Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skrivande

Skickas följande arbetsdag

Skrivande - Digital elevlicens 12 mån

Skickas inom 3 timmar
Valt format

Vad är en dikt? Hur börjar en novell? Vad gör en hel roman spännande? Hur används metaforer? Hur skapas en trovärdig karaktär? Vad är litterär gestaltning och hur skiljer sig det skönlitterära språket från det formella? Vilka krav ställer den vetenskapliga uppsatsen? Vad innebär det att vara medförfattare? Hur ser ett tidningsspråk ut? Vad gör en lyckad intervju? Vad är genomslag och infallsvinkel i ett reportage? Varför är det viktigt att skriva och hur utvecklas den skriftliga förmågan? Sva...

Vad är en dikt? Hur börjar en novell? Vad gör en hel roman spännande? Hur används metaforer? Hur skapas en trovärdig karaktär? Vad är litterär gestaltning och hur skiljer sig det skönlitterära språket från det formella? Vilka krav ställer den vetenskapliga uppsatsen? Vad innebär det att vara medförfattare? Hur ser ett tidningsspråk ut? Vad gör en lyckad intervju? Vad är genomslag och infallsvinkel i ett reportage? Varför är det viktigt att skriva och hur utvecklas den skriftliga förmågan? Svar på dessa frågor och mycket mer ges i läromedlet Skrivande. Skönlitterärt, formellt och journalistiskt skrivande presenteras tillsammans med mängder av exempel och övningar. Skrivande kommer i paket tillsammans med den skönlitterära ungdomsromanen Mandala i våra hjärtan. I Skrivande presenteras och förklaras stilistiska drag som sedan exemplifieras i romanen och även i romanen finns hänvisningar till avsnitt i Skrivande. Mandala i våra hjärtan fungerar även bra som underlag för textanalys och diskussioner kring textframställning och innehåll. Skrivande fungerar givetvis utmärkt att använda även utan Mandala i våra hjärtan, men får en extra dimension med hjälp av densamma. Läromedlet är avsett för gymnasiekursen Skrivande.

