Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att utveckla professionell expertis

En bok om kunskap och lärande
Skickas följande arbetsdag

Att utveckla professionell expertis

En bok om kunskap och lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Mot bakgrund av den ökade tilltron till evidens har betydelsen av kunskap och lärande fått en framträdande roll i samhällsutvecklingen. För att framgångsrikt kunna leva upp till de allt högre krav som ställs på professionella yrkesutövare krävs att kunskaper ständigt utvecklas och förnyas. Att bli och förbli en skicklig yrkesutövare eller med andra ord en expert handlar om förmågan att agera kunnigt, medvetet och insiktsfullt i en given situation. Professionell expertis inrymmer förmågan att ...

Mot bakgrund av den ökade tilltron till evidens har betydelsen av kunskap och lärande fått en framträdande roll i samhällsutvecklingen. För att framgångsrikt kunna leva upp till de allt högre krav som ställs på professionella yrkesutövare krävs att kunskaper ständigt utvecklas och förnyas. Att bli och förbli en skicklig yrkesutövare eller med andra ord en expert handlar om förmågan att agera kunnigt, medvetet och insiktsfullt i en given situation. Professionell expertis inrymmer förmågan att förhålla sig kritiskt reflekterande till både sig själv och sin verksamhet och därmed kunna vara kompetent och ansvarstagande inom sitt yrkesfält. Boken utvecklar två grundläggande antaganden: Olika kunskapsformer berikar varandra, i själva verket skapar de varandra. Framgångsrika organisationer har förmågan att använda varierande kunskapsformer och att organisera för lärande. Att utveckla professionell expertis gör anspråk på att vara både teoretisk och praktisk. Genom att boken presenterar teoretiska perspektiv samtidigt som den introducerar praktiska verktyg vill författaren stödja just ditt professionella lärande och din expertis. Boken riktar sig huvudsakligen till studenter, chefer och praktiker inom socialt arbete, men kan förslagsvis även användas av studenter inom personalvetarprogrammet och närliggande beteendevetenskapliga ämnen med intresse för kunskap och lärande i arbetet.

    • 7
      Inledning
    • 9
      Att lära i arbetet och utveckla en professionell expertis
    • 11
      Några grundläggande antaganden
    • 12
      Avgränsningar och läsanvisningar
    • 13
      Bokens syfte och fortsatta disposition
  • Del I Professionellt arbete i dagens samhälle
      • 1
        19
        Professionellt arbete i omvandling
        • 20
          Det professionella landskapet
        • 21
          Trender i samhället
        • 25
          Socialt arbete – en del av det offentliga stödsystemet
      • 2
        29
        Evidensbaserad praktik
        • 30
          EBP:s ursprung och framväxt
        • 34
          EBP utmanar kunskapsbasen i socialt arbete
        • 36
          Socialt arbete med rötter i en auktoritetsbaserad praktik
        • 37
          Socialt arbete har mött EBP med en viss skepsis
        • 38
          Evidensbaserat socialt arbete – en politisk viljeinriktning i Sverige
        • 39
          EBP riktar uppmärksamhet mot ||The Knowing-Doing Gap
        • 40
          Vad är det som ska implementeras?
  • Del II Teorier och begrepp
      • 3
        45
        Om kunskap
        • 46
          Vad är kunskap?
        • 46
          Aristoteles
        • 49
          Immanuel Kant
        • 50
          Gilbert Ryle
        • 51
          Charles E Lindblom och David K Cohen
        • 52
          Vad är evidens?
        • 54
          Forskningsbaserad och praktikbaserad kunskap
        • 57
          Övning: Att synliggöra kunskapsbasen i arbetet
        • 58
          Kunskapsanvändning är en komplex process
        • 59
          Hinder för en bredare kunskapsanvändning
        • 61
          Kunskapsanvändning inom den sociala barnavården
        • 64
          Kompetensbegreppet
        • 67
          Ett analytiskt exempel: kompetenskrav för ett arbete som socialsekreterare
        • 72
          Professionell expertis
        • 73
          Professionellt lärande, expertis och intuition
        • 75
          Olika kunskapstypologier för socialt arbete
      • 4
        79
        Om lärande
        • 81
          Behaviorism
        • 83
          Behaviorismens influenser i dag
        • 84
          Kognitivism
        • 86
          Kognitivismens framväxt inom hjärnforskning
        • 86
          Pragmatism
        • 88
          Reflektionen har en central roll i pragmatismen
        • 89
          Pragmatismens influenser för lärande i dag
        • 90
          Kontextuella teorier om lärande
        • 91
          Sociokulturellt lärande
        • 93
          Situerat lärande
        • 94
          Skolan och arbetet i sitt sammanhang
        • 95
          Övning: Att förstå ditt lärande
      • 5
        97
        Lärande i arbetet
        • 98
          Olika dimensioner och inriktningar av lärande
        • 100
          Organisatoriskt lärande
        • 101
          Att lära från erfarenheter
        • 105
          Vanor begränsar lärandet
        • 107
          Reflektion som ett störningsmoment
        • 110
          Reflektion som mekanism för professionellt lärande
        • 112
          Övning: Att bryta och byta vanor
  • Del III Organisatoriska villkor för lärande
      • 6
        117
        Organisering av arbete
        • 118
          Pedagogiska utmaningar för lärande i arbetet
        • 121
          Organisering och arbetsvillkor inom social barnavård i Sverige
        • 124
          Barnavårdshandläggare – från karriär till ingångsyrke
        • 126
          Utredningsarbete som del i det professionella uppdraget
        • 127
          Sammanfattande karakteristika för många yrken inom offentlig verksamhet
      • 7
        129
        Implementering – förändring – lärande
        • 131
          Implementering är ett växande forskningsfält
        • 132
          Olika grader av förändring
        • 135
          Innovation för ökad kvalitet
        • 137
          Behovet av delaktighet
        • 138
          Brukarmedverkan för verksamhetsutveckling
        • 140
          Implementeringen försvåras av organisationsstrukturen
        • 143
          Chefers förutsättningar att organisera för lärande
        • 144
          Utveckla en programlogik för att nå uppsatta mål
        • 148
          Övning: Att planera för lärande och hållbar utveckling
      • 8
        151
        Lärspiralen
        • 153
          Övning: Att göra praktiken mer kunskapsrik
        • 154
          Avslutande kommentarer
    • 157
      Referenser
    • 169
      Sakregister

