Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kvalitetsutveckling - en översikt

Skickas följande arbetsdag

Kvalitetsutveckling

En översikt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kvalitetsutveckling – en översikt är avsedd för undervisning i ämnet på grundläggande och avancerad nivå, till exempel i kurser inriktade på organisatoriska frågor eller kvantitativa metoder för att stödja kvalitetsförbättringar. Boken kan också läsas av yrkesverksamma som vill lära sig mer om ämnet. Författarna sammanför ämnets teoretiska utgångspunkter med beskrivningar av konkreta arbetssätt och metoder. I boken beskrivs kvalitetsutveckling utifrån tre grundläggande delar: • kund- och int...

Kvalitetsutveckling – en översikt är avsedd för undervisning i ämnet på grundläggande och avancerad nivå, till exempel i kurser inriktade på organisatoriska frågor eller kvantitativa metoder för att stödja kvalitetsförbättringar. Boken kan också läsas av yrkesverksamma som vill lära sig mer om ämnet. Författarna sammanför ämnets teoretiska utgångspunkter med beskrivningar av konkreta arbetssätt och metoder. I boken beskrivs kvalitetsutveckling utifrån tre grundläggande delar: • kund- och intressentfokus • modeller och metoder för ständiga förbättringar • teamarbete och organisatoriska aspekter av kvalitetsutveckling. Bokens upplägg och innehåll bygger på att locka läsaren till ytterligare reflektion och fördjupning inom aktuell forskning och litteratur.