      • 5
        Innehållsförteckning
        • 11
          Handledning till läraren
        • 12
          Ämnets syfte/centralt innehåll
      • Inledning
        • 15
          Är det nödvändigt att skriva?
        • 16
          Vad ska man skriva om?
        • 16
          Entreprenörskap
        • 17
          Att leva av och påverka genom skrivande
        • 18
          Några vanliga skrivfel på gymnasiet och hur du rättar till dem
        • 19
          Övning: Skriv rätt
        • 20
          Hur får man till en givande kamratrespons och varför är den viktig?
        • 22
          Vad säger texten mig?
        • 25
          Övning: Vad säger texten mig
        • 26
          Läsning genom olika glasögon
        • 26
          Biografisk läsning
        • 27
          Psykoanalytisk läsning
        • 28
          Postmodern läsning
        • 28
          Marxistisk läsning
        • 28
          Feministisk läsning
        • 29
          Använd glasögonen
        • 29
          Övning: Läsning genom olika glasögon
        • 30
          Manligt och kvinnligt skrivande – finns det?
        • 31
          Hur har kvinnors skrivande blivit bemött
        • 32
          Hur har kvinnors skrivande sett ut
        • 33
          Övning: Manligt och kvinnligt skrivande – finns det?
        • 34
          Hur får man inspiration
        • 34
          Inspiration är inget magiskt
        • 35
          Övning: Inspiration
      • Skönlitterärt skrivande
        • 37
          Behövs skönlitteratur?
        • 38
          Varför fiktion?
        • 38
          Vad är ett skönlitterärt språk?
        • 39
          Vad är ett bildspråk?
        • 39
          Vad är litterär gestaltning?
        • 40
          Vad gör en text spännande?
    • 40
      Vad säger författarna själva om litteratur?
        • 42
          Hur kan det skönlitterära språket utvecklas?
        • 42
          Övning: Fritt flöde
        • 43
          Övning: Fritt flöde till musik, bild och i främmande miljöer
        • 43
          Övning: Fritt flöde som reflektion
        • 43
          Övning: Tema med variation
        • 44
          Bilder ger texten liv
        • 45
          Allegori
        • 45
          Övning: Liknelser och metaforer
        • 46
          Övning: Höga Visan
        • 47
          Besjälning
        • 47
          Övning: Min skolväg
        • 48
          Litterär gestaltning
        • 48
          Övning: Don´t tell – show
        • 49
          Övning: Från sött till surt
        • 49
          Förnya ordförrådet
        • 49
          Övning: Gör en Bob-text
        • 50
          Slitna uttryck
        • 50
          Övning: Lista originella uttryck
        • 50
          Övning: Kontaktannonsen
        • 50
          Övning: Kärlekstext
        • 51
          Förtätat språk
        • 52
          Övning: Förtäta
        • 52
          Tillbakablickar
        • 53
          Övning: Tillbakablick á la Madeleine
        • 53
          Miljöbeskrivning
        • 54
          Övning: Rummet ur grod- och fågelperspektiv
        • 54
          Tema
        • 55
          Övning: Ledmotiv
        • 55
          Övning: Möt dig själv
      • Lyrik
        • 57
          Övning: Recept på dikt
        • 59
          Betydelsen av små tecken
        • 59
          Ljud och bokstavskombinationer
        • 59
          Övning: Hårt och mjukt
        • 60
          Visuell poesi
        • 60
          Övning: Visuell poesi
        • 60
          Dikt à la Erik Johan Stagnelius
        • 61
          Övning: Femordsdikt
        • 62
          Rytm och rim
        • 63
          Övning: Knittla
    • 63
      Litteraturens vagga och hexameter
        • 64
          Limerick
        • 64
          Övning: Limerick
        • 65
          Rytm och rap
        • 65
          Övning: Rappa
        • 65
          Haiku
        • 66
          Övning: Haiku
        • 66
          Övning: Fri haiku
        • 66
          Att framföra poesi
        • 67
          Övning: Att framföra poesi
        • 67
          Agiterande dikt
        • 69
          Zolas häst
        • 70
          Övning: Agiterande dikt
        • 70
          Läsning Agiterande text
      • Prosa
        • 71
          Vad är prosa
      • 71
        Novellen
        • 71
          Övning: Stafetten
        • 74
          Dramaturgisk kurva
        • 75
          Övning: Högmod går före fall
        • 76
          Markörer
        • 77
          Övning: Markörer
        • 77
          Hur skriver man repliker i skönlitterära texter?
        • 79
          Börjor
        • 80
          Övning: Novellbörjan och fortsättning
        • 80
          Övning: Novell efter dramaturgisk kurva
        • 80
          Berättarperspektiv
        • 82
          Scener och andra avsnitt
        • 83
          Övning: Novell med perspektivbyten och tidsbrytningar
      • 85
        Romanen
        • 86
          Från början igen
        • 86
          Övning: Början till Röd-Eemeli
        • 90
          Övning: Att sätta bollen i rullning
        • 90
          Varför behövs synopsis
        • 91
          Övning: Synopsis
        • Hur får man spänningen att hålla i sig genom en hel roman?
        • 91
          Om cliffhangers, björnar och andra problem
        • 93
          Tjeckovs gevär
        • 94
          Chaplins bananskal
        • 95
          Övning: Komplettera synopsis
        • 95
          Övning: Storyboard
        • 96
          Övning: Skriv ett kapitel
        • 96
          Personskildring
        • 96
          Personanalys
        • 98
          Övning: Fördjupad personskildring
        • 98
          Miljöskildring
        • 99
          Övning: Miljöskildring
        • 99
          Dialog
        • 100
          Övning: Dialog
        • 100
          Tema, emblem och nyckelfras
        • 101
          Nyckelfras
