Privatperson Logga in

Hemligheterna bakom världens bästa skolsystem


Varför är det alltid samma länder som topprankas i internationella jämförelser som PISA? Vad är det som händer i klassrummen där som inte händer i andra, som de svenska?

Den brittiska pedagogen och läraren Lucy Crehan kände sig desillusionerad över den ständiga strömmen av politiska debatter och förslag kring skolan – och bristen på resultat. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Överaskande och inspirerande

Hon lämnade undervisningen i naturvetenskap och psykologi på en gymnasieskola i London och gav sig ut på en omvälvande resa där hon under en månads tid bodde hemma hos lärare och själv deltog i klassrummen i Finland, Japan, Singapore, Shanghai och Kanada. Hennes slutsatser har överraskat och inspirerat skolintresserade världen över.

"Jag fann många likheter mellan ländernas skolmetoder och de var inte överensstämmande med den allmänna bilden, säger hon."

I hennes bok Cleverlands redogör hon på ett intressant och spännande sätt för sina fynd och definierar bland annat fem grundläggande principer för ett lyckat skolsystem – som att ställa samma krav på alla barn bland annat genom att ha blandade kompetensnivåer i klassrummet.

Slutsats om svenska läroplanen

Boken vänder sig till alla som är intresserade och berörs av skolan, som lärare, skolledare, politiker och föräldrar.
Inför den svenska översättningen av Cleverlands som ges ut hösten 2018 har Lucy rest runt bland svenska skolor och träffat lärare, elever, skolledare samt deltagit i undervisningen. Hennes slutsatser om det svenska skolsystemet är slående och hon serverar dem elegant i det nyskrivna förordet till den svenska utgåvan. En av hennes slutsatser handlar om läroplanen:

"Den baserar sig inte på vad barnen ska lära sig för varje årskurs, utan vad de ska lära sig mellan till exempel årskurs sju och nio. Det innebär att barn som flyttar till en annan skola kan få kunskapsluckor, vilket kan göra det svårt i ämnen som bygger vidare på kunskap – som matematik."

Boken kommer att ge svenska lärare en unik möjlighet att sätta sig in i diskussionen om PISA och vad den innebär på en praktisk och professionell nivå.

 

Läs mer

"I alla länder var lektionerna lärarledda och varierade", Pedagogiskt magasin, 23 november 2018

"Fem högpresterande skolsystem från insidan", Skolvärlden, 5 oktober 2018

"Att lära av andra", Pedagog Malmö, 9 oktober 2018

Se UR Plays videoklipp "Hemligheterna bakom världens bästa skolsystem" från Bokmässan, 27 september 2018

Nyfiken på Lucy Crehan? 

Lucy Crehan är lärare och har studerat psykologi och filosofi vid Oxford University. Hon är verksam som forskare och utbildningskonsult och har bland annat haft uppdrag för UNESCO. 

Läs mer

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer