

Konsten att arbeta och skriva vetenskapligt
Vägledning till dig som går på gymnasiet
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 6Förord
- 6Bokens fyra kapitel
- 7Kapitel 1 Aktiviteter i en studie
- 7Kapitel 2 Studien – steg för steg
- 7Kapitel 3 Dokumentera din studie
- 7Kapitel 4 Studiens kvalitet
- 110Aktiviteter i en studie
- 12Planera
- 12Identifiera moment och uppskatta tidsåtgång
- 13Tydliggör momentens ordningsföljd
- 14Fördela ansvar
- 14Uppdatera planen löpande
- 14Stäm av planen med handledaren
- 15Undersök
- 15Metod
- 15Tillvägagångssätt
- 16Reflektera
- 16Att reflektera över valen
- 17Argumentera för viktiga val
- 17Utvärdera
- 18Dokumentera
- 18Skriv, skriv, skriv
- 18Sortera och gallra
- 220Studien – steg för steg
- 21En strukturerad process
- 22Steg 1 Formulera syftet
- 22Val eller tilldelning av syfte
- 22Hur väljer du studie?
- 23Målbilder
- 24Att bryta ner syftet i delar
- 25Identifiera målgrupp
- 26Perspektiv
- 26Steg 2 Välj tillvägagångssätt
- 26Val eller tilldelning av tillvägagångssätt
- 28Litteratur och annan sekundärdata
- 29Intervju
- 30Observation
- 31Enkät
- 32Analysmetod
- 33Steg 3 Bygg en referensram
- 33Granska källor
- 33Håll dig till syftet
- 35Steg 4 Bearbeta ny information
- 35Sortera och sovra
- 35Steg 5 Analys, diskussion och slutsatser
- 36De viktiga slutsatserna
- 36Stegens ordning, antal och innehåll
- 37En stegordning som inte alltid följs
- 37Innehållet i de olika stegen varierar
- 37Handledaren vet vilka steg som är aktuella för dig
- 338Dokumentera din studie
- 39Uppsatsens delar
- 40Introduktionen
- 40Bakgrund
- 41Syfte (mål, frågor och hypoteser)
- 42Avgränsningar och fokus
- 42Tillvägagångssättet
- 42Om du ändrar metod
- 43På en högre nivå
- 43Referensramen
- 43Vad är en teori?
- 44Referering
- 45Källkritik
- 45Citering
- 46Resultatet
- 46Objektivitet och subjektivitet (fakta eller åsikt)
- 47Struktur för redogörelse av resultaten
- 48Vem står bakom informationen?
- 49Analysen
- 50Slutsatserna
- 50Om slutsatserna inte svarar mot studiens syfte
- 51Inledande och avslutande formalia
- 51Titelsida
- 52Sammanfattning och abstract
- 52Innehållsförteckning och rubriknivåer
- 52Antalet rubriknivåer
- 53Källförteckning
- 53Bilagor
- 454Studiens kvalitet
- 55Processen
- 56Språk och tydlighet
- 56Korrekt språkbruk
- 57Undvik svengelska
- 57Språk är mer än stavning och ordval
- 58Fler sidor är inte alltid bättre
- 58Källkritiskt förhållningssätt
- 59Granska dig själv
- 59Att använda olika perspektiv – triangulering
- 60Plagiat och fusk
- 60Plagiat
- 61Fusk
- 61Dokumentera och spara dokumentation
- 61Urval och bortfall
- 62Det du inte gjort
- 63Motivera gjorda val
- 63Är studien individoberoende?
- 64Opponering – olika sätt att granska studier
- 64För att visa att du vet vad som är ett bra arbete
- 64För att stärka en uppsats
- 65För att skapa en djupare förståelse av studien
- 66För att förbättra utformningen av en studie
- 68Till sist
- 69Register
Konsten att arbeta och skriva vetenskapligt - vägledning till dig som går gymnasiet är en kortfattad och mycket lätttillgänglig och förenklad bok i ämnet. Handboken vänder sig i första hand till gymnasister, men kan även ha bäring för studenter på akademisk grundnivå.
Information
- Avsedd för:
- Gymnasium
- Författare:
- Maria Björklund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144123844
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39824-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 72
Digital produkt
Giltighetstid från aktivering: 36 mån