        • 102
          Övning: Emblem
        • 102
          Slutet
        • 103
          Övning: Slutet
        • 103
          Konst vs serieproduktion
        • 104
          Deckare
        • 105
          Övning Deckare
        • 105
          Fantasy
        • 106
          Övning Fantasy
        • 107
          Experimentellt skrivande
        • 109
          Övning: Experiment
        • 109
          Övning: Fragment
      • 110
        Fiktion vs Fakta
        • 110
          Handling som bygger på verklig händelse
        • 110
          Självbiografiskt skrivande
        • 112
          Hämnas genom att skriva som det var?
        • 112
          Inte sant, utan intressant
    • 114
      Övning: Från dagbok till skönlitteratur
        • 115
          Läsbarhet
        • 116
          Den historiska romanen
        • 117
          Fiktiv fakta
        • 117
          Övning: Dokumentstuk
      • 117
        Att skriva för barn Om bilderboken
        • 118
          Övning: Expanderande bilderbok
      • 119
        Kill your darlings Om att stryka i en text
        • 120
          Checklistor
        • 120
          Början
        • 121
          Karaktärerna
        • 121
          Miljön
        • 121
          Spänningen
        • 121
          Gestaltningen
        • 122
          Dialogen
        • 122
          Slutet
      • 122
        Bli klar
        • 122
          Publicering
        • 123
          Text blir bok
        • 123
          Ramberättelse
        • 124
          Övning: Ramberättelse
        • 124
          Pikaresk
        • 124
          Övning: Pikaresk
      • Formellt skrivande
        • 125
          Varför skriva formellt
        • 126
          Vad är ett formellt språk
        • 128
          Vad gör man av det lilla ordet »jag?
        • 128
          Övning: Formellt språk
        • 130
          Skrivprocessen
        • 132
          PM
        • 133
          Ämnesövergripande skrivande
        • 134
          Att vara medförfattare
        • 135
          Hur får man till en lyckad gruppuppsats?
        • 136
          Loggbok
        • 137
          Övning: SWOT
        • 137
          Att stötta processen
        • 139
          Den vetenskapliga uppsatsen Exempel på mall
        • 145
          Övning: Frågeställning
        • 146
          Hur ska uppsatsen se ut
        • 147
          Citat och referat
        • 147
          Urkund
    • 148
      Referenser
        • 148
          Illustrationer
        • 149
          Formell checklista för vetenskaplig uppsats
        • 150
          Vad ska man göra om resultatet inte besvarar frågeställningen?
        • 150
          Språklig checklista
        • 150
          Redovisning av uppsats: Ventilering
        • 151
          Hur får man till en givande ventilering?
        • 152
          Övning: Skriv en vetenskaplig uppsats!
      • Journalistiskt skrivande
        • 154
          Varför skriva journalistiskt
        • 155
          Vad är ett tidningsspråk
        • 155
          Övning: Tidningsspråk
        • 156
          Påverkanstriangeln
        • 156
          Övning: Påverka
        • 157
          Infallsvinkel, synvinkel och genomslag
        • 158
          Övning: Infallsvinkel och genomslag
        • 158
          Övning: Synvinkel
        • 159
          Erfarenhetsspråk och kunskapsspråk
        • 159
          Övning: Erfarenhetsspråk och kunskapsspråk
        • 160
          Identifikation och representation
        • 161
          Om sanningar och sanningar
        • 162
          Övning: Skildra en dag
        • 163
          Om mixen i en tidning
        • 163
          Hur du förbereder en intervju
        • 164
          Intervjuteknik enligt Sawatsky
        • 167
          Övning: Intervju och personporträtt
        • 167
          Nyhetsartikel
        • 167
          Nyhetsvärde
        • 168
          Övning: Nyhetsanalys
        • 168
          Nyhet och infallsvinkel
        • 169
          Nyhet och synvinkel
        • 169
          Övning: Nyhetsartikel
        • 169
          Övning: Rubrik
        • 170
          Debattartikel(serie
        • 171
          De retoriska knepen
        • 172
          Övning: Debattartikelserie
        • 173
          Övning: Bilda opinion
        • 174
          Hur tidningsläsare medverkar och tidningar säljer när opinion bildas
        • 175
          Att blogga
        • 176
          Övning: Blogg
        • 176
          Reportage
        • 177
          Övning: Reportage
        • 177
          Gör en Wallraff
        • 178
          Övning: Gör en Wallraff
        • 178
          Grävande journalistik
        • 181
          Övning: Grävande journalistik
        • 182
          Checklista reportage
        • 182
          Essä
        • 182
          Övning: Essä
        • 183
          Populärvetenskaplig artikel
        • 184
          Övning: Populärvetenskaplig artikel
        • 184
          Krönika
        • 184
          Övning: Krönika
        • 185
          Kåseri
        • 185
          Övning: Kåseri
        • 185
          Ledare
        • 185
          Övning: Ledare
        • 186
          Sportreferat
        • 186
          Övning: Sportreferat
        • 186
          Recension
        • 187
          Övning: Recension
        • 187
          Att göra en tidning
        • 189
          Text och bild
        • 190
          Övning: Text och bild
        • 190
          Hur kan man tänka kring bilder?
        • 193
          Övning: Multimedial text
        • 193
          Att sälja artiklar
        • 194
          Övning: Att sälja en artikel
      • 195
        Dokumentärt skrivande
        • 196
          Övning: Objektivitet
        • 196
          Dokumentärt – olika mycket?
      • 197
        Övning: Längre dokumentärt skrivande
      • 198
        Referenser
    • 200
      Index

