Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skrivande

Skrivande - Digital elevlicens 12 mån
- 5Innehållsförteckning
- 11Handledning till läraren
- 12Ämnets syfte/centralt innehåll
- Inledning
- 15Är det nödvändigt att skriva?
- 16Vad ska man skriva om?
- 16Entreprenörskap
- 17Att leva av och påverka genom skrivande
- 18Några vanliga skrivfel på gymnasiet och hur du rättar till dem
- 19Övning: Skriv rätt
- 20Hur får man till en givande kamratrespons och varför är den viktig?
- 22Vad säger texten mig?
- 25Övning: Vad säger texten mig
- 26Läsning genom olika glasögon
- 26Biografisk läsning
- 27Psykoanalytisk läsning
- 28Postmodern läsning
- 28Marxistisk läsning
- 28Feministisk läsning
- 29Använd glasögonen
- 29Övning: Läsning genom olika glasögon
- 30Manligt och kvinnligt skrivande – finns det?
- 31Hur har kvinnors skrivande blivit bemött
- 32Hur har kvinnors skrivande sett ut
- 33Övning: Manligt och kvinnligt skrivande – finns det?
- 34Hur får man inspiration
- 34Inspiration är inget magiskt
- 35Övning: Inspiration
- 37Behövs skönlitteratur?
- 38Varför fiktion?
- 38Vad är ett skönlitterärt språk?
- 39Vad är ett bildspråk?
- 39Vad är litterär gestaltning?
- 40Vad gör en text spännande?
- 40Vad säger författarna själva om litteratur?
- 42Hur kan det skönlitterära språket utvecklas?
- 42Övning: Fritt flöde
- 43Övning: Fritt flöde till musik, bild och i främmande miljöer
- 43Övning: Fritt flöde som reflektion
- 43Övning: Tema med variation
- 44Bilder ger texten liv
- 45Allegori
- 45Övning: Liknelser och metaforer
- 46Övning: Höga Visan
- 47Besjälning
- 47Övning: Min skolväg
- 48Litterär gestaltning
- 48Övning: Don´t tell – show
- 49Övning: Från sött till surt
- 49Förnya ordförrådet
- 49Övning: Gör en Bob-text
- 50Slitna uttryck
- 50Övning: Lista originella uttryck
- 50Övning: Kontaktannonsen
- 50Övning: Kärlekstext
- 51Förtätat språk
- 52Övning: Förtäta
- 52Tillbakablickar
- 53Övning: Tillbakablick á la Madeleine
- 53Miljöbeskrivning
- 54Övning: Rummet ur grod- och fågelperspektiv
- 54Tema
- 55Övning: Ledmotiv
- 55Övning: Möt dig själv
- Lyrik
- 57Övning: Recept på dikt
- 59Betydelsen av små tecken
- 59Ljud och bokstavskombinationer
- 59Övning: Hårt och mjukt
- 60Visuell poesi
- 60Övning: Visuell poesi
- 60Dikt à la Erik Johan Stagnelius
- 61Övning: Femordsdikt
- 62Rytm och rim
- 63Övning: Knittla
- 63Litteraturens vagga och hexameter
- 64Limerick
- 64Övning: Limerick
- 65Rytm och rap
- 65Övning: Rappa
- 65Haiku
- 66Övning: Haiku
- 66Övning: Fri haiku
- 66Att framföra poesi
- 67Övning: Att framföra poesi
- 67Agiterande dikt
- 69Zolas häst
- 70Övning: Agiterande dikt
- 70Läsning Agiterande text
- 71Vad är prosa
- 71Novellen
- 71Övning: Stafetten
- 74Dramaturgisk kurva
- 75Övning: Högmod går före fall
- 76Markörer
- 77Övning: Markörer
- 77Hur skriver man repliker i skönlitterära texter?
- 79Börjor
- 80Övning: Novellbörjan och fortsättning
- 80Övning: Novell efter dramaturgisk kurva
- 80Berättarperspektiv
- 82Scener och andra avsnitt
- 83Övning: Novell med perspektivbyten och tidsbrytningar
- 85Romanen
- 86Från början igen
- 86Övning: Början till Röd-Eemeli
- 90Övning: Att sätta bollen i rullning
- 90Varför behövs synopsis
- 91Övning: Synopsis
- 91Om cliffhangers, björnar och andra problem
- 93Tjeckovs gevär
- 94Chaplins bananskal
- 95Övning: Komplettera synopsis
- 95Övning: Storyboard
- 96Övning: Skriv ett kapitel
- 96Personskildring
- 96Personanalys
- 98Övning: Fördjupad personskildring
- 98Miljöskildring
- 99Övning: Miljöskildring
- 99Dialog
- 100Övning: Dialog
- 100Tema, emblem och nyckelfras
- 101Nyckelfras
- 102Övning: Emblem
- 102Slutet
- 103Övning: Slutet
- 103Konst vs serieproduktion
- 104Deckare
- 105Övning Deckare
- 105Fantasy
- 106Övning Fantasy
- 107Experimentellt skrivande
- 109Övning: Experiment
- 109Övning: Fragment
- 110Fiktion vs Fakta
- 110Handling som bygger på verklig händelse
- 110Självbiografiskt skrivande
- 112Hämnas genom att skriva som det var?
