Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Förskolans arbete med hållbarhet
Författare 11
Förord 13
Del I
Förskolans viktiga uppdrag
1 Allt har sin början – även hållbarhet 17
Inledning 17
Förskolans utbildning och undervisning i en mångskiftande och komplex värld 18
Att vara del i ett större sammanhang 19
De globala målen – Agenda 2030 21
2 Arbetet för hållbarhet växer fram 25
Så här började arbetet med hållbarhet i förskolan 25
Vad är hållbarhet? 26
Ett världsprojekt om lärande för hållbar utveckling 28
Stöd att hämta för förskolor 30
Hållbarhetsomställningen i Sverige 33
3 Hur mår jorden? 35
En utvidgad rättighetsmodell 35
Planetära gränser 38
Doughnut-ekonomi 39
Barn kan göra skillnad 41
Tid för handling 41
Del II
Exempel från förskolor
4 Vårt samhälle och vår livsstil 47
Ett hållbart samhälle – hur skulle det se ut? 47
Förskolans arbete med Vårt samhälle och vår livsstil 48
Hur kan vi integrera andra aspekter i temat? 51
5 Energitjuvar – konsumtionsmönster i vardagslivet 53
Varför energikonsumtion och hållbarhet i förskolan? 53
En Grön Flagg-förskolas arbete med Earth hour 54
Lärdom från temat – hur vi kan synliggöra energitjuvar för barn 56
6 Att göra något för någon annan – det börjar i ekonomin! 59
Geten för planeten – en pågående process 59
Vad barn erfarit och har fått möjlighet att bli medvetna om 62
7 Hälsa för människan och planeten 63
Hälsa och välbefinnande i förskolan 63
Covid-19 och barns hälsa 63
8 Äppel, päppel – ett tema med barn under tre 71
Det började i ekologi 71
Att utveckla kvalitet i naturbaserad undervisning 75
9 Solidaritet – inom och bortom förskolans gränser 79
Vad betyder solidaritet? 79
Arbete med solidaritet i förskolan 80
10 Barnkonventionen och Barnens planet 87
Social och kulturell hållbarhet 87
Barnens planet 89
Förskolan Kärleksörten 91
En Grön Flagg-förskolas arbete med temat Livsstil och hälsa 93
Att lyssna på barnen 95
11 Paraplyer – att arbeta med klimat, teknik och hållbarhet 97
Paraplyer som ingång till ett tematiskt arbete 97
Väder och klimat – vad är det för skillnad? 99
Planetens resurser och miljöpositiv teknik 101
Tematiskt arbete kan bidra till kunskap om hållbarhet 103
12 Barn agerar för förändring 105
Barns fokus under temat om delfiner 105
Vilka är nyckelidéerna som kommer fram i detta projekt? 108
13 Varifrån kommer maten på tallriken? 109
Kunskapen om måltider och matens ursprung för förskolebarn 109
Mattransporters miljöpåverkan 111
Exempel på arbete i förskolor 112
Mat som sammanhang 114
Temats koppling till de globala målen 114
14 Förskolan och fredsfostran 115
Fredsfostran 115
FN:s globala mål kring fredsfostran 116
Berättelsen om Hiroshima – att gå tillsammans för fred 117
Fredsfostran i läroplanen 120
Att sprida budskapet – som Aogiri ville 121
15 Att rita, skriva och dramatisera 123
Ta hand om vår fascinerande jord 123
Genomförandet 124
Projektet går mot sitt slut 128
Dramatisera de globala målen 128
Barnens intresse driver på 131
16 Gemenskap, samhörighet och framtidstro 133
Att befinna sig i ett rum där man känner sig trygg och sedd 133
Aspekter av gemenskap, samhörighet och framtidstro i förhållande till hållbarhet 134
Hållbar utbildning kräver ett omprövande av praktiken 138
17 Natur och hälsa – hur I Ur och Skur? 139
I, om och för miljön 140
Naturens roll för hållbarhet och hälsa 144
Det mest centrala som framträder i arbetet med temat hållbarhet 144
Del III
Utbildning för hållbarhet i förskolan
18 En skala för kvalitet och hållbarhet 147
Introduktion 147
Ett instrument för utvärdering och kvalitetsutveckling 148
Skalan som stöd i systematiskt kvalitetsarbete 148
Grundläggande värden i OMEP:s skala för hållbarhet 149
Skalans konstruktion 150
Hur man använder skalan 150
En studie av fyra förskolors arbete med OMEP:s skala för hållbarhet 152
Fördelar med att använda skalan 156
19 Bildning och utbildning – i, om och för framtiden 157
Att kunna något om hållbarhet 157
Tematiskt arbete som en förskolekulturell tradition 158
Undervisning i förskolan – en del av ett helhetsperspektiv 159
Att bygga en lärande kultur 160
Hållbar utbildning, kvalitet och progression 164
Samarbeta för förändring 166
20 Hållbar utveckling inom förskollärarutbildningen 167
Att bygga en lärande kultur 167
Förskollärarutbildningen vid Mälardalens högskola 168
Förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet 168
Förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad 171
Förskollärarutbildningen vid Högskolan i Borås 172
Förskollärarstudenters perspektiv på hållbar utveckling 174
Förskollärarutbildning med hållbarhet i Argentina 176
21 Forskning om utbildning för hållbarhet i förskolan 179
Forskningens inriktning 179
Processer för transformativt tänkande och handlingskompetens 182
Framtidsinriktad forskning 184
22 Att vrida utbildningen mot ett långsiktigt hållbarhetstänkande i förskolan 187
Nu måste vi skala upp engagemanget 187
Att agera för hållbarhet 190
Bildregister 191
Referenser 193
Bilagor
Bilaga 1. FN:s globala mål för hållbarhet – i förskolan 205
Bilaga 2. OMEP:s skala för hållbarhet i förskolan 211
Information
- Författare:
- Ingrid Pramling Samuelsson Farhana Borg Ingrid Engdahl Jonna Larsson Eva Ärlemalm-Hagsér
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152059
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44150-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 224