Information

Avsedd för:
Gymnasium
Författare:
Linda Åhgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144077994
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
35954-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Linda Åhgren

Linda Åhgren, är legitimerad gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och historia med mångårig erfarenhet av undervisning på gymnasium, fo...

 ;

Vad är en dikt? Hur börjar en novell? Vad gör en hel roman spännande? Hur används metaforer? Hur skapas en trovärdig karaktär? Vad är litterär gestaltning och hur skiljer sig det skönlitterära språket från det formella? Vilka krav ställer den vetenskapliga uppsatsen? Vad innebär det att vara medförfattare? Hur ser ett tidningsspråk ut? Vad gör en lyckad intervju? Vad är genomslag och infallsvinkel i ett reportage? Varför är det viktigt att skriva och hur utvecklas den skriftliga förmågan? Sv...

Vad är en dikt? Hur börjar en novell? Vad gör en hel roman spännande? Hur används metaforer? Hur skapas en trovärdig karaktär? Vad är litterär gestaltning och hur skiljer sig det skönlitterära språket från det formella? Vilka krav ställer den vetenskapliga uppsatsen? Vad innebär det att vara medförfattare? Hur ser ett tidningsspråk ut? Vad gör en lyckad intervju? Vad är genomslag och infallsvinkel i ett reportage? Varför är det viktigt att skriva och hur utvecklas den skriftliga förmågan? Svar på dessa frågor och mycket mer ges i läromedlet Skrivande. Skönlitterärt, formellt och journalistiskt skrivande presenteras tillsammans med mängder av exempel och övningar. Skrivande kommer i paket tillsammans med den skönlitterära ungdomsromanen Mandala i våra hjärtan. I Skrivande presenteras och förklaras stilistiska drag som sedan exemplifieras i romanen och även i romanen finns hänvisningar till avsnitt i läromedlet. Mandala i våra hjärtan fungerar även bra som underlag för textanalys och diskussioner kring textframställning och innehåll. Skrivande fungerar givetvis utmärkt att använda även utan Mandala i våra hjärtan, men får en extra dimension med hjälp av densamma. Läromedlet är avsett för gymnasiekursen Skrivande.

Information

Avsedd för:
Gymnasium
Författare:
Linda Åhgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152264
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
35954-WB01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Linda Åhgren

Linda Åhgren, är legitimerad gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och historia med mångårig erfarenhet av undervisning på gymnasium, fo...

 ;