- 112Inte sant, utan intressant
- 114Övning: Från dagbok till skönlitteratur
- 115Läsbarhet
- 116Den historiska romanen
- 117Fiktiv fakta
- 117Övning: Dokumentstuk
- 117Att skriva för barn Om bilderboken
- 118Övning: Expanderande bilderbok
- 119Kill your darlings Om att stryka i en text
- 120Checklistor
- 120Början
- 121Karaktärerna
- 121Miljön
- 121Spänningen
- 121Gestaltningen
- 122Dialogen
- 122Slutet
- 122Bli klar
- 122Publicering
- 123Text blir bok
- 123Ramberättelse
- 124Övning: Ramberättelse
- 124Pikaresk
- 124Övning: Pikaresk
- Formellt skrivande
- 125Varför skriva formellt
- 126Vad är ett formellt språk
- 128Vad gör man av det lilla ordet »jag?
- 128Övning: Formellt språk
- 130Skrivprocessen
- 132PM
- 133Ämnesövergripande skrivande
- 134Att vara medförfattare
- 135Hur får man till en lyckad gruppuppsats?
- 136Loggbok
- 137Övning: SWOT
- 137Att stötta processen
- 139Den vetenskapliga uppsatsen Exempel på mall
- 145Övning: Frågeställning
- 146Hur ska uppsatsen se ut
- 147Citat och referat
- 147Urkund
- 148Referenser
- 148Illustrationer
- 149Formell checklista för vetenskaplig uppsats
- 150Vad ska man göra om resultatet inte besvarar frågeställningen?
- 150Språklig checklista
- 150Redovisning av uppsats: Ventilering
- 151Hur får man till en givande ventilering?
- 152Övning: Skriv en vetenskaplig uppsats!
- Journalistiskt skrivande
- 154Varför skriva journalistiskt
- 155Vad är ett tidningsspråk
- 155Övning: Tidningsspråk
- 156Påverkanstriangeln
- 156Övning: Påverka
- 157Infallsvinkel, synvinkel och genomslag
- 158Övning: Infallsvinkel och genomslag
- 158Övning: Synvinkel
- 159Erfarenhetsspråk och kunskapsspråk
- 159Övning: Erfarenhetsspråk och kunskapsspråk
- 160Identifikation och representation
- 161Om sanningar och sanningar
- 162Övning: Skildra en dag
- 163Om mixen i en tidning
- 163Hur du förbereder en intervju
- 164Intervjuteknik enligt Sawatsky
- 167Övning: Intervju och personporträtt
- 167Nyhetsartikel
- 167Nyhetsvärde
- 168Övning: Nyhetsanalys
- 168Nyhet och infallsvinkel
- 169Nyhet och synvinkel
- 169Övning: Nyhetsartikel
- 169Övning: Rubrik
- 170Debattartikel(serie
- 171De retoriska knepen
- 172Övning: Debattartikelserie
- 173Övning: Bilda opinion
- 174Hur tidningsläsare medverkar och tidningar säljer när opinion bildas
- 175Att blogga
- 176Övning: Blogg
- 176Reportage
- 177Övning: Reportage
- 177Gör en Wallraff
- 178Övning: Gör en Wallraff
- 178Grävande journalistik
- 181Övning: Grävande journalistik
- 182Checklista reportage
- 182Essä
- 182Övning: Essä
- 183Populärvetenskaplig artikel
- 184Övning: Populärvetenskaplig artikel
- 184Krönika
- 184Övning: Krönika
- 185Kåseri
- 185Övning: Kåseri
- 185Ledare
- 185Övning: Ledare
- 186Sportreferat
- 186Övning: Sportreferat
- 186Recension
- 187Övning: Recension
- 187Att göra en tidning
- 189Text och bild
- 190Övning: Text och bild
- 190Hur kan man tänka kring bilder?
- 193Övning: Multimedial text
- 193Att sälja artiklar
- 194Övning: Att sälja en artikel
- 195Dokumentärt skrivande
- 196Övning: Objektivitet
- 196Dokumentärt – olika mycket?
- 197Övning: Längre dokumentärt skrivande
- 198Referenser
- 200Index
Information
- Avsedd för:
- Gymnasium
- Författare:
- Linda Åhgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144077994
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 35954-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216
Information
- Avsedd för:
- Gymnasium
- Författare:
- Linda Åhgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152264
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 35954-WB01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216