Förord 9

       1 Kvalitetsutveckling, förbättringar och vetenskap  13

1.1 Förbättringar – varför kan vi inte bara vara nöjda? 14

1.2 Vetenskap och förbättringar 16

1.3 Kvalitetsutvecklingens historia 20

1.4 Vad är kvalitet? 24

1.5 Principer för kvalitetsutveckling  25

I Fokus på kunder och intressenter

      2 Kundfokus 31

2.1 Kunders behov och förväntningar 31

2.1.1 Olika typer av kundbehov 32

2.1.2 Kunddriven variation 34

2.1.3 Dynamik i kundernas behov 35

2.1.4 Insamling av data om kundbehov 37

2.2 Kundorientering 38

2.2.1 Kundroller 39

2.2.2 Värdeskapande 42

2.3 Kundnöjdhet 44

2.3.1 Främjare av kundnöjdhet 44

2.3.2 Missnöjda kunder och service recovery 48

       3 Kvalitetsutveckling för hållbarhet 51

3.1 Miljöledningssystem 52

3.2 Hållbarhet i det dagliga arbetet 53

3.3 Intressentperspektiv 56

II Modeller och metoder för ständiga förbättringar

      4 Modellbaserade förbättringsprogram 61

4.1 Plan-Do-Study-Act 62

4.2 Processledning 64

4.2.1 Vad är en process?  64

4.2.2 Varför fokusera på processer? 68

4.3 Kvalitetsledningssystem 69

4.3.1 Revisioner 71

4.4 Six Sigma  73

4.4.1 En parallell struktur 74

4.4.2 En strukturerad metod 76

4.4.3 Resultatindikatorer 76

4.5 Lean produktion 78

4.5.1 Gå från resurseffektivitet till flödeseffektivitet 79

4.5.2 Minska slöseri för att få bättre flödeseffektivitet 80

      5 Metoder för att övervaka och analysera …|processer och produkter 83

5.1 Allmänna strategier för förbättringsmetoder 83

5.1.1 Utmaningar för experimentalister och andra som arbetar med förbättring 86

5.1.2 Experimentbaserat lärande och försöksplanering 88

5.1.3 Övervakat och oövervakat lärande 90

5.1.4 Kvalitativa och kvantitativa data 93

5.2 Kvalitativa metoder och verktyg 94

5.2.1 Släktskapsdiagram 94

5.2.2 Relationsdiagram 97

5.2.3 Matrisdiagram 97

5.2.4 Träddiagram 100

5.3 Kvantitativa metoder och verktyg 102

5.3.1 Histogram 102

5.3.2 Paretodiagram 104

5.3.3 Orsak–verkan-diagram 105

5.4 Statistisk övervakning 106

5.4.1 Statistisk processtyrning och styrdiagram 108

5.4.2 Utvidgning av idéer om processövervakning 111

5.5 En kommentar om bias och beslut 115

III Teamwork och organisa­toriska aspekter av kvalitets­utveckling

      6 Teamwork 119

6.1 Teamwork för förbättringar 120

6.1.1 Kvalitetscirklar och förbättringsgrupper 121

6.1.2 Metoder som ger stöd till förbättringsgrupperna 123

6.2 Teamwork i värdeskapande processer  123

6.2.1 Osäkerhet och kundvariationer definierar hur man organiserar  124

6.2.2 Typer av arbetsgrupper vid värdeskapande processer 128

       7 Kvalitetsutveckling i praktiken 131

7.1 Sammanhanget spelar roll  132

7.1.1 Kvalitetsutveckling för styrning och lärande 133

7.1.2 Kvalitetsutveckling av tjänster 134

7.1.3 Kvalitetsutveckling och produktionsstrategi 136

7.2 Organisationsstruktur och stödprocesser 139

7.2.1 Svårigheterna med förändring  139

7.2.2 Kvalitetsförbättringars strategiska roll  142

7.3 Kvalitetsavdelningar och kvalitetsansvariga 144

7.3.1 Kvalitetsavdelningars olika roller 144

7.3.2 Kvalitetsansvariga 146

7.4 Digitalisering och kvalitetsutveckling 148

7.5 Kvalitetsutvecklingens framtida roll 149

Referenser 151

Information

Författare:
Ida Gremyr Bjarne Bergquist Mattias Elg
Översättare:
Maria Drangel
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155463
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44773-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
158

Författare

Ida Gremyr

Ida Gremyr är professor i kvalitetsutveckling vid Chalmers, Teknikens ekonomi och organisation.

Bjarne Bergquist

Bjarne Bergquist är professor i Kvalitetsteknik och logistik vid Luleå tekniska universitet.

Mattias Elg

Mattias Elg arbetar som professor vid Kvalitetsteknik på Linköpings Tekniska Högskola. Mattias forskar kring frågor som rör ledarskap och förändrin...

 ;

Kvalitetsutveckling – en översikt är avsedd för undervisning i ämnet på grundläggande och avancerad nivå, till exempel i kurser inriktade på organisatoriska frågor eller kvantitativa metoder för att stödja kvalitetsförbättringar. Boken kan också läsas av yrkesverksamma som vill lära sig mer om ämnet. Författarna sammanför ämnets teoretiska utgångspunkter med beskrivningar av konkreta arbetssätt och metoder. I boken beskrivs kvalitetsutveckling utifrån tre grundläggande delar: • kund- och int...

Kvalitetsutveckling – en översikt är avsedd för undervisning i ämnet på grundläggande och avancerad nivå, till exempel i kurser inriktade på organisatoriska frågor eller kvantitativa metoder för att stödja kvalitetsförbättringar. Boken kan också läsas av yrkesverksamma som vill lära sig mer om ämnet. Författarna sammanför ämnets teoretiska utgångspunkter med beskrivningar av konkreta arbetssätt och metoder. I boken beskrivs kvalitetsutveckling utifrån tre grundläggande delar: • kund- och intressentfokus • modeller och metoder för ständiga förbättringar • teamarbete och organisatoriska aspekter av kvalitetsutveckling. Bokens upplägg och innehåll bygger på att locka läsaren till ytterligare reflektion och fördjupning inom aktuell forskning och litteratur.

Information

Författare:
Ida Gremyr Bjarne Bergquist Mattias Elg
Översättare:
Maria Drangel
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189208
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44773-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ida Gremyr

Ida Gremyr är professor i kvalitetsutveckling vid Chalmers, Teknikens ekonomi och organisation.

Bjarne Bergquist

Bjarne Bergquist är professor i Kvalitetsteknik och logistik vid Luleå tekniska universitet.

Mattias Elg

Mattias Elg arbetar som professor vid Kvalitetsteknik på Linköpings Tekniska Högskola. Mattias forskar kring frågor som rör ledarskap och förändrin...

 ;