

                      1 Allt har sin början – även hållbarhet 17

Inledning  17

Förskolans utbildning och undervisning i en mång­skiftande och komplex värld  18

Att vara del i ett större sammanhang 19

De globala målen – Agenda 2030 21

 

                      2 Arbetet för hållbarhet växer fram 25

Så här började arbetet med hållbarhet i förskolan 25

Vad är hållbarhet? 26

Ett världsprojekt om lärande för hållbar utveckling 28

Stöd att hämta för förskolor 30

Hållbarhetsomställningen i Sverige  33

 

                      3 Hur mår jorden?  35

En utvidgad rättighetsmodell  35

Planetära gränser 38

Doughnut-ekonomi 39

Barn kan göra skillnad 41

Tid för handling 41

Del II

Exempel från förskolor

                      4 Vårt samhälle och vår livsstil 47

Ett hållbart samhälle – hur skulle det se ut? 47

Förskolans arbete med Vårt samhälle och vår livsstil 48

Hur kan vi integrera andra aspekter i temat? 51

 

                      5 Energitjuvar – konsumtionsmönster i vardagslivet 53

Varför energikonsumtion och hållbarhet i förskolan? 53

En Grön Flagg-förskolas arbete med Earth hour 54

Lärdom från temat – hur vi kan synliggöra energitjuvar för barn 56

 

                      6 Att göra något för någon annan – det börjar i ekonomin! 59

Geten för planeten – en pågående process 59

Vad barn erfarit och har fått möjlighet att bli medvetna om 62

 

                      7 Hälsa för människan och planeten 63

Hälsa och välbefinnande i förskolan  63

Covid-19 och barns hälsa 63

 

                      8 Äppel, päppel – ett tema med barn under tre 71

Det började i ekologi 71

Att utveckla kvalitet i naturbaserad undervisning 75

 

                      9 Solidaritet – inom och bortom förskolans gränser  79

Vad betyder solidaritet? 79

Arbete med solidaritet i förskolan 80

 

                      10 Barnkonventionen och Barnens planet 87

Social och kulturell hållbarhet  87

Barnens planet 89

Förskolan Kärleksörten  91

En Grön Flagg-förskolas arbete med temat Livsstil och hälsa 93

Att lyssna på barnen 95

 

                      11 Paraplyer – att arbeta med klimat, teknik och hållbarhet  97

Paraplyer som ingång till ett tematiskt arbete  97

Väder och klimat – vad är det för skillnad? 99

Planetens resurser och miljöpositiv teknik 101

Tematiskt arbete kan bidra till kunskap om hållbarhet 103

 

                      12 Barn agerar för förändring 105

Barns fokus under temat om delfiner 105

Vilka är nyckelidéerna som kommer fram i detta projekt? 108

 

                      13 Varifrån kommer maten på tallriken? 109

Kunskapen om måltider och matens ursprung för förskolebarn 109

Mattransporters miljöpåverkan 111

Exempel på arbete i förskolor 112

Mat som sammanhang  114

Temats koppling till de globala målen 114

 

                      14 Förskolan och fredsfostran 115

Fredsfostran 115

FN:s globala mål kring fredsfostran 116

Berättelsen om Hiroshima – att gå tillsammans för fred 117

Fredsfostran i läroplanen 120

Att sprida budskapet – som Aogiri ville 121

 

                      15 Att rita, skriva och dramatisera  123

Ta hand om vår fascinerande jord  123

Genomförandet 124

Projektet går mot sitt slut 128

Dramatisera de globala målen 128

Barnens intresse driver på 131

 

                      16 Gemenskap, samhörighet och framtidstro 133

Att befinna sig i ett rum där man känner sig trygg och sedd  133

Aspekter av gemenskap, samhörighet och framtidstro i förhållande till hållbarhet 134

Hållbar utbildning kräver ett omprövande av praktiken 138

 

                      17 Natur och hälsa – hur I Ur och Skur? 139

I, om och för miljön  140

Naturens roll för hållbarhet och hälsa  144

Det mest centrala som framträder i arbetet med temat hållbarhet  144

Del III

Utbildning för hållbarhet i förskolan

                      18 En skala för kvalitet och hållbarhet 147

Introduktion 147

Ett instrument för utvärdering och kvalitetsutveckling 148

Skalan som stöd i systematiskt kvalitetsarbete 148

Grundläggande värden i OMEP:s skala för hållbarhet 149

Skalans konstruktion 150

Hur man använder skalan 150

En studie av fyra förskolors arbete med OMEP:s skala för hållbarhet 152

Fördelar med att använda skalan 156

 

                      19 Bildning och utbildning – i, om och för framtiden  157

Att kunna något om hållbarhet 157

Tematiskt arbete som en förskolekulturell tradition 158

Undervisning i förskolan – en del av ett helhetsperspektiv 159

Att bygga en lärande kultur 160

Hållbar utbildning, kvalitet och progression  164

Samarbeta för förändring 166

 

                      20 Hållbar utveckling inom förskollärarutbildningen  167

Att bygga en lärande kultur 167

Förskollärarutbildningen vid Mälardalens högskola 168

Förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet  168

Förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad 171

Förskollärarutbildningen vid Högskolan i Borås  172

Förskollärarstudenters perspektiv på hållbar utveckling  174

Förskollärarutbildning med hållbarhet i Argentina 176

 

                      21 Forskning om utbildning för hållbarhet i förskolan  179

Forskningens inriktning 179

Processer för transformativt tänkande och handlingskompetens  182

Framtidsinriktad forskning 184

 

                      22 Att vrida utbildningen mot ett långsiktigt hållbarhets­tänkande i förskolan  187

Nu måste vi skala upp engagemanget 187

Att agera för hållbarhet 190

Bildregister  191

Referenser 193

Bilagor

Bilaga 1. FN:s globala mål för hållbarhet – i förskolan 205

Bilaga 2. OMEP:s skala för hållbarhet i förskolan 211

Information

Författare:
Ingrid Pramling Samuelsson Farhana Borg Ingrid Engdahl Jonna Larsson Eva Ärlemalm-Hagsér
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152059
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44150-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Farhana Borg

Farhana Borg är lektor i pedagogiskt arbete och koordinator för Research Collegium for the Advancement of Sustainability (RECAST) vid Högskolan Dal...

Ingrid Engdahl

Ingrid Engdahl är förskollärare samt docent i barn- och ungdomsvetenskap från Stockholms universitet. Hennes forskningsområde är förskolan och inry...

Jonna Larsson

Jonna Larsson är förskollärare samt universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs univers...

Eva Ärlemalm-Hagsér

Eva Ärlemalm-Hagsér är förskollärare samt professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik och vetenskaplig ledare för forskningsmiljön Barn ...

 ;