Det bästa jag läst på länge om kunskapsutveckling i socialtjänsten. Äntligen en bok som kopplar ihop evidens med praktiskt socialt arbete.

Det är en välskriven bok av en författare som kan sitt ämne. Socialt arbete är ett ungt akademiskt ämne som fortfarande saknar riktig tyngd. Det känns som att den här boken kommer att bidra till utvecklingen.

Information

Författare:
Gunilla Avby
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114774
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39355-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Gunilla Avby

Gunilla Avby är filosofie doktor i pedagogik. Hennes forskning omfattar professionellas kunskapsanvändning och lärande men även ledarskap och ledar...

 ;

Mot bakgrund av den ökade tilltron till evidens har betydelsen av kunskap och lärande fått en framträdande roll i samhällsutvecklingen. För att framgångsrikt kunna leva upp till de allt högre krav som ställs på professionella yrkesutövare krävs att kunskaper ständigt utvecklas och förnyas. Att bli och förbli en skicklig yrkesutövare eller med andra ord en expert handlar om förmågan att agera kunnigt, medvetet och insiktsfullt i en given situation. Professionell expertis inrymmer förmågan att ...

Mot bakgrund av den ökade tilltron till evidens har betydelsen av kunskap och lärande fått en framträdande roll i samhällsutvecklingen. För att framgångsrikt kunna leva upp till de allt högre krav som ställs på professionella yrkesutövare krävs att kunskaper ständigt utvecklas och förnyas. Att bli och förbli en skicklig yrkesutövare eller med andra ord en expert handlar om förmågan att agera kunnigt, medvetet och insiktsfullt i en given situation. Professionell expertis inrymmer förmågan att förhålla sig kritiskt reflekterande till både sig själv och sin verksamhet och därmed kunna vara kompetent och ansvarstagande inom sitt yrkesfält. Boken utvecklar två grundläggande antaganden: Olika kunskapsformer berikar varandra, i själva verket skapar de varandra. Framgångsrika organisationer har förmågan att använda varierande kunskapsformer och att organisera för lärande. Att utveckla professionell expertis gör anspråk på att vara både teoretisk och praktisk. Genom att boken presenterar teoretiska perspektiv samtidigt som den introducerar praktiska verktyg vill författaren stödja just ditt professionella lärande och din expertis. Boken riktar sig huvudsakligen till studenter, chefer och praktiker inom socialt arbete, men kan förslagsvis även användas av studenter inom personalvetarprogrammet och närliggande beteendevetenskapliga ämnen med intresse för kunskap och lärande i arbetet.

Information

Författare:
Gunilla Avby
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144168883
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39355-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Gunilla Avby

Gunilla Avby är filosofie doktor i pedagogik. Hennes forskning omfattar professionellas kunskapsanvändning och lärande men även ledarskap och ledar